Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

RayBomb

Sitat fra: gr på mandag 22. oktober 2018, klokken 13:38
Og i så tilfelle kan det hende det er noe galt med markedsføringen som skaper disse forventningene. i-Pace var aktuell for oss basert på tidlig markedsføring hvor den ble lansert som en konkurrent til en mye større bil, men viste seg å være en bil med mangelfulle egenskaper for oss. For min del så har dette vært tilfelle på rekkevidde, bagasjeromsplass, kupéplass, tilhengerkapasitet, ladehastighet og OTA-oppdateringer. Man kan jo ta med leveringstid også, om man har lyst. Er det rart kjøpere og potensielle kjøpere blir skuffet?
Ikke helt eng med deg der.
Ja, på rekkevidde og bagasjeromsplass, men på de andre punktene har jeg ingenting å utsette.

Rekkevidde, fordi først den gikk fra 480km til 470km, og dette virker umulig å oppnå uten å «hypermile».

Bagasjeromsplass fordi 656 liter bagasjerom virker feil (uten at jeg har gjort mål)



Sent from my iPad using Tapatalk
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Contango på mandag 22. oktober 2018, klokken 16:46
Du, Bernhardsen, og andre underbygger Jaguars villedende markedsføring og angriper kraftig de av oss som finner den uakseptabel. Det må dere akseptere å få kraftig tilbake.

Kraftige angrep? Jeg har påpekt at sammenliknbare rekkeviddetall har vært tilgjengelige minst siden tidlig mars, og antydet at man bør sjekke slike tall før man kjøper en bil til mellom seks og ni hundre tusen kroner. Jeg har hverken overdrevet andres utsagn eller kommet med personangrep slik jeg føler at du gjør her.

Kanskje du bør gå litt inn i deg selv.

hemi

per dd er vel EPA miles eneste rekkevidde tallet, som sier noe som helst om rekkevidde

Tellus

#453
Til alle dere som mener dere er lurt av jaguar sin markedsføring.

Hvis det faktisk er slik at I-Pace måler minst 470 km / 234 miles etter hhv WLTP og EPA hva galt har Jaguar gjort ?

Pålegger det bilfabrikanter en plikt å sammenligne faktisk rekkevidde (hva nå det måtte være) mellom sin egen bil og andre bilfabrikanter sine biler for deretter justere disse rekkeviddene opp eller ned slik at færrest mulig blir 'lurt' av de målte laboratorierekkeviddene ?

Alle er enige om at hvis I-Pace ikke kan forsvare WLTP 470 km eller EPA 234 miles så er Jaguar til de grader ute og kjører.

Men hvis det faktisk er slik at disse testene av I-Pace er korrekte. Hva skulle Jaguar ha gjort annerledes ?

At praktisk rekkeviddeforskjell mellom bil A fra fabrikant B ser ut til å være større enn bil C fra fabrikant D betyr på ingen måte at man kan klandre fabrikant D så lenge bilen beviselig har den laboratorierekkvidden de oppgir.

Ingen lov mot å være skuffet, men de som har fulgt med burde ha fått med seg at EPA for I-Pace har ligget i området rundt Ampera-E og Model X75 og ganske langt under f.eks. Model S 100D.

Med andre ord. Alle de som har kunnskap om elbiler visste eller burde visst om kommuniserte EPA rekkevidder.
Jeg har større forståelse for de som ikke har den kunnskapen. Spesielt hvis man har vært av den oppfatning en WLTP rekkevidde skal være enkelt å nå.
Det betyr likevel ikke at Jaguar kan lastes for dette. Jaguar er, som alle andre leverandører, forpliktet til å oppgi WLTP rekkevidde for de bilene de selger i Eurpå. I USA må de på samme måte oppgi EPA.

Alle som stod på ventelisten fikk en mail den 28.august. Mailen ligger lengre oppe i tråden. Det står et par linjer mot slutten som jeg regner med at alle fikk med seg.

*Vi ønsker også å påpeke at bilen sin faktiske rekkevidde vil variere avhengige av ulike faktorer som konfigurasjon (ekstrautstyr, felger, etc), samt batteriets alder og tilstand, din kjørestil og drift-, miljø- og klimaforhold.


Mine egne forventninger ?
Hadde håpet på at EPA kom inn litt over min nåværende bil som er en Ampera-E. Vi endte opp marginalt under.
Regner fortsatt med at bilen min går omtrent like langt som min Ampera-E til tross for at jeg har en del ekstrautstyr og 20 tommers felger. Spesielt om vinteren har jeg forventninger om at I-Pace har et mer effektivt varmeapparat. Min Ampera vil gladelig brenne vekk 10% eller mer for å holde varmen i kupeen oppe.
Blir jeg skuffet hvis det viser seg at min I-Pace bare har 80% av rekkevidden til min Ampera-E. Absolutt.
Under ideelle forhold om sommeren kan jeg enkelt kjøre godt over 400 km med min Ampera-E. Nå om dagen og på motorvei snakker vi om 300 km+/- (snittforbruk bikker 20 kWh/100).

Teslabjørn testet forøvrig en Model X 85 i Norge for en tid tilbake og konkluderte med en praktisk rekkevidde på rundt 300 km. Langt unna EPA (for ikke snakke om WLTP hvis den hadde eksistert).  For I-Pace forventes det tydligvis langt høyere tall.







Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Tiger123 på mandag 22. oktober 2018, klokken 16:00
Som nøytral tilskuer må jeg si at jeg tror de som sier de ikke er negativt overrasket over rekkevidden, de er ikke helt ærlige med seg selv..

Jeg hadde håpet at de skulle komme seg opp til 400 km (250 miles) da jeg så at EPA-tallet bare var et estimat, så du kan godt si at jeg ble negativt overrasket, men jeg var også forberedt på at rekkevidden kunne gå ned.

Sitat
Husk at i vår/sommer mens man ventet på tester av bilen så ser man både Hyundai og senere KIAs biler med 64kw batteri kjøre 50 mil.. Vanskelig for å se at noen den gang hadde blånektet for at I-Pace ville ikke ville klare noe i nærheten av det samme..

Jeg sammenliknet aldri med de bilene, så det hadde ingen påvirkning for min del.

Tellus

Sitat fra: Tellus på søndag 07. oktober 2018, klokken 15:39
Teslabjørn målte forøvrig en rekkevidde på rundt 300 km for X-90D. Mente at batteriet var maks 80 kWh. Skal vel være netto ca 82kWh i denne pakken.

https://youtu.be/q5MHeBsOPno

Model X-90D var det visst.

moe696

Ser at Tesla på sine Norske nettsider benytter/selger NEDC som målestokk for rekkevidde.

«Model X har elektrisk firehjulsdrift som standard, et 100 kWt batteri som gir 565 km rekkevidde (NEDC) og plass til...»

Er dette en rekkevidde som enkelt kan oppnås?

Øyvind.h

Sitat fra: moe696 på mandag 22. oktober 2018, klokken 17:45
Ser at Tesla på sine Norske nettsider benytter/selger NEDC som målestokk for rekkevidde.

«Model X har elektrisk firehjulsdrift som standard, et 100 kWt batteri som gir 565 km rekkevidde (NEDC) og plass til...»

Er dette en rekkevidde som enkelt kan oppnås?

Tvilsomt. Det lengste jeg har kjørt uten lading med min X90D er ca 42 mil. Da hadde jeg et par mil igjen før bilen viser 0km. Under 0 er det inntil 4kWh, så fra full til stopp ville jeg hatt ca 46 mil.
X100D har ca 15% større batteri i praksis. Dvs en rekkevidde på 530km.

Men da snakker vi pen langkjøring på sommeren. Kun 5-6 mil med motorvei, resten kjøring i 70-90km/t.

For å komme opp i 565km må du nok ha 70 og 80-soner hele veien og holde deg til fartsgrensen.

Korteste praktiske rekkevidden jeg har hatt med X90D er rundt 250-260km. Da snakker -10, skistativ bakpå og 120-130km/t.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Tellus, det man kunne forvente var vel at et firma som Jaguar faktisk hadde ingeniører som ga de en mulighet til å være spydspiss innen teknikk og design, uavhengig av WLTP. De har vist det vi allerede visste de kunne, men selve elektrifiseringen er under par. Noen biler scorer forskjellig på tester og reallife, men har stort problem med å forstå at noen kunne vente seg så høyt forbruk som den faktisk har. Basert på størrelse, ytelser og batterikapasitet så ville vel de fleste estimert den et sted mellom Model S og Model X?

Av ren nysgjerrighet, hvordan er den sammenlignet med mursteinen e-NV200 for eksempel?

X90-testen til Bjørn var i temperaturområdet vi har nå, og han kjørte med autopilot på 110km/t, og hadde forbruk på 246Wh/km. Burde være en enkel og grei tur å replikere for noen i Oslo-Vestfold som har fått i-Pace.

Øyvind.h

Sitat fra: gr på mandag 22. oktober 2018, klokken 17:53
X90-testen til Bjørn var i temperaturområdet vi har nå, og han kjørte med autopilot på 110km/t, og hadde forbruk på 246Wh/km. Burde være en enkel og grei tur å replikere for noen i Oslo-Vestfold som har fått i-Pace.
Kikket kjapt på deler av testen nå. Ser han runder ned til så lavt som 77kWh kapasitet før buffer samt forbruket opp til 250. Meste jeg har fått ut av pakken er ca 80-81kWh. I praksis tipper jeg 78-79kWh under slike forhold. 77 hørtes lavt ut. Men folk flest vil naturligvis ikke kjøre til det står 0, og Bjørn hadde i hvert fall tidligere ikke fått med seg at man kan se på effektmeteret når bilen faktisk er tom.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Contango

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på mandag 22. oktober 2018, klokken 17:17
Sitat fra: Contango på mandag 22. oktober 2018, klokken 16:46
Du, Bernhardsen, og andre underbygger Jaguars villedende markedsføring og angriper kraftig de av oss som finner den uakseptabel. Det må dere akseptere å få kraftig tilbake.


Kraftige angrep? Jeg har påpekt at sammenliknbare rekkeviddetall har vært tilgjengelige minst siden tidlig mars, og antydet at man bør sjekke slike tall før man kjøper en bil til mellom seks og ni hundre tusen kroner. Jeg har hverken overdrevet andres utsagn eller kommet med personangrep slik jeg føler at du gjør her.

Kanskje du bør gå litt inn i deg selv.

Jeg definerer dine angrep på våre forventninger som kraftige og utidige. Du har gjentatte ganger påstått at det er vår undersøkelsesplikt å finne ut av alle detaljer og ikke Jaguars ansvar å informere. Det er drøyt. Forøvrig var min bestilling fra februar - og jeg ante ikke noe om EPA da. Det var det heller ikke min oppgave å vite noe om. Det var det Jaguar som skulle ha informert om - hvis dataene var tilgjengelige. I tillegg har de hatt kontinuerlig misvisende informasjon om rekkevidden. Det er redegjort for i dette forumet gjentatte ganger. På toppen av det hele gjør Jaguar absolutt ingenting for å informere bedre nå - med forbehold om at selgerne informerer nye kunder verbalt om tingenes faktiske tilstand.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Eyvind Bernhardsen


Tellus

Sitat fra: gr på mandag 22. oktober 2018, klokken 17:53
Tellus, det man kunne forvente var vel at et firma som Jaguar faktisk hadde ingeniører som ga de en mulighet til å være spydspiss innen teknikk og design, uavhengig av WLTP. De har vist det vi allerede visste de kunne, men selve elektrifiseringen er under par. Noen biler scorer forskjellig på tester og reallife, men har stort problem med å forstå at noen kunne vente seg så høyt forbruk som den faktisk har. Basert på størrelse, ytelser og batterikapasitet så ville vel de fleste estimert den et sted mellom Model S og Model X?

Av ren nysgjerrighet, hvordan er den sammenlignet med mursteinen e-NV200 for eksempel?

X90-testen til Bjørn var i temperaturområdet vi har nå, og han kjørte med autopilot på 110km/t, og hadde forbruk på 246Wh/km. Burde være en enkel og grei tur å replikere for noen i Oslo-Vestfold som har fått i-Pace.

Jeg hadde nok større forhåpninger tidligere i år da Jaguar oppjusterte fra først å snakke om 200 miles til så si mer enn 220 miles EPA. Deretter en oppjustering til 240 miles EPA. Så for meg at det lå i kortene at offisielle tall ville havne oppunder 250 mile EPA. Når vi ikke hørte noe mer så dalte disse forventningene en smule. Da offisielle tall ble 234 så var det ingen bombe for meg. Det var mine egne forventninger jeg måtte nedjustere. Man kan alltid kritisere Jaguar for å ha vært i overkant optimistisk når de måtte justere ned både WLTP og EPA.
Tror vel som deg at det burde vært mulig å få til noe mindre forbruk for I-Pace. Samtidig så har EPA estimatene hele tiden ligget i MX-75D /Amera-E området.

Gleder meg uansett til å ta i mot bilen og er rimelig sikker på at jeg kommer til å bli fornøyd. Har en reservasjon på E-Tron som jeg er ganske sikker på at jeg ikke kommer til å bruke. Var og tittet på E-Tron i dag. Hva skal man si ? Det er en Audi. Kommer sikkert til å selge veldig godt i Norge, men veldig spennende synes jeg ikke den er.

scholro


jeg ante ikke noe om EPA da. Det var det heller ikke min oppgave å vite noe om.
[/quote]

´I know nothing`: Con Tango i musikalsk crescendo

Jeronan

Sitat fra: Tellus på mandag 22. oktober 2018, klokken 17:37
Sitat fra: Tellus på søndag 07. oktober 2018, klokken 15:39
Teslabjørn målte forøvrig en rekkevidde på rundt 300 km for X-90D. Mente at batteriet var maks 80 kWh. Skal vel være netto ca 82kWh i denne pakken.

https://youtu.be/q5MHeBsOPno

Model X-90D var det visst.

Tesla uses the old NEDC standard in their marketing in Europe, since WLTP didn't exist yet when both Model S and X came to market.

And believe it or not, at least with our Model S we can actually achieve NEDC advertised range in Summer when driving around 90-100 km/h. As the NEDC (Rated) range estimate in the Model S is based on around 155 Wh/km.
The more realistic Typical range estimate is based on around 190 Wh/km. Which is achievable in winter time when driving around 80-90 km/h, when the battery is warmed up.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA