Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

mariowing

Kjørt Oslo - Gøteborg - Oslo fredag-lørdag. Våt veibane absolutt hele veien. Fra 0-6 grader ute, 22 inne. 20» piggfrie vinterdekk. Ikke målt vind, månefaser eller annet. Snittforbruk på hele turen 285, snitthastighet 104 km/t.

Interessante observasjoner:
På hjemturen når jeg kom inn i Norge steg snittforbruket på tross av noe lavere fartsgrenser. Antar at dette skyldes at temperaturen sank fra 4 til 0 grader.

Ved Tusenfryd viste bilen at det manglet 10 km rekkevidde på å komme hjem.  Skrudde da på sparemodus og fulgte trafikken i høyre felt. Kom hjem med 7 km i pluss så den modusen kan tydeligvis spare en del.

Rekkeviddeangivelsen faller fortere enn kjørte km, på tross av at bilen vet hvor jeg skal via navigasjonen og at den har et gjennomsnittsforbruk å forholde seg til. Det skuffer litt, bør være mulig å regne seg frem til dette ganske nøyaktig.

Selv med aller nyeste kart anslo navigasjonen at å kjøre fra Tanumshede til Oslo som er 170 km at det skal ta 2 timer og 10 minutter å kjøre, dvs en snittfart på 78 km/t. Det er merkelig lavt siden det er fartsgrense på 110 og 100 på i alle fall 130 km og 80 på de siste 40.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Tellus

Ikke så gale der der. Er vel litt 120 km/t soner i Sverige. Lå du akkurat på maks hastighet eller litt over ?

mariowing

Sitat fra: Tellus på søndag 09. desember 2018, klokken 14:19
Ikke så gale der der. Er vel litt 120 km/t soner i Sverige. Lå du akkurat på maks hastighet eller litt over ?

Ingen 120 soner på strekningen, men 110 så godt som hele veien. Lå stort sett med cruise kontroll 10 over fartsgrensen så (sett bort i fra den evige debatten om WLTP) så synes jeg det er OK med 300 km rekkevidde under slike forhold. Det betyr at man kan kjøre uten stopp på sommeren, denne gangen hadde jeg et stopp på 20 min med påfyll av 15 kW for å være sikker på å komme frem.

Forøvrig er Ionity under bygging utenfor Strømstad som blir en perfekt, midtveis plassering på denne turen og da kan det kanskje holde med ned mot 10 min ladepause der og ellers ikke noe annet.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Hjertis

Jeg kjørte Oslo-Helsingborg i helgen. Så samme rute som over og samme føre. Etter Gøteborg er det mer eller mindre 120 ned til Helsingborg. Vi hadde ca 19 inni bilen for å spare litt. Jeg lå stort sett i 120/130 og hadde snitt fart på opp mot 110km/t. Reagerer på at forbruket mitt var muligens mye høyere en over?. Tror husker jeg rett så la jeg på opp mot 31-34kwt/100km.

Jeg hadde ikke hatt sjanse for å nå 300km... :(


Trapper


chargedup

Jeg har også snittet på godt over 30kwt/100km ved høye hastigheter med 21°C i kupe og 2-5°C ute med 20' vinterhjul.
31-34 ved motorveikjøring med gjennomsnittsfart på 110km/t på lange motorveiturer i sverige med så og si konstant regn. På rundt 50 mils tur i Sverige (noe dårligere hurtigladenettverk) brukte min I-pace litt over 7 timer mens Tesla model S85 brukte ca 1,5 time mindre (startet samtidig på samme rute). Når det kommer flere lynhurtigladere (og de får vannkjølte kabler slik at man faktisk kan lade med 100kw) blir nok forskjellen i tid på en så lang tur noe mindre, men man kommer ikke bort fra at den er relativt tørst.
I helgen, uten regn, med gjennomsnittsfart på 105km/t på langtur (15 mil) ble forbruket 27. Så om veien er "tørr" (saltlake som alltid er på motorveien om vinteren) eller har vanndammer har nok også en god del å si. (Det å holde farten konstant i 105 er bedre for forbruk enn 30-60 i Osloområdet og deretter 120-130 på motorvei for å klare å få gjennomsnitt over 100, så dersom man bor like ved motorveien kan man nok se lavere forbruk på lengre turer enn meg.)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

chargedup

Sitat fra: mariowing på søndag 09. desember 2018, klokken 09:40
Selv med aller nyeste kart anslo navigasjonen at å kjøre fra Tanumshede til Oslo som er 170 km at det skal ta 2 timer og 10 minutter å kjøre, dvs en snittfart på 78 km/t. Det er merkelig lavt siden det er fartsgrense på 110 og 100 på i alle fall 130 km og 80 på de siste 40.
Det jeg har lagt merke til på langturer er at når man kommer under 20% på batteriet vil navigasjonen uansett foreslå ladestopp og legge det inn automatisk selv om man har nok på tanken til å komme seg destinasjonen. Kan det være det som har skjedd? Jeg synes ellers tidsgjetning har vært relativt riktig på navigasjonen de gangene jeg har brukt den. Har ikke klart å skru av det at den automatisk legger til et ladestopp for meg, selv om jeg har funnet menyen der 20% er det laveste man kan velge. Svingt av et par ganger feil på langtur fordi navigasjonen har lagt inn ladestopp (selvfølgelig da til en ladestasjon jeg ikke har app/brikke til i Sverige). Noen som vet om det er mulig å slå helt av?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

mariowing

Min legger ikke inn ladestopp, det har jeg skrudd av. Skulle gjerne fortalt deg hvordan jeg gjorde det men ikke lett å huske i set virvaret de kaller en meny ;-) Ladere i Norge ser uansett ut til å være svært mangelfullt, mangler det meste av hurtigladere så vidt jeg kan se.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Eyvind Bernhardsen

Automatisk ruting til ladestasjoner kan skrus av i Navigasjonsinnstillinger -> Innstillinger for elbil -> Legg til ladestasjoner automatisk. Her er den relevante siden i instruksjonsboken: http://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2019/T28655/29953_no_NOR/proc/G2185361

chargedup

Var denne menyen jeg var inne i tidligere også, men klarte ikke å få skrudd det av, denne gangen gikk det. Takk for hjelpen.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Har kjørt opp og ned til Gardermoen et par ganger nå. Fullt forvarmet med innstilt avreise. Skiboks, salt og slaps på veien. 20" cvc6.

Snittfart rett under 100, dvs 115-120 på speedometeret. Forbruk mellom 3,1 og 3,5 kW/mil gir en vinterrekkevidde fra 100% på minimum 24 mil til 0. Blir spennede på hyttetur dette..
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

En annen ting jeg er ganske sikker på nå er at forvarmet kupé fra appen tar 2% av SOC, mens forvarming via avreisetid bruker opp 5% av SOC når bilen ikke er plugget inn.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Sitat fra: daktari på mandag 17. desember 2018, klokken 22:04
Snittfart rett under 100, dvs 115-120 på speedometeret. Forbruk mellom 3,1 og 3,5 kW/mil gir en vinterrekkevidde fra 100% på minimum 24 mil til 0.
100, eller skulle det vært 110? Er vel ikke så mye feilvisning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Stikkkontakt

Sitat fra: Orbit på mandag 17. desember 2018, klokken 22:40
Sitat fra: daktari på mandag 17. desember 2018, klokken 22:04
Snittfart rett under 100, dvs 115-120 på speedometeret. Forbruk mellom 3,1 og 3,5 kW/mil gir en vinterrekkevidde fra 100% på minimum 24 mil til 0.
100, eller skulle det vært 110? Er vel ikke så mye feilvisning.

Det er vel det at snittfarten faller veldig fort når man skal av og på motorveien. Selv om det er relativt korte strekk.

Orbit

Ah....jeg [feil-]leste det som at bilen anga snittfart på 115-120, mot 100 i GPS-hastighet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA