Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Tellus

Forsøkte du å sjekke at avreiseplanlegging vare slått på i bilen før du forlot den ?

Kona brukte bilen tidligere og hun har sin egen profil. Muligens blir det kluss med flere profiler.
Jeg må forøvrig alltid velge min profil manuelt etter at hun har brukt bilen. Skal jo automatisk bli satt når jeg åpner med min nøkkel, men her er det tydeligvis også noen bugs ute og går. Eller så skal batteriet holdes sånn noenlunde varmt så lenge man er koblet til. Setter man avreisetidspunkt så skal batteritemperaturen løftes inn i optimal sone slik jeg har forstått det.

Noen som har installer 15.2 av programvaren som merker forskjell når det gjelder bruk av profiler ?


daktari

Virker som nye eiere som legger ut forbruk på Facebook rapporterer lave tall. Mistenker at det kan være sw-endringer på gang. Noen som har oppdatert nylig og har opplevd endringer?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på søndag 17. februar 2019, klokken 09:53
Virker som nye eiere som legger ut forbruk på Facebook rapporterer lave tall. Mistenker at det kan være sw-endringer på gang. Noen som har oppdatert nylig og har opplevd endringer?
Kan jo også være mildere vær.....?? Forbruket synker på min Ae også nå om dagen.

Stikkkontakt

#948
Er vel også %-vis mer biler med mindre hjul som kommer ut nå i forhold til ved leveringsstart. Da vil vi se flere som rapporterer gode tall.
Men når vi ser slike tall ved 0 grader og 400(?) høydemeter kan jeg ikke fatte at WLTP skal være en umulighet i 20 grader med 18" og flat vei.

Contango

Nei, det er ikke bare varmere vær og mindre hjul. Har også stusset over rapporterte lavere forbrukstall mens været var kaldt og med 20''. Fleip eller fakta?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Folk rapporterer vel hyggelige tall fra langturer hvor det har vært lite motorveiskjøring. Kjører du full peis fra Sandefjord til Hamar så får du høye snittall fortsatt. Kjører du Geilo - Oslo i dag ser du fort tall rundt 21 kWh/100 i snittforbruk.

Men det er nok flere som velger fornuftig sko til bilen også.

Folk har sikkert etterhvert lært å sette avreisetidspunkt. Har nok litt og si det også.

Tellus


Counterpointer

Sitat fra: Tellus på tirsdag 19. februar 2019, klokken 23:19

"Det blir spännande att se hur långt vi kommer vid mer gynnsam väderlek, nu slog Model 3 sin konkurrent Audi e-tron, men fick stryk av Jaguar I-Pace."

Noen som har lest denne ?

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/provkorningar/20190219/tesla-model-3-performance-hur-langt-kommer-den-svenska-vintervagar/?fbclid=IwAR3WZHq5yUWrjnXDS4Gv4r_yWtTpLur3maDky7F2RlHC-BkMbOB9vXZoXsU
Bak paywall....

Men har sett utdrag/sitat fra artikkelen under «elnøyda» De er over seg av begeistring for hvodan Model 3 oppfører seg på vinterføre, beste bil osv....


4Matic Fanatic

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 19. februar 2019, klokken 23:51
Bak paywall....
Vi tog med Model 3 Performance på vår vanliga teststräcka tillsammans med ett gäng andra elbilar. Vägarna var snöiga och trögrullade, temperaturen låg runt nollstrecket. Likt de större Teslorna har Model 3 inte värmeväxlare, vilket betyder att kupéuppvärmningen drar onödigt mycket energi. Vi startar som vanligt fulladdat i ett varmt garage.

Tyvärr erbjuder appen ännu så länge inte schemalagd laddning och uppvärmning. Men Tesla rekommenderar att man slår på uppvärmning av batteriet en timme före avfärd vid kallt klimat – vilket vi inte gjorde.

Frågan före start var givetvis, hur långt kommer vi? Den uppgivna WLTP-körsträckan är imponerande 53 mil – tre mil kortare i Performanceutförande. Förbrukningen lägger sig runt 20 kWh när vi åker E4 söderut i laglig hastighet.

När vi kör in på kurviga vägar och njuter av prestandan höjs förbrukningen rejält och snittet åker upp till 26 kWh/100 km. De sista milen snålkör vi extremt för att nå redaktionsgaraget men tvingas ladda två mil därifrån. Vid noll procent batterikapacitet kör vi ytterligare en mil och totalt har vi enligt bilen förbrukat 67 kWh av batteriets 80 kWh. Vi kommer bara 29 mil, men utan den inspirerade körglädjeteststräckan hade vi kommit cirka 33 mil.  Den sista biten ligger förbrukningen runt 16 kWh – vilket skulle ge en räckvidd på 42 mil.

Det blir spännande att se hur långt vi kommer vid mer gynnsam väderlek, nu slog Model 3 sin konkurrent Audi e-tron, men fick stryk av Jaguar I-Pace

JohnPGriff

Kjørt Bærum til Stromstad igår 19 Februar temperatur rundt 6-8C

Comfort mode 2 i bilen manual AC 22C vifte nivå 1 Auto Crusie På Lav Regen

142km Av. Hastighet 91km/h Varighet 1t 37m

Forbruk 25kWh/100km

Retur med stopp for lading at Vinterbo

110km Av Hastighet 95km/hh Varighet 1t 13m

Forbruk 25,70kWh/100Km

Samme tur 25 october til Stromstad 22,5kWh/100km av hastighet 91km/h
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

lr-80

Hamar - Folldal. +600 høydemeter, 20 mil, 20" piggfritt, 20 grader Comfort. Skiboks og forøvrig helt full bil med 4 på vinterferie. Nullføre i lavlandet, minus 8 på hytta.
2,6 kWh på mila. 10 mils margin uten forvarming.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Imagine

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 20. februar 2019, klokken 00:08
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 19. februar 2019, klokken 23:51
Bak paywall....
Vi tog med Model 3 Performance på vår vanliga teststräcka tillsammans med ett gäng andra elbilar. Vägarna var snöiga och trögrullade, temperaturen låg runt nollstrecket. Likt de större Teslorna har Model 3 inte värmeväxlare, vilket betyder att kupéuppvärmningen drar onödigt mycket energi. Vi startar som vanligt fulladdat i ett varmt garage.

Tyvärr erbjuder appen ännu så länge inte schemalagd laddning och uppvärmning. Men Tesla rekommenderar att man slår på uppvärmning av batteriet en timme före avfärd vid kallt klimat – vilket vi inte gjorde.

Frågan före start var givetvis, hur långt kommer vi? Den uppgivna WLTP-körsträckan är imponerande 53 mil – tre mil kortare i Performanceutförande. Förbrukningen lägger sig runt 20 kWh när vi åker E4 söderut i laglig hastighet.

När vi kör in på kurviga vägar och njuter av prestandan höjs förbrukningen rejält och snittet åker upp till 26 kWh/100 km. De sista milen snålkör vi extremt för att nå redaktionsgaraget men tvingas ladda två mil därifrån. Vid noll procent batterikapacitet kör vi ytterligare en mil och totalt har vi enligt bilen förbrukat 67 kWh av batteriets 80 kWh. Vi kommer bara 29 mil, men utan den inspirerade körglädjeteststräckan hade vi kommit cirka 33 mil.  Den sista biten ligger förbrukningen runt 16 kWh – vilket skulle ge en räckvidd på 42 mil.

Det blir spännande att se hur långt vi kommer vid mer gynnsam väderlek, nu slog Model 3 sin konkurrent Audi e-tron, men fick stryk av Jaguar I-Pace



Artig å lese at heller ikke Model 3 går lenger enn 33 mil - da i ca 0 grader. Etron går ca 33 mil i minus 6 grader og snøføyk. I-Pace kanskje en anelse lenger? Så da er de faktisk nokså like på vinterrekkevidde.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Imagine på torsdag 21. februar 2019, klokken 10:23
Artig å lese at heller ikke Model 3 går lenger enn 33 mil - da i ca 0 grader. Etron går ca 33 mil i minus 6 grader og snøføyk. I-Pace kanskje en anelse lenger? Så da er de faktisk nokså like på vinterrekkevidde.
Som en kommenterte på FB: "Hvis forskjell mellom reell rekkevidde og WLTP for I-PACE er en skuffelse, hva skal man da si om dette?"

Stikkkontakt

Står Tesla ovenfor en skikkelig #coldgate?
Auto Motor und Sport greidde 276 km under tyske vinterforhold med en TM3P.
Den standard forbruksrunden deres er forholdsvis snill.

1000kwh

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 21. februar 2019, klokken 11:08
Står Tesla ovenfor en skikkelig #coldgate?
Auto Motor und Sport greidde 276 km under tyske vinterforhold med en TM3P.
Den standard forbruksrunden deres er forholdsvis snill.
Nå har jo Model 3 allerede vært gjennom flere vintere med kaldt vær. Ikke bare i Norge det er kaldt.

https://m.youtube.com/watch?v=YdUaM_w6-Dg

Her en som har testet og fikk over 400km uten forvarming. I faktiske vinterforhold.

Er masse videoer på youtube så du kan se hva de faktisk gjorde uden testen. Ikke hørt noen som har klaget på «coldgate»..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA