Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Stein123

Noen har full kontroll med å kjøre forbi i 120, andre har det ikke, vis respekt, her snakker vi primærtom rekkevidde !

Counterpointer

Sitat fra: Stein123 på fredag 07. desember 2018, klokken 22:21
Noen har full kontroll med å kjøre forbi i 120, andre har det ikke, vis respekt, her snakker vi primærtom rekkevidde !
Hva med respekt for lover og potensielt skade eller drepe andre mennesker?

Det er kanskje innenfor «rekkevidde»??

Contango

Vind, takk for deling av erfaring. Jeg foreslår en egen tråd om trafikkadferd til dere som har behov for å dele synspunkter om det.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus


Kvag

Har nå kjørt min I-pace snart 2500km og gjennomsnittlig forbruk er 26,4kw/100km.  Dette synes jeg er altfor høyt.  Kjører på 255-55/19 piggfrie vinterdekk, kan dette være noe av forklaringen å det høye forbruket, for store dekk??

Stikkkontakt

Sitat fra: Kvag på lørdag 08. desember 2018, klokken 12:38
Har nå kjørt min I-pace snart 2500km og gjennomsnittlig forbruk er 26,4kw/100km.  Dette synes jeg er altfor høyt.  Kjører på 255-55/19 piggfrie vinterdekk, kan dette være noe av forklaringen å det høye forbruket, for store dekk??

Jeg har 245/55r19 og opplever lavere forbruk enn med originale 20". Hvilke dekk har du?

Kvag

Boto Iceknigh....helt ukjente dekk for meg, men fikk fornøydgaranti og dekkene er veldig behagelige å kjøre på.  Har ikke prøvd bilen på sommerdekk.  Hva ligger "normalt" snittforbruk på når utetemperaturen ligger rundt 0C?

Tellus

Sitat fra: Kvag på lørdag 08. desember 2018, klokken 12:38
Har nå kjørt min I-pace snart 2500km og gjennomsnittlig forbruk er 26,4kw/100km.  Dette synes jeg er altfor høyt.  Kjører på 255-55/19 piggfrie vinterdekk, kan dette være noe av forklaringen å det høye forbruket, for store dekk??

Gjennomsnittsforbruk over tid er vanskelig å vurdere. Kjører du mange korte turer (ala t/r jobb) uten å forvarme får du skyhøyt forbruk om vinteren. Første 10 km med bunnfrosset bil gir deg fort 50kWh/100 km i forbruk eller mer.

Kjører du stort sett lengre turer og passer på å forvarme får du mer interessante tall.

Kvag

Bilen har stort sett kun gått lengre turer med kortere stopp, lading, venting på ferger etc....alltid oppvarmet før start.

Tellus

#774
Sitat fra: Kvag på lørdag 08. desember 2018, klokken 13:34
Bilen har stort sett kun gått lengre turer med kortere stopp, lading, venting på ferger etc....alltid oppvarmet før start.

Sjekket min egen. Har aldri resatt tur B så den er fra bilen var ny. 25.8 kWh/100 km. Mest t/r jobb. Ingen forvarming i starten, men har stort sett forvarmet de siste ukene. Forvarmer ikke på jobb da det er delvis oppvarmet garasje (5-10 grader). Noen lengre turer med forvarming. Jeg har hatt min en stund nå (gått snart 4000 km). Forbruket er selvfølgelig høyere nå enn i starten. Regner med at bilen blir litt kald på fergen så dette trekker kanskje opp ditt forbruk.

Har standard 20 felger med 255 bredde. Når du først gikk ned på felgstørrelse hadde det nok vært lurt å gå ned på bredde til 245 også.

Chimp

Liten avsporing ang dekkene, just out of curiosity. Hvordan er vinteregenskaper på 255 vs 245 dekk? Altså jaguar har jo temmelig brede dekk, det har en traktor også så jeg antar bredest gir minst "sporing" i løssnø og generelt bedre egenskaper?

Stikkkontakt

På generell basis kan jeg si at "Kina-dekk" har ganske høy rullemotstand. Jeg klarer ikke å finne disse Boto-dekkene, men de har neppe B slik som Nokian som jeg har.

elgee

Siste forbruk Bergen sentrum til Geilo 25,8 på våt vei i lavlandet og snøføre i høyden, temp <5 ned til -7
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kvag


geear

Sitat fra: Chimp på lørdag 08. desember 2018, klokken 14:47
Liten avsporing ang dekkene, just out of curiosity. Hvordan er vinteregenskaper på 255 vs 245 dekk? Altså jaguar har jo temmelig brede dekk, det har en traktor også så jeg antar bredest gir minst "sporing" i løssnø og generelt bedre egenskaper?
Den ene centimeteren betyr veldig lite, men traktorer har brede dekk for å flyte godt på jordene, ikke for å kjøre på veien. Dessuten er de tunge og kjører såpass sakte at de får lite flyt. Brede dekk gir generelt dårligere egenskaper på snø, og større fare for å "vannplane" på snø/slush. Smale dekk går gjennom og ned til fast underlag. Bare se hva de bruker på rallybiler, omtrent i3-bredde. Når det er sagt så trenger det ikke være krise med brede dekk heller. Har vel 255 foran og 275 bredde bak på mine 20" Nokian R2 (TMX), og det fungerer overraskende bra på heieveiene til og fra hytta.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA