Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

HelectriC

Begrenset til 45kg? Betyr da at man neppe kan ha normal Thule sykkelholder og 3/4 sykler? Virker veldig rart :o
ioniq 5

RayBomb

Sitat fra: HelectriC på mandag 22. april 2019, klokken 20:42
Begrenset til 45kg? Betyr da at man neppe kan ha normal Thule sykkelholder og 3/4 sykler? Virker veldig rart :o
Rart eller ikke, men hengerkroken er kun godkjent for Max 45kg.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

daktari

Er det noen her inne med en nyutlevert bil som kunne tenke seg å repetere TeslaBjørn sin test av e-tron? Han fikk 22,5 kWh/mil i 90 km/t på motorvei t/r Ås-Uddevalla-Rygge. Noe vind den dagen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Ikke helt samme testen, men kjørte nylig Oslo-Ålesund-Oslo med fersk bil. Fullastet bil (4 personer), kjørte via Rv4 (på grunn av mye veiarbeid på Hamarsiden. Tur 21.2 kWh/100km, retur 19.4 kWh/100km. Forskjellen er hovedsaklig på grunn av kaldere vær (-6 over Lesja på kvelden!) på vei nordvestover. Snitthastighet 83 km/t begge veier.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tellus

Sitat fra: daktari på søndag 26. mai 2019, klokken 10:31
Er det noen her inne med en nyutlevert bil som kunne tenke seg å repetere TeslaBjørn sin test av e-tron? Han fikk 22,5 kWh/mil i 90 km/t på motorvei t/r Ås-Uddevalla-Rygge. Noe vind den dagen.

Har kun gjort samme test i kuldegrader og fikk da noe høyere forbruk. Nå om dagen i sommertemperatur er forbruket langt lavere. Leste på FB om en som hadde målt under 20 kWh/100 km på en t/r løype i 100 km/t avlest på speedometer. Denne testen var gjort med lav effekt modus påslått.

Tipper jeg ville havnet ned mot 20 kWh/100 km med konstant 94 km/t målt på speedometer med neglisjerbar vind i 20 grader celsius. Man må selvfølgelig kjøre bilene samtidig for å få reelle tall.

Stein123

Tur retur Oslo fra Valdres på fredag, 10% over fartsgrensa der det var mulig. Våt veibane oppholds vær, bortsett fra 5mil med kraftig regn. Temp 13 -16 grader.

Ladet 100%, 18% igjen.  Totalt 321,1km. Snitt på 71kmt.

Snitt på 18,6 kwh/100km.



Har tenkt litt over disse tallene og det er noe som skurrer her. Hvis jeg har hatt et forbruk på 18,6 og kjørt 321,1km har jeg brukt 59,72kw. Så sier bilen at jeg har 18% igjen. Da blir mitt regnestykke at batteriet gir totalt 72,83kw. Og det er jo utrolig dårlig......... burde etter det jeg har skjønt ligget 10kw høyere, er det flere der ute med samme erfaring ? Grunn til reklamasjon på batteri....?

gigafactory

Evt. reklamere på kjørecomputeren. Det er omtrent bare e-tron og B250e som oppgir realistiske forbrukstall, og de blir jo slaktet for det. Verden vil bedras  :D

Jaro

Sitat fra: gigafactory på søndag 09. juni 2019, klokken 16:12
Evt. reklamere på kjørecomputeren. Det er omtrent bare e-tron og B250e som oppgir realistiske forbrukstall, og de blir jo slaktet for det. Verden vil bedras  :D
Mener du i fullt alvor at kjørecomputeren "faker" bedre tall enn det som er riktig?
Skjønner at forrige innlegg om mulig feil tall, eller feil på batteri, er bekymringsfult.  Men hvilke fakta har du om at bare e-tron og MB leverer realistiske tall?
For min del har jeg ikke noen grunn til å mistenke feil tall på min i-pace. 
VW e-Golf 2014 - Solgt
Tesla S P85 2014 - Solgt
Tesla X75 2017 - Solgt
BMW i3s 2019 - Solgt
BMW i3 2017
Jaguar I-Pace
--  Sandnes, Rogaland --

Orbit

#1088
I nabotråden rapporteres det i alle fall om at prosentskalaen ikke er lineær. Forbruket kan nok stemme, men det ser ut som det blir feil å estimere totalt tilgjengelig kWh ut fra %, dersom en ikke har kjørt helt fra 100% til (nær) null.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tellus

Kan også være problematisk når totalgjennomsnittt består av flere turer. Er nok best å kjøre en tur så langt som mulig når man ønsker å sjekke snittforbruk opp mot batteriprosent.

Ser forøvrig ikke ut til å være noe galt med selve rekkevidden for bilen. Med andre ord ser det som om batteriet inneholder det det skal.

Egil Fonn

Sommer temperatur med 20 grader. Kjørte Jaguaren en strekning på 102,8km varierende lande vei, men en stor del 90 soner. Snitt fart endte på 70km/t og forbruk 19Kw/100km Brukt 24% batteri. 76% gjenstående. Dette gi en teoretisk rekkevidde på 428km i forhold til gjenstående batteri%. Omregnet i batteristørrelse gir dette 81,3Kw disponibelt. I fører håndboken står det at batteriet har disponibelt 84,7kw/t. Det betyr at det ligger ca 3,4 kw/t disponibelt etter 0%. = 17,9 km ved 19kw/100km i forbruk. I såfall ganske god buffer etter 0%.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Tiger123

Sitat fra: Tellus på søndag 09. juni 2019, klokken 18:55
Kan også være problematisk når totalgjennomsnittt består av flere turer. Er nok best å kjøre en tur så langt som mulig når man ønsker å sjekke snittforbruk opp mot batteriprosent.

Ser forøvrig ikke ut til å være noe galt med selve rekkevidden for bilen. Med andre ord ser det som om batteriet inneholder det det skal.

Så da rapporterer kjørecomputeren for lavt forbruk? Og riktig forbruk er?

Tellus

Er nok ganske umulig å svare hva nøyaktig forbruk og gjenstående er. Vi kan likevel gjøre noen betraktninger.
La oss for enkelhets skyld legge til grunn at det er ingen usikkerhet i utkjørt distanse. Bilen har med andre ord kjørt nøyaktig 321.1 km. La oss også holde fast ved at batterikapasitet er 84.7 kWh som oppgitt fra Jaguar

Vi kan sett opp følgende naive beregninger:

1 (Vi tror på GOM): 321.1 + 80 (GOM) = 401.1 km (rekkevidde). Gitt 84.7 kWh batteri får vi snittforbruk 21.1 kWh/100 km og gjenstående prosent 20%

2 (Vi tror på batteriprosent): 321.1 km tilsvarer (100-18%) gir 100% rekkevidde 391.6 km og snittforbruk 21.6 kWh/100 km

3(Vi tror på gjennomsnittsforbruk): 321.1 km med forbruk 18.6 gir 59.7 kWh. Gir gjenstående rekkevidde 134.4 km, totalrekkevidde 455.5 og gjenstående prosent 29.5%.

Som vi ser peker utregning 1 og 2 i retning av at bilen rapporterer for lavt forbruk, mens utregning 3 forteller oss at gjenstående batteriprosent og GOM er for konservativ.

Det som er litt morsomt er at vi vet at batteriprosent og GOM bevist går til 0 før batteriet er tomt. Med andre ord vet vi at både utregning 1 og 2 aldri kan forventes å være korrekte.

Hva sannheten måtte være i dette tilfellet vet jeg selvfølgelig ikke. Vi kan med god grunn anta at det befinner seg 2-3 kWh tilgjengelig å bruke etter både GOM og batteriprosent viser 0. I tillegg vet vi at prosentskalaen er feil.
Det sies at det skal være rundt 10-15 km rekkevidde igjen etter at bilen vis 0. Hvis vi drister oss til å tippe at GOM tilfeldigvis er ca korrekt i dette tilfellet så er reell rekkevidde rundt 416 km. Med andre ord er snittet fortsatt for lavt. Det burde vært rundt 20. Et forbruk på 20 høres ikke så galt ut med de forholdene som beskrives. Hadde forventet kanskje litt høyere med min egen bil, men jeg har en mindre gunstig konfigurasjon enn Egil Fonn sin bil. Dette siste blir egentlig bare synsing selvfølgelig. Hadde vært interessant om Egil kjørte en langtur sammen med en annen I-Pace slik at tallmaterialet kunne sammenlignes.



Egil Fonn

#1093
Kjørte samme strekning med med Jaguar I-Pace og BMW I3 for en par uker siden.
To vidt forskjellige biler mht størrelse, vekt og drivlinje. Men artig å sammenligne allikevel.
Test strekning 83km i 50-80 soner Temp 7 grader. Tørr asfalt. Høyde 5-200-5moh. Begge bilene kjørt i comfort modus med klima i auto og 19 grader.

Forbruk BMW i3 13,8Kw/100km snitt fart 60,2km/t. Distanse trippteller 83km. Dekk Brigstone Ecopia 175/55R20bak 155/55R20 framme
Forbruk Jaguar I-Pace 20,9Kw/100km. Snittfart 61km/t distanse trippteller 82,3km. Dekk Goodyear Eagel F1 245/50R20

Tok også en rulle test i en nedover bakke som flater ut og fortsetter 1km til det stiger oppover igjen mot en bru.
Har brukt denne plassen til rulle test av ulike biler.
Bilen settes i N og starter rulling fra 0km/t ved fast punkt.
I-Pace hadde 82km/t i bunn av bakke og trillet 1000m til svak stigning mot bro.
I3 hadde 80km/t ved bunn av bakke og trillet 2m lenger enn i-Pace i svak stigning.
Den bilen av mine biler som har gjort det best i denne rulle testen er Tesla S p85 rwd. Den trillet 25m lenger en i3 i oppover stigning.
En AWD bil vil selvsagt trille dårligere en en tilsvarende bil med drift på kun en aksel. Drivaksler, diffrensial, motor og transmisjon er x2 på AWD.

Tok samme rulle test med min Toyota LC 100 som har konstant 4WD. Den er den tyngste bilen 2600kg egenvekt og burde trille langt.
Den trillet hele 65m kortere en Jaguar I-Pace. Litt overraskende at den trillet så dårlig med sin høye vekt. Den er nok ikke særlig aero dynamisk men tipper motstand i diffrensialer,gearbokser og akslinger ga den største motstanden.

Sammenlignet med i3 som gir et lavt forbruk ved rolig kjøring har i pace et større bunn forbruk uansett hvor fint den blir kjørt. I-pace blir ikke like kraftig straffet med høyt forbruk i høye hastigheter som i3 blir.

BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Tellus

Fysikken er ikke nødvendigvis slik at tyngre biler ruller lengre enn lettere biler. Selv hvis man ser bort fra luftmotstand vil lettere biler kunne rulle lengre enn tyngre biler. Rullemotstand er proposjonalt med vekt. På flat vei vil den bilen med lavest rullemotstandkonstant rulle lengst hvis vi ignorerer effekten av luftmotstand. I bakker blir sammenhengen mer komplisert på grunn av gravitasjonskraftkomponenten i rulleretningen.

Har alltid antatt at I3 ruller svært lett med sine ekstreme hjul. Kan ha vært luftmotstand som har spilt inn akkurat dette forsøket.

Beste rulletest gjør man på flatmark

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA