Skrevet av Emne: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer  (Lest 99005 ganger)

Stikkkontakt

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #630 på: onsdag 07. november 2018, klokken 09:25 »
La merke til dette jeg og. Synes Jaguar har lite buffer. Jeg ville unngått og ladet bilen fullt daglig.
Jeg har tro på at begge disse tingene blir fikset ettehvert.

Det er fryktelig mye bugs.
Idag virket ikke ryggekamera.
Ellers får jeg den ikke til å forvarme.
Lading starter som du sier av seg selv.
Jeg er på versjon 14.2. Den skal tillate 100kw lading, men de som har testet sier at den fremdeles er låst på 200A.
Jeg mangler Android Auto, men det er 2 opodateringer jeg ikke har fått.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Tellus

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #631 på: onsdag 07. november 2018, klokken 09:48 »

Jeg er på versjon 14.2. Den skal tillate 100kw lading, men de som har testet sier at den fremdeles er låst på 200A.

Høres rart ut. Regner med at noen snart sjekker lading på den nye Ionity stasjonen som visstnok har åpnet på sørlandet.

turfsurf

• Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
« Svar #632 på: onsdag 07. november 2018, klokken 10:01 »
Jaguar har vel egentlig et relativt stort buffer. Min Ampera-E ser ut til å ha ca 57.5 kWh tilgjengelig av 60kWh totalt så vidt jeg kan finne ut. Det er kun 4%. Tesla 75D har så vidt jeg har lest et enda mindre buffer. Problemet med I-Pace er at vi (foreløpig) ikke kan begrense lading til f.eks. 80%. På toppen av det hele er det en bug i appens funksjon for å stoppe lading (lading startet opp igjen etter en stund).
i3 og Golf lader vel batteriene til drøye 90% (pluss/minus litt) som maks. Når Jaguar har 5-6% å fordele på topp og bunn vil jeg ikke si det er ett stort buffer. Men problemet er ikke så mye størrelsen, men det at man ikke kan sette en øvre grense. F.eks kan jo de fleste Teslaer lades til reelle 100%, men man kan sette limit helt ned til 50% med 90% som daglig maks anbefalt. 75D har vel 2,5kWh brick protection, som sannsynligvis er i samme område som Jaguar. Dog vil Teslaene indikere 0 lenge før de når brick.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Tellus

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #633 på: onsdag 07. november 2018, klokken 10:24 »
F.eks kan jo de fleste Teslaer lades til reelle 100%, men man kan sette limit helt ned til 50% med 90% som daglig maks anbefalt. 75D har vel 2,5kWh brick protection, som sannsynligvis er i samme område som Jaguar. Dog vil Teslaene indikere 0 lenge før de når brick.

Ja kan de egentlig lades til nominelt 100%. Er hele bufferet i bunnen ? Er dette noe Tesla har bekreftet eller er det kun en hypotese basert på at det er ingen regen på 100% ?

Stikkkontakt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #634 på: onsdag 07. november 2018, klokken 10:27 »
F.eks kan jo de fleste Teslaer lades til reelle 100%, men man kan sette limit helt ned til 50% med 90% som daglig maks anbefalt. 75D har vel 2,5kWh brick protection, som sannsynligvis er i samme område som Jaguar. Dog vil Teslaene indikere 0 lenge før de når brick.

Ja kan de egentlig lades til nominelt 100%. Er hele bufferet i bunnen ? Er dette noe Tesla har bekreftet eller er det kun en hypotese basert på at det er ingen regen på 100% ?

At det ikke er regen på toppen betyr jo ikke nødvendigvis at batteriet er fullt, men at softwaren ikke tillater at du putter mer innpå når indikert SOC er 100%. Jaguar har jo en ok regen selv med 100%.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert ID3 1st #8X

Tellus

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #635 på: onsdag 07. november 2018, klokken 10:42 »

At det ikke er regen på toppen betyr jo ikke nødvendigvis at batteriet er fullt, men at softwaren ikke tillater at du putter mer innpå når indikert SOC er 100%. Jaguar har jo en ok regen selv med 100%.

Ja nettopp.

Det var derfor jeg spurte om Tesla faktisk tillot folk å lade opp til nominell maks batterispenning noe som er selve oppskriften på å degradere batteriet unødvendig.

turfsurf

• Gold Member
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
« Svar #636 på: onsdag 07. november 2018, klokken 10:48 »
Nei,

det vises på cellespenningen som kan leses ut via diagnoseporten. 4,2V om jeg ikke husker feil.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

JohnPGriff

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #637 på: torsdag 08. november 2018, klokken 09:47 »
Interessant test i UK What Car? idag

What Car? Real Range: which electric car can go farthest in the real world?

https://www.whatcar.com/news/what-car-real-range-which-electric-car-can-go-farthest-in-the-real-world/n18159
FE Corris Grey Levert Oct 2018
IMC: 19B_19.40.4-436082
Telematics: 16.2 BCM Update August 2019

gr

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #638 på: torsdag 08. november 2018, klokken 09:51 »
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Contango

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #639 på: torsdag 08. november 2018, klokken 10:13 »
Hvorfor skriver alle som om Jaguar har 84,7 kapasitet i batteriet når TBs målinger viser ca 81 - på to forskjellige biler? Det burde være plenty buffer til å lade 100%? Stusser over at man har sånn tillit til Jaguars oppgitte data i alt dette kaoset når TBs uavhengige og temmelig grundige målinger viser noe annet. Noe jeg ikke har fått med meg?
2019 P100D
2019 3P-

Tellus

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #640 på: torsdag 08. november 2018, klokken 13:20 »
Hvorfor skriver alle som om Jaguar har 84,7 kapasitet i batteriet når TBs målinger viser ca 81 - på to forskjellige biler? Det burde være plenty buffer til å lade 100%? Stusser over at man har sånn tillit til Jaguars oppgitte data i alt dette kaoset når TBs uavhengige og temmelig grundige målinger viser noe annet. Noe jeg ikke har fått med meg?

Fordi TB mangler metodikk og utstyr til å måle batteriets kapasitet.

Så kan de som foretrekker å tro at Jaguar lyver om batteriets størrelse selvfølgelig gjøre det. Jeg velger å tro på det tallet Jaguar har kommunisert gjentatte ganger inntil noen beviselig kan måle batterispenninger og offentliggjøre cellekarakteristika som viser noe annet. Nå vil forøvrig netto tilgjengelig kapasitet variere noe med temperatur og belastning.

TB påstod også at I-Pace ikke hadde buffer i toppen noe som er tilbakevist både av Jagur og at folk obsererver at det er regen ved fulladet batteri.

gr

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #641 på: torsdag 08. november 2018, klokken 13:35 »
Allikevel var det nå det han fikk ut og inn på batteripakken akkurat den dagen. Og han har gjort tilsvarende test på nesten alle andre elbiler. Så kan man mene hva man vil om hvem som har mest peiling og hvem som har utstyr og metodikk, men enn så lenge ser det ut for at standardene for det meste innen elbil er mangelfulle og dermed gir store forskjeller i utslag fra produsent til produsent. Det første man burde begynne med er å stille krav til å oppgi både netto og brutto kapasitet, og målemetoden for dette (definere hva som er 0% og 100% på cellespenning f.eks.).

... og at folk obsererver at det er regen ved fulladet batteri.
Hva gjør dette mer troverdig enn at TB observerer noe? Er vi ikke i akkurat samme smørja med trorhvisomatte?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Stikkkontakt

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #642 på: torsdag 08. november 2018, klokken 13:42 »
Hvorfor skriver alle som om Jaguar har 84,7 kapasitet i batteriet når TBs målinger viser ca 81 - på to forskjellige biler?

Mine beregninger basert på forbruk og resterende SOC tilsier en netto kapasitet på mellom 82,5 og 85kwh.
Forvarming når man ikke er tilkoblet vil ikke regnes med. Dersom TB har forvarmet på denne måten vil han kunne bomme med flere  kwh.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert ID3 1st #8X

Tellus

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #643 på: torsdag 08. november 2018, klokken 13:51 »
Allikevel var det nå det han fikk ut og inn på batteripakken akkurat den dagen. Og han har gjort tilsvarende test på nesten alle andre elbiler. Så kan man mene hva man vil om hvem som har mest peiling og hvem som har utstyr og metodikk, men enn så lenge ser det ut for at standardene for det meste innen elbil er mangelfulle og dermed gir store forskjeller i utslag fra produsent til produsent. Det første man burde begynne med er å stille krav til å oppgi både netto og brutto kapasitet, og målemetoden for dette (definere hva som er 0% og 100% på cellespenning f.eks.).

... og at folk obsererver at det er regen ved fulladet batteri.
Hva gjør dette mer troverdig enn at TB observerer noe? Er vi ikke i akkurat samme smørja med trorhvisomatte?

Hvis jeg ikke husker feil så baserte TB sin påstand seg på at batteriet var tomt når det vises 0% i displayet. Han kjørte ikke til bilen stoppet. I tillegge baserte han seg på de rapporterte gjennomsnittsverdier fra displayet med de feil og mangler som dette gir. Når jaguar offentligjør 84.7 kWh så er det basert på de cellespenningene som BMS vill hhv stoppe lading på (øvre) og der BMS vil stenge ned uttak av strøm (nedre). Deretter er det bare å integrere opp strøm fra utladingskurven for cellen under nominelle betingelser (belastning og temperatur) og til slutt multiplisere med antall celler.

Når det gjelder buffer i toppen så er det vel ganske opplagt at hvis batteriet er 100% fullt (og ikke noe buffer) så vil du ikke kunne dytte mer strøm inn i det.

Det betyr ikke at det motsatte er riktig. Dvs du kan fortsatt ha buffer selv om du ikke har regen ved fulladet. Det er opp til BMS om du får lov til å bruke bufferet til å fylle på med mer strøm fra regen eller ei.

hemi

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #644 på: torsdag 08. november 2018, klokken 13:57 »
Er vel 2 måter du kan definere netto, en til den stopper, og en fra 100 til 0%

De fleste bruker vel ned til 0% i beregningen sin når de kjører. Problemet er jo at fra 0% til stopp vil være relativt variabelt og lite forutsigbart