Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på søndag 13. januar 2019, klokken 21:07
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 13. januar 2019, klokken 18:44
Sitat fra: olavxxx på søndag 13. januar 2019, klokken 15:42
Sitat fra: Tellus på onsdag 09. januar 2019, klokken 23:48
Utenom motorvei er det uproblematisk å kjøre over 400km med I-Pace om sommeren. Hvor langt over 400 km man kan komme gjenstår å se, men ser ikke bort fra at noen kjører Oslo-Bergen neste år ved å følge fartsgrensene.

Nå for tiden har jeg typisk landeveisrekkevidde midt på 300-tallet og motorveirekkevidde typisk på øvre halvdel av 200-tallet. Rekkevidden varierer selvfølgelig en god del med vær og føreforhold.
Bilen går ca som en X75D,

Feil. Den bruker som en X75D.
Sammenlignet med en bekjent på fredag. Vi brukte begge 22,0kwh/100km i tett trafikk uten forbikjøringer. Han brukte 100-53% av batteriet. Jeg 87-48%.

Det var overraskende. Kjørte dere samme ruten til samme tid ? 22.0 kWh/100 km for I-Pace har jeg ikke vært i nærheten av. Ville blitt overrasket over å komme såpass lavt også om sommeren.

Edit: Sorry. Trodde dere kjørte i 100 km/t  :D

Han kjørte opp en halv time før meg. Trafikken var ganske lik hele ettermiddagen så begge bare "fløt med"
Han brukte 188wh/km og 37% SOC på de 140 kilometrene ned igjen. Jeg brukte 183 og 29%(til jeg passerte huset hans) Snittfarten er reelt ca 70 ettersom det er et par lysregulerte veiarbeider.

olavxxx

Sitat fra: Tellus på mandag 14. januar 2019, klokken 01:01
Var vel relativt kjølig også under den testen. Dessuten toppladet han ikke og kjørte selvfølgelig ikke til tomt batteri heller.

Men for all del. Fin test, men det var ingen test på hvor langt en I-Pace faktisk kan gå om sommeren.
Han hadde iPace koblet 1,5 time i lading etter den viste 100%.
Så jeg vil si han ladet "nok" på iPacen, vet ikke hvor lenge man skal "topplade den"? :P

olavxxx


geear

#888
Gleder meg til det testes uansett, for den strekningen var en av reklamekampanjene til Jaguar, sammen med Stockholm - Gøteborg.

Og å ikke kalle det Bjørn gjorde for topplading er fornektelse. Bilen tok i mot 600W. Hvor mange timer skulle han stått på det etter 100% før det kan kalles topplading? Han mistenkte at det kun var standbytrekk/kjølesystem (kjølevifte, sirkulasjonspumpe etc). Hadde bare blitt noen få kilometer utav det om det så var reell lading. Ikke så stor størrelsesforskjell på de bilene, og i-Pace har større batteri.

Han ladet Model 3 LR kun til 97% og testet den, kjørte 530km over 1200 høydemeter stigning to ganger. Kom frem til 560km om den hadde vært fulladet.

hemi

Vi er jo straks der at man faktisk kan teste alle bilene mot hverandre samtidig. f.eks. oslo bergen

i-pace, e-tron, model x, model 3, model s og ymse koreansk.

Bør være mulig i februar/mars.

Tellus

Vedrørende topplading av elbiler så gjør man ikke det på hurtiglader. Man gjøre det hjemme over natten på sakteklader. Dette er veldig enkelt.

Problemet er forøvrig ikke testen som sådan, men at TB kommer med påstander om batteristørrelser basert på et testoppsett som beviselig er ekstremt mangelfullt og feilaktig. Dette er forøvrig ikke første gangen TB kommer med påstander som ikke er fundert på noe annet enn synsing. Det er ikke så lenge siden han påstod at I-Pace ikke har noe toppbuffer i batteriet. Argumentasjonen han brukte var bare tull. Senere har disse påstandene blitt ettertrykkelig blitt tilbakevist både Jaguar selv, men også av mange I-Pace brukere som observerer at bilen har litt regen selv når den den er fulladet.

Når det gjelder batteristørrelses så er det ingen vits i å diskutere. Batteriet er netto 84,7 kWh. Det er sikkert både interessant og morsomt å forsøke å måle hvor mye energi et batteri måtte har fra dag til dag under forskjellige forhold, men det endrer ikke det faktum at dette er en 90 kWh pakke hvorav 84.7 kWh er gjort tilgjengelig under de forhold som disse målingene er gjort under. Hvis man virkelig mener at Jaguar lyver om batteriet så blir det latterlig å benytte avlesinger som Jaguar viser deg. Hvorfor skulle de lyve om batteriet, men ikke om gjennomsnittsforbruket ?

Og skal man først gjøre egne målinger så får man i hvert fall forsøke å forstå hva slags feilkilder man er utsatt for. Mener å ha lest at TB er utdannet ingeniør. Hvis det er tilfelle så burde han en viss forutsetning til å sette opp eksperimenter og drøfte feilkilder.

For TB sin egen del bør han etterstrebe å være mest mulig saklig og unngå å komme med synsing/udokumenterte påstander. Han kjører rundt i en bil som han har fått av Tesla og han kaller seg Teslabjørn. Det kan fort bli stilt spørsmål om hans integritet hvis han ikke er seg bevisst på hvordan han uttaler seg.


geear

Av ren nysgjerrighet, hva er det du mener er galt med å topplade på hurtiglader? Han har gjort det med stort sett alle bilene han har testet rekkevidde på. Og som regel på høyere fart per celle/størrelse enn han gjorde med i-Pace, i-Pace har sannsynligvis fått den snilleste oppladingen av de alle før testen.

Stopper i-Pace å lade på 100% hvis du står med skjermer, klima og batteristyring på, eller fortsetter den å trekke de 600W i evigheten? Er vel ikke usannsynlig at det var egenforbruk?

Øyvind.h

#892
Det eneste som er interessant i praksis er ca hvor mye man kan få ut av batteriet ved normalt forbruk.
Eksempelvis får jeg ikke ut mer enn kanskje 76-78kWh ved forbruk 300-350Wh/km. Dvs kjøring med tilhenger.
Ved penere 200-220 får jeg ut 78-80kWh.
Sistnevnte er omtrent som forventet utifra canbus avlesning (89-brick-buffer under 0).
Maks uttak i laboratoriet ved svak belastning er verdiløst å bruke i praksis.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tellus

#893
Sitat fra: gr på onsdag 16. januar 2019, klokken 13:46
Av ren nysgjerrighet, hva er det du mener er galt med å topplade på hurtiglader? Han har gjort det med stort sett alle bilene han har testet rekkevidde på. Og som regel på høyere fart per celle/størrelse enn han gjorde med i-Pace, i-Pace har sannsynligvis fått den snilleste oppladingen av de alle før testen.

Stopper i-Pace å lade på 100% hvis du står med skjermer, klima og batteristyring på, eller fortsetter den å trekke de 600W i evigheten? Er vel ikke usannsynlig at det var egenforbruk?

For det første så ble ikke ladingen ferdig. Det hevdes til og med at bilen hadde vist 100% i over en time. Dette i seg selv betyr i klartekst at topplading på hurtiglader ganske meningsløst.

Så kan man sikkert spekulere i hvorfor det er slik. Jeg tipper at ved rask lading blir batteriet mer ubalansert enn ved forsiktig lading og mye mer tid er nødvendig for å balansere battericellene.
Hva nå grunnen enn måtte være så var ikke dette batteriet ferdigladet.

Det kan ha vært plass til alt fra tilnærmet 0 til nesten 2kWh i batteriet hvis batteriet viste 100%, men fortsatt ladet. Jeg tror ikke det var plass til 2 kWh til, men kjører du med et toppladet batteri så kan du bruke nesten 2kWh før du ser 99% i displayet. Du kan teste dette selv. Fra 99% går det fortere. Mye tyder på at det samme kan observeres ved 0%. Da en prototype ble testet i Spania ble den kjørt tom. Mener å huske at den gikk rundt 15 km før den stoppet etter at 0% viste seg i dsiplayet.

Kanskje manglet 0-1 kwH i toppen og 1-2 kwh i bunnen. Da blir TB sin måling plutselig 82.3 til 84.3. Legg til avrundingsfeil ved at kun 1 desimal er avlest, juster for lavere temperatur enn labtemperatur. Legg inn feilmargin for det beregnede gjennomsnittsforbruket så er har du fort et 81.5-86.5kwh området. Med andre ord helt innenfor.



chargedup

Sitat fra: gr på onsdag 16. januar 2019, klokken 13:46
Av ren nysgjerrighet, hva er det du mener er galt med å topplade på hurtiglader?
.
BMW i3 begrenser batterikapasitet ved (mye) hurtiglading når man leser av batterikapasitet. Dersom man leser av batterikapasitet etter å ha hurtigladet noen ganger siden sist treg lading vil den vise lavere batterikapasitet enn ved å treg lade. For å få tilbake avlest batterikapasitet som før hurtiglading, må man treg lade over tid der cellene får tid til å balansere seg. Dette har i alle fall blitt diskutert i i3 delen av forumet og svigningene på en bil kan være over 3% og jeg sluttet å bry meg om maks batterikapasitet på min i3...

Nå skal det sies at det ikke skulle utgjøre noen voldsom forskjell for folks bruk, men kun hurtiglading og dermed kanskje ikke 100% fullt batteri kan ha noe å si. Er samtidig klar over at det er vanskelig å låne bil mange dager for å treg lade alle bilene TB tester og at dette også da like gjerne kan gjelde så og si alt han tester bortsett fra sin egen bil. Det er helt sikkert også forskjell på BMS i de forskjellige bilmerkene også som gjør at det er vanskelig å sammenligne 100% likt.
Når alt kommer til alt er altså en løsning med hurtiglading som TB har benyttet, for å finne ut hvor stor batterikapasitet bilen har, muligens noen feilkilder som kan endre det et par små prosent som Tellus skriver.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

geear

Hvorfor blir aldri spørsmålene rundt de 600Wene besvart?

Tellus

Sitat fra: gr på onsdag 16. januar 2019, klokken 18:19
Hvorfor blir aldri spørsmålene rundt de 600Wene besvart?

Hva er det som er så interressant med de 600W ?

Imagine

Sitat fra: hemi på onsdag 16. januar 2019, klokken 12:57
Vi er jo straks der at man faktisk kan teste alle bilene mot hverandre samtidig. f.eks. oslo bergen

i-pace, e-tron, model x, model 3, model s og ymse koreansk.

Bør være mulig i februar/mars.


Jeg kan være med og stille med e-tron limited med 20 tommers vinterhjul (mars).

Stikkkontakt

Bilen lader ihvertfall videre etter at man har oppnådd 100% SOC. Bilen min er på bildet tilkoblet 16A og trekker også 16A når bildet ble tatt. Du kan ikke vise dette vedlegget.

daktari

Det er jo betryggende når Jaguar sier det er helt trygt og vil ikke føre til økt degradering av batteriet (implisitt buffer på topp) hvis bilen kan lade opp bufferen også.

Men i det virkelige liv, hvor mange Wh vil en rebalansering faktisk utgjøre?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA