Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 21. februar 2019, klokken 23:12
Sitat fra: Tellus på torsdag 21. februar 2019, klokken 22:54
Ser ikke helt motsetningen her.

Alle disse tipper jeg medfører riktighet.
Model X 75 går lengst på motorvei både sommer som vinter.
Model X 75 og I-Pace går omtrent like langt på landevei i sommerhalvåret
I-Pace går lengst på landevei under vinterforhold

Du er sikkert inne på noe, men sommerrekkevidden på I-Pace vet vi lite om ettersom utleveringene startet etter at sesongen med 2-sifrede varmegrader var forbi..
Jeg har kjørt I-Pace i 25 grader og tørr vei. Og lå vel ann til ca 35 mil da.
Mulig Jag har tryllet med rekkevidden siden da....... Men er skeptisk til at den er like effektiv i snøføre på vinter med inspirert kjøring.
Når jeg på en annen tur kjørte inspirert, så gikk forbruket i taket. Kan ikke tenke meg at minus og snøføre reduserer dette.

Contango

Sitat fra: Clandrel på torsdag 21. februar 2019, klokken 23:23
Jeg har hatt X75D og nå i-pace.

Turen fra Larvik til hytta vår på Gaustablikk er kjørt med begge. Sammenliknet, under samme årstid og kjøreforhold, har jeg en del mer batteri igjen på i-pave ifht X. Jeg hadde ca 20% batteri igjen på X, mens på i-pace har jeg 38%. Ganske stor forskjell egentlig...
Takk for info. Snirklete vei med lav gjennomsnittshastighet og mange høydemeter på relativt få mil. Underbygger hypotesen til Tellus.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Imagine

#992
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 21. februar 2019, klokken 21:13
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 21. februar 2019, klokken 20:19
Sitat fra: Imagine på torsdag 21. februar 2019, klokken 10:23
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 20. februar 2019, klokken 00:08
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 19. februar 2019, klokken 23:51
Bak paywall....
Vi tog med Model 3 Performance på vår vanliga teststräcka tillsammans med ett gäng andra elbilar. Vägarna var snöiga och trögrullade, temperaturen låg runt nollstrecket. Likt de större Teslorna har Model 3 inte värmeväxlare, vilket betyder att kupéuppvärmningen drar onödigt mycket energi. Vi startar som vanligt fulladdat i ett varmt garage.

Tyvärr erbjuder appen ännu så länge inte schemalagd laddning och uppvärmning. Men Tesla rekommenderar att man slår på uppvärmning av batteriet en timme före avfärd vid kallt klimat – vilket vi inte gjorde.

Frågan före start var givetvis, hur långt kommer vi? Den uppgivna WLTP-körsträckan är imponerande 53 mil – tre mil kortare i Performanceutförande. Förbrukningen lägger sig runt 20 kWh när vi åker E4 söderut i laglig hastighet.

När vi kör in på kurviga vägar och njuter av prestandan höjs förbrukningen rejält och snittet åker upp till 26 kWh/100 km. De sista milen snålkör vi extremt för att nå redaktionsgaraget men tvingas ladda två mil därifrån. Vid noll procent batterikapacitet kör vi ytterligare en mil och totalt har vi enligt bilen förbrukat 67 kWh av batteriets 80 kWh. Vi kommer bara 29 mil, men utan den inspirerade körglädjeteststräckan hade vi kommit cirka 33 mil.  Den sista biten ligger förbrukningen runt 16 kWh – vilket skulle ge en räckvidd på 42 mil.

Det blir spännande att se hur långt vi kommer vid mer gynnsam väderlek, nu slog Model 3 sin konkurrent Audi e-tron, men fick stryk av Jaguar I-Pace



Artig å lese at heller ikke Model 3 går lenger enn 33 mil - da i ca 0 grader. Etron går ca 33 mil i minus 6 grader og snøføyk. I-Pace kanskje en anelse lenger? Så da er de faktisk nokså like på vinterrekkevidde.
Det er noe litt desperat når en trekker frem en «test» hvor en som det sies i teksten «njuter av prestandaen højs forbrukningen rejalt».

De VILLE fått 33 mil om de IKKE hadde hatt horn i panna på slutten. Du må lese det som står. De kom 29 mil.


Hehe ja. Og en annen her sier «da går de andre halvparten...»

Jeg må legge til at det å komme 29 eller 33 mil med rekkeviddemesteren Model 3 som skal kunne gå 530km wltp er mye mer skuffende enn å komme f eks 28 mil med en som skal klare 360km wltp.

Model 3 har mindre batteri og ved aktiv kjøring utover pusekjøring i jevn fart bruker alle elbiler mye strøm. Da er det størst batteri som gjelder.

Chimp

Sitat fra: Contango på torsdag 21. februar 2019, klokken 23:11
Sitat fra: Chimp på torsdag 21. februar 2019, klokken 22:57
Hva er det med folk og å snakke ned effektiviteten til andre elbiler
Hvem?

Generell oppfatning av at det er noen som er her for å snakke ned jaguaren. Tenker da youtubevideon fra autobahn hvor 130km/t blir nevnt som veldig relevant, og et stikk til at tesla er jo så mye bedre. Kjører du 120-130 i snitt går det for fort punktum. Jeg kjører på samme vei som deg og vil ikke dø. Vi bor tross alt i norge med vanskelige kjøreforhold.
Tesla er bra i høye hastigheter og fin på langtur, det skal jeg ikke ta fra dem. Som bybil og hyttebil er jaguaren ypperlig, og en tilfeldig langtur vil gå fint. Er du avhengig av å krysse Norge på langs og tvers ukentlig så vil jeg si Tesla er et mye bedre valg pr nå grunnet ladenettverk.

Og spesielt denne kommentaren som var på trynet:
"Kjører man på en måte som gir 29-33 mil med en 3 performance, hadde nok iPacen lagt på ca halvparten vil jeg anta."

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Chimp på fredag 22. februar 2019, klokken 06:48Generell oppfatning av at det er noen som er her for å snakke ned jaguaren. Tenker da youtubevideon fra autobahn hvor 130km/t blir nevnt som veldig relevant, og et stikk til at tesla er jo så mye bedre. Kjører du 120-130 i snitt går det for fort punktum.
Var ikke ment som et stikk til at Tesla er bedre. Jeg bare syns sammenligningen var relevant også for norske forhold.

Vil ikke si jeg kjører ekstremt raskt når jeg ligger i 120-130 km/t i 110-sonen. Ja, det er høyere enn fartsgrensen, men veiene der det er 110-sone er stort sett bygget for 130 km/t uansett, og nå er det snakk om å øke grensene til 120 km/t på disse veiene. Det er heller ikke uvanlig at jeg blir forbikjørt av andre biler når jeg ligger i 130 km/t.

Sitat fra: Chimp på fredag 22. februar 2019, klokken 06:48Jeg kjører på samme vei som deg og vil ikke dø. Vi bor tross alt i norge med vanskelige kjøreforhold.
Sånn ca 330 dager i året er det bra kjøreforhold. De dagene det ikke er bra kjøreforhold kjører jeg saktere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Imagine

Sitat fra: Clandrel på torsdag 21. februar 2019, klokken 23:23
Jeg har hatt X75D og nå i-pace.

Turen fra Larvik til hytta vår på Gaustablikk er kjørt med begge. Sammenliknet, under samme årstid og kjøreforhold, har jeg en del mer batteri igjen på i-pave ifht X. Jeg hadde ca 20% batteri igjen på X, mens på i-pace har jeg 38%. Ganske stor forskjell egentlig...

Dette var overraskende og hyggelig lesing for de av oss som liker I-Pace, men som er litt skremt av alle Teslafolk som trikser trikser frem lange rekkevidder på sine biler ved å kjøre tullete optimalt.

Denne høyfarts-testen på Autobahn ble gjort på en slik måte at Tesla ble fremhevet. Model X «ser ut som en dass» og gjør det pga lavere luftmotstand, men forskjellen er ikke særlig stor på x90d og etron/i-pace i mer vanlige elbil-hastigheter. 110km/t og nedover har ikke luftmotstand så mye å si.

Øyvind.h

#996
Elbil-hastighet? Er det slik at man må kjøre sakte fordi man har elbil? Jeg kjører min som om den var fossilbil.
Å legge seg bak en lastebil i 90km/t i 110-sonen ser jeg en del gjøre, men det sluttet jeg med når Leafen ble solgt.

110 er for øvrig også mye raskere enn hva som er optimalt. Det ideelle for elbil er vel rundt 40. I rundt 60-70 er forbruker fortsatt svært lavt. Synes først det begynner å dra på litt når man passerer 90-100.

Hadde det vært vinter på motorvei-testet kunne man fint lagt til 10-15% på Model X forbruket. Antakelig mindre på Etron og IPace pga varmepumpe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Clandrel på torsdag 21. februar 2019, klokken 23:23
Jeg har hatt X75D og nå i-pace.

Turen fra Larvik til hytta vår på Gaustablikk er kjørt med begge. Sammenliknet, under samme årstid og kjøreforhold, har jeg en del mer batteri igjen på i-pave ifht X. Jeg hadde ca 20% batteri igjen på X, mens på i-pace har jeg 38%. Ganske stor forskjell egentlig...
Samme størrelse på hjul?

Clandrel



geear

Sitat fra: Clandrel på fredag 22. februar 2019, klokken 11:55
Ja, 20 tommer på begge. Med Conti piggfritt...
Bredde også?

Har ganske høyt forbruk på min X75D med originale 20", angrer litt på det siden jeg har lang vei til hytta (28 mil). 255 foran og 275 bak ser ut for å være gode bidragsytere til forbruket...

Chimp

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 22. februar 2019, klokken 12:48
Da er Elbilforeningens vintertest ute.   :+1:

https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/

Veldig fint forbruk det med 20 tommer. Forstår ikke at denne testen ikke ble kjørt med 18 tommer da det er en rekkeviddetest. Da hadde vi sett mye hyggeligere tall, men dette er absolutt OK!

Sarepta

Sitat fra: Chimp på fredag 22. februar 2019, klokken 13:01
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 22. februar 2019, klokken 12:48
Da er Elbilforeningens vintertest ute.   :+1:

https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/

Veldig fint forbruk det med 20 tommer. Forstår ikke at denne testen ikke ble kjørt med 18 tommer da det er en rekkeviddetest. Da hadde vi sett mye hyggeligere tall, men dette er absolutt OK!

Enig, dette var bra. For øvrig karakteriseres tesla X100D som "langt mer effektiv" enn ipace og etron. I følge tallene i artikkelen er den imidlertid ikke mer 4 pst mer effektiv enn ipace på etappen med lavest forbruk og  1 pst mer effektiv på etappen med høyest forbruk. Etron er litt mindre effektiv på begge etapper, men bare 2-3 prosent høyere forbruk enn ipace. Om noe, så synes jeg forskjellene i forbruk er overraskende små i denne testen.

Imagine

#1003
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. februar 2019, klokken 10:45
Elbil-hastighet? Er det slik at man må kjøre sakte fordi man har elbil? Jeg kjører min som om den var fossilbil.
Å legge seg bak en lastebil i 90km/t i 110-sonen ser jeg en del gjøre, men det sluttet jeg med når Leafen ble solgt.

110 er for øvrig også mye raskere enn hva som er optimalt. Det ideelle for elbil er vel rundt 40. I rundt 60-70 er forbruker fortsatt svært lavt. Synes først det begynner å dra på litt når man passerer 90-100.

Hadde det vært vinter på motorvei-testet kunne man fint lagt til 10-15% på Model X forbruket. Antakelig mindre på Etron og IPace pga varmepumpe.


Har ikke noe i mot å måtte roe ned til elbilvennlig hastighet 110-120km/t og nyte komforten og musikkanlegget i stedet for å mose på i 130-140 slik jeg gjør med bensinbil om jeg skal kjøre et unormalt langt strekke og kjører på E18. Ser at det er i hastigheter over dette at elbiler blir tullete strømforbruksmessig. Og jeg kjører heller en Audi e-tron i 120 enn en model x i 140 hvis jeg absolutt skal kjøre elbilen på en slik tur. Hvis høyest mulig hastighet er så viktig tar jeg bensinbil.

Men på tur fra oslo til larvik ville jeg nok gitt bengen og kjørt i 130-140 i 100-sonene der forholdene tillater det da rekkevidden holder i massevis uansett.

Enig med han som sier forbruksforskjellene var ganske små mellom Model X og etron og i-Pace i elbilforeningen sin test.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Chimp på fredag 22. februar 2019, klokken 13:01
Veldig fint forbruk det med 20 tommer. Forstår ikke at denne testen ikke ble kjørt med 18 tommer da det er en rekkeviddetest. Da hadde vi sett mye hyggeligere tall, men dette er absolutt OK!
Dette er jo tydeligvis bare en fortsettelse av den manglende forståelsen for pressen som Jaguar har kjørt hele tiden her i Norge. Dette er samme bilen som TeslaBjørn har kjørt langtur med nå denne uka, fremdeles på de samme 20"-hjula, og uten at de får hjelp til å sette opp app'en før avgang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA