Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Pingle

Sitat fra: jorgen.jevne på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 12:35
Sitat fra: JorEl på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 12:33
Selger: Du kan kjøre den "gode-400km".
Sånn ca?
Selger; 430-440km.


Ref hva man leser her inne, så sitter da altså selgeren og lyver deg rett i fjeset (betryggende) og vier ingen tid til å drøfte de åpenbare usikkerhetene som foreligger?

Sitat fra: gr på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 10:17
Gud forby en standard man faktisk kunne klare å overgå på en varm dag med vinden i ryggen...  ::)

+1 på den. Helt utrolig at bilbransjen får "lov". Spesielt mtp alt som er rullet opp nå fra Tyskerne, er det overrakende at det ikke blir hardere tak.

Hvis det er journalister som leser dette, kan de bare starte som jorel. Med båndopptak. Og rekkevidde ved prøvekjøring etterpå. Og så be om at selger viser hvordan man kommer opp i 430-440 km realistisk rekkevidde.

Helt enig i at tiden er overmoden for en realistisk standard for rekkevidde. Men først ser jeg gjerne en jornalist steke en selger eller tre i eget fett/rekkeviddeskryt.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

daktari

Salgssjefen i Insignia, Mads Dessen, skryter på deres facebookside at han klarte 370 km t/r Lillehammer på en lading, med 16 km/t rest på gjettometeret - kanskje 4-5% SOC? Dette på 20" piggfrie Contintental i 10 gr. Snittfarten  var 73 km/t nordover og 71 km/t sørover. Ser ut som de kjørte ca 4,5 timer totalt. Han oppgir "80-100 km/t på speedometeret", men hva skjer med 110 på speedometeret i de 10 milene hver vei det er gjeldende fartsgrense?
Iflg. bilder fra appen hans rapporterer bilen rundt 2 kWt/mil forbruk, så jeg kan ikke forstå annet enn at den ved like forhold burde ha 85/2 = 42 mils rekkevidde, ikke 37.
Det er også naturlig at Conti piggfrie har lavere rullemotstand enn Goodyear Eagle F1 SUV sommerdekk i lave temperaturer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

#482
Sitat fra: Pingle på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 12:58
Sitat fra: jorgen.jevne på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 12:35
Sitat fra: JorEl på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 12:33
Selger: Du kan kjøre den "gode-400km".
Sånn ca?
Selger; 430-440km.


Ref hva man leser her inne, så sitter da altså selgeren og lyver deg rett i fjeset (betryggende) og vier ingen tid til å drøfte de åpenbare usikkerhetene som foreligger?

Sitat fra: gr på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 10:17
Gud forby en standard man faktisk kunne klare å overgå på en varm dag med vinden i ryggen...  ::)

+1 på den. Helt utrolig at bilbransjen får "lov". Spesielt mtp alt som er rullet opp nå fra Tyskerne, er det overrakende at det ikke blir hardere tak.

Hvis det er journalister som leser dette, kan de bare starte som jorel. Med båndopptak. Og rekkevidde ved prøvekjøring etterpå. Og så be om at selger viser hvordan man kommer opp i 430-440 km realistisk rekkevidde.

Helt enig i at tiden er overmoden for en realistisk standard for rekkevidde. Men først ser jeg gjerne en jornalist steke en selger eller tre i eget fett/rekkeviddeskryt.
Hadde jeg ikke spurt ekstra, så hadde svaret vært, den står på 460km når vi lader den opp!
Når jeg spurte igjen, ble svaret gode-400km.
Når jeg ba om pressisering ble svaret 430-440km.
Når jeg fortalte om E-golfen min, og den gamle standaren,  så ble svaret at den varierer med hvor hardt man kjører og hvor kald det er, MEN at bilen stiller seg inn etter hvordan man kjører :o ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Hadde ikke forventet så mye mer av en selger :-X
Men om det stemmer at S utgaven er økt med 50k, og SE har steget 25k, og HSE har steget 0kr. Så synes jeg det er grovt og ta 898.000kr for en bil som er kjørt 2-3000km. Demobilen var en HSE.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Nordlands

Sitat fra: JorEl på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 13:19
Hadde ikke forventet så mye mer av en selger :-X
Men om det stemmer at S utgaven er økt med 50k, og SE har steget 25k, og HSE har steget 0kr. Så synes jeg det er grovt og ta 898.000kr for en bil som er kjørt 2-3000km. Demobilen var en HSE.
Både SE og HSE er steget ~25k. Til 898 burde likevel være med alt som er på HSE LE + adaptive dynamics + 22" + hengerfeste.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Nordlands

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 11:32
Liten avsporing, men allikevel noe å fundere på:

Hvordan måles forbruket? Det er nemlig to måter som kan gi en del forskjell:


  • Kun fremdrifts måling - Det vil si det som går til motorene (selvfølgelig med fratrekk fra regenerering)
  • ALT som trekkes fra batteriet (minus regenerering). Da også varme, klima, vedlikeholdslading av 12 V batteri, radio, NAVI og annen elektronikk i bilen.
Når mener du? Ved vanlig bruk er det vel alltid alt i I-Pace, for WLTP måling er det strøm tilført fra ekstern forsyning for opplading til 100 % delt på kilometer kjørt med sykluser inntil batteri er ~tomt, men varme og klima er avslått i testen.

(Spm. fra 200 km/h tråden).
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

JorEl

#486
Sitat fra: Nordlands på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 13:41
Sitat fra: JorEl på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 13:19
Hadde ikke forventet så mye mer av en selger :-X
Men om det stemmer at S utgaven er økt med 50k, og SE har steget 25k, og HSE har steget 0kr. Så synes jeg det er grovt og ta 898.000kr for en bil som er kjørt 2-3000km. Demobilen var en HSE.
Både SE og HSE er steget ~25k. Til 898 burde likevel være med alt som er på HSE LE + adaptive dynamics + 22" + hengerfeste.
Når jeg spurte hva man fikk utover HSE LE til 810knok, så sa selger at det var en HSE. Går ut fra han hadde fort fortalt meg om alt som kom ekstra, om det var noe ekstra.. :)
Edit ; han nevne faktisk luftfjæring på demo-modellen. Trodde dette fulgte med de dyre modellene jeg?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

xyzzy

Sitat fra: JorEl på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 12:33
(Trodde at S var steget 50k, SE 25k, og HSE 0?)
E; Selger sa at rekkevidde variert med hvor hardt jeg kjørte og hvor kaldt det var, men at bilen stilte seg inn etter min kjøremåte..

HSE grunnpris ser ut til å ha steget fra 746900 (en PDF-konfigurasjon jeg lastet ned tidligere i høst) til 774900 (startpris før alternativer nå).

bmw2002

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 22. oktober 2018, klokken 22:44
På ikke altfor krevende langturer vår, sommer og høst i norske 60-70-80 soner er min erfaring at de fleste elbiler leverer forbruk som tilsvarer 85-90% - eller mer - av NEDC-tallene uten særlig problemer.

NEDC for i-Pace er 540 km.

Aldri vært i nærheten av 85-90% av NEDC på Ampera-E eller i3.

Har spurt venner hva slags forbruk de har på sine biler og ingen er i nærheten av tallene som enkelte oppgir på Model X feks.

I-Pace klarer 3 x rekkevidden av i3 60Ah er min erfaring. Kanskje mer ettersom jeg kjører fortere med I-Pace pga lavt støynivå og høy komfort.

geear

e-Golf går fint 85% av NEDC under beskrevne forhold, men man fucker lett opp forbrukstallene med noen påsrag. Samme gjelder Model X, med 332kW i et par  sekunder under en forbikjøring, så er det bye bye fine forbrukstall. Men når praktisk rekkevidde på i-Pace ser ut til å være i nærheten av X75, og de har henholdsvis 540km og 417km NEDC, så skjønner man at det skurrer mer på den ene enn den andre...

Tellus

Sitat fra: daktari på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 13:03
Salgssjefen i Insignia, Mads Dessen, skryter på deres facebookside at han klarte 370 km t/r Lillehammer på en lading, med 16 km/t rest på gjettometeret - kanskje 4-5% SOC? Dette på 20" piggfrie Contintental i 10 gr. Snittfarten  var 73 km/t nordover og 71 km/t sørover. Ser ut som de kjørte ca 4,5 timer totalt. Han oppgir "80-100 km/t på speedometeret", men hva skjer med 110 på speedometeret i de 10 milene hver vei det er gjeldende fartsgrense?
Iflg. bilder fra appen hans rapporterer bilen rundt 2 kWt/mil forbruk, så jeg kan ikke forstå annet enn at den ved like forhold burde ha 85/2 = 42 mils rekkevidde, ikke 37.
Det er også naturlig at Conti piggfrie har lavere rullemotstand enn Goodyear Eagle F1 SUV sommerdekk i lave temperaturer.

Det er noe rekkevidde igjen etter at det vises 0km på GOM. Det forklarer neppe hele forskjellen. Kan være at batteriet ikke lengre er 84.7 når temperaturen faller under hva som måtte være optimal temperaturkorridor. Kan være unøyaktighet i BMS slik at de rapporterte 20 kHw/100 km er i underkant hva som faktisk gikk med. Så vidt jeg har forstått skal gjennomsnittsverdien som presenteres reflektere faktisk forbruk. Noen elbiler vil visstnok ikke ta med energi som går med når bilen står stille i kø osv. f.eks.

Er bare en helt sikker måte å måle rekkevidde på og det er å kjøre til bilen må etterlates med tomt batteri i veikanten  :D

TorT

Har ikke Ampera e selv. Men har fått inntrykk av at WLTP er oppnåelig i 90km/t under gode forhold.
Kona vet jeg klarer det. Har gjort det selv. Niro klarer det ifølge TB.

Hva er det med Jaguar, som gjør at de ikke klarer det? Den er så ny, såvidt på markedet, at å i det hele tatt nevne om NEDC er håpløst.

WLTP er innført fordi NEDC var håpløst optimistisk.
Det viste seg at de første bilene på markedet klarte oppgitt WLTP rekkevidde i 90 km/t med glans en varm og god sommerdag. TB har vist det på youtube.
Det lagde en forventning, ihvertfall hos meg, og sikkert de mange andre om at det var en nyttig standard.
Noe en kunne forholde seg til. Så fikk en estimere litt selv når det gjaldt kulde, regn og slaps.

Så kommer Jaguar, og feiler spektakulært. Når det gjelder rekkevidde er det foreløpig "katta i sekken"
Man klynger seg til SW oppdatering. Tiden vil vise.

Men fansen beskylder de som har biler som klarer en rekkevidde som tilsvarer WLTP for å ha jukset den gærne veien. Og underrapportert rekkevidde.

Det vil vel si at Jaguar jukser den rette veien. Sånn som vi er vant til fra NEDC.

Og kommer med masse fysikk, og kveruleringer over hva WLTP standarden egentlig er.

Det virker som om at de har tatt en NEDC test, og kalt det WLTP. Da ser ting ut til å gå opp.

Ellers, så synes jeg Jaguaren er en flott bil.

Men når det gjelder elbil gjelder rekkevidde, rekkevidde, rekkevidde, og så luksus. Ihvertfall for meg.

Jeg har kjørt lenge nok rundt i Leaf fra jan 2014, og planlagt første ladestopp allerede når jeg startet hjemmefra med 100%


Svolar


Det er ingen ris bak speilet med å pynte endel på WLTP tallene. EPA derimot, der kan en få virkelig stor bot om en prøver seg på en spansk en, jmf. VW og dieselgate i statene.

Ingen andre elbilprodusenter har så store avvik mellom EPA og WLTP, ergo Jaguar har tatt en spansk en.

Hvis de ikke klarer å fikse opp i forbruket er jeg redd Jag´en blir en flopp

Tellus

Sitat fra: TorT på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 17:48
Har ikke Ampera e selv. Men har fått inntrykk av at WLTP er oppnåelig i 90km/t under gode forhold.
Kona vet jeg klarer det. Har gjort det selv. Niro klarer det ifølge TB.

Hva er det med Jaguar, som gjør at de ikke klarer det? Den er så ny, såvidt på markedet, at å i det hele tatt nevne om NEDC er håpløst.

WLTP er innført fordi NEDC var håpløst optimistisk.
Det viste seg at de første bilene på markedet klarte oppgitt WLTP rekkevidde i 90 km/t med glans en varm og god sommerdag. TB har vist det på youtube.
Det lagde en forventning, ihvertfall hos meg, og sikkert de mange andre om at det var en nyttig standard.
Noe en kunne forholde seg til. Så fikk en estimere litt selv når det gjaldt kulde, regn og slaps.

Så kommer Jaguar, og feiler spektakulært. Når det gjelder rekkevidde er det foreløpig "katta i sekken"
Man klynger seg til SW oppdatering. Tiden vil vise.

Men fansen beskylder de som har biler som klarer en rekkevidde som tilsvarer WLTP for å ha jukset den gærne veien. Og underrapportert rekkevidde.

Det vil vel si at Jaguar jukser den rette veien. Sånn som vi er vant til fra NEDC.

Og kommer med masse fysikk, og kveruleringer over hva WLTP standarden egentlig er.

Det virker som om at de har tatt en NEDC test, og kalt det WLTP. Da ser ting ut til å gå opp.

Ellers, så synes jeg Jaguaren er en flott bil.

Men når det gjelder elbil gjelder rekkevidde, rekkevidde, rekkevidde, og så luksus. Ihvertfall for meg.

Jeg har kjørt lenge nok rundt i Leaf fra jan 2014, og planlagt første ladestopp allerede når jeg startet hjemmefra med 100%

Jeg har gjort en del tester med min Ampera-E under ideelle forhold. Blant annet Oslo-Hvaler t/r et par ganger. Om sommeren under ideelle temperatur rundt 25 grader, lite vind og avslått klima er jeg godt nede på 13 tallet i forbruk med rundt 100 km/t avlest speedometer. Det gir rundt 420-440 km rekkevidde. WLTP for Ampera-E har vært oppgitt alt for lavt (rundt 380 km mener jeg å huske). Finnøy plukket opp noe fra Tyskland som indikerte at WLTP nå har blitt oppjustert til området rundt 430 km et sted. Husker ikke nøyaktig. 100 km/t med min Ampere er i overkant av 90 km/t målt med GPS.  Så ja, under ideelle forhold så vil Ampera-E ha en flott rekkevidde. Reduserer du hastigheten ned til rundt 70 km/t avlest så forventer jeg at vi nærmer oss 500 km for Ampera-E.

Jeg tror ikke I-Pace greier 470 km under tilsvarende hastighet og forhold (selv med minste hjul og letteste modell), men at du sklir fint godt over 400 km regner jeg med. Dette er noe jeg absolutt skal forsøke neste sommer (med 20 tommer hjul og tyngre bil vel og merke). Forventer fortsatt å komme over 400 km med min bil.

Når det gjelder Ampera-E så er det viktig å vite at så snart man slår på klima så faller forbruket betydelig. Selv kjøling på sommeren trekker en del. Om vinteren så går over 10% til oppvarming. I tillegg kommer alle de andre negative elementene inn.

Hvis jeg skal gjette rekkevidde for min Ampera-E i dag under samme hastighet, men med dagens 13 grader, en del vind, klimaanlegg satt til min komforttemperatur så vil jeg tippe rekkevidde under 350 km. Dvs et forbruk på over 16.5 kWh/time. Hadde vært en interessant test å gjøre.

TorT

Jeg husker ikke helt nøyaktig, men jeg mener ca 380 km var EPA, og at at ca 420 WLTP har vært nevnt for Ampera. Kanskje jeg ikke husker helt nøyaktig.
Jeg har også lest at en fra Hyundai ble sitert på at de slo Kona med 35 km WLTP.
Nå er jo Kona på 482km, så jeg at tallene ikke stemmer nøyaktig. Men de er ihvertfall i riktig nabolag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA