Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Chimp

#930
Sitat
Husk at iPace er en bil som er mindre enn Model S, men de liker å sammenligne den med Model X.

Bør ikke sammenliknes med noen av dem. Er i en premium CUV-klasse for seg selv pr dato.

daktari

Og litt bedre kupéstørrelse, selv om det er litt mindre bagasjeplass.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 01. februar 2019, klokken 18:21
Sitat fra: PKM på fredag 01. februar 2019, klokken 16:31
Mht til resultat av sammenligningstesten i-Pace, etron og TMX 100 bør dere sjekke videon om mørkekjøring m etron lagt ut av Teslabjørn. Gå til 21:00 og hør...

Stikkkontakt

Selvsagt blir TB sjokkert over at Tesla blir slått på en objektiv ting som forbruk. På alt som innebærer synsing vil jo hans personlige preferanser være pro-Tesla.
For øvrig er dette noe jeg har visst en stund ettersom jeg har kjørt en del på tur sammen med folk med TMX.

Øyvind.h

At IPace var mest effektiv i lav hastighet var jo det man kan forvente ettersom den er såpass mye mindre og lettere, men samtidig har en del tester vist svært høyt forbruk. To permanentmagnet motorer som visstnok ikke støtter torque sleep like effektivt som ac induksjon var det samtidig ikke helt åpenbart. S og X er også ganske aerodynamiske.

Men summa sumarun burde jo IPace helt klart slå X i lav hastighet.

Når det gjelder synsing - nei han er ikke pro Tesla på alt som gjelder synsing. Teslaen fikk han gratis minus skatt, og han har slått seg opp på testing av mye den senere tid. Dvs han har erfaring svært få har. Jeg er ikke sjeldent uenig med han, men at han er utelukkende pro Tesla er jeg uenig i.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

#935
Synes det er litt for enkelt å si at Tesla er flinke på aerodynamikk. Det er ikke spesielt vanskelig å lage biler med lav luftmotstand, men å lage en SUV/CUV som ser bra ut og samtidig har lav luftmotstand er kanskje ikke enkelt. Jaguar har alltid forsøkt å lage biler med et design som appellerer til mennesker som er genuint interressert i bil. Jaguar ville aldri laget en MX. De kunne kanskje laget noe som ligner MS da den har visse designkvaliteter som ikke er helt far off fra det såkalte jaguargenet.

Så er det sikkert de som mener at MX er en vakker bil, men jeg tviler på at så mange av dem har vært spesielt interessert i bil før elbilrevolusjonen startet.

Tiger123

Sitat fra: Chimp på lørdag 02. februar 2019, klokken 15:52
Sitat
Husk at iPace er en bil som er mindre enn Model S, men de liker å sammenligne den med Model X.

Bør ikke sammenliknes med noen av dem. Er i en premium CUV-klasse for seg selv pr dato.

Når kommer neste bil i den klassen?

Counterpointer

Sitat fra: Tiger123 på søndag 03. februar 2019, klokken 00:32
Sitat fra: Chimp på lørdag 02. februar 2019, klokken 15:52
Sitat
Husk at iPace er en bil som er mindre enn Model S, men de liker å sammenligne den med Model X.

Bør ikke sammenliknes med noen av dem. Er i en premium CUV-klasse for seg selv pr dato.

Når kommer neste bil i den klassen?
EQC, til sommeren kanskje?

hemi


Counterpointer

Sitat fra: hemi på søndag 03. februar 2019, klokken 01:03
ix3 ....kommer "snart"
Nei det gjør den ikke, BMW har bare vist ett «skall» uten spesifikasjoner, mens Mercedes har en produksjonsbil.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på søndag 03. februar 2019, klokken 10:32
EQC er nok levering fra 2020 i hovedsak?
Siden de har visning nå i januar så tror jeg nok det er å trekke det for langt. Den kommer helt klart i år


Tellus

Utføret en Teslabjørn test i dag. Dvs den varianten hvor man kjører i konstant 90 km/t målt med GPS. For I-Pace sin del tilsvarer dette 94 km/t.

Hadde lagt inn avreisetid, men da jeg sjekket 15 minutter før planlagt avgang viste ikke appen at bilen varmet opp kupeen. Det viste seg å stemme. Kupeen var kald. Slo da på klima i 15 minutter før jeg reiste av gårde. I bilen var avreisplanlegging av en eller annen grunn deaktivert (bug antar jeg). Kjørte deretter til nærmeste motorvei og resatte tripteller da jeg var kommet opp i ønsket fart. Turen inneholdt en stopp på 2 timer halvveis. Jeg noterte gjennomsnittsforbruk da jeg kjørte av. Bilen var tilkoblet lader mens den stod parkert og jeg forvarmet i ca 15 minutter før jeg startet tilbaketuren. Samme prosedyre med start av tripteller og avlesing.

Resultat ble et avlest gjennomsnittsforbruk på 23.7 den ene veien og 24.1 på tilbaketuren. Dvs et totalt gjennomsnittsforbruk på 23.9.

Ikke helt ideelt setup i og med at jeg ikke fikk avreise til å fungere samt at jeg hadde en stopp. Temperaturen fra -4 til -2 og ok føreforhold. Det var meldt svak vind. Tipper denne var neglisjerbar. Det er noen høydemeter forskjell mellom A og B så jeg tror det må ha vært tilnærmet vindstille.

Rundt 350 km rekkevidde er ikke så gale synes jeg.

HSE med 20 tommer standard SE jaguarfelg med standard gummi fra Jaguar (Continental Viking er det vel). Lufttrykk ca 10% høyere enn anbefalt for lav vekt. 41 og foran og 42 bak ca.



Tellus

Glemte å nevne at jeg fikk full regen et eller annet sted mellom 92% og 85% SOC.

JohnPGriff

Hi Tellus takk for en bra innlegg.

Når det gjelder, "I bilen var avreisplanlegging av en eller annen grunn deaktivert (bug antar jeg)."

Fikk de samme problem idag og dette har skjedd flere ganger. I tilleg auto på av oppvarmet bakk rute og front rute har ggså slutter å virker når jeg slå på bilen.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA