Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

samotholt

Er vel greit å påpeke at I-Pace slår M3 Performance. Jeg har dog problemer med å forstå hvordan dette går an, tatt i betraktning tidligere tester, der I-Pace gjorde det rimelig dårlig (er det 18" mot 20"?).

Testen gjenspeiler dog forbruktet jeg hadde på e-tron ved min test, som er ... eh altfor høyt.

Lista vil nok dog se litt annerledes ut med M3 LR RWD/AWD og ikke minst S100D...
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Trond.m

Vil anta at der her er testet med 18 tom hjul. Forhandleren opplyste også at 18 tom ligger til grunn for de høye WLTP tallene. Min erfaring med e-Niro og Kona er at det der er enkelt å oppnå den oppgitte WLTP rekkevidden om sommeren. Hvordan er det med i-Pace med 19 eller 20 tom hjul som er det som i praksis leveres ?

chargedup

I-pace kommer med 18", 20" eller 22" fra forhandler. Alt over 18" koster penger i tillegg til den oppgitte fraprisen.

Det er riktig at WLTP 470km er for 18". WLTP for 20" er 439km og for 22" 421km ifølge Jaguars forbrukskalkulator, https://www.jaguar.com/jaguar-range/i-pace/electric-vehicles/index.html?_ga=2.217674710.1311323830.1562916039-2012861733.1562916039 (ikke sikkert at denne er helt korrekt ihht WLTP, men beste jeg fant). Annet ekstrautstyr, som veier mer og evt trekker mer strøm, trekker også ned rekkevidden slik at laveste oppgitte WLTP rekkevidde er 415km.

I-pace har mindre forbruk enn E-tron og model X i kjøring på landevei med hastighet på opptil 80km/t. På motorvei over 90km/t blir den slått av model X. Dette er hentet fra TB youtube video med simultankjøring av de 3 bilene.
Personlig klarte jeg aldri i nærheten av WLTP med I-pace, men har heller aldri vært i nærheten av WLTP med model 3 heller. Grunnen til at jeg aldri har klart det er fordi jeg (som alle andre) ikke kjører WLTP testen ( https://wltpfacts.eu/from-nedc-to-wltp-change/ ) på noen av mine turer.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

JPM

Sitat fra: chargedup på fredag 12. juli 2019, klokken 09:59
(...)
Personlig klarte jeg aldri i nærheten av WLTP med I-pace, men har heller aldri vært i nærheten av WLTP med model 3 heller. Grunnen til at jeg aldri har klart det er fordi jeg (som alle andre) ikke kjører WLTP testen ( https://wltpfacts.eu/from-nedc-to-wltp-change/ ) på noen av mine turer.

Hva ligger du på med model 3?

JorgenM

Seriøst, hvor relevant er det å spørre om i en tråd om i-Pace?
Dette er vel ingen sammenligningstråd.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

JPM

I en forbruk og rekkeviddetråd, der en bruker har hatt begge bilene, er det vel helt innafor å spørre om det.

JorgenM

Ok, men da blir de neste 2 sidene om TM3 og det er svært lite interessant for oss i-Pace eiere. Du BER om off-topic når du spør slik  :police:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

chargedup

Er egentlig ikke sikker ettersom jeg sjelden kjører så langt i ett strekk uten pause (som for meg er det samme som ladestopp). Jeg har til nå et snittforbruk på over 19 på model 3 etter 8000km (kun vår/sommer) mens jeg hadde snittforbruk på et sted mellom 27-30 på I-pace S etter 5000km (kun vinter, 20" vinterhjul). Jeg har normalt et veldig høyt forbruk, men tilpasser meg noe i forhold til lengre turer og lademuligheter.

Måtte lade 1 gang hver vei, 30 min, på Oslo-Stockholm (ca 50 mil hver vei) med model 3 på tørre sommerveier, mens med I-pace ladet jeg 2-3 ganger hver vei, med vesentlig lenger ladestopp (kun en 100kw lader på veien den gang), på vinter med mye regn. Forholdene er absolutt ikke sammenlignbare på de to turene, ene var november med 0°C og massevis av regn, mens den andre var sommer med 20°C og tørre veier.
Bilene som sådan er ikke sammenlignbare, bortsett fra at de er langrekkevidde elbiler med 4x4, så beklager hvis vi er langt unna topic.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

elgee

Kjørte Bergen til Balestrand i går over Romarheim (440moh) og  Gaularfjellet (750moh), 20-23grader, HSE med 20'', eco mode, 25mil og forbruk 19,2. Rest batteri 40%, fine tall synes jeg (ok, hadde svigers i baksetet). Gratis lading på Kviknes Hotell :)
Du kan ikke vise dette vedlegget.


Stikkkontakt

Jeg hadde 19,2 idag på en rundtur med mange stopp i dag. Uøkonomiske svingete vestlandsveier på 22". Det er merkbart som rekkevidden øker når det nærmer seg 20 grader. Ifølge rekkevidde kalkulatoren er vel peak-range rundt 25 grader. Vil anta at dagens tur ville endt på 16,X med 18".
19,2 er vel ganske spot on WLTP for FE med 22". Den er vel worst case og 415 km.

TorT

Selv regner jeg vestlandsveier som ekstra økonomiske.

Daffer rundt i 70-80 km/t, sånn stort sett.

Luftmotstanden øker jo litt brutalt med økende hastighet

lr-80

Sitat fra: Knut@@ på fredag 12. juli 2019, klokken 23:14
Sitat fra: Tellus på torsdag 11. juli 2019, klokken 23:41
Eller en test fra Nederland

https://www.nettavisen.no/livsstil/tesla-danker-ut-audi-og-jaguar-i-rekkeviddetest/3423596556.html

Jeg har ingen tro på at I-Pace går lenger enn Model 3 LR i det virkelige liv. Ei heller enn Model X i motorveihastighet. Men jeg sliter med å få snitt over 100 km/t selv på rene transportetapper, og for kjøring blandet landevei og motorvei har jeg i praksis litt bedre rekkevidde enn kamerater med X75D. Har nå snitt på ca 24 kWh/100 km i bilens levetid, 20" vinter + skiboks, og 22" sommer. Kjører alltid Comfort eller Dynamic (ser ikke forskjell på forbruk) med blanding av høyre og venstre felt. Går lett over 30 kWh/100 km på motorvei, men aldri på en «hel tur».
Forbruket gjennom levetid gjenspeiler forøvrig oppgitt rekkevidde som sjelden beveger seg langt fra 350 km (+/-30 km).
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Egil Fonn

Sitat fra: TorT på lørdag 13. juli 2019, klokken 11:07
Selv regner jeg vestlandsveier som ekstra økonomiske.

Daffer rundt i 70-80 km/t, sånn stort sett.

Luftmotstanden øker jo litt brutalt med økende hastighet

Topografien på vestlandet med mye opp og nedstigning er ikke det beste for forbruket. Men ja, bedre enn høy hastighet.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA