Bak paywall....
Vi tog med Model 3 Performance på vår vanliga teststräcka tillsammans med ett gäng andra elbilar. Vägarna var snöiga och trögrullade, temperaturen låg runt nollstrecket. Likt de större Teslorna har Model 3 inte värmeväxlare, vilket betyder att kupéuppvärmningen drar onödigt mycket energi. Vi startar som vanligt fulladdat i ett varmt garage.
Tyvärr erbjuder appen ännu så länge inte schemalagd laddning och uppvärmning. Men Tesla rekommenderar att man slår på uppvärmning av batteriet en timme före avfärd vid kallt klimat – vilket vi inte gjorde.
Frågan före start var givetvis, hur långt kommer vi? Den uppgivna WLTP-körsträckan är imponerande 53 mil – tre mil kortare i Performanceutförande. Förbrukningen lägger sig runt 20 kWh när vi åker E4 söderut i laglig hastighet.
När vi kör in på kurviga vägar och njuter av prestandan höjs förbrukningen rejält och snittet åker upp till 26 kWh/100 km. De sista milen snålkör vi extremt för att nå redaktionsgaraget men tvingas ladda två mil därifrån. Vid noll procent batterikapacitet kör vi ytterligare en mil och totalt har vi enligt bilen förbrukat 67 kWh av batteriets 80 kWh. Vi kommer bara 29 mil, men utan den inspirerade körglädjeteststräckan hade vi kommit cirka 33 mil. Den sista biten ligger förbrukningen runt 16 kWh – vilket skulle ge en räckvidd på 42 mil.
Det blir spännande att se hur långt vi kommer vid mer gynnsam väderlek, nu slog Model 3 sin konkurrent Audi e-tron, men fick stryk av Jaguar I-Pace
Artig å lese at heller ikke Model 3 går lenger enn 33 mil - da i ca 0 grader. Etron går ca 33 mil i minus 6 grader og snøføyk. I-Pace kanskje en anelse lenger? Så da er de faktisk nokså like på vinterrekkevidde.
Det er noe litt desperat når en trekker frem en «test» hvor en som det sies i teksten «njuter av prestandaen højs forbrukningen rejalt». Her kjøres bilene ikke på samme måte. 
Skjønner godt at en vil leke litt med P på snøføre
, men her sammenlignes nok pærer mot epler. Model 3 på 20’ mot I-Pace på 20’ under lik kjøring så tror jeg nok resultatet blir anderledes.
Ja, man skal være ganske optimistisk hvis man tror iPace går like langt som 3P/3LR.
X75D og iPace / eTron går ca like langt, eTron og iPace har ca 84 kWh tilgjengelig mot 72,6 kWh tilgjengelig på X75D. Så har man da X90D med ca 84 kWh brukbar kapasitet og X100D med ca 98 kWh.
Så man kan jo da si at X100D har nesten 35% større batteri enn X75D (som går ca like langt som iPace og eTron).
Så går da S100D ca 10% lenger enn X100D i normale hastigheter.
En 3P/3LR ligger nok rundt samme rekkevidden som S100D og til tider med enda bedre rekkevidde. Optimal hastighet for autobahn for Model 3/3P sies å være 180-190 km/t. Jeg tviler sterkt på at eTron og iPace klarer bergen-oslo på en lading, hvis man ikke kjører som om bilen er en toyota yaris. 45 mil over fjellet er nok utopisk, men i danmark på flat vei er det sikkert mulig, særlig hvis man holder snittfart på 70-80.