Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på torsdag 15. november 2018, klokken 22:15
Har du 245 bredde på de 19 tommerene ?

Ja. 245/55. Mao nøyaktig samme rullediameter som originale 20".

Tellus

Ja, men 10 smalere. Det blir litt mindre areal mot asfalt og litt mindre luftmotstand. Kanskje gummiblandingen gir bedre rull også. Er ikke så sikker på at lav rullemotstand var høyest på prioriteringslisten når Jaguar plukket dekk  :D

Kattaisekken


Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på torsdag 15. november 2018, klokken 22:57
Ja, men 10 smalere. Det blir litt mindre areal mot asfalt og litt mindre luftmotstand. Kanskje gummiblandingen gir bedre rull også. Er ikke så sikker på at lav rullemotstand var høyest på prioriteringslisten når Jaguar plukket dekk  :D

Originale sommerdekk er 245/50.
Fabrikkmonterte vinterdekk er 255/50.
Jeg har Mak highlands. Er veldig fornøyd med hvordan det ser ut. Du kan ikke vise dette vedlegget.

Vannkraft

Forskjellige merker har forskjellig rullemotstand, begynner å bli komplisert det her....

daktari

Fra 20" vinter til 19" vinter? Det er  kanskje uansett en naturlig besparelse fra sommer- til vinterdekk i disse temperaturene?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på fredag 16. november 2018, klokken 07:31
Fra 20" vinter til 19" vinter? Det er  kanskje uansett en naturlig besparelse fra sommer- til vinterdekk i disse temperaturene?

Det er det nok.
Legg merke til at tabellen over sier hvor mye forbruket endrer seg på en fossilbil de ulike dekkene imellom. Forskjellen vil nok bli vesentlig større på en elbil der andre tap er mindre..
Dekkforhandleren min sa for øvrig at et 22" dekk med B i rullemotstand ikke var det ssmme som et 18" med B. Merkingen er relativ utifra dimensjon.

Nordlands

#712
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 16. november 2018, klokken 07:35
Dekkforhandleren min sa for øvrig at et 22" dekk med B i rullemotstand ikke var det ssmme som et 18" med B. Merkingen er relativ utifra dimensjon.
Det er helt enkelt feil, så fremt dekkene har samme belastningsindeks. Karakteren settes basert på rullemotstandskoeffisient målt i kg/t ved 80 km/t og med 80 % av maks belastning, og korrigeres bare for avvikende temperatur og diameter på testrulle. Det som imidlertid må bemerkes er at rullemotstandskarakterene er ganske vide, så det kan være opptil 17% høyere rullemotstand på et dekk med en "dårlig" B og en "god" B, og alt fra under 1 % til over 35 % forskjell mellom B og C.

Edit: Virkelig rullemotstand på grov asfalt, spor, telehiv, i svinger etc. vil nok både øke forskjellene og i tillegg gi andre forskjeller, men i hovedsak tror jeg karakterene stemmer bare at 22" med C ofte er en "dårlig" C og 18" med C gjerne er en "god" C.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Stikkkontakt

Mine dekk er 20" Goodyear sommerdekk med B og Nokian 19" vinterdekk med B. Effektivitetsforbedringen er signifikant. Bilen regenererer mer strøm enn før på samme strekningen. (Turer jeg har kjørt ofte)

Nordlands

Jeg er spent på om jeg får marginalt bedre effektivitet på sommerdekk - kjører nå 20" Nokian R2 vinterdekk med C i samme dimensjon som originale 20" Goodyear som har B (sannsynligvis en "god" C og "dårlig" B). Beste jeg har klart så langt med vanlig kjøring på landevei uten høydeforskjell er 19.9 kWh/100km (51 km, litt forvarming, 70 km/t snitt, en undersjøisk tunnel).
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

GreenBeHH

Jeg har akkurat satt på mine ContinentalViking7    235/65 R18.  Merker umiddelbar nedgang i forbruket fra original 20 tommer. Litt tidlig å si , men 10% forbedring mener jeg å se. Så det er nok mye å hente på å finne sommerdekk med bedre rulleindex.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Tellus

235 bredde er vel 10 smalere enn standard 18 tommers fra Jaguar. Kan være et veldig smart valg med tanke på å makse rekkevidden. Hadde vært gøy å kjøre de forskjellige variantene mot hverandre i en rekkeviddetest.

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på lørdag 17. november 2018, klokken 00:02
235 bredde er vel 10 smalere enn standard 18 tommers fra Jaguar.

Nei, 236/65 er standard dimensjon på S.

elgee

Første langtur til fjells, Nesttun-Voss-Eidfjord (5moh) videre over Hardangervidda (1251moh), Geilo, ned til Kleivi (450moh) og opp på Sangefjell (1010moh). Godkjent forbruk (24,1 kWh/100km) tatt i betraktning høydemeter, full komfort, 20" 255 dekk og 25% igjen på batteri.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Tellus

Det der er slettes ikke galt synes jeg. Basert på gjennomsnittsforbruk og netto batterikapasitet så gir det en rekkevidde på 351 km. Legger vi GOM til grunn så blir det 347 km. Kan du si litt om temperatur og vindforhold?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA