Skrevet av Emne: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer  (Lest 98969 ganger)

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1672
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #960 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 11:48 »
Står Tesla ovenfor en skikkelig #coldgate?
Auto Motor und Sport greidde 276 km under tyske vinterforhold med en TM3P.
Den standard forbruksrunden deres er forholdsvis snill.
Nå har jo Model 3 allerede vært gjennom flere vintere med kaldt vær. Ikke bare i Norge det er kaldt.

https://m.youtube.com/watch?v=YdUaM_w6-Dg

Her en som har testet og fikk over 400km uten forvarming. I faktiske vinterforhold.

Er masse videoer på youtube så du kan se hva de faktisk gjorde uden testen. Ikke hørt noen som har klaget på «coldgate»..

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1581
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #961 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 12:07 »
Står Tesla ovenfor en skikkelig #coldgate?
Auto Motor und Sport greidde 276 km under tyske vinterforhold med en TM3P.
Den standard forbruksrunden deres er forholdsvis snill.
Nå har jo Model 3 allerede vært gjennom flere vintere med kaldt vær. Ikke bare i Norge det er kaldt.


Leveransene frem t.o.m Q1 2018 var i stor grad begrenset til California(og kun LR RWD) så den første skikkelige vinteren var denne. Men det er av akademisk interesse. Legger bare merke til at flere tester i Europa viser enorme avvik fra WLTP. Det er forsåvidt på linje med alle andre elbiler.
Men det er naturlig å anta at biler som har ekstremt lavt forbruk utifra aerodynamikk og drivlinje, vil få en større %-vis økning i forbruk når varmeanlegget må jobbe på høygir enn biler som I-Pace og e-tron som har et høyt "mekanisk forbruk"
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1736
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #962 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 12:45 »
Er nok mange som vil bli overrasket over forskjell på sommerrekkevidde og vinterrekkevide på Model 3.

Tipper f.eks. at Kona vil gå klart lengre på under vinterlige landeveiskjøring. En I-Pace med riktig sko vil nok også gå lengre.

En på Facebook fikk et gjennomsnittsforbruk på under 20 kWh/100 km på en tur fra Oslo til Gol i Hallingdal for en tid tilbake med sin I-Pace. Dette var med 18 hjul med 235 bredde. En Model 3 må vel da ned godt under 18 kWh/100 km på samme strekning for å matche rekkevidden. Kan nok bli en utfordring uten varmepumpe til hjelp.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2709
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #963 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 13:32 »
Noterer meg at mine 20" 255 vinterdekk nesten stikker utenfor karosseriet foran. Ser ut som luftekanalene som skal gi flyt utenfor dekkene ikke vil fungere. Med 235 kan dette være veldig anderledes, men vil tro det er en cm pr side reduksjon hvis ikke innpress er forskjellig på 18" og 20"?

4Matic Fanatic

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 922
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #964 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 18:26 »
Noterer meg at mine 20" 255 vinterdekk nesten stikker utenfor karosseriet foran. Ser ut som luftekanalene som skal gi flyt utenfor dekkene ikke vil fungere. Med 235 kan dette være veldig anderledes, men vil tro det er en cm pr side reduksjon hvis ikke innpress er forskjellig på 18" og 20"?
Har du standard felger her? Standard skal 18" ha 45mm innpress og 20" har 52mm, men vet flere har 20" F-Pace-felger som har 45mm innpress og da vil gummien komme enda 7mm lengre ut?

Litt dårlig bilde men slik ser mine 18" ballongdekk ut foran, stikker ikke mye ut.

mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2015 VW e-Golf   |  2000 Mercedes-Benz E320T 4Matic

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6297
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #965 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 18:47 »
Sammenligning mellom i-Pace, e-tron og Model X 90D på autobahn (men maks 130 km/t, altså ikke ulikt det jeg ville kjørt i 110-sonene i norge...):

https://youtu.be/9kAJwRuBTVY
Model X 100D.

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1736
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #966 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 19:08 »
Hvorfor nøye deg med 130? Kjører du i 150 kan du med enda større grunn forsvare at du har valgt Tesla.

Ellers å synes jeg det er litt unødvendig å forsøke å alminneliggjøre slike brudd på norske trafikkregler. Det skjer ulykker der ute og jo høyere hastighet jo mer alvorlige skader inntreffer.

De fleste av oss kjører litt for fort inne i mellom, men vi lar stort sett være å promotere det som normalt.

De gangene jeg ligger i rundt 120 i 110 sonen selv blir jeg svært sjeldent forbikjørt. Derimot kjører jeg forbi mange. Det er derfor ikke normen å ligge i 130 i 110 sone i Norge selv om enkelte gjør det.

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6297
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #967 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 19:15 »
Hvorfor nøye deg med 130? Kjører du i 150 kan du med enda større grunn forsvare at du har valgt Tesla.

Ellers å synes jeg det er litt unødvendig å forsøke å alminneliggjøre slike brudd på norske trafikkregler. Det skjer ulykker der ute og jo høyere hastighet jo mer alvorlige skader inntreffer.

De fleste av oss kjører litt for fort inne i mellom, men vi lar stort sett være å promotere det som normalt.

De gangene jeg ligger i rundt 120 i 110 sonen selv blir jeg svært sjeldent forbikjørt. Derimot kjører jeg forbi mange. Det er derfor ikke normen å ligge i 130 i 110 sone i Norge selv om enkelte gjør det.
De kjørte altså maks 130 km/t, men hadde et snitt på 120 km/t. Det er ikke ulikt mitt kjøremønster i 110-soner, da jeg varerier hastigheten noe utifra kjøreforhold og trafikk.

Poenget mitt var bare at testen er ikke helt irrelevant for norske forhold. Den har en viss relevanse selv for Norge, ikke bare for resten av europa som har høyere fartsgrenser.

Dette er den første og beste sammenligningen jeg har sett, hittil, men det kommer sikkert andre sammenligninger i nær fremtid, i andre hastigheter og når det gjelder andre momenter. Tesla-Bjørn vil sikkert ha et kappløp tur-retur Oslo - Trondheim, eller noe. :)
« Siste redigering: torsdag 21. februar 2019, klokken 19:18 av Espen Hugaas Andersen »
Model X 100D.

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11184
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #968 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 19:18 »
Sammenligning mellom i-Pace, e-tron og Model X 90D på autobahn (men maks 130 km/t, altså ikke ulikt det jeg ville kjørt i 110-sonene i norge...):

https://youtu.be/9kAJwRuBTVY

Bra test. 120km/t på cruise i 110-sonen er ganske vanlig. Nå snakkes det om 120-soner i Norge også og E6 er het kandidat.

Ser Etron ligger 23% høyere i forbruk på motorvei. Basert på Bjørns test nylig tror jeg differansen vil være lavere i vintertemperaturer. Kanskje ned mot 10-15% på de strekningene jeg kjører.

Og når deler av turen har lavere hastighet (eks Oslo-Hafjell frem til 4felt er klar) vil også differansen synke.
« Siste redigering: torsdag 21. februar 2019, klokken 19:21 av Øyvind.h »
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

olavxxx

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1637
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #969 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 19:21 »
Hvorfor nøye deg med 130? Kjører du i 150 kan du med enda større grunn forsvare at du har valgt Tesla.

Ellers å synes jeg det er litt unødvendig å forsøke å alminneliggjøre slike brudd på norske trafikkregler. Det skjer ulykker der ute og jo høyere hastighet jo mer alvorlige skader inntreffer.

De fleste av oss kjører litt for fort inne i mellom, men vi lar stort sett være å promotere det som normalt.

De gangene jeg ligger i rundt 120 i 110 sonen selv blir jeg svært sjeldent forbikjørt. Derimot kjører jeg forbi mange. Det er derfor ikke normen å ligge i 130 i 110 sone i Norge selv om enkelte gjør det.
De kjørte altså maks 130 km/t, men hadde et snitt på 120 km/t. Det er ikke ulikt mitt kjøremønster i 110-soner, da jeg varerier hastigheten noe utifra kjøreforhold og trafikk.

Poenget mitt var bare at testen er ikke helt irrelevant for norske forhold. Den har en viss relevanse selv for Norge, ikke bare for resten av europa som har høyere fartsgrenser.

Dette er den første og beste sammenligningen jeg har sett, hittil, men det kommer sikkert andre sammenligninger i nær fremtid, i andre hastigheter og når det gjelder andre momenter. Tesla-Bjørn vil sikkert ha et kappløp tur-retur Oslo - Trondheim, eller noe. :)
eTron og iPace hadde ca samme rekkevidde/forbruk og eTron brukte 2 timer ekstra på 1000 KM i forhold til den utfasede X90D. X100D går en del lenger enn X90D, men også morsomt å se hvor mye dyrere langturer blir med iPace og eTron. Men man kan vel da forvente å bruke ca 1 time mer på turen bergen>oslo med eTron og iPace vs en X90D. (ca 55 mil, men er jo stigninger/fjell osv og gjerne våt asfalt m.m.).

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1581
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #970 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 19:37 »
Jeg må vel kjøre 400 km før jeg er på en vei der ikke lappen ryker i slike hastigheter, så det er helt irrelevant. Det jeg har testet av I-Pace vs TMX75 er at de har samme forbruk. Dvs stort sett bruker Jaguaren litt mindre. Da snakker jeg om snitt på 65-70 og temp fra +5 og kaldere.
Ellers er det utenkelig at en av disse bilene i den testen trenger mer enn en lading fra Oslo til Bergen. Det er 464 km.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2709
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #971 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 19:45 »
Oslo-Bergen er også ganske lav hastighet. Hamar-Larvik eller Hamar-Malmø vil nok kreve mer strøm.

Naturlig at Tesla øker fordelen i høyere hastigheter, men under 0 kan hende den taper igjen pga. manglende varmepumpe. Under 0 vil Tesla også være awd, mens rundt +5 C er den 2wd.

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6297
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #972 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 19:53 »
Tesla vil bruke mer ved lavere temperaturer, men det er stort sett kun på de første 100 km. Etter hvert, når batteri og drivlinje er varm, bruker den stort sett kun spillvarmen. Har selv kjørt Bergen-Kongsberg i snøstorm med snittforbruk rundt 250 Wh/km. Men da gikk det ikke veldig fort - lå bak brøytebil mye av veien.

Usikker på hvordan forbruket til i-Pace vil variere med temperatur. Derfor blir det spennende å se flere sammenligninger.
Model X 100D.

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2709
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #973 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 20:04 »
Joda, men rett over 0, med lavt pådrag, er Tesla 2WD jmfr TeslaBjørn sin video "range mode explained".

Roy Aasen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 612
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #974 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 20:11 »
Er det å frykte at ved temperaturer på -25°, så blir rekkevidden også ligge der (250km) eller lavere?

Spørsmålet er relatert til Tesla og faktisk bruk. T/R samme dag 11mil frem, parkert 9 timer og 11 mil tilbake? Med litt kø og co ....
« Siste redigering: torsdag 21. februar 2019, klokken 20:15 av Roy Aasen »