Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

JorEl

Ikke at jeg har peiling på I-Pace, men jeg har tippet at den ikke ville bruke så mye mer enn på sommeren. Veldig kjekt at den klarte etappen :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

knutmy


Sarepta

#752
Sitat fra: knutmy på tirsdag 04. desember 2018, klokken 14:30
Sarepta, hvor store hjul har du?

Jeg lånte bilen, min kommer ikke før i februar (tror jeg muligens). 20 toms felger. Noe over anbefalt lufttrykk i følge eieren. Kommer nok ikke til å kjøre uten å lade neste gang, men nå vet jeg i det minste at det er mulig.

TorT

Sitat fra: Sarepta på tirsdag 04. desember 2018, klokken 12:17
Sitat fra: Vind på mandag 03. desember 2018, klokken 23:38
I-Pace er litt tørst, ingen tvil om det, men det jeg legger merke til er at forskjellen i forbruk i ganske liten grad påvirkes av kaldere vær. 

Nå har jeg endelig fått testet bilen på den strekningen der jeg mest av alt har fryktet at den ville falle gjennom: 28 mil og 800 høydemeter til hytta på Vinstra.

Vinstra er vel på ca 250m. Hvor startet du fra? Var resten av høydemetrene helt på slutten? Litt barsk satsing i såfall.

Gratulerer med årets bil forresten.

Sarepta

Sitat fra: TorT på tirsdag 04. desember 2018, klokken 14:58
Sitat fra: Sarepta på tirsdag 04. desember 2018, klokken 12:17
Sitat fra: Vind på mandag 03. desember 2018, klokken 23:38
I-Pace er litt tørst, ingen tvil om det, men det jeg legger merke til er at forskjellen i forbruk i ganske liten grad påvirkes av kaldere vær. 

Nå har jeg endelig fått testet bilen på den strekningen der jeg mest av alt har fryktet at den ville falle gjennom: 28 mil og 800 høydemeter til hytta på Vinstra.

Vinstra er vel på ca 250m. Hvor startet du fra? Var resten av høydemetrene helt på slutten? Litt barsk satsing i såfall.

Gratulerer med årets bil forresten.

Startet på ca 100 meter i Oslo og endte på ca 900 meter på fjellet ovenfor Vinstra. Ved ankomst Vinstra slo jeg ned varmen og satset på at det ville går bra. Bare motbakker derfra. Brukte 12-13 % av batteriet de siste 2 milene.

geear

Da har du akkurat til å ta høyde for den initielle store reduksjonen på 3-4% i løpet av det første året. Så kan du bytte til 18" for å fortsatt ha marginen du har i dag. ;)

Sarepta

Sitat fra: gr på tirsdag 04. desember 2018, klokken 18:41
Da har du akkurat til å ta høyde for den initielle store reduksjonen på 3-4% i løpet av det første året. Så kan du bytte til 18" for å fortsatt ha marginen du har i dag. ;)

3-4 % høres mye ut. Jeg har ingen målbar degradering på i3'en etter 45 000 km. Men uansett, 18" er bestilt etter at jeg skjønte hvor mye hjulvekt og dekkbredde betyr.

geear

Hva mener du med ikke målbar? Det er den garantert. Merkbar i praksis er noe annet..

De fleste elbiler ser vel ut for å lide størst degradering første 25-30kkm, som gjerne er 2-4%, men finnes både bedre og verre. Det flater så kraftig ut, så det er ikke sikkert at man taper mer enn 1% til før 100kkm.

Sarepta

Sitat fra: gr på onsdag 05. desember 2018, klokken 12:22
Hva mener du med ikke målbar? Det er den garantert. Merkbar i praksis er noe annet..

De fleste elbiler ser vel ut for å lide størst degradering første 25-30kkm, som gjerne er 2-4%, men finnes både bedre og verre. Det flater så kraftig ut, så det er ikke sikkert at man taper mer enn 1% til før 100kkm.

Jeg bare registrerer at jeg hadde ca 29 kwt tilgjengelig da den var helt ny og ca 29 kwt nå. En liten endring har det sikkert vært, men vesentlig mindre enn 4 %.

geear

Godt mulig du har rett, kanskje 94Ah har blitt bedre enn 60Ah-variantene, for der har det vært opptil ganske store tap såvidt jeg har fått med meg. Hvis det er tall fra den skjulte menyen du nevner, så er vel det bare et tall rapportert fra BMS, og kommer an på kalibrering etc.? Har forstått at det har vært en del avvik på det, men kanskje det er i andre retningen, at den er for konservativ på grunn av ubalanse i celler?

Stikkkontakt

Sitat fra: gr på onsdag 05. desember 2018, klokken 14:59
Godt mulig du har rett, kanskje 94Ah har blitt bedre enn 60Ah-variantene, for der har det vært opptil ganske store tap

Kan det ha sammenheng med den høye ladehastigheten i forhold til batterikapasiteten? Er vel nærmere 3C i forhold til nettokapasitet? Og at kraftige degraderinger først og fremst gjelder biler som er hurtigladet mye?
Kan jo være en av grunnene til at BMW ikke tillater hurtigere lading på 120ah som jo har dobbelt så stort batteri..

Vind

I dag hadde jeg en ordentlig langtur, måtte hente noe på Lillehammer. Oslo - Lillehammer ble kjørt i ett strekk, over Raufoss (da det er mye veiarbeid ved Hamar).  Startet fulladet, forvarmet

Start 100%, Forvarmet, Estimert rekkevidde 320km
Temperatur -2 -6, lett snødrev på slutten av turen
Distanse 179 km
Gjennomsnittsfart 77km/t
Energiforbruk 22.2 kWh/100 km
Batteri ved ankomst: 50%
Estimert rekkevidde ved ankomst: 170 km

I min optimisme - så ladet jeg ikke - da jeg regnet med at svak nedoverbakke hjem ville ta meg helt hjem til Oslo.  Der fikk jeg været i mot meg, tungt snedrev, og etterhvert 10-15 cm sne på veien gjorde sitt med forbruket, som økte til 27 kWh /100 km.  Så da ble det 30 min på en hurtiglader før jeg kom meg helt hjem.

Det mest imponerende på denne turen var hvor utrolig stabil bilen var i tung sne/slaps.  Det var fullt mulig å kjøre forbi i 120 - og fortsatt ha full kontroll.  Sne/Slaps programmet var svært effektivt.

Firehjuls sladd i rundkjøring går også fint...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Trond.m

#762
OT, men det mest imponerende er vel at folk er så idiotiske at de kjører forbi i 120 km/time under dårlige kjøreforhold og setter andres liv i fare  8)

TorT



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA