Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

daktari

Ja, snittfart oppgitt av bil og app for turen i sin helhet inkl parkeringshus m.m.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Speedometeret på min bil er ganske nøyaktig. Har målt alt fra 0-4 km/t feil når jeg passerer fartsmålere.

mj

Fartsmålerne i Norge viser ofte opp til 4 feil. Viser for høy hastighet.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Øyvind.h

Har enda tilgode å passere en fartsmåler som viser feil hastighet. Stort sett dønn presist eller 1km/t avvik. Helt i tråd med GPS-måling.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Nordlands

I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Autowinder

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 19. desember 2018, klokken 11:27
Har enda tilgode å passere en fartsmåler som viser feil hastighet. Stort sett dønn presist eller 1km/t avvik. Helt i tråd med GPS-måling.

Det er jeg enig i, samsvarer utrolig bra med separat gps jeg har i bilen.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Tellus

GPS måler vel horisontalavstanden tipper jeg. I så fall vil det være et lite avvik mellom GPS hastighet og reell hastighet i kupert terreng.

Øyvind.h

#802
Godt mulig. Men jeg har ikke passert en eneste måler som viser noe annet enn nøyaktig det samme som speedometer eller en kmt over. Og målt mot GPS vet jeg speedometer er nær dønn korrekt.
Målere jeg har passert er mellom Oslo-Trondheim E6 og Rv3 samt Oslo-Risør. Sikkert noen jeg glemmer i farten, blant annet i DK. Og kanskje noen mot Gol.
Ikke passert målere i andre deler av landet som jeg husker.

VG gjorde for øvrig en stor test av speedometer vs reel hastighet for en lang rekke biler. Kun to modeller var nøyaktige (to forskjellige merker).
Testen er dog noen år gammel så Jag IPace er for ny.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

chiller

Sitat fra: Tellus på fredag 21. desember 2018, klokken 20:58
GPS måler vel horisontalavstanden tipper jeg. I så fall vil det være et lite avvik mellom GPS hastighet og reell hastighet i kupert terreng.
Det har så godt som ingenting å si. Selv på 10% stigning (5.7 grader) så er forskjellen marginal (0.995)

Stikkkontakt

Sitat fra: chiller på lørdag 22. desember 2018, klokken 01:16
Sitat fra: Tellus på fredag 21. desember 2018, klokken 20:58
GPS måler vel horisontalavstanden tipper jeg. I så fall vil det være et lite avvik mellom GPS hastighet og reell hastighet i kupert terreng.
Det har så godt som ingenting å si. Selv på 10% stigning (5.7 grader) så er forskjellen marginal (0.995)

GPS måler høyde over havet også, så jeg antar den tar hensyn til det også. Men som sagt så har det ingenting å si. Halvslitte vs nye dekk utgjør mer enn stupbratt stigning.

Taben

Hei. Nå er det vinter, minus 8-10 i lufta. Strekningen fra hjemsted Blommenholm til hytta (Ugla, skihytta) i Trysil går akkurat, kom frem med 15 km rest på batteriet igjen.

Jeg lader på 400v anlegg (400V 16A 3-fase) på hytta, om ca 28 timer lading er batteriet  fullt igjen.



---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018


3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Griffel

Sitat fra: Taben på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:15
Hei. Nå er det vinter, minus 8-10 i lufta. Strekningen fra hjemsted Blommenholm til hytta (Ugla, skihytta) i Trysil går akkurat, kom frem med 15 km rest på batteriet igjen.

Jeg lader på 400v anlegg (400V 16A 3-fase) på hytta, om ca 28 timer lading er batteriet  fullt igjen.
Digert batteri? 28 timer x 11 kW = 300kWh
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Taben

Sitat fra: Griffel på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:30
Sitat fra: Taben på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:15
Hei. Nå er det vinter, minus 8-10 i lufta. Strekningen fra hjemsted Blommenholm til hytta (Ugla, skihytta) i Trysil går akkurat, kom frem med 15 km rest på batteriet igjen.

Jeg lader på 400v anlegg (400V 16A 3-fase) på hytta, om ca 28 timer lading er batteriet  fullt igjen.
Digert batteri? 28 timer x 11 kW = 300kWh

Hei. Hvor lang tid bruker din I-pace? Hva opplever du? Ble nysgjerrig nå, det er ikke innebygget 3 fase lader ombord på min I-Pace. Min Tesla er full på ca 10 timer, skulle gjerne hatt samme ladefart på min I-Pace. Insignia kan ikke love at det kommer heller, vet du noe jeg ikke vet?

---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Stikkkontakt

Sitat fra: Griffel på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:30
Sitat fra: Taben på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:15
Hei. Nå er det vinter, minus 8-10 i lufta. Strekningen fra hjemsted Blommenholm til hytta (Ugla, skihytta) i Trysil går akkurat, kom frem med 15 km rest på batteriet igjen.

Jeg lader på 400v anlegg (400V 16A 3-fase) på hytta, om ca 28 timer lading er batteriet  fullt igjen.
Digert batteri? 28 timer x 11 kW = 300kWh

400V 16A gir bare 3,6kW. Dessverre.

jkirkebo

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:47
Sitat fra: Griffel på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:30
Sitat fra: Taben på lørdag 22. desember 2018, klokken 16:15
Hei. Nå er det vinter, minus 8-10 i lufta. Strekningen fra hjemsted Blommenholm til hytta (Ugla, skihytta) i Trysil går akkurat, kom frem med 15 km rest på batteriet igjen.

Jeg lader på 400v anlegg (400V 16A 3-fase) på hytta, om ca 28 timer lading er batteriet  fullt igjen.
Digert batteri? 28 timer x 11 kW = 300kWh

400V 16A gir bare 3,6kW. Dessverre.

Stemmer det for I-Pace som har 1-fase 32A lader. På 3-fase 16A får den 1-fase 16A. Synd de ikke gjorde som VW i eGolfen og gjorde det mulig å trekke 2x16A fra 3-fase for å lade med 7,4kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA