Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 07. november 2018, klokken 09:25

Jeg er på versjon 14.2. Den skal tillate 100kw lading, men de som har testet sier at den fremdeles er låst på 200A.


Høres rart ut. Regner med at noen snart sjekker lading på den nye Ionity stasjonen som visstnok har åpnet på sørlandet.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på onsdag 07. november 2018, klokken 08:59
Jaguar har vel egentlig et relativt stort buffer. Min Ampera-E ser ut til å ha ca 57.5 kWh tilgjengelig av 60kWh totalt så vidt jeg kan finne ut. Det er kun 4%. Tesla 75D har så vidt jeg har lest et enda mindre buffer. Problemet med I-Pace er at vi (foreløpig) ikke kan begrense lading til f.eks. 80%. På toppen av det hele er det en bug i appens funksjon for å stoppe lading (lading startet opp igjen etter en stund).
i3 og Golf lader vel batteriene til drøye 90% (pluss/minus litt) som maks. Når Jaguar har 5-6% å fordele på topp og bunn vil jeg ikke si det er ett stort buffer. Men problemet er ikke så mye størrelsen, men det at man ikke kan sette en øvre grense. F.eks kan jo de fleste Teslaer lades til reelle 100%, men man kan sette limit helt ned til 50% med 90% som daglig maks anbefalt. 75D har vel 2,5kWh brick protection, som sannsynligvis er i samme område som Jaguar. Dog vil Teslaene indikere 0 lenge før de når brick.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. november 2018, klokken 10:01
F.eks kan jo de fleste Teslaer lades til reelle 100%, men man kan sette limit helt ned til 50% med 90% som daglig maks anbefalt. 75D har vel 2,5kWh brick protection, som sannsynligvis er i samme område som Jaguar. Dog vil Teslaene indikere 0 lenge før de når brick.

Ja kan de egentlig lades til nominelt 100%. Er hele bufferet i bunnen ? Er dette noe Tesla har bekreftet eller er det kun en hypotese basert på at det er ingen regen på 100% ?

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på onsdag 07. november 2018, klokken 10:24
Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. november 2018, klokken 10:01
F.eks kan jo de fleste Teslaer lades til reelle 100%, men man kan sette limit helt ned til 50% med 90% som daglig maks anbefalt. 75D har vel 2,5kWh brick protection, som sannsynligvis er i samme område som Jaguar. Dog vil Teslaene indikere 0 lenge før de når brick.

Ja kan de egentlig lades til nominelt 100%. Er hele bufferet i bunnen ? Er dette noe Tesla har bekreftet eller er det kun en hypotese basert på at det er ingen regen på 100% ?

At det ikke er regen på toppen betyr jo ikke nødvendigvis at batteriet er fullt, men at softwaren ikke tillater at du putter mer innpå når indikert SOC er 100%. Jaguar har jo en ok regen selv med 100%.

Tellus

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 07. november 2018, klokken 10:27

At det ikke er regen på toppen betyr jo ikke nødvendigvis at batteriet er fullt, men at softwaren ikke tillater at du putter mer innpå når indikert SOC er 100%. Jaguar har jo en ok regen selv med 100%.

Ja nettopp.

Det var derfor jeg spurte om Tesla faktisk tillot folk å lade opp til nominell maks batterispenning noe som er selve oppskriften på å degradere batteriet unødvendig.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på onsdag 07. november 2018, klokken 10:24
Ja kan de egentlig lades til nominelt 100%. Er hele bufferet i bunnen ? Er dette noe Tesla har bekreftet eller er det kun en hypotese basert på at det er ingen regen på 100% ?
Nei,

det vises på cellespenningen som kan leses ut via diagnoseporten. 4,2V om jeg ikke husker feil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JohnPGriff

E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)


Contango

Hvorfor skriver alle som om Jaguar har 84,7 kapasitet i batteriet når TBs målinger viser ca 81 - på to forskjellige biler? Det burde være plenty buffer til å lade 100%? Stusser over at man har sånn tillit til Jaguars oppgitte data i alt dette kaoset når TBs uavhengige og temmelig grundige målinger viser noe annet. Noe jeg ikke har fått med meg?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Sitat fra: Contango på torsdag 08. november 2018, klokken 10:13
Hvorfor skriver alle som om Jaguar har 84,7 kapasitet i batteriet når TBs målinger viser ca 81 - på to forskjellige biler? Det burde være plenty buffer til å lade 100%? Stusser over at man har sånn tillit til Jaguars oppgitte data i alt dette kaoset når TBs uavhengige og temmelig grundige målinger viser noe annet. Noe jeg ikke har fått med meg?

Fordi TB mangler metodikk og utstyr til å måle batteriets kapasitet.

Så kan de som foretrekker å tro at Jaguar lyver om batteriets størrelse selvfølgelig gjøre det. Jeg velger å tro på det tallet Jaguar har kommunisert gjentatte ganger inntil noen beviselig kan måle batterispenninger og offentliggjøre cellekarakteristika som viser noe annet. Nå vil forøvrig netto tilgjengelig kapasitet variere noe med temperatur og belastning.


TB påstod også at I-Pace ikke hadde buffer i toppen noe som er tilbakevist både av Jagur og at folk obsererver at det er regen ved fulladet batteri.

geear

Sitat fra: Tellus på torsdag 08. november 2018, klokken 13:20
Fordi TB mangler metodikk og utstyr til å måle batteriets kapasitet.
Allikevel var det nå det han fikk ut og inn på batteripakken akkurat den dagen. Og han har gjort tilsvarende test på nesten alle andre elbiler. Så kan man mene hva man vil om hvem som har mest peiling og hvem som har utstyr og metodikk, men enn så lenge ser det ut for at standardene for det meste innen elbil er mangelfulle og dermed gir store forskjeller i utslag fra produsent til produsent. Det første man burde begynne med er å stille krav til å oppgi både netto og brutto kapasitet, og målemetoden for dette (definere hva som er 0% og 100% på cellespenning f.eks.).

Sitat fra: Tellus på torsdag 08. november 2018, klokken 13:20... og at folk obsererver at det er regen ved fulladet batteri.
Hva gjør dette mer troverdig enn at TB observerer noe? Er vi ikke i akkurat samme smørja med trorhvisomatte?

Stikkkontakt

Sitat fra: Contango på torsdag 08. november 2018, klokken 10:13
Hvorfor skriver alle som om Jaguar har 84,7 kapasitet i batteriet når TBs målinger viser ca 81 - på to forskjellige biler?

Mine beregninger basert på forbruk og resterende SOC tilsier en netto kapasitet på mellom 82,5 og 85kwh.
Forvarming når man ikke er tilkoblet vil ikke regnes med. Dersom TB har forvarmet på denne måten vil han kunne bomme med flere  kwh.

Tellus

Sitat fra: gr på torsdag 08. november 2018, klokken 13:35
Sitat fra: Tellus på torsdag 08. november 2018, klokken 13:20
Fordi TB mangler metodikk og utstyr til å måle batteriets kapasitet.
Allikevel var det nå det han fikk ut og inn på batteripakken akkurat den dagen. Og han har gjort tilsvarende test på nesten alle andre elbiler. Så kan man mene hva man vil om hvem som har mest peiling og hvem som har utstyr og metodikk, men enn så lenge ser det ut for at standardene for det meste innen elbil er mangelfulle og dermed gir store forskjeller i utslag fra produsent til produsent. Det første man burde begynne med er å stille krav til å oppgi både netto og brutto kapasitet, og målemetoden for dette (definere hva som er 0% og 100% på cellespenning f.eks.).

Sitat fra: Tellus på torsdag 08. november 2018, klokken 13:20... og at folk obsererver at det er regen ved fulladet batteri.
Hva gjør dette mer troverdig enn at TB observerer noe? Er vi ikke i akkurat samme smørja med trorhvisomatte?

Hvis jeg ikke husker feil så baserte TB sin påstand seg på at batteriet var tomt når det vises 0% i displayet. Han kjørte ikke til bilen stoppet. I tillegge baserte han seg på de rapporterte gjennomsnittsverdier fra displayet med de feil og mangler som dette gir. Når jaguar offentligjør 84.7 kWh så er det basert på de cellespenningene som BMS vill hhv stoppe lading på (øvre) og der BMS vil stenge ned uttak av strøm (nedre). Deretter er det bare å integrere opp strøm fra utladingskurven for cellen under nominelle betingelser (belastning og temperatur) og til slutt multiplisere med antall celler.


Når det gjelder buffer i toppen så er det vel ganske opplagt at hvis batteriet er 100% fullt (og ikke noe buffer) så vil du ikke kunne dytte mer strøm inn i det.

Det betyr ikke at det motsatte er riktig. Dvs du kan fortsatt ha buffer selv om du ikke har regen ved fulladet. Det er opp til BMS om du får lov til å bruke bufferet til å fylle på med mer strøm fra regen eller ei.


hemi

Er vel 2 måter du kan definere netto, en til den stopper, og en fra 100 til 0%

De fleste bruker vel ned til 0% i beregningen sin når de kjører. Problemet er jo at fra 0% til stopp vil være relativt variabelt og lite forutsigbart

Chimp

Den med å ikke kjøre til batteriet/bilen stopper er faktisk ganske stor bommert av han, i den spanske testen gjorde de nettopp dette og så at bilen gikk langt etter å ha truffet 0. Han hadde vel 2-3  % igjen og beregnet deretter ut fra dette. Så kan du si at det er umulig  for han å kjøre bilen til flatt batteri og at han gjør det tilsvarende på andre biler. Men som nevnt av andre så oppgir biler  % forskjellig, så det kan ikke gjøres likt. Den skulle vært kjørt til den stoppet hvorav de siste kilometer feks på en parkeringsplass med tilgang til lader. My guess. Uansett blir det ikke vitenskapelig den tilnærmingen.

I tillegg tok han ut laderen til bilen da den viste 100 %, selvom den fortsatte å lade. Han sa den umulig kunne lade mer nå,fordi den hadde stått 30 min på 100 %. Men det gjøres forandringer , så han skulle langtidsladet den til den var helt ferdig, ikke hui og hast på en ladestasjon.

Masse sånne småting med TB som ikke er vitenskapelig gjør at testene faktisk må tas med en klype salt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA