Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på fredag 09. november 2018, klokken 19:07
437 km rekkevidde etter WLTP.

Det er vel rundt det I-Pace har med 22" felger. Det er veldig få som kjører på 18" felger som er de som skal gi 470km WLTP og det foreligger lite rapporter fra folk som har disse. Jeg setter på 19" med B i rullemotstand i neste uke. Blir spennende å se om det har noen virkning.

Nordlands

Sitat fra: knut.aulie på fredag 09. november 2018, klokken 18:15
Problemet til Jaguar sin oppgivelse av WLTP er at Kona kom først og de er i hver sin ende. Med Jaguar er det nærmest umulig å oppnå WLTP mens for Kona trenger en ikke annet enn litt pent vær! WLTP var en ny standard som skulle fjerne det massive problemet med NEDC, men som har vist seg å være veldig varierende desverre.

Jaguar sin ekstremt dårlige kommunikasjon fra sentralt hold blir en forsterkning av problemet. Dette blir ytterlig forsterket av sprikende info fra forhandlerne og noen temmelig ufine «fanboys» på Facebook som forsøker å utradere et problem som uomtvistelig eksisterer.
Med "kom før" mener du resultatet av TB sin test og sammenligning av "TBTP" med WLTP? :o

Det er ganske logisk at under forhold som avviker fra WLTP-testsyklusen vil forskjellige biler gi stadig mer sprikende resultat - desto mer når man sammenligner en econobox med en villkatt  ;)

Jeg er likevel enig i at Jaguar har gjort seg selv en bjørnetjeneste med å ikke gå ut med WLTP verdier for hhv. 18", 20" og 22" felger, og ikke minst verdier man realistisk kan forvente under varierende forhold slik som BMW. Dette tipper jeg minst annenhver reservasjonsholder kunne gitt de råd om, hvis vi bare hadde blitt spurt. (Digresjon, men synes faktisk det er merkelig at tilsynelatende ingen produsenter utnytter denne ressursen de har av personer som er ferdig filtrert som framtidige kunder, elbil-interessert og "early adopters".)
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Counterpointer

Det er mange flere avvik i WLTP for forskjellige modeller av elbiler. Ampera-E har for eksempel bare noen få km forskjell på EPA og WLTP. Dette er ikke Jaguar sin skyld, men de har kraftig forsterket problemet som nevnt.

Det går fint å ha en ovenfra og ned holdning og snakke om rasekatt mot putekasse, men sannheten er at katta er veldig tørst og sammenligner en mot en annen stor elsuv, så er det med litt flau smak siden den overgår på mange viktige parametre.

Det er ikke optimalt at en bil som I-Pace må ha kjipeste hjul og det daffeste økoprogrammet for å for å ha sjanse til å nærme seg rekkevidde som er bedre enn kortrekkeviddebilene, for rekkevidden til småbilene med 60+ kWh har den ikke sjanse på..... Dette er min erfaring med bilen etter egen kjøring både av inspirert type (som er en fantastisk opplevelse) og så økonomisk som mulig (som er veldig kjedelig).

ruslebiff

Litt OT, men så en norskregistrert sort ipace mens jeg var på ferie på Costa Blanca i Spania forrige helg. Noen her på forumet? Må ha tatt noen dager å komme seg ned :)

geear

Sitat fra: Nordlands på fredag 09. november 2018, klokken 23:56
(Digresjon, men synes faktisk det er merkelig at tilsynelatende ingen produsenter utnytter denne ressursen de har av personer som er ferdig filtrert som framtidige kunder, elbil-interessert og "early adopters".)
(Byton har faktisk gjort dette. De inviterte alle til å melde seg på workshop (tror det var tre av de i verden). Teslabjørn ble med på den som var i Europa (Tyskland). Og av de med biler på veiene så er Tesla milevis foran alle andre i det å høre på kundene sine, selv om reservasjonsholdere nok ikke har blitt spurt direkte. Hos de andre produsentene er arrogansen på topp.)

mariowing

Sitat fra: Tellus på fredag 09. november 2018, klokken 19:07

Hvis Jaguar har kommunisert at folk kunne regne med å kjøre såpass langt som WLTP rekkevidden indikere så er det er kritikkverdig. Noe slik info har ikke jeg fått fra Jaguar.

Jaguar hadde i sommer annonse på sosiale media med teksten «kjør Oslo - Bergen uten ladestopp». I Sverige hadde de tilsvarende med Stockholm - Gøteborg. Så de har absolutt forsøkt å gi inntrykk av at det er mulig å kjøre WLTP.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

geear

For de som er misfornøyde med rekkevidden er det vel da bare å prøve på nettopp det - og henvise til reklamen etterpå. Bør være årsak nok til et prisavslag eller heving av kjøp..

Chimp

Tvilsomt snakk om 30 prosent annet enn de verste dagene, men fant dette på uk forum;

I was at the Jaguar Art of Performance tour in the UK yesterday and heard more about pre-conditioning - it's not just about cabin temperature s I had thought. If you set a departure time (it's on the app), when plugged into a charge it will also condition the battery (mainly temperature, I believe) which could commence c.3 hours before the departure time. Jaguar claims this improves range by up to 30%.

daktari

Det er noe greier med den batterivarmingen. Hele 3 timer forvarming, hvor mye strøm trenger den egentlig for å få batteriet til optimal temperatur? 3kW i timen kan jo utgjøre endelig på forbruket som ser ut til å ligge på 25 kW i timen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

moonbuggy

BMW i3 med sitt langt mindre batteri, har tilsvarende batteri-varme system. 1kw varmetråd i batterikassen varmer batteriet ved lav temperatur, opp til 10 grader, også der opprinnelig bare dersom plugget inn minst 3 timer før avgang...

Orbit

#700
Gitt ca 700kg batteri+kjølesystem m.m. som varmes opp sammen, trengs det ca 2kWh for å varme opp batteriet 10 grader. Dersom i-Pace kan bruke 3kW til batterivarming (og er tilkoblet minst 16A lading.....) vil det likevel ta 1+ time å gå fra +5 til +20 grader på batteriet. Enda lenger dersom det er kaldere og/eller også kupé skal varmes.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

#701
Er vel bare å fjernstarte forvarming fra app 15-20 min før avreise, så unngår man iallfall de tre timene?

I min Model X skal det etter sigende være 6kW varmeelement kun for batteripakken, og bare 15-20 minutter i mange kuldegrader gir merkbar forskjell på regen og tid det tar før den er klar for god fart på supercharging (gjerne nede i 20-30 min kjøring). Hadde den fått forvarme i tre timer hadde det nok gått i minus. Tror ikke jeg hadde fått igjen for 18kWh første halvtimen. Tar ikke så lang tid med kjøring før en har driftstemperatur.

Stein123

Noen som har en eller annen form for "Range test " på 18" felger og dekk..........................

Stikkkontakt

Sitat fra: Stein123 på torsdag 15. november 2018, klokken 21:58
Noen som har en eller annen form for "Range test " på 18" felger og dekk..........................

Jeg har ikke gjort noe vitenskapelig, men har byttet til 19" vinter fra 20" original idag og mener det er en merkbar forskjell. Det føles rett og slett at bilen ruller lettere.
Utifra turene jeg kjørte idag mener jeg at forbruket er minst 5% lavere enn før.
Kommer tilbake når jeg har bedre grunnlag.

Tellus


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA