Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Chimp på onsdag 10. juli 2019, klokken 10:31
Man er da vel ikke så idiot at man stapper en SUV full av kone og unger, og på død og liv skal kjøre 15-20 km/t over fartsgrensen og "ikke kjøre som en kjerring"? Det er en grunn til at de er der, og selv om forholdene virker bra er det faktisk om sommeren det er flest dødsulykker - overmot og høy fart.
Nå har ikke jeg nevnt kjøre som en kjerring, men den finnes mellomting mellom å kjøre som en idiot og det å ligge først i køen. Forbikjøringer er ikke forbudt, og foretatt riktig er det heller ikke noen vesentlig fare med det, og bidrar til flyt i trafikken. Lange køer fører til trekkspilleffekt som er en kilde til påkjørsler bakfra ved oppbremsing. Det er og greit å huske på at køen oppstår ikke med den første bilen, men den som tar igjen en annen bil og ikke kommer seg forbi.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Å kjøre forbi noen som holder fartsgrensen er faktisk forbudt. Dette gjelder til og med de som kjører Tesla  ;)

Sarepta

Sitat fra: JPM på mandag 08. juli 2019, klokken 10:41

Jeg elsker bilen, men er skuffet over det jeg opplever som rekkevidden under "vanlig" kjøring.

Det virker ikke som om du har mye erfaring med el-biler. Bilen leverer den lovede rekkevidden under WLTP-forhold. Ingen grunn til å være skuffet over det. Kjører du raskere, med mer last, på våte veier, i kaldere vær, i motbakke osv., faller rekkevidden, til dels drastisk. Slik er det med alle el-biler. Alle burde ha visst det før de kjøpte bilen.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på onsdag 10. juli 2019, klokken 15:03
Å kjøre forbi noen som holder fartsgrensen er faktisk forbudt. Dette gjelder til og med de som kjører Tesla  ;)
Jepp, men det er mange som tror de kjører i fartsgrensen og ikke gjør det. Det er heller ikke lov å hindre noen unødvendig i trafikken. Det er mange som kjører og kikker på utsikten om dagen. Type 50 i 80 sone.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Problemet er at mange av de som tror de kjører fartsgrensa i 80-sonen ofte ligger i 58-65 i svingene. DET er plagsomt på langtur, og dermed blir det en del forbikjøringer i god fart (over lovlig ja, som ikke er til å unngå når de gir gass på slettene, selv om man kjører Jaguar), og det skal ikke mange harde drag til før rekkevidden på en elbil blir redusert, mens det blir helt ubetydelig på en fossilbil. Det er bare å innse at å sammenligne forbruk er ganske håpløst. Det er folk med samme bil som meg med sykt lavt forbruk, og skal jeg prøve å kjøre med så lavt forbruk så er jeg drittlei etter noen minutter og skjønner ikke hva jeg skal med en slik bil om jeg skal lusekjøre.

Eneste unntaket jeg har kommer over så langt er e-Niroen, den er sjokkerende nær oppgitt rekkevidde i normal bruk.

Tiger123

Sitat fra: Tellus på onsdag 10. juli 2019, klokken 15:03
Å kjøre forbi noen som holder fartsgrensen er faktisk forbudt. Dette gjelder til og med de som kjører Tesla  ;)

Å kjøre forbi noen på motorveien på høyre side er forbudt uansett hastighet, og du mister lappen hvis politiet ser deg.
Ser altfor mye av dette og tror ikke alle vet konsekvensen.
(Ikke i åpenbare situasjoner hvor høyre felt f eks svinger av lenger fremme).

Ingeniøren

Sitat fra: Tiger123 på torsdag 11. juli 2019, klokken 10:52
Sitat fra: Tellus på onsdag 10. juli 2019, klokken 15:03
Å kjøre forbi noen som holder fartsgrensen er faktisk forbudt. Dette gjelder til og med de som kjører Tesla  ;)

Å kjøre forbi noen på motorveien på høyre side er forbudt uansett hastighet, og du mister lappen hvis politiet ser deg.
Ser altfor mye av dette og tror ikke alle vet konsekvensen.
(Ikke i åpenbare situasjoner hvor høyre felt f eks svinger av lenger fremme).

Så det du sier er at om en som leker politi og legger seg litt under fartsgrensen i venstre fil så kan ingen passere i høyre felt. Det skulle tatt seg ut. Daglig kjører jeg E 18 utover og fra Asker går normalt høyre felt raskere med mindre de ligger en trailer der. Så om jeg glir sagte forbi i høyre er jeg lovbryter....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Hvis det er kø-tilstander så er det lov å passere i høyre felt ja.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Egil Fonn

Litt avsporing fra tema i tråden, men..
Trafikkreglenes paragraf 12 sier følgende:
«Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

#1135
Forbruk siden ny.
Tenker å la B tripp meter være u-resatt for å se gjennomsnitt på hele bilens km stand:
Verdier siden 31.05.19. Nord Norsk sommer med alt fra 2 grader, vind og sludd til 24 varme. Dragrace, småturer og langturer. 20 toms hjul.
Forbruk 21,6Kw/100km. Snittfart 62km/t. Regenerert 86.3 Kw/t. Total distanse 3063km
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

jkirkebo

Sitat fra: JorgenM på torsdag 11. juli 2019, klokken 19:02
Hvis det er kø-tilstander så er det lov å passere i høyre felt ja.

Og hvis det er en enslig svale som ligger 10-20km/t under fartsgrensa i venstre felt? Jeg bytter ihvertfall ikke til venstre felt når jeg tar igjen slike (det skjer overraskende ofte) men glir pent forbi på høyre side. Skulle likt å se den politimannen som ville prøvd å gitt meg bot for å kjøre jevnt i fartsgrensa i høyre felt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Egil Fonn

Tenker politiet prioriterer og ta den som snegler å hindrer trafikk i venstre fil.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Counterpointer

Det må være lov å bruke sunn trafikkforståelse uten å være idiot!

Prøver alltid å kjøre slik at jeg unngår fare og det har fungert ypperlig, så selv om «regelrytterne» sikkert kunne tatt meg daglig så har aldri politiet gjort det og de er ofte til stede i trafikken både med og uten uniform.

Blir litt det samme med forbrukstester, alltid noen som vet mye bedre enn de som eier bilen selv og er misfornøyd med forbruket, da er det alltid kjøringen, været og dekkene osv som er feil. Det er aldri Audi eller Jaguar som har høyt forbruk Rart det der.

Tellus

Kanskje moderator kan rydde vekk de siste off topic innleggene slik at vi får denne tråden inn på sporet igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA