Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: belsby på torsdag 31. januar 2019, klokken 07:40
Egenvekt Etron-  2654 kg
Egenvekt IPace - 2133kg

Det er vel pga dette mye av skuffelsen ligger. Mange forventet at en tung bil som E-tron hadde høyt forbruk, noe som egentlig er normalt. I-Pace er tross alt over 500 kg lettere og burde være mere strømgjerrig.

Kan dette ha noe med softwaren eller type motor som er brukt? En burde da få mere gevinst hos I-Pace når bilen er så mye lettere? Eller? Hva er det som spiser strøm her?

Testes / kjøpes bilen med for store felger? Noen som har 17» og kan si noe om forbruket??

Vekt har mindre å si ved motorveikjøring. I moderate hastigheter opplever jeg I-Pace som ganske så nøysom.
De fleste I-Pace veier en del mer enn de 2130 kg. TB veide inn den bilen han lånte det ganske så mye mer enn dette. Husker ikke hva det var i farten, men oppunder 2500 kg tror jeg det var. Med andre ord klart mindre forskjell på testbilene enn det spekken viser.

geear

Det mest interessante nå blir sammenligningstesten Teslabjørn har gjort, hvor de kjørte både etron, i-Pace og X sammen. Bare håpløse Audi/VAG som hindrer at den kan publiseres foreløpig.

Hårek

(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Trapper

I-Pace har etter det jeg har forstått 4-hjulsdrift i hastigheter over 50 km/t. Tesla først ved langt høyere hastighet. Audi vet jeg ikke hvordan styrer dette. Føret og temp. vil påvirke modus. Dette vil påvirke forbruket.

HelectriC

Sitat fra: Trapper på torsdag 31. januar 2019, klokken 17:02
I-Pace har etter det jeg har forstått 4-hjulsdrift i hastigheter over 50 km/t. Tesla først ved langt høyere hastighet. Audi vet jeg ikke hvordan styrer dette. Føret og temp. vil påvirke modus. Dette vil påvirke forbruket.

?? IPace har konstant AWD i alle hastigheter, likeså Tesla. Dog kan Tesla slå av bakmotoren ved konstant hastighet for å spare strøm.
ioniq 5

Stikkkontakt

Sitat fra: HelectriC på torsdag 31. januar 2019, klokken 17:40
Sitat fra: Trapper på torsdag 31. januar 2019, klokken 17:02
I-Pace har etter det jeg har forstått 4-hjulsdrift i hastigheter over 50 km/t. Tesla først ved langt høyere hastighet. Audi vet jeg ikke hvordan styrer dette. Føret og temp. vil påvirke modus. Dette vil påvirke forbruket.

?? IPace har konstant AWD i alle hastigheter, likeså Tesla. Dog kan Tesla slå av bakmotoren ved konstant hastighet for å spare strøm.

En sjefsingeniør hos JLR sa at Jaguar var 2-hjulsdrevet ved svært lav belastning under 50 kmt.
Tesla er vel 2-hjulsdrevet opptil 120(?) Men ved kalde temperaturer er den AWD hele tiden. Tror det er ved kaldere enn 2 grader. S85D var vel permanent AWD da den kom, men den fikk en oppdatering kort  etter lansering som gav mulighet for FWD og senket forbruket betydelig.

daktari

Fant artikkelen, det er Simon Patel, Powertrain Senior Manager som uttalte det over.
https://www.autonews.com/article/20180731/OEM06/180809997/jaguar-s-first-ev-meant-lots-of-software-work


Her er en annen som sier at regen er opptil 450A. Det kunne jo betyd lading på opptil 160 kW... Når får vi den o-store-oppdateringen?
https://arstechnica.com/cars/2018/06/forget-about-that-tesla-the-jaguar-i-pace-is-the-most-compelling-ev-yet/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

The I-Pace has an electric motor on the front and rear axles. When it is driving on the road at 70 mph, do both motors drive all four wheels?

We've calibrated motors to be operating at their most efficient at all times. Generally, that's splitting the load between the two motors. At very low speeds, sub-30 mph with very light loads, we turn off the front, so it's a rear-wheel-drive car. But as soon as you get over 30 mph, the front motor will come in. Or, if you do any more than feathering the throttle, the front will come in. As soon as you are over 30 mph, it's fundamentally a 50-50 split that we operate.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PKM

Mht til resultat av sammenligningstesten i-Pace, etron og TMX 100 bør dere sjekke videon om mørkekjøring m etron lagt ut av Teslabjørn. Gå til 21:00 og hør...

4Matic Fanatic

Sitat fra: PKM på fredag 01. februar 2019, klokken 16:31
Mht til resultat av sammenligningstesten i-Pace, etron og TMX 100 bør dere sjekke videon om mørkekjøring m etron lagt ut av Teslabjørn. Gå til 21:00 og hør...

Counterpointer

Kortversjonen; I-Pace mest effektiv i lav fart, Model X mest effektiv i høy fart, E-Tron bruker mest uansett fart.

olavxxx

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 31. januar 2019, klokken 18:42
Sitat fra: HelectriC på torsdag 31. januar 2019, klokken 17:40
Sitat fra: Trapper på torsdag 31. januar 2019, klokken 17:02
I-Pace har etter det jeg har forstått 4-hjulsdrift i hastigheter over 50 km/t. Tesla først ved langt høyere hastighet. Audi vet jeg ikke hvordan styrer dette. Føret og temp. vil påvirke modus. Dette vil påvirke forbruket.

?? IPace har konstant AWD i alle hastigheter, likeså Tesla. Dog kan Tesla slå av bakmotoren ved konstant hastighet for å spare strøm.

En sjefsingeniør hos JLR sa at Jaguar var 2-hjulsdrevet ved svært lav belastning under 50 kmt.
Tesla er vel 2-hjulsdrevet opptil 120(?) Men ved kalde temperaturer er den AWD hele tiden. Tror det er ved kaldere enn 2 grader. S85D var vel permanent AWD da den kom, men den fikk en oppdatering kort  etter lansering som gav mulighet for FWD og senket forbruket betydelig.
Han må ha sniffet for mye lim på fabrikken.
Teslaen bruker begge motorene fra stillestående med mindre man aktiverer range mode, da vil den vente med å dra maks på motorene.

Hvis man kjører rolig i høy fart uten å akselere videre, vil Tesla slå av ene motoren frem til man trykker ned pedalen. Dette klarer ikke Jaguar å få til ser det ut som, derfor bruker de mye strøm på motorvei. I tillegg er jo aerodynamikken ofret for å få fossilbilutseende. Men klart at motortyper osv spiller inn på effektiviteten.

Husk at iPace er en bil som er mindre enn Model S, men de liker å sammenligne den med Model X.

Stikkkontakt

Om man klarer å få bilen bakhjulsdrevet opp til 50 så klarer man å få den RWD opp til 200 også om man programmerer det slik. Dette går på vilje og ikke evne.
En bil av denne typen går glatt 200 kmt med 200 hk som den ene motoren yter alene.
Men en elmotor er mer effektiv jo mer belastning den har, så de store fordelene ved å kutte en motor får man på lav last/hastighet.
Savner forresten coasting på I-Pace. Prøv å trykke på N i en unnabakke så får du kjenne på følelsen. I-Pace ruller herlig lett når man bryter kretsen til motoren :)

Tellus

Sitat fra: olavxxx på lørdag 02. februar 2019, klokken 11:43
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 31. januar 2019, klokken 18:42
Sitat fra: HelectriC på torsdag 31. januar 2019, klokken 17:40
Sitat fra: Trapper på torsdag 31. januar 2019, klokken 17:02
I-Pace har etter det jeg har forstått 4-hjulsdrift i hastigheter over 50 km/t. Tesla først ved langt høyere hastighet. Audi vet jeg ikke hvordan styrer dette. Føret og temp. vil påvirke modus. Dette vil påvirke forbruket.

?? IPace har konstant AWD i alle hastigheter, likeså Tesla. Dog kan Tesla slå av bakmotoren ved konstant hastighet for å spare strøm.

En sjefsingeniør hos JLR sa at Jaguar var 2-hjulsdrevet ved svært lav belastning under 50 kmt.
Tesla er vel 2-hjulsdrevet opptil 120(?) Men ved kalde temperaturer er den AWD hele tiden. Tror det er ved kaldere enn 2 grader. S85D var vel permanent AWD da den kom, men den fikk en oppdatering kort  etter lansering som gav mulighet for FWD og senket forbruket betydelig.
Han må ha sniffet for mye lim på fabrikken.
Teslaen bruker begge motorene fra stillestående med mindre man aktiverer range mode, da vil den vente med å dra maks på motorene.

Hvis man kjører rolig i høy fart uten å akselere videre, vil Tesla slå av ene motoren frem til man trykker ned pedalen. Dette klarer ikke Jaguar å få til ser det ut som, derfor bruker de mye strøm på motorvei. I tillegg er jo aerodynamikken ofret for å få fossilbilutseende. Men klart at motortyper osv spiller inn på effektiviteten.

Husk at iPace er en bil som er mindre enn Model S, men de liker å sammenligne den med Model X.

Dette er jo bare tull. Den primære grunnen til at I-Pace bruker mer strøm enn Model X på motorvei er luftmotstand. I moderate hastigheter bruker I-Pace omlag det samme eller endog mindre nå om vinteren.
Det kan sikkert være litt å hente på optimalisering av motorstyring, men forklaringen på forbruk på motorvei er primært høyere drag.

daktari

Det er ikke bare tull, for det er om sommeren forskjellen er verst. Da er Tesla ved rolig kjøring så og si permanent 2wd.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA