Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Chimp

#1050
Dere som har hatt bilen en stund, hva er deres anbefalinger for lavt forbruk?
Ser en Chewy i UK-forumet oppnår bra forbruk og har følgende oppskrift med 18":

"I always drive with full regen and in Comfort mode and Aircon set to 22degC. I do put an extra 2psi in the tyres.

One of the important things is to NOT use the powerful acceleration that the car provides if you are driving for range. "

Så la oss oppsummere alt som kan maksimere rekkevidde, ikke fordi Jaguaren har høyt forbruk, for å vite hvor man kan hente inn ekstra km hvis du har et jevnt behov for å reise veldig langt uten å lade (over 400 km):

- 18 tommer felger
- 235/65 er vel beste dimensjon tilgjengelig for vinter.
- Comfort mode eller ECO-mode (ECO gir svært lite ekstra pr i dag, da kan man like gjerne kjøre comfort for en bedre opplevelse)
- Kjør uten harde aksellerasjoner, tenk konstant hastighet
- Unngå unødvendige start/stopp (tenk som om du kjører motorsykkel, du vil ikke stoppe i krysset for å sette ned bena, du vil ha jevn flyt)
- Grunnet de to ovennevnte dropp ACC for å ikke la omgivelsene styre din fart.
- Øk lufttrykket minimum til "tung last". Her er det varierte meninger, flesteparten mener rundt 3 bar bak og foran. Viktig å etterfylle luft om vinteren dersom det er veldig kaldt.
- Vær og vind gir høyere/lavere forbruk alt ettersom. `
- AC on, men vifte på 1.
Update:
- Regen til low dersom man kjører i omgivelser uten mye start/stopp. Regen high i by, regen low på landevei

Anything missing?



4Matic Fanatic

Sitat fra: Chimp på onsdag 06. mars 2019, klokken 13:38
Anything missing?
Regen til Low.

Det burde være unødvendig å si at man ikke skal utnytte de 400hk hele tiden, men det virker ikke som mange av testerne skjønner at det slår ut på forbruket sammenlignet med en eGolf...

Chimp

Okey, han skrev at han alltid kjørte med full regen fordi han liker en-pedals-kjøring og finner det mest effektivt. Men har også sett at han skrur av dette på motorvei, er ikke det en grei tommelfingerregel å ta regen low når du kjører utenfor by?
Eller mener du konstant low regen er bedre, også i by?

4Matic Fanatic

Sitat fra: Chimp på onsdag 06. mars 2019, klokken 14:03
Eller mener du konstant low regen er bedre, også i by?
Min mening er at low regen er bedre for forbruket, men naturligvis mye enklere å kjøre i by med høy.
Så får man velge selv hvor nøye det er, hovedsaken er mest mulig jevn fart om du skal spare strøm.

geear

- Ikke trill ned bakker i 100 og ørten bare fordi det triller lett, la den holde farten nede med å regenerere i stedet for å kaste bort potensiell energi på luftmotstand...

Contango

Kan ikke forstå at regen setting har noen effekt på forbruk på biler som regenerer på bremsene - slik Jaguar gjør. Logikken med at low regen gir lavere forbruk må da være at man ikke klarer å dosere gasspedalen like godt med høy regen og bruker mer strøm i aksellerasjon enn ved low regen og mer coasting. Men er det slik i virkeligheten?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Trilling med lav regen er jo bare effektivt hvis man ikke behøver bremse eller at lav regen holder til å unngå bruk av brems. I by betyr det veldig passiv kjørestil, med sakte trilling mot kryss istedet for holde farten og kraftig regen. Men hvis man må regenerering får man igjen 2/3 av kapasiteten til elektro remsen (varmetap), og det er 2/3 mer enn med mekanisk brems.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

knut3448

En nær slektning vurderer i-Pace, den blir brukt endel turer fra Oslo-området til Nordfjord via Hemsedal, både sommer og vinter. De kan akseptere en ladestopp, iflg abetterrouteplanner må man lade til borti 100% på Ionity/Gol for å komme frem med litt margin. Er det virkelig så ille, eller er abrp helt på jordet? Jeg ser det står (alpha) på i-Pace der.

Er det mye å hente på å velge 18" fremfor 20"?
Har det kommet ny programvare etter lansering som har forbedret rekkevidde/forbruk?

knut3448


Chimp

Sitat fra: knut3448 på mandag 11. mars 2019, klokken 09:00
Er det mye å hente på å velge 18" fremfor 20"?
Har det kommet ny programvare etter lansering som har forbedret rekkevidde/forbruk?

Ja det er minst 5 % å hente, kanskje opp mot 10 %. Mot 22tommer er du oppi 15 % besparelse.

Det er ikke offentliggjort at en viss programvare gir bedre rekkevidde. Husk at de første testene ble gjort med 22 tommer felger, og derfor trodde alle at i pace var så tørst. Den er absolutt helt grei. Tenk 300 km minimum om vinter, rundt 400 minimum sommer.

Tellus

#1060
Fint å se en test hvor de aller fleste variablene er fjernet. I-Pace er mest effektiv i lave hastigheter og Model-X mest effektiv i høye hastigheter. E-tron minst effektiv både i lave og høye hastigheter.

Ble positivt overrasket over motroveiforbruket til I-Pace. Tipper 18-tommers hjul ikke bare gir et markert positivt bidrag i form av lavere rullemotstand, men at også luftmotstanden blir signifikant redusert.

Contango

For en sjelden gangs skyld enig med Tellus. Supert med en test med 18'' hvor I-Pace kommer bedre ut enn forventningene. Er nå veldig nysgjerrig på hvor mye felgene faktisk betyr. En felgtest.....
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

knut3448

Fin test det der ja, og interessant at alle bilene ble testet med samme dekk (merke/modell) og minste orginale felg-størrelse. Første del av testen er jo den ruta som vil bli kjørt til Nordfjord, så da er det jo en fordel at i-Pace ser ut til å ha sin styrke her.

Vind

#1063
Jeg har siste software (oppdatert for en uke siden), og har ca 6% lavere forbruk nå på samme tur i forhold til de første langturene (tidlig oktober).

Kjørte i går 320 km på en lading og hadde 16% gjenstående.  Temperatur fra -10 til -4, snittfart 69 km/t, Instillt på Comfort

Samme tur i Oktober ga 10% resterende batteri, Temperatur fra +12 til -1, Snittfart 71 km/t, instillt på Eco

Begge ganger forvarmet, fulladet bil, samme dekk.  Kan selvfølgelig begrunnes noe i at jeg er bedre kjent med bilen, men vil tro at det er noe forbedringer i programvare.  Alle annen informasjon (temperatur, snitthastighet, kjøreprogram) skulle jo gitt meg høyere forbruk nå.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Tellus

Veldig vanskelig å sammenligne slike turer da f.eks. vindforhold kan ha en dramatisk effekt på forbruket.

Uansett var det fine forbrukstall til vinter å være dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA