Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Tellus

Det kommer an på hvor ubalansert batteriet er. Muligens også avhengig av hva slags balansering som foregår (passiv vs aktiv). På et nytt batteri vil jeg ikke tro det er det går med så mye. Hvis det foregår aktiv balansering så tipper jeg mye av jobben gjøres under lading når man saktelader. Jeg ville bli overrasket over batteriet greier å fylle på mer enn 1% under balansering så lenge batteriet er friskt. Hurtiglading kan påvirke dette selvfølgelig.

Er det kaldt nok og du bruker forvamre og eller har satt avgangstid er det vanskelig å nå fulllading. Det vil til stadighet gå litt energi til å vedlikeholde både batteri og kupevarme.

I varmere vær (plussgrader) er det uproblematisk å fullade ved saktelading. Dette er i hvert fall min erfaring med I-Pace. Kan være lurt å stille avreisetidspunkt litt før du faktisk drar for å gi bilen litt ekstra tid til å forvarme/varme batteriet når det er kaldt. Har opplevd å resie avgårde med 99% ved satt avreisetidspunkt. Dette burde selvfølgelig algoritmen selv ha håndtert.

Stikkkontakt

Når dette bildet ble tatt hadde jeg kjørt 15,4 km med 21,8 i forbruk. Dvs ca 3,5kwh forbruk. Det skulle tilsvare over 4% SOC. Det beviser at 100% SOC kanskje egentlig er 103%. Riktignok ladet bilen fortsatt, men stod på varming da jeg koblet fra.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Tellus

Sitat fra: Tellus på torsdag 17. januar 2019, klokken 09:05
Kan være lurt å stille avreisetidspunkt litt før du faktisk drar for å gi bilen litt ekstra tid til å forvarme/varme batteriet når det er kaldt. Har opplevd å resie avgårde med 99% ved satt avreisetidspunkt. Dette burde selvfølgelig algoritmen selv ha håndtert.

Gjorde en litt grundigere test av dette i dag og det ser dessverre ut som om forvamingen avsluttes på avreisetidspunktet. Det var jo litt klønete og fantasiløst programmert.

Løsningen er selvfølgelig å slå på forvarme manuelt på avreisetidspunktet, men det blir jo litt styr å holde på slik.

Konklusjonen er vel at i kaldt være er det nok vanskelig å reise avgårde med tilnærmet fullt batteri hvis man samtidig skal ha både varmt batteri og skikkelig varm kupe.

Ti minutter etter avreisetidspunkt viste appen at bilen ladet med 0 minutter gjenstående, men at den ikke forvarmet kupeen. Med andre ord var batteriet sannsynligvis svært nært fulladet, men med fallende kupetemperatur. Skal sjekke nøyaktig på avreisetidspunkt neste gang det er under 10 grader minus 8)


ToNi7

Liten langtur i dag.
90% ved avreise. +10 grader i garasjen, ingen forvarming.
Utetemp var ca -10 hele turen, -18 på det kaldeste.
Kongsberg-sollihøgda-sandvika
117km
23.3KWh/100km
Ø68km/h

Lå jevnt litt over fartsgrense hele turen :police:

Chimp

Hvilket lufttrykk kjører dere nå for maksimal rekkevidde?

daktari

Sitat fra: Chimp på tirsdag 29. januar 2019, klokken 07:18
Hvilket lufttrykk kjører dere nå for maksimal rekkevidde?
kjører oppgitt trykk for "full last". Har etterfulgt et par ganger pga. kulda.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

#906
Hva er det jeg misser når TB har halvveis bekreftet at e tron er den bilen som drar mest strøm, men så blir det allikevel så godt mottatt? Altså jeg synes audien virker kjempebra, men jeg har konstant sett kommentarer på overaltom at i pace er ineffektiv, så høyt forbruk bla bla. Men den har jo lavere eller likt forbruk som e tron. Hvorfor får ikke i pace en oppreisning, hvorfor kommer det fortsatt nedsettende kommentarer mens e tron har 95% positive bemerkninger om at dette var kjempebra rekkevidde i kulda?

Og da snakker jeg ikke kommentarer fra jaguareiere med 22 tommer felger som trodde bilen skulle gå 470 km, men kommentarer fra feks audikjøpere som også kun har fått med seg testene med 22tommer....

geear

Vet egentlig for lite enda, men i-Pace er en mye mindre og lettere bil enn e-tron, så hvis e-tron har samme forbruk så er det mer positivt for e-tron enn for i-pace. For min del er ikke e-tron et åpenbart kjøp, selv om den nok kunnne gjort jobben som familiebil for oss, og erstattet Model X. Men...

- den mangler en-pedalskjøring, nesten grunn nok til å styre unna for min del
- dårligere ytelse enn hva man må forvente av en elbil i den prisklassen
- vanvittig vekt!
- ser ut til å ha høyt forbruk, men dette var ikke uventet og er allerede på sett og vis kalkulert inn/akseptert

Knut@@

Det har vel også litt å si at Jaguar oppga 480 km rekkevidde som de justerte til 470 km, mens Audi sa over 400 km og var litt vage.
Når da E-Tron klarer omtrent det samme som I-Pace, blir det positivt for Audi.


daktari

Audi var også smarte da de leverte ut biler på 19" hjul, mens I-pace sjelden har blitt testet med 18". Jaguar har fordelen av 235 på 18 vs Audi sine 255. Skulle bare ønske Jaguar hadde noen kule 18-tommere...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Er det ikke 245 på orginal 18-tommer ?

Ser ut som om e-tron drar litt mer strøm og har litt kortere rekkevidde en I-Pace.

Audi har vel lært leksa si og utstyrt testbilene med en konfigurasjon som gir lengst rekkevidde. De har sikkert også lagt inn et mindre utnyttbar buffer ved viste null prosent gjenværende på batteriet enn det Jaguar har gjort på I-Pace. En på UK forumet hadde fått opplyst av Jaguar at det var 10-15 km rekkevidde igjen når 0% ble nådd. Med andre ord omlag 3kWh.

Audi har vært flinke på expectation management. De har nok fulgt godt med rundt lanseringen av I-Pace.

geear

De var også lure og har lyddempede glass i demobilene sine, iallfall den Bjørn fikk. De var nok veldig klar over at han kom til å gjøre støymåling.

Chimp

Det handler altså om forventninger og at folk har lest for mange tester med store felger.
Det er en utbredt oppfatning der ute at jaguaren er så strømtørst at det er uaktuelt for person X å kjøpe bilen. Men så kommer audi ut med samme forbruk og personen blir happy, dette var bedre enn forventet. Da merker jeg at jeg blir paff.
Er ihvertfall en stor opplæringsjobb jeg må ta på finn.no når jeg en gang skal selge bilen hvis alle går rundt med den oppfatningen. Skal først nyte bilen noen år

Bmw_Tryne

#913
Egenvekt Etron-  2654 kg
Egenvekt IPace - 2133kg

Det er vel pga dette mye av skuffelsen ligger. Mange forventet at en tung bil som E-tron hadde høyt forbruk, noe som egentlig er normalt. I-Pace er tross alt over 500 kg lettere og burde være mere strømgjerrig.

Kan dette ha noe med softwaren eller type motor som er brukt? En burde da få mere gevinst hos I-Pace når bilen er så mye lettere? Eller? Hva er det som spiser strøm her?

Testes / kjøpes bilen med for store felger? Noen som har 18» og kan si noe om forbruket??
Bmw 530i G30

4Matic Fanatic

Sitat fra: belsby på torsdag 31. januar 2019, klokken 07:40
Testes / kjøpes bilen med for store felger? Noen som har 17» og kan si noe om forbruket??
Alt av tester jeg har sett har vært med 20" og aller mest 22". 
Ser j*vla tøft ut men drar naturligvis mere strøm.

17" er ikke godkjent på bilen, det minste du får av hjul er 235/65-18.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA