Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

daktari

Igjen, 350 km er 100->0. Kjør 80->10 og du får kun 245 km.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Er ikke enig i at du skal tenke slik på en langtur. Daglig bruk så kjører du mellom 80 og 20. Selvfølgelig lader du til 100 før hytteturen. Og er hytta innen OK rekkevidde med 20 % igjen så lader du ikke enda en gang med mindre det passer med planen (kanskje du skal på do, handle mat, kjøpe en kaffe). Ergo du kjører 100 - 0 praktisk når du skal på langturen. Du skal jo uansett lade på hytta over helgen.
Så alle har sine hytter innenfor rekkevidde, tviler på at folk holder til mer enn 350 km fra disse. Da begynner du å snakke at mye av helgen forsvinner på å sitte i bilen :)

Et annet case er jo en type langtur til noen kusiner og fettere på vestlandet, fra oslo. Da vil du lade til 100 og lade så ofte man har pause, men maks kjøre ned til 20. Altså praktisk 80 % rekkevidde av 350 km = 280. Da kjører du i 3,5 time i snitt 80 km/t før du må lade, og da er det på tide med en pause uansett. Slenger du inn en halvtime  til 45 min så er du vel oppi såpass at du kommer deg det siste stykket. Antakelig må du ta to slike pauser over til vestlandet med ca 600 km reisevei, for å ikke ha for lite batteri igjen når du kommer frem. Har tatt den turen et par ganger selv, og hadde tilsvarende pauser med min fossilbil.
Så jeg kan ikke se annet enn at den dekker de fleste behov med litt planlegging.

chargedup

Sitat fra: daktari på onsdag 24. oktober 2018, klokken 12:52
Igjen, 350 km er 100->0. Kjør 80->10 og du får kun 245 km.
Ifølge de som har bilen er det ikke mulig å stoppe lading på bilen på feks 80% med app eller velge det i bilen. Dermed blir det uansett vanskelig å starte kjøreturen fra 80%  :laugh:
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Sitat fra: chargedup på onsdag 24. oktober 2018, klokken 13:29
Sitat fra: daktari på onsdag 24. oktober 2018, klokken 12:52
Igjen, 350 km er 100->0. Kjør 80->10 og du får kun 245 km.
Ifølge de som har bilen er det ikke mulig å stoppe lading på bilen på feks 80% med app eller velge det i bilen. Dermed blir det uansett vanskelig å starte kjøreturen fra 80%  :laugh:
Dette gjelder hjemmelading. ved hurtiglading, når du hente rpå å komme videre, vil du spare tid på å starte kjøring på ca 80% og heller lade en gang til fordi ladingen går tregt over 80. 
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: daktari på onsdag 24. oktober 2018, klokken 13:44Dette gjelder hjemmelading. ved hurtiglading, når du hente rpå å komme videre, vil du spare tid på å starte kjøring på ca 80% og heller lade en gang til fordi ladingen går tregt over 80.
Dette er ganske tilsvarende på alle elbiler. Man stopper som regel hurtiglading på 60-70-80%, eller enda mindre, om man bare trenger litt ekstra. (Som f.eks for ~2 uker siden, da jeg plugget inn på superlader på 9%, og plugget ut på 15%. Hadde akkurat ikke nok til å komme meg hjem med komfortabel margin.)

Når hjemmeladingen ikke kan stoppes på under 100%, så er jeg enig i at det blir riktigere å ta utgangspunkt i 100-10%, altså 315 km, ved forhold der 350 km er oppnåelig for 100-0%.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tuono

Sitat fra: Chimp på onsdag 24. oktober 2018, klokken 13:27
Er ikke enig i at du skal tenke slik på en langtur. Daglig bruk så kjører du mellom 80 og 20. Selvfølgelig lader du til 100 før hytteturen. Og er hytta innen OK rekkevidde med 20 % igjen så lader du ikke enda en gang med mindre det passer med planen (kanskje du skal på do, handle mat, kjøpe en kaffe). Ergo du kjører 100 - 0 praktisk når du skal på langturen. Du skal jo uansett lade på hytta over helgen.
Så alle har sine hytter innenfor rekkevidde, tviler på at folk holder til mer enn 350 km fra disse. Da begynner du å snakke at mye av helgen forsvinner på å sitte i bilen :)

Et annet case er jo en type langtur til noen kusiner og fettere på vestlandet, fra oslo. Da vil du lade til 100 og lade så ofte man har pause, men maks kjøre ned til 20. Altså praktisk 80 % rekkevidde av 350 km = 280. Da kjører du i 3,5 time i snitt 80 km/t før du må lade, og da er det på tide med en pause uansett. Slenger du inn en halvtime  til 45 min så er du vel oppi såpass at du kommer deg det siste stykket. Antakelig må du ta to slike pauser over til vestlandet med ca 600 km reisevei, for å ikke ha for lite batteri igjen når du kommer frem. Har tatt den turen et par ganger selv, og hadde tilsvarende pauser med min fossilbil.
Så jeg kan ikke se annet enn at den dekker de fleste behov med litt planlegging.

Mener å ha lest et nesten identisk innlegg inne på seksjonen for nye Leaf.

Chimp

der har jeg aldri vært/lest så det er en tilfeldighet  :)

turfsurf

Sitat fra: Chimp på onsdag 24. oktober 2018, klokken 13:27
Så alle har sine hytter innenfor rekkevidde, tviler på at folk holder til mer enn 350 km fra disse. Da begynner du å snakke at mye av helgen forsvinner på å sitte i bilen :)
Hytter på fjellet ligger ofte 1000+ moh. Og man kjører ditt ofte om vinteren. Med full bil. Vår hytte ligger 25 mil hjemmefra, og en X75 greier ikke det på vinteren uten seriøse mengder med egg under pedalen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

#533
Sitat fra: Chimp på onsdag 24. oktober 2018, klokken 13:27
Så alle har sine hytter innenfor rekkevidde, tviler på at folk holder til mer enn 350 km fra disse.
Dersom det som finnes av testing og målinger så langt er representative for i-Pace i forhold til andre elbiler også om vinteren, så er 350km bare et frossent mareritt i 30km/t.

Her er en tur jeg kjørte med Model X for ca. tre uker siden, startet på ca. 40 moh, var over 1000 moh, men ned igjen til ca. 300 moh til slutt. Blanding av OK landeveier med 80-sone og svært svingete og kuperte veier. Jeg kjørte som jeg gjør med fossilbil med samme passasjerer (to barn), det vil si effektivt, men ingen grisekjøring, sparekjørte ikke opp stigningene.

Tid 02:12:33
Tomgang 00:03:51

Km 145.98 km
Forbruk (Regenerert 8.73 kWh) 37.25 kWh
Km/kWh 3.92 km/kWh
Wh/km 255.19 Wh/km

Gns. fart 66.08 km/h (68,6 km/h når stopp er dratt fra)
Maks fart 131.97 km/h (kjørte forbi to ganger, og det går fort litt vel fort, gitt)

Med dette høstforbruket, hadde i-Pace hatt 330km rekkevidde med 84,7kWh, men Bjørn påstår han får mindre utav det, under 82kWh, da er du på 320km, og alle testene så langt har vist høyere forbruk enn Model X, iallfall 15%? I så fall ville i-Pace hatt forbruk på 294Wh/km, og ville da hatt rekkevidde på ca. 280km. Og dette er i forholdsvis gode forhold. Man kunne fint kjørt på mye lavere forbruk, slik jeg gjør med e-Golfen på langtur, men jeg har ikke kjøpt Model X for å lusekjøre, og det hadde jeg heller ikke gjort om jeg hadde kjøpt i-Pace. Tipper at rekkevidden på hyttekjøring vinterstid kommer til å variere etter veier, kjørestil, taklast og høydemeter, fra 230-300km.

Contango

Det er ikke så veldig opplysende å til stadighet bli fortalt at vi bør være fornøyd med 350 km fordi vi skal spise pølse og gå på toalettet uansett. Vi er klar over det. Som å bli fortalt at vi ikke egentlig trenger mer enn de faktiske 100 kvm selv om salgsoppgaven ved leilighetskjøpet spesifiserte 120 kvm. Denne leiligheten krymper dessuten svært mye i kaldt slapsevær med vinden i ansiktet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Taben

Sitat fra: gr på onsdag 24. oktober 2018, klokken 15:28
Sitat fra: Chimp på onsdag 24. oktober 2018, klokken 13:27
Så alle har sine hytter innenfor rekkevidde, tviler på at folk holder til mer enn 350 km fra disse.
Dersom det som finnes av testing og målinger så langt er representative for i-Pace i forhold til andre elbiler også om vinteren, så er 350km bare et frossent mareritt i 30km/t.

Her er en tur jeg kjørte med Model X for ca. tre uker siden, startet på ca. 40 moh, var over 1000 moh, men ned igjen til ca. 300 moh til slutt. Blanding av OK landeveier med 80-sone og svært svingete og kuperte veier. Jeg kjørte som jeg gjør med fossilbil med samme passasjerer (to barn), det vil si effektivt, men ingen grisekjøring, sparekjørte ikke opp stigningene.

Tid 02:12:33
Tomgang 00:03:51

Km 145.98 km
Forbruk (Regenerert 8.73 kWh) 37.25 kWh
Km/kWh 3.92 km/kWh
Wh/km 255.19 Wh/km

Gns. fart 66.08 km/h (68,6 km/h når stopp er dratt fra)
Maks fart 131.97 km/h (kjørte forbi to ganger, og det går fort litt vel fort, gitt)

Med dette høstforbruket, hadde i-Pace hatt 330km rekkevidde med 84,7kWh, men Bjørn påstår han får mindre utav det, under 82kWh, da er du på 320km, og alle testene så langt har vist høyere forbruk enn Model X, iallfall 15%? I så fall ville i-Pace hatt forbruk på 294Wh/km, og ville da hatt rekkevidde på ca. 280km. Og dette er i forholdsvis gode forhold. Man kunne fint kjørt på mye lavere forbruk, slik jeg gjør med e-Golfen på langtur, men jeg har ikke kjøpt Model X for å lusekjøre, og det hadde jeg heller ikke gjort om jeg hadde kjøpt i-Pace. Tipper at rekkevidden på hyttekjøring vinterstid kommer til å variere etter veier, kjørestil, taklast og høydemeter, fra 230-300km.


Hei. Stemmer veldig bra med mine erfaringer med I-Pace, opplever rekkevidde nå på mellom 310-330 km i høst temperatur. Rekkevidden vinterstid vil ligge på +/- 250 km, håper på 270, men er nok nærmere 250 km typical.



Rekkevidden er som X75, dekkstøy er veldig lik X, kjøreopplevelsen er god/ bedre enn X,. Det er kun 50 kW ladere å oppdrive, det tar nesten 2 timer for meg å lade opp batteriet. Jeg håper på at 100 kW ladere bygges ut raskt. Pr idag er I-Pace en fin bil nr 2. 

---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Taben

Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. oktober 2018, klokken 14:40
Sitat fra: Chimp på onsdag 24. oktober 2018, klokken 13:27
Så alle har sine hytter innenfor rekkevidde, tviler på at folk holder til mer enn 350 km fra disse. Da begynner du å snakke at mye av helgen forsvinner på å sitte i bilen :)
Hytter på fjellet ligger ofte 1000+ moh. Og man kjører ditt ofte om vinteren. Med full bil. Vår hytte ligger 25 mil hjemmefra, og en X75 greier ikke det på vinteren uten seriøse mengder med egg under pedalen.


Hei. Ja, du har rett nok veldig rett, håper selv å nå 250 km rekkevidde til vinteren, men utifra erfaring nå så vil jeg nok ikke bruke min I-Pace til hytta vinterstid. Blommenholm - Trysil blir snaut, ikke rom for små kjøring før avreise iallfall

---------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

gjest1

Tenkte ipace skulle bli neste bil og var svært nær bestilling, men leser her med skrekk. Trenger at bilen kommer seg Oslo - kvitfjell vinterstid og det er da 255 km med 900 høydemeter på slutten. Konklusjon foreløpig er at ipace utgår med mindre det dukker opp noe svært overraskende mtp rekkevidden vinterstid.

Contango

Sitat fra: gjest1 på onsdag 24. oktober 2018, klokken 16:30
Tenkte ipace skulle bli neste bil og var svært nær bestilling, men leser her med skrekk. Trenger at bilen kommer seg Oslo - kvitfjell vinterstid og det er da 255 km med 900 høydemeter på slutten. Konklusjon foreløpig er at ipace utgår med mindre det dukker opp noe svært overraskende mtp rekkevidden vinterstid.

RV 4 ;-)
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hemi


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA