Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

xyzzy

Sitat fra: Kåre Knatten på fredag 02. november 2018, klokken 17:40
Det er greit at oppdatering av softwaren kan koble ut en av motoren etter andre parameter,  men har bilen sensorer som kan koble inn 4-hjulstrekken lynraskt igjen ved behov? Dette behovet er ikke hastighetsavhengig, men situasjonsavhengig. Alternativ går forbruket ned, men kjøreegenskapene blir redusert.

ADSR-systemet beskrives slik: "Drawing on our unrivalled expertise with All Wheel Drive systems, Adaptive Surface Response (AdSR) constantly monitors the car's environment and adjusts the appropriate motor and brake settings. Once selected, AdSR works at all speeds to support you in adverse weather and across challenging surfaces. "

Det burde tyde på at det finnes bra med sensorer og justeringsmuligheter.

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på torsdag 01. november 2018, klokken 20:55
Kan du stoppe lading når du vil nå eller velge en annen SOC som stopp?

Jeg koblet i igår kveld med 84% SOC og stanset lading umiddelbart via app.
Likevel var bilen 100% oppladet idag tidlig. Men at Jaguar ikke lar deg stanse lading så bør de være ganske trygg på at det er greit å alltid lade til 100%. (100% er selvfølgelig ikke 100% pga buffer på toppen)

daktari

Har klaget til forhandler om dette. Setter på alarm om kvelden og går ut og plugger ut. Tror ikke det er noen buffer.

Kjørte på våte veier til fjellet i går, vindstille, 5 gr . 18 mil, 1000 MOH, dro med 94%, fremme med 26%. 20" CVC6.
Bra driv på motorveien, ecomode (kjipt). Skulle tilsvare 3,2 kWh/mil. 68% av 85 kWh
Litt usikker på hvordan det blir med skiboks gitt og når det blir 120-sone helt til Moelv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Endelig fått min bil også og lærte kjapt den buggen å kjenne  :D
Blir forhåpentligvis fikset snart. Har også hørt rykter om at det skal bli mulig å velge 80% lading.

Ser ut som om det er noe regnerering når bilen er fulladet. Det tyder på at det er et buffer på toppen. Ville vært rart det ikke var buffer på toppen overhodet. Spesielt med tanke på at det totale bufferet er over 5kWh.

Ellers er bilen en drøm å kjøre. Har ikke testet langkjøring enda så vet ikke så mye om forbruk ved slik kjøring. Ser i hvert fall at det er lurt å forvarme med tanke på forbruk. Høyt forbruk første 15 minutter hvis man ikke forvarmer.

GreenBeHH

2 uker og 1000 Km.  Det virker som at kjørekomputeren (beregning av faktisk rekkevidde) og bilen (jeg) er i ferd med å kjøre oss inn.  I dag var det tørt føre, 11 grader og bilen sto i garasje med 18 grader.  Startet med 80% ladet batteri, ingen forvarming, 21 grader i kupeen, Comfort program og helt vanlig kjøring.  Snittforbruk 19,5 Kwh/100 km.
Dette er en strekning jeg har kjørt i 20 år med mange type biler.
Jeg har nå tro på at jeg vil kunne ha en praktisk rekkevidde på 450 Km, på en god sommerdag  :)
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

Chimp

Jaguar svarer såvidt på kritikken. Sier dessverre ingenting om hva de skal gjøre for å få bedre range i form av oppdateringer

https://cleantechnica.com/2018/11/05/jaguar-responds-to-criticism-about-i-pace-efficiency/

daktari

Sitat fra: Chimp på tirsdag 06. november 2018, klokken 06:07
Jaguar svarer såvidt på kritikken. Sier dessverre ingenting om hva de skal gjøre for å få bedre range i form av oppdateringer

https://cleantechnica.com/2018/11/05/jaguar-responds-to-criticism-about-i-pace-efficiency/
Jaguar uttaler hvertfall at den ikke kan lades til 100, ei heller til 0.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Jepp,

Hvis noen var i tvil så kan man altså ikke lade til 100% av batteriets kapasitet. Det betyr ikke at man skal la bilen stå ladet til 100% av tilgjengelig kapasitet. Totalt buffer (bunn + topp) er ca 6%. Det betyr at når instrumentene viser 100% ladet så befinner batteriet seg i området 96-98% et sted vil jeg tro. Det gir rom for ca 2-4% i bunnen.

turfsurf

La merke til dette jeg og. Synes Jaguar har lite buffer. Jeg ville unngått og ladet bilen fullt daglig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. november 2018, klokken 06:23
La merke til dette jeg og. Synes Jaguar har lite buffer. Jeg ville unngått og ladet bilen fullt daglig.

Når det ikke finnes andre veier å unngå fullading enn å dra ut kontakten så blir det ladet fullt uansett. Har forsøkt med tidsinnstilt lading også. Funker ikke. Begynner å lade av seg selv like etter jeg har stoppet den.

daktari

Jeg setter på en alarm 23-tiden og trekker ut kontakten. Ikke snakk om at min bil skal bli stående og toppe på 98%
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 07. november 2018, klokken 07:43
Når det ikke finnes andre veier å unngå fullading enn å dra ut kontakten så blir det ladet fullt uansett. Har forsøkt med tidsinnstilt lading også. Funker ikke. Begynner å lade av seg selv like etter jeg har stoppet den.
Alternativet er å skaffe en ladeboks som kan styres da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. november 2018, klokken 08:05
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 07. november 2018, klokken 07:43
Når det ikke finnes andre veier å unngå fullading enn å dra ut kontakten så blir det ladet fullt uansett. Har forsøkt med tidsinnstilt lading også. Funker ikke. Begynner å lade av seg selv like etter jeg har stoppet den.
Alternativet er å skaffe en ladeboks som kan styres da.
Joda, men det er for dyrt når man har gjort de investeringene i tidligere bilhold. I prisklassen til Jaguar bør styring av bilens lading være inkludert.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. november 2018, klokken 06:23
La merke til dette jeg og. Synes Jaguar har lite buffer. Jeg ville unngått og ladet bilen fullt daglig.

Jaguar har vel egentlig et relativt stort buffer. Min Ampera-E ser ut til å ha ca 57.5 kWh tilgjengelig av 60kWh totalt så vidt jeg kan finne ut. Det er kun 4%. Tesla 75D har så vidt jeg har lest et enda mindre buffer. Problemet med I-Pace er at vi (foreløpig) ikke kan begrense lading til f.eks. 80%. På toppen av det hele er det en bug i appens funksjon for å stoppe lading (lading startet opp igjen etter en stund).

Jeg har tro på at begge disse tingene blir fikset ettehvert.

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på onsdag 07. november 2018, klokken 08:59
Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. november 2018, klokken 06:23
La merke til dette jeg og. Synes Jaguar har lite buffer. Jeg ville unngått og ladet bilen fullt daglig.
Jeg har tro på at begge disse tingene blir fikset ettehvert.

Det er fryktelig mye bugs.
Idag virket ikke ryggekamera.
Ellers får jeg den ikke til å forvarme.
Lading starter som du sier av seg selv.
Jeg er på versjon 14.2. Den skal tillate 100kw lading, men de som har testet sier at den fremdeles er låst på 200A.
Jeg mangler Android Auto, men det er 2 opodateringer jeg ikke har fått.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA