Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Tellus

Har sett en del gode rekkevidderapporter i det siste.
Her er den beste så langt.

485 km, med 1% igjen på SOC.
Gjennomsnittsfart på hele 80.5 km/t.
Gjennomsnittsforbruk på 16.1 kWh/100 km.

Regner med at dette var med 18 tommers hjul  :D

https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=1958

Chimp

Bærum - trysil ca 700 meter stigning. 220km. 43% rest på batteri, fra 100. Fornøyd med det mtp motorvei og høydeforskjell. Tror dette skal gå veldig fint til vinteren også gitt :+1:

Taben

Hei. Det går veldig bra, sett på et sett mindre pene 18 tommere som ikke passer noe særlig til bilen, kjør pent og unngå småkjøring før avreise. Det finnes ladere ved kjøpesentrene i Elverum, så det er ingen problem, uansett kan du stoppe å handle i Elverum.


---------------------------------------------------
Model 3, Februar 2019
Model 3, Mars 2019
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Tellus

Forstår at det er bittert å bytte fra I-Pace til Model 3. Det hjelper kanskje litt på selvtilliten å skryte litt av forbruk  8)

Chimp

Mye skal gå galt for at 43% blir 0% selv med snøslaps, så det går nok fint :)

Taben

#1100
Sitat fra: Tellus på lørdag 29. juni 2019, klokken 23:27
Forstår at det er bittert å bytte fra I-Pace til Model 3. Det hjelper kanskje litt på selvtilliten å skryte litt av forbruk  8)


Hei. Jeg er ikke bitter på Jaguar, men var lite fornøyd med salgsrepresentanten, jeg følte meg en periode med viten og vilje feilinformert vedr bilen. Skriftlig mail korresposdanse i forkant av kjøpet viste dette. Fikk en god erstatning fra importøren og unskyldning, så nei, jeg er ikke bitter på Jaguar og kan gjerne kjøpe Jaguar igjen hvis de viser at de vil satse i elbil segmentet, noe jeg ikke mener de gjør idag.   

Feilene på bilen ble rettet etterhvert som de hadde fix/løsning på problemene som dukket opp og det var greit, jeg hadde kjøpt en ny elbil fra leverandør som var vant til å selge et fåtall biler i et nisjemarked og nå skulle levere større antall biler på lort tid og da som elbil. Allikevel: var litt oppgitt etter 3 uker med sorte skjermer og lovnaden gang på gang om å få større ombordlader som aldri kom, fikk nytt sjåførsete på garanti (skinnsetet ble pløsete etter kort tid). Alle andre ting som oppstod med bilen var i det hele småbagateller, det kom fix etterhvert.

-Ble forespeilet 100 kwh ladenettverk, mangel på hurtigladere med resultat av 2 timer saktelading på 50 kwh var ikke forventet. - ekstremt høyt forbruk på vinteren med dertil kort rekkevidde var overhodet ikke forventet. - At det skulle ta 28 timer å lade på 400v, 16 a, 3 fas når min Tesla X var fulladet på 10 timer var ikke forventet, fikk aldri større ombordlader i bilen.

I-Pace var en erstatning for kona sin Leaf, en god bil nr 2. Anbefaler gjerne I-pace, en meget god bil, til tross for kort rekkevidde om vinteren og lang ladetid. For de fleste betyr ikke det noe, det viser jo salget av Leaf som stadig når høye salgstall.
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Tellus

2 timers lading på I-Pace er nok verdensrekord ja. Ikke spesielt smart å legge opp til slik. Har aldri passert en times lading selv. Hvordan klarte du det ? Lot du bilen fryse inn med tomt batteri for deretter lade til 100%. Lykke til med samme fremgangsmåte med en av teslaene dine  ;)

Chimp

Skal ikke undergrave dårlig kommunikasjon mellom selger og deg, men uansett er I pace ingen nr 2 bil. Selv ikke i verdens rikeste land. Den lader litt tregere enn konkurrentene, ikke nok til å velte noe lass. Forskjellen kontra audi er vel 30 min ca fra 0-80 %.
Det er en stor bil som de fleste burde få til å fungere som nr 1 bil, hvis man ikke klarer det er man enten for godt vant eller kjøpt feil bil for forutsetningene. Og da går sistnevnte på kjørelengde pr dag/uke, og alternativet burde heller vært diesel, kanskje tesla kan fungere også.
Tesla har bedre ladenettverk uten barnesykdommer, og funger bedre som langturbil hvertfall ut av Norge

geear

Samme hvilket merke og samme hva folk måtte mene om størrelse, plassutnyttelse og bil 1 eller 2, det er bildet selgere og markedsføringsføring gir som skal være reellt, og når det ikke stemmer er det ikke riktig å skyte på personen som har blitt misledet. Det er selgers jobb å gjøre kunden kjent med begrensninger og ytelser, uansett kunnskapsnivå. Selgere flest har generelt altfor lite teknisk kompetanse og forståelse til å selge elbiler - og forklare hvorfor det ikke er som å kjøpe/bruke fossilbil. Det gjelder alle merker jeg har vært borti. Forskjellen er at for noen biler som allerede er på markedet, og kanskje spesielt noen merker, finnes det "uendelig" med informasjon fra tredjeparter på internett, slik at man kan lese seg opp i forkant.

JPM

Har nettopp kjørt t/r trondheim - Oslo, og realistisk rekkevidde er ikke mer enn 360 km. Skjønner ikke hvordan folk får til mer med «vanlig» kjøring. Har 18".

LittleHammer

Har vært en tur på kontinentet.
Fikk mellom 21 kWh/100km og 28 kWh/100km.
Snittfart mellom 60 km/h og 90 km/h
255 20" hjul.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

JPM

Hva oversettes det til i rekkevidde for en analfabet i kwh/100 regning?

LittleHammer

Hvis batteristørrelse er 82 kWh og forbruk 28kWh/100km:

82/28*100 = 292 km

Osv...
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Tellus

Sitat fra: JPM på søndag 07. juli 2019, klokken 19:50
Har nettopp kjørt t/r trondheim - Oslo, og realistisk rekkevidde er ikke mer enn 360 km. Skjønner ikke hvordan folk får til mer med «vanlig» kjøring. Har 18".

Hva definerer du som realistisk rekkevidde ? Hvis du mener kjøring til 0% gjenstående så betyr det ca 82 kWh. Hvis du får ut 360 km av dette så betyr det et forbruk på 22.8 kWh/100 km. Dette er ganske høyt for en 18 tommer så jeg antar du har kjørt relativt friskt. I fartsgrensen bør du ligge i området 20 kWh/100 km som gir en praktisk rekkevidde på 410 km. Uflaks med vindretning kan ha hatt betydning.

Taben

#1109
Hei. Enkelte på forumet her skal forsvare og være i en boble hvor en stiller spm til hvorfor Ipace eiere opplever høyt forbruk på sin Ipace, vær nå realistiske og ikke kom til stadighet med utregninger som ikke er oppnåelige for de fleste i den i virkelige verden på veien. Faktisk forbruk er veldig mye høyere enn oppgitte tall og nå er det ikke vinter temperatur engang. Det er de samme personer som er kritiske til kundenes faktiske opplevde forbrukstall. Respekter dette, må ikke stille spørsmål til hver og en om hvorfor rekkevidden/ forbruket blir som den er. 

De fleste kjører og ønsker å kjøre elbil, (da mener jeg de fleste, uansett merke) som om det er en fossilbil: Venter ikke på at vinden skal avta, måler ikke vindretning under kjøreturen, velger ikke 60- 80 km/t landevei hvis det finnes motorvei med 90 km/t på samme strekning, venter heller ikke på varmere vær vinterstid, ligger heller ikke oppi baken på en trailer, kjører av og til i regn, slaps og dårlige forhold, kjører ikke 10-15 km under fartsgrense for å spare strøm, kjører ikke bare nedoverbakker, må nok av og til kjøre oppover også, kjører ikke på spareprogram, bruker også varmeapparat, klima og musikkanlegg. Ellers en normal aktiv kjørestil er normalen hos de fleste.

De fleste synes det er greit å ha 5 % igjen på batteriet på bestemmelsesstedet og det har ikke med uflaks at været er som det er. De fleste velger standard hjulstørrelse fra produsenten, og ja, på Ipace er dette 20 tommere. 
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA