Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Trond.m

#435
Sitat fra: automat på søndag 21. oktober 2018, klokken 23:53
Dette med seiling er vel strengt tatt en myte som stemmer for fossilbiler, men ikke for moderne elbiler med regenerering. Luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten. Og energien som går med for å øke hastigheten fra 80 til 100 km/t (selv om man "får" denne ved å trille), gir mer betalt som regenerering, selv om regenerering medfører tap. Forutsetningen her er at man holder samme snitthastighet over en gitt distanse.

Jevnest mulig hastighet gir laveste forbruk med elbil
I teorien har du et poeng, men praktisk erfaring tilsier at man oppnår noe lenger rekkevidde med lav eller null regenerering fordi man da oppnår jevnere kjøring. I teorien skulle det bli lavest forbruk med konstant bruk av ACC, men det avhenger av hvor jevnt trafikken foran flyter. Derfor foretrekker jeg lav eller ingen regenerering (unntatt i bratte bakker) og langsom akselerasjon (hvis jeg ikke har noen rett bak). Det gjør at jeg lett oppnår WLTP rekkevidde med andre elbiler, men har ikke fått gleden av langkjøring med i-pace. Men dette er litt OT. Gleder meg til å få teste nye i3 120 Ah på langturtest mot i-Pace (Oslo-Trondheim el) Det er ikke sikkert i-Pace kommer først fram, selv om den skulle gjøre det på papiret. Foreløpig synes forbruket være for høyt og ladehastigheten for lav.

daktari

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på mandag 22. oktober 2018, klokken 00:40
Sitat fra: daktari på søndag 21. oktober 2018, klokken 23:11
Så det du sier nå er at Tesla er proffe og I-pace er en ren posør?

Nei. Det jeg sier er at hvis noe ikke lever opp til forventningene dine, kan det hende at det er forventningene det er noe i veien med.

Sitat
Siden du visste dette (?), synd du ikke fortalte meg at jeg  betaler S90-pris for S60/X75-ytelser.

Du ba meg ikke om råd før du kjøpte (antar du har kjøpt?), men om du hadde gjort det ville jeg nok rådet deg til å sjekke om bilen tilfredsstilte kravene dine før du kjøpte.
Jeg eier en I-pace ja.
Åpenbart heilt feil forventninger fra min side. Forventet ikke at den minste bilen, som har 10 kWh ekstra batterikapasitet, er den som rekker kortest.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på mandag 22. oktober 2018, klokken 00:40
Nei. Det jeg sier er at hvis noe ikke lever opp til forventningene dine, kan det hende at det er forventningene det er noe i veien med.
Og i så tilfelle kan det hende det er noe galt med markedsføringen som skaper disse forventningene. i-Pace var aktuell for oss basert på tidlig markedsføring hvor den ble lansert som en konkurrent til en mye større bil, men viste seg å være en bil med mangelfulle egenskaper for oss. For min del så har dette vært tilfelle på rekkevidde, bagasjeromsplass, kupéplass, tilhengerkapasitet, ladehastighet og OTA-oppdateringer. Man kan jo ta med leveringstid også, om man har lyst. Er det rart kjøpere og potensielle kjøpere blir skuffet?

daktari

Noen som husker e-post av 28.august?

DET ER INGEN GRUNN FOR REKKEVIDDEANGST    

Kjære n.n.

Som du muligens har lest om i medier de siste dagene, ble det utført en rekkevidde-test av nye Jaguar I-PACE der resultatet ikke stemte overens med vår kommuniserte rekkevidde. Da det har oppstått en del spørsmål rundt denne artikkelen, ønsker vi å klargjøre hvorfor resultatet ble slik det ble.

Tidligere i sommer fikk 31 journalister fra organisasjonen Autobest teste en Jaguar I-PACE pre-produksjonsbil. Sammen med ni andre elektriske biler, gjennomførte de det de anser som en «reell» test av rekkevidden.

Vi ønsker å benytte denne anledningen til å understreke at pre-produksjonsbilen som ble testet ikke er i samsvar med de endelig produksjonsbilene som skal utleveres til norske kunder. Pre-produksjonsbilen som ble testet var ikke oppdatert med den siste software oppdatering som er tiltenkt å optimalisere rekkevidden ytterligere. Testen er dermed ikke representativ når det gjelder ytelsen for kommende produksjon.

Siden vi i utgangspunktet sertifiserte I-PACE sin rekkevidde opptil 480 kilometer (WLTP) har vi harmonisert bruken av både drivlinjekontrollere og batterikjemistyring. Som et resultat av dette arbeidet, og ettersom vi nå beveger oss mot fasen med full produksjon, har Jaguar proaktivt bedt om at I-PACE resertifiseres til WLTP-tall på opptil 470 kilometer.*

Endringen av oppgitt opptimal rekkevidde vil igjen bidra til et mer realistisk forbruk som vi er sikre på at kommende forbrukertester vil synliggjøre, og ikke minst bidra til å betrygge våre kunder om kvaliteten på den nye Jaguar I-PACE.

*Vi ønsker også å påpeke at bilen sin faktiske rekkevidde vil variere avhengige av ulike faktorer som konfigurasjon (ekstrautstyr, felger, etc), samt batteriets alder og tilstand, din kjørestil og drift-, miljø- og klimaforhold.

Er du nysgjerrig på kjøreegenskapene til vår nye modell? Bestill en prøvekjøring i dag og opplev selv helt nye Jaguar I-PACE på norske veier
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chiller

Lurer på om det kommer til å bli satt norgesrekord i verditap med i-pace.

Det er åpenbart at forventningene ikke er møtt (hvis vi ser bort i fra et par tre stykker på forumet her). Hvordan er det å heve kjøp basert på at forventninger ikke blir møtt? Antar at de har sitt på det rene og at de kan nå 470km på WLTP-kjøring.

emmern

Kan man ikke ha gruppesøksmål så man får igjen pengene i % i forhold til tapt rekkevidde? Litt sånn som søksmålet mot Tesla og hestekrefter.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: gr på mandag 22. oktober 2018, klokken 13:38
Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på mandag 22. oktober 2018, klokken 00:40
Nei. Det jeg sier er at hvis noe ikke lever opp til forventningene dine, kan det hende at det er forventningene det er noe i veien med.
Og i så tilfelle kan det hende det er noe galt med markedsføringen som skaper disse forventningene. i-Pace var aktuell for oss basert på tidlig markedsføring hvor den ble lansert som en konkurrent til en mye større bil, men viste seg å være en bil med mangelfulle egenskaper for oss. For min del så har dette vært tilfelle på rekkevidde, bagasjeromsplass, kupéplass, tilhengerkapasitet, ladehastighet og OTA-oppdateringer. Man kan jo ta med leveringstid også, om man har lyst. Er det rart kjøpere og potensielle kjøpere blir skuffet?

Jepp, markedsføringen spiller helt klart en rolle i å sette forventninger, men bortsett fra SUV-merkelappen og vage sammenlikninger med Model X synes jeg ikke den har vært spesielt villedende, med forbehold om at Jaguar faktisk klarer å få ladehastigheten opp til 100kW (helst med en OTA-oppdatering).

I utgangspunktet ble ikke bilen tilbudt med tilhengerfeste i det hele tatt, og det første rekkeviddetallet jeg så var 240 miles (386 km) EPA, nå nedjustert til 234 miles. S90d som ble nevnt tidligere i tråden har til sammenlikning EPA range på 294 miles, så jeg hadde ingen forventning om Tesla-rekkevidde. I og med at ingen andre biler hadde WLTP-mål å sammenlikne med la jeg ikke noe særlig vekt på WLTP.

Kanskje jeg bare er gammel og kynisk, og bruker uvanlig mye tid på å lese meg opp før jeg bestiller ny bil? Nå skulle jeg i hvert fall ønske jeg hadde vært like rask på avtrekkeren som daktari, så kunne jeg også kjørt rundt med I-Pace allerede :)

ruslebiff

Sitat fra: chiller på mandag 22. oktober 2018, klokken 14:33
Lurer på om det kommer til å bli satt norgesrekord i verditap med i-pace.

Det er åpenbart at forventningene ikke er møtt (hvis vi ser bort i fra et par tre stykker på forumet her). Hvordan er det å heve kjøp basert på at forventninger ikke blir møtt? Antar at de har sitt på det rene og at de kan nå 470km på WLTP-kjøring.

Dette er regulert i fkjl § 15. Se spesielt a og b.

Sitat
§ 15.Tingens egenskaper
Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a)   passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
b)   svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper
c)   passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering
d)   ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell
e)   være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen
f)   være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning
g)   være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

Contango

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på mandag 22. oktober 2018, klokken 00:40
Sitat fra: daktari på søndag 21. oktober 2018, klokken 23:11

Du ba meg ikke om råd før du kjøpte (antar du har kjøpt?), men om du hadde gjort det ville jeg nok rådet deg til å sjekke om bilen tilfredsstilte kravene dine før du kjøpte.
Jeg elsker det! Det er bare så herlig arrogant. Bare antydningen om at Daktari burde ha sjekket med Bernhardsen før han kjøpte er superb. At bilen ikke har nettokapasitet som markedsført, bruker mer strøm enn noen annen elbil på planeten, og har blitt markedsført til reelt å kunne kjøre 470/80 er irrelevant! For Daktari burde sjekket bedre før han kjøpte. Og han burde selvsagt ha referert seg til EPA tall (som sannsynligvis ikke var tilgjengelige på tidligvinteren) og ikke WLTP. For Daktari burde selvsagt ha visst at WLTP på Jaguar ville bli helt off ift de fleste andre elbilers faktiske rekkevidde mot WLTP. Selvsagt.
Men Bernhardsen slår fremdeles ennå ikke Tellus. Tellus mener nemlig at det ikke er Jaguar som har en for optimistisk målig av WLTP. Nei, det er særlig Opel/GM som har en altfor negativ målig av WLTP på Ampera og som således har ødelagt inntrykket av at WLTP egentlig er helt misvisende. Vidunderlig!
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Stikkkontakt


Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Contango på mandag 22. oktober 2018, klokken 15:17
Jeg elsker det! Det er bare så herlig arrogant. Bare antydningen om at Daktari burde ha sjekket med Bernhardsen før han kjøpte er superb.

Takk, men det var da ikke jeg som foreslo det? daktari klaget (kanskje bittelitt ironiserende) over at jeg ikke på forhånd opplyste om at bilen ikke sto i stil med forventningene hans, jeg svarte (muligens også med et lite snev av ironi) at jeg gjerne skulle bistått om jeg bare hadde blitt spurt.

Sitat
Og han burde selvsagt ha referert seg til EPA tall (som sannsynligvis ikke var tilgjengelige på tidligvinteren) og ikke WLTP. For Daktari burde selvsagt ha visst at WLTP på Jaguar ville bli helt off ift de fleste andre elbilers faktiske rekkevidde mot WLTP. Selvsagt.

Jeg vet bare at da jeg begynte å se på I-Pace for alvor i begynnelsen av mars manglet samtlige biler jeg var interessert i å sammenlikne med (det vil si Tesla) tall for WLTP, men alle hadde EPA.

Sitat
Men Bernhardsen slår fremdeles ennå ikke Tellus. Tellus mener nemlig at det ikke er Jaguar som har en for optimistisk målig av WLTP. Nei, det er særlig Opel/GM som har en altfor negativ målig av WLTP på Ampera og som således har ødelagt inntrykket av at WLTP egentlig er helt misvisende. Vidunderlig!

Jeg er litt usikker på hvorfor du bruker så mye vidd på Tellus og meg. Har du også kjøpt I-Pace? Jeg vet ikke om Tellus er bilforhandler, men det er i hvert fall ikke min skyld om du har det.

Contango

#446
Sitat fra: Tellus på søndag 21. oktober 2018, klokken 20:01
Siden du registrerte deg for drøye 3 uker siden har du stort sett kun kommet med sleivspart i min retning. Du registrerte deg forøvrig omtrent samtidig at en skribent og teslafan ble avslørt for å ha to kontoer her inne og ble utestengt. Har du skrevet her under andre nick tidligere ? Greit å vite hvem man har med å gjøre.
Ja, ikke sant. Noen har en agenda! Har Tesla og er bare ute etter å ødelegge for Jaguar! Milde himmel.

Nei, jeg har ingen andre nicks og har aldri vært her før. Har ikke Tesla og har ordre på Jaguar. Og ja, du skriver svært mye som oppleves som «besserwisser» av en som slett ikke synes Jaguar er etterettelig.

Tillegg: Men min agenda er faktisk ikke å klage på bilen nå. Min agenda er at Jaguar skal begynne å fortelle sannheten og fortelle hva vi kan forvente fremover.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tiger123

Som nøytral tilskuer må jeg si at jeg tror de som sier de ikke er negativt overrasket over rekkevidden, de er ikke helt ærlige med seg selv..

Husk at i vår/sommer mens man ventet på tester av bilen så ser man både Hyundai og senere KIAs biler med 64kw batteri kjøre 50 mil.. Vanskelig for å se at noen den gang hadde blånektet for at I-Pace ville ikke ville klare noe i nærheten av det samme..

Tellus

Sitat fra: Contango på mandag 22. oktober 2018, klokken 15:56

Nei, jeg har ingen andre nicks og har aldri vært her før. Har ikke Tesla og har ordre på Jaguar.

Snodig å sitte med ordre på en bil du mener er en flopp og kommer til å stupe på bruktmarkedet.

Du ble fort varm i trøya etter du registrerte deg. Det skal du ha i hvert fall  ;)

Contango

Sitat fra: Tellus på mandag 22. oktober 2018, klokken 16:21
Sitat fra: Contango på mandag 22. oktober 2018, klokken 15:56

Nei, jeg har ingen andre nicks og har aldri vært her før. Har ikke Tesla og har ordre på Jaguar.

Snodig å sitte med ordre på en bil du mener er en flopp og kommer til å stupe på bruktmarkedet.

Du ble fort varm i trøya etter du registrerte deg. Det skal du ha i hvert fall  ;)
Bilen er ikke en flopp men var og er markedsført på en villedende måte. Det har konsekvenser for verdi og operativ effektivitet. Du, Bernhardsen, og andre underbygger Jaguars villedende markedsføring og angriper kraftig de av oss som finner den uakseptabel. Det må dere akseptere å få kraftig tilbake.
Jeg har tatt konsekvensene av den faktiske virkelighet og endret ganske kraftig rundt på min ordre. Det fritar ikke Jaguar ansvaret fra å fortelle sannheten. De må fortelle nye kjøpere hva den faktiske rekkevidden på bilen er samt på en helt annen måte enn nå fortelle oss hva vi kan forvente, eller ikke forvente, av oppgraderinger fremover. Informasjonsstrategien deres er helt uakseptabel. Jeg mener også at de burde tilby alle som har kjøpt på basis av sin misvisende info å kansellere/levere bilen tilbake (jeg kommer ikke til å gjøre det).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA