Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: Roy Aasen på torsdag 21. februar 2019, klokken 20:11
Er det å frykte at ved temperaturer på -25°, så blir rekkevidden også ligge der (250km) eller lavere?

Spørsmålet er relatert til Tesla og faktisk bruk. T/R samme dag 11mil frem, parkert 9 timer og 11 mil tilbake? Med litt kø og co ....

25 minus er nok utfordrende for de fleste biler. Spesielt hvis du lar bilen fryse ned uten lading halvveis før du kjører tilbake. 250 km i ett strek med forvarmet bil og batteri går fint såfremt du ikke kjører alt for fort.

Roy Aasen


Øyvind.h

#977
Testen var i det minste relevant for de som bor i Oslo/på østlandet.
Personlig tror jeg ikke jeg vil ha særlig økning i snittfart selv om fartsgrensen økes til 120 da jeg synes E6/E18 funker best i 110-130 intervallet uansett. Pusher man forbi 130 blir det fort litt masete selv om lappen ikke ryker før i 150 i dag og 160 om grensen økes.

Men samtidig - Etron går bare 26-27 mil på motorvei på mild vinter. Jeg ser jeg må passe på å lade til 100% om jeg skal klare 21 mil/700 meter opp (bor på 100, skal til 800) og fartsgrensene blir 110-120 hele veien.) Det går nok greit, men litt pakketap og runde via bhg+skole vil trekke ned.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 21. februar 2019, klokken 20:19
Sitat fra: Imagine på torsdag 21. februar 2019, klokken 10:23
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 20. februar 2019, klokken 00:08
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 19. februar 2019, klokken 23:51
Bak paywall....
Vi tog med Model 3 Performance på vår vanliga teststräcka tillsammans med ett gäng andra elbilar. Vägarna var snöiga och trögrullade, temperaturen låg runt nollstrecket. Likt de större Teslorna har Model 3 inte värmeväxlare, vilket betyder att kupéuppvärmningen drar onödigt mycket energi. Vi startar som vanligt fulladdat i ett varmt garage.

Tyvärr erbjuder appen ännu så länge inte schemalagd laddning och uppvärmning. Men Tesla rekommenderar att man slår på uppvärmning av batteriet en timme före avfärd vid kallt klimat – vilket vi inte gjorde.

Frågan före start var givetvis, hur långt kommer vi? Den uppgivna WLTP-körsträckan är imponerande 53 mil – tre mil kortare i Performanceutförande. Förbrukningen lägger sig runt 20 kWh när vi åker E4 söderut i laglig hastighet.

När vi kör in på kurviga vägar och njuter av prestandan höjs förbrukningen rejält och snittet åker upp till 26 kWh/100 km. De sista milen snålkör vi extremt för att nå redaktionsgaraget men tvingas ladda två mil därifrån. Vid noll procent batterikapacitet kör vi ytterligare en mil och totalt har vi enligt bilen förbrukat 67 kWh av batteriets 80 kWh. Vi kommer bara 29 mil, men utan den inspirerade körglädjeteststräckan hade vi kommit cirka 33 mil.  Den sista biten ligger förbrukningen runt 16 kWh – vilket skulle ge en räckvidd på 42 mil.

Det blir spännande att se hur långt vi kommer vid mer gynnsam väderlek, nu slog Model 3 sin konkurrent Audi e-tron, men fick stryk av Jaguar I-Pace



Artig å lese at heller ikke Model 3 går lenger enn 33 mil - da i ca 0 grader. Etron går ca 33 mil i minus 6 grader og snøføyk. I-Pace kanskje en anelse lenger? Så da er de faktisk nokså like på vinterrekkevidde.
Det er noe litt desperat når en trekker frem en «test» hvor en som det sies i teksten «njuter av prestandaen højs forbrukningen rejalt». Her kjøres bilene ikke på samme måte.
Skjønner godt at en vil leke litt med P på snøføre , men her sammenlignes nok pærer mot epler. Model 3 på 20' mot I-Pace på 20' under lik kjøring så tror jeg nok resultatet blir anderledes.
Ja, man skal være ganske optimistisk hvis man tror iPace går like langt som 3P/3LR.

X75D og iPace / eTron går ca like langt, eTron og iPace har ca 84 kWh tilgjengelig mot 72,6 kWh tilgjengelig på X75D. Så har man da X90D med ca 84 kWh brukbar kapasitet og X100D med ca 98 kWh.

Så man kan jo da si at X100D har nesten 35% større batteri enn X75D (som går ca like langt som iPace og eTron).
Så går da S100D ca 10% lenger enn X100D i normale hastigheter.

En 3P/3LR ligger nok rundt samme rekkevidden som S100D og til tider med enda bedre rekkevidde. Optimal hastighet for autobahn for Model 3/3P sies å være 180-190 km/t. Jeg tviler sterkt på at eTron og iPace klarer bergen-oslo på en lading, hvis man ikke kjører som om bilen er en toyota yaris. 45 mil over fjellet er nok utopisk, men i danmark på flat vei er det sikkert mulig, særlig hvis man holder snittfart på 70-80.

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 21. februar 2019, klokken 20:19
Sitat fra: Imagine på torsdag 21. februar 2019, klokken 10:23
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 20. februar 2019, klokken 00:08
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 19. februar 2019, klokken 23:51
Bak paywall....
Vi tog med Model 3 Performance på vår vanliga teststräcka tillsammans med ett gäng andra elbilar. Vägarna var snöiga och trögrullade, temperaturen låg runt nollstrecket. Likt de större Teslorna har Model 3 inte värmeväxlare, vilket betyder att kupéuppvärmningen drar onödigt mycket energi. Vi startar som vanligt fulladdat i ett varmt garage.

Tyvärr erbjuder appen ännu så länge inte schemalagd laddning och uppvärmning. Men Tesla rekommenderar att man slår på uppvärmning av batteriet en timme före avfärd vid kallt klimat – vilket vi inte gjorde.

Frågan före start var givetvis, hur långt kommer vi? Den uppgivna WLTP-körsträckan är imponerande 53 mil – tre mil kortare i Performanceutförande. Förbrukningen lägger sig runt 20 kWh när vi åker E4 söderut i laglig hastighet.

När vi kör in på kurviga vägar och njuter av prestandan höjs förbrukningen rejält och snittet åker upp till 26 kWh/100 km. De sista milen snålkör vi extremt för att nå redaktionsgaraget men tvingas ladda två mil därifrån. Vid noll procent batterikapacitet kör vi ytterligare en mil och totalt har vi enligt bilen förbrukat 67 kWh av batteriets 80 kWh. Vi kommer bara 29 mil, men utan den inspirerade körglädjeteststräckan hade vi kommit cirka 33 mil.  Den sista biten ligger förbrukningen runt 16 kWh – vilket skulle ge en räckvidd på 42 mil.

Det blir spännande att se hur långt vi kommer vid mer gynnsam väderlek, nu slog Model 3 sin konkurrent Audi e-tron, men fick stryk av Jaguar I-Pace



Artig å lese at heller ikke Model 3 går lenger enn 33 mil - da i ca 0 grader. Etron går ca 33 mil i minus 6 grader og snøføyk. I-Pace kanskje en anelse lenger? Så da er de faktisk nokså like på vinterrekkevidde.
Det er noe litt desperat når en trekker frem en «test» hvor en som det sies i teksten «njuter av prestandaen højs forbrukningen rejalt».

De VILLE fått 33 mil om de IKKE hadde hatt horn i panna på slutten. Du må lese det som står. De kom 29 mil.

Tellus

I-Pace bør klare Oslo-Bergen under gode forhold en sommerdag med klima avslått. Kanskje går det til og med med AC på. Regner med at det blir gjort til sommeren av noen som synes slikt er morsomt.

Når folk greier under 20 kWh/100 km Oslo-Gol om vinteren kan det umulig vær vanskelig å komme seg til Bergen en varm sommerdag.

Vi få se. Det er forøvrig gjort med Opel Ampera som har omtrent samme EPA rekkevidde og noe lavere WLTP.
Ikke at dette i seg selv beviser noe som helst.

Vinterrekkevidde er ikke det samme som sommerrekkevidde. Folk rapporterer samme forbruk for Model-X på og I-Pace på landeveiskjøring om vinteren. Da vil en MX-75 gå kortere enn I-Pace. 

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på torsdag 21. februar 2019, klokken 21:16
Når folk greier under 20 kWh/100 km Oslo-Gol om vinteren kan det umulig vær vanskelig å komme seg til Bergen en varm sommerdag.


Når jeg kjører de 100 kilometrene fra Bergen til Voss nå om vinteren ligger jeg konsekvent under 20kwh/100km. Med 19" vinterdekk,20 grader i bilen og ACC i fredagstrafikk.

olavxxx

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 21. februar 2019, klokken 21:13
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 21. februar 2019, klokken 20:19
Sitat fra: Imagine på torsdag 21. februar 2019, klokken 10:23
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 20. februar 2019, klokken 00:08
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 19. februar 2019, klokken 23:51
Bak paywall....
Vi tog med Model 3 Performance på vår vanliga teststräcka tillsammans med ett gäng andra elbilar. Vägarna var snöiga och trögrullade, temperaturen låg runt nollstrecket. Likt de större Teslorna har Model 3 inte värmeväxlare, vilket betyder att kupéuppvärmningen drar onödigt mycket energi. Vi startar som vanligt fulladdat i ett varmt garage.

Tyvärr erbjuder appen ännu så länge inte schemalagd laddning och uppvärmning. Men Tesla rekommenderar att man slår på uppvärmning av batteriet en timme före avfärd vid kallt klimat – vilket vi inte gjorde.

Frågan före start var givetvis, hur långt kommer vi? Den uppgivna WLTP-körsträckan är imponerande 53 mil – tre mil kortare i Performanceutförande. Förbrukningen lägger sig runt 20 kWh när vi åker E4 söderut i laglig hastighet.

När vi kör in på kurviga vägar och njuter av prestandan höjs förbrukningen rejält och snittet åker upp till 26 kWh/100 km. De sista milen snålkör vi extremt för att nå redaktionsgaraget men tvingas ladda två mil därifrån. Vid noll procent batterikapacitet kör vi ytterligare en mil och totalt har vi enligt bilen förbrukat 67 kWh av batteriets 80 kWh. Vi kommer bara 29 mil, men utan den inspirerade körglädjeteststräckan hade vi kommit cirka 33 mil.  Den sista biten ligger förbrukningen runt 16 kWh – vilket skulle ge en räckvidd på 42 mil.

Det blir spännande att se hur långt vi kommer vid mer gynnsam väderlek, nu slog Model 3 sin konkurrent Audi e-tron, men fick stryk av Jaguar I-Pace



Artig å lese at heller ikke Model 3 går lenger enn 33 mil - da i ca 0 grader. Etron går ca 33 mil i minus 6 grader og snøføyk. I-Pace kanskje en anelse lenger? Så da er de faktisk nokså like på vinterrekkevidde.
Det er noe litt desperat når en trekker frem en «test» hvor en som det sies i teksten «njuter av prestandaen højs forbrukningen rejalt».

De VILLE fått 33 mil om de IKKE hadde hatt horn i panna på slutten. Du må lese det som står. De kom 29 mil.
Kjører man på en måte som gir 29-33 mil med en 3 performance, hadde nok iPacen lagt på ca halvparten vil jeg anta.

4Matic Fanatic

Sitat fra: olavxxx på torsdag 21. februar 2019, klokken 21:35
Kjører man på en måte som gir 29-33 mil med en 3 performance, hadde nok iPacen lagt på ca halvparten vil jeg anta.
Mange antagelser nå. De har foreløpig kun lagt ut eTron og TM3-artiklene, men prøv nå å faktisk lese teksten som står der før dere idiotforklarer oss som bare gjengir den...

"Vi tog med Model 3 Performance på vår vanliga teststräcka tillsammans med ett gäng andra elbilar."

Jeg vet ikke hva dere legger i dette, men som jeg leser teksten kjørte de sammen med flere biler.
Whatever - Tesla'n ble anslått å kunne gått 33 mil ved normal kjøring, men rakk kun 29.

Contango

Sitat fra: Tellus på torsdag 21. februar 2019, klokken 21:16
Folk rapporterer samme forbruk for Model-X på og I-Pace på landeveiskjøring om vinteren. Da vil en MX-75 gå kortere enn I-Pace.
Synes ærlig talt at folk rapporterer alt mulig rart. De som har/har hatt begge bilene på dette forumet mener at X75 og Ipace går like langt. For meg er det bare fint om Jaguar går langt, men jeg synes ikke det er overbevisende data som støtter likt forbruk.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Ser ikke helt motsetningen her.

Alle disse tipper jeg medfører riktighet.
Model X 75 går lengst på motorvei både sommer som vinter.
Model X 75 og I-Pace går omtrent like langt på landevei i sommerhalvåret
I-Pace går lengst på landevei under vinterforhold

Chimp

Hva er det med folk og å snakke ned effektiviteten til andre elbiler

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på torsdag 21. februar 2019, klokken 22:54
Ser ikke helt motsetningen her.

Alle disse tipper jeg medfører riktighet.
Model X 75 går lengst på motorvei både sommer som vinter.
Model X 75 og I-Pace går omtrent like langt på landevei i sommerhalvåret
I-Pace går lengst på landevei under vinterforhold

Du er sikkert inne på noe, men sommerrekkevidden på I-Pace vet vi lite om ettersom utleveringene startet etter at sesongen med 2-sifrede varmegrader var forbi..

Clandrel

Jeg har hatt X75D og nå i-pace.

Turen fra Larvik til hytta vår på Gaustablikk er kjørt med begge. Sammenliknet, under samme årstid og kjøreforhold, har jeg en del mer batteri igjen på i-pave ifht X. Jeg hadde ca 20% batteri igjen på X, mens på i-pace har jeg 38%. Ganske stor forskjell egentlig...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA