Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Contango

Tellus - istedenfor de lange utlegningene om alt som er så uoversiktlig og galt - gjennomfør og dokumenter en test slik du mener den skal være.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 08. november 2018, klokken 17:46
Sitat fra: Contango på torsdag 08. november 2018, klokken 17:33
Stikkontakt - det er en helt misvisende test.

Så det er HELT misvisende når jeg ender opp midt mellom Jaguars oppgitte verdi og TBs interpolerte verdier uten å lade bilen opp?
Hvordan vet du at GOM på I-Pace er mer nøyaktig på lav SOC enn høy?
Vennligst fortell, for dette er ny info.
Den kan vel like gjerne være feil over hele spekteret og 0% er kanskje ikke helt tomt heller.
Fordi presisjonen i høy SOC er mye lavere enn ved lav SOC. Du vil se det dersom du ser på noen av TBs tester før du uttaler deg. Kalkulert totalkapasitet på batteriet endrer seg etterhvert som batteriet utlades.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Stikkkontakt

Sitat fra: Contango på torsdag 08. november 2018, klokken 17:55
Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 08. november 2018, klokken 17:46
Sitat fra: Contango på torsdag 08. november 2018, klokken 17:33
Stikkontakt - det er en helt misvisende test.

Så det er HELT misvisende når jeg ender opp midt mellom Jaguars oppgitte verdi og TBs interpolerte verdier uten å lade bilen opp?
Hvordan vet du at GOM på I-Pace er mer nøyaktig på lav SOC enn høy?
Vennligst fortell, for dette er ny info.
Den kan vel like gjerne være feil over hele spekteret og 0% er kanskje ikke helt tomt heller.
Fordi presisjonen i høy SOC er mye lavere enn ved lav SOC. Du vil se det dersom du ser på noen av TBs tester før du uttaler deg. Kalkulert totalkapasitet på batteriet endrer seg etterhvert som batteriet utlades.

Snakker du om I-Pace eller generelt. Som om alle elbiler kalkulerer på samme måte konsekvent..?

geear

Hvis Jaguar hadde følt de hadde bedre kontroll på dette enn de andre elbilprodusentene, hvorfor skulle de da legge et par kWh ekstra (som sikkerhet, ikke brick protection) under 0%? Det kan jo hende at 0 faktisk er 0 under noen forhold (worst case), men ikke under andre?

TB er ikke førstemann til å påstå at SOC ikke er lineært...

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Stikkkontakt

Sitat fra: gr på torsdag 08. november 2018, klokken 18:36
Hvis Jaguar hadde følt de hadde bedre kontroll på dette enn de andre elbilprodusentene, hvorfor skulle de da legge et par kWh ekstra (som sikkerhet, ikke brick protection) under 0%? Det kan jo hende at 0 faktisk er 0 under noen forhold (worst case), men ikke under andre?

TB er ikke førstemann til å påstå at SOC ikke er lineært...

Ok.
Nå har jeg kjørt bilen ned til 70% SOC. Forbruket til nå er 25,474kwh. Det tilsvarer 84,9kwh kapasitet.
Skal ta meg en tur senere og kjøre den ned til under 50% så kommer jeg tilbake.
BTW så ble bilen forvarmet i 3-4 minutter ved en anledning i dag.

Contango

#666
Se på TB tester. Du må lade helt opp, nullstille forbruksmåleren og tripteller, (forvarme før/under lading) og kjøre i timesvis i ett strekk helt ned til 0-5% SOC. Husker ikke om du må kjøre uten varmeanlegget på men antar det telles av forbruksmåleren og kan brukes. Les av tripteller og gjennomsnittlig forbruk pluss gjenstående km på GOM (eller prosent gjenværende batteri) så skal du kunne kalkulere batterikapasitet. Hele testen forutsetter at forbruksmåleren holder tritt med antall forbrukte watt og antall kilometer, men det skal ikke være noe hokus pokus.
Målet er å få så mange faktisk forbrukte watt som mulig over faktiske kilometer kjørt - med et så lite anslag som mulig på gjenværende batterikapasitet. Kjører du ikke batteriet nesten tomt blir tallene for omtrentlige fordi GOM og batteriprosent har masse forutsetninger i seg. Hvis du er sprek og tar en for laget kjører du så langt du kommer etter null prosent og forteller oss hvor langt du kom.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

geear


Tellus

Det dere beskriver er en test av måleinstrumentene og et estimat for netto batterikapaistet den aktuelle dagen under den belastningen batteriet utsettes for. Sikkert interessant når leverandøren ikke oppgir netto kapasitet (som Tesla) eller oppgir misvisende bruttokapasitet (igjen Tesla med sin 85 pakke f.eks.).

Jeg kan godt forstå at når man kommer fra Tesla så er man litt skeptisk, men for I-Pace sin del så er kapasiteten oppgitt til brutto 90 kWh hvorav 84.7 kWh er tilgjengelig.  Dette er tall som er bekreftet gjentatte ganger. Begge tall er nominelle verdier. Det betyr at det måles under gitte forutsetninger for belastning og temperatur.

Så er det sikkert morsomt å forsøke med indirekte målinger basert på bilens måleinstrumenter. Det får man jo gjerne gjøre.

Når man først ønsker å gå til et slikt skritt så bør man i det minste forsøke å eliminere så mange feilkilder som mulig.

Slik ville jeg har gjort det hvis jeg hadde interesse av et slikt estimat.
- Lad opp til 100% med egnet saktelader slik at batteripakken gis rikelig tid til å balansere. Helst bør det gjøres etter at pakken nettopp har være tatt ned nær null. En 0-100% ladesyklus vil gi elektronikken og algoritmene en god mulighet til å kalibrere seg.

- Utfør testen under forhold som ligner mest mulig de forhold de offisielle tallene er målt under. Dvs i rundt 20 grader og under relativt lav konstant belastning (f.eks. en jevn moderat hastighet om sommeren). I og med at det nå er høst er det viktig å forvarme godt for å komme så nær det lar seg gjøre. Pass på at ladingen er helt avsluttet etter at forvarmingen er over. Hvis det ikke er alt for kaldt så burde den interne motstanden i batteriet holde temperaturen oppe på et ok nivå.

- Deretter kjører man så lenge man tør ned mot 0%. Når man kommer tilbake så fortsetter man å kjøre i nabolaget helt til styringssystemene begynner å redusere effekten, slår av AC, musikk , osv. Dette er beskrevet i manualen. Da kjører man hjem. Tipper man da har kjørt en stund på 0%.

Gjennomsnittsforbruk og antall km kjørt noteres. Til slutt regnes ut øvre og nedre estimert forbruk ved å ta hensyn til avrundingsfeilen i gjennomsnittsforbruket (utgjør +/- 0.2% eller ca 0.17 kWh ved 25.0kWh /100km gjennomsnittsforbruk).

Da har man vel gjort så godt man kan.

Lykke til  :D


Tellus

Ja også må man forstå at det fortsatt er litt energi igjen med mindre man kjørte hele veien til full stopp.

chiller

Så det du sier er at det er masse batteri tilgjengelig både over 100% og under 0%?

Tellus

Et batteri består av mange moduler. BMS stopper lading når første modul når target spenning. Hvis batteriet er i ubalanse vil mange moduler ikke ha nådd samme spenning og vil ikke ha nådd sitt maksimale ladenivå. Ved å la batteriet få tid til å balansere vil modulene nå tilnærmet samme spenning og batteriet vil nå sin maksimale ladning. Reserven på bunnen er noe Jaguar selv har lagt inn som ekstra sikkerhet mot at vi skal strande.

Man kan også oppleve ubalanse på bunnen, men slik ubalanse er det så vidt jeg vet lite man kan gjøre med.



hemi

chiller og jeg er vel over middels gode på elektronikk og batteriteknologien bak, dette er faktorer som kan leses av, over 30 minutters balansering er relativt voksent og bør ikke være noen avgjørende faktor for rekkevidde.

Mye av grunnen til at 100% lading tar tid er ikke bare at kjemien gjør at det tar tid å dytte inn mot slutten, det er systemer som throttler ned for å balansere før du når 100%. Med det sagt er det ikke hobbyking/random alibaba celler i disse bilene, det er vesentlig høyere QC og du bør ikke ha veldig store avvik ved en DC lading.

Vet ikke hva man lett får ut på odbii på disse, men tipper du får lest av cellespenning på seriekretsene ganske lett?

Tellus

Vi snakker ikke om noe som er av avgjørende betydning for rekkevidden. Vi snakker om noen få prosent avvik av mellom estimert netto tilgjengelig kapasitet og offisielle tall fra leverandøren.

Selv om vi kunne måle cut off batterispenning både oppe og ned så trenger vi informasjon om cellekarateristika for å regne ut tilgjengelig kapasitet på cellenivå. Tipper det sitter langt inn for LG å legge ut denne informasjonen.

turfsurf

Hvis 100% ikke er full cellespenning (4,2V) så trenger det vel ikke foregå noe mere balansering på 100% enn det vil gjøre før bilen når 100%. Cellene innen en modul vil naturlig balanseres mens de lades uansett. Har man ladet til 100% så vil ikke forskjellen være signifikant på så nye biler som dette uansett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA