Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Contango

Sitat fra: Taben på søndag 14. oktober 2018, klokken 23:08

Hei. Hjemturen ble lang, testen ble kjørt Trondheim- Molde- Oslo. Ipace klarte på denne strekningen ca 310 km rekkevidde, begge Tesla X75 lå på ca det samme eller maks 15-20 km lengre rekkevidde enn Ipace.

Når det gjelder ladehastighet vil jeg ikke si noe om det, må ha vært feil på ladestasjonene. det tok tid å få Ipace hjem for å si det sånn. nå er det natta her :). Hvor raskt lader du din Ipace på hurtigladere?

Vil også stille deg et spørsmål, du har så mange formler. Klarer Ipace rekkevidden fra Oslo til Trysil vintertid, under alle værforhold? Det er viktig å vite, før Evnt kjøp. Bilen er god å kjøre og gir meget god kjøreopplevelse

Nyttig info - takk. Vi mangler data fra eiere som ikke bare skal forsvare kjøpet de har gjort. Vet du om det var 18, 20 eller 22'' hjul på bilen du brukte?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Burns

I denne videoen er det en sjef fra jaguarsystemet (globalt) som referer til 386km (240miles) som den praktiske rekkevidden,men at kollegaer har tynt ut opp til 435km i bruk.

https://www.youtube.com/watch?v=f-XSnZVvr-8&feature=youtu.be

Elbildilla

I et video-intervju med sjefsdesigner Ian Callum og en fra Wired den 21. august, ble Ian spurt om hva vi kan forvente av rekkevidde. Han svarte at den vil naturlig nok variere, men at han fikk ca. 270 miles (ca. 434 km) rekkevidde med sin I-Pace som han da hadde hatt i 6 uker, og at han kjører ganske hardt. Regner med han ikke kjører med 18" felger heller for å si det sånn. Se ca. 17:45 ut i denne videoen.

Når jeg hørte dette i august, tenkte jeg: "Slapp av, dette viser at Jaguar har gjort gode tekniske valg etter sine 1,5 millioner kilometer testing og tuning". Så får vi se hva de får til gjennom videre tuning av softwaren til BMS-systemet (Battery Management System). Vi får håpe Ian er en av beta-testerne av nye software-versjoner, og at vi har noen forbedringer i vente!

Samtidig er det klart at Jaguar har prioritert ytelse fremfor maks rekkevidde i utviklingen av denne bilen. I et intervju med CleanTechnica nylig, stadfester Dr. Wolfgang Ziebart, Group Engineering Director i JLR, følgende:
Dr. Ziebart did not hide Jaguar's decision to prioritize performance and technology over the environment, telling CleanTechnica he thought sustainability-focused consumers "buy more of the lower end".

daktari

Ziebart har nok rett i det, men problemet han glemte var at rekkevidden på elbiler allerede er litt snau, og at man ikke så enkelt kan kompensere med "økt størrelse på tanken."
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: Elbildilla på torsdag 18. oktober 2018, klokken 23:06
Samtidig er det klart at Jaguar har prioritert ytelse fremfor maks rekkevidde i utviklingen av denne bilen. I et intervju med CleanTechnica nylig, stadfester Dr. Wolfgang Ziebart, Group Engineering Director i JLR, følgende:
Dr. Ziebart did not hide Jaguar's decision to prioritize performance and technology over the environment, telling CleanTechnica he thought sustainability-focused consumers "buy more of the lower end".
Er ikke dette å plukke det litt utav kontekst?

SitatWhile Jaguar also considers the total lifecycle ecological footprint of the I-PACE — from manufacturing to recycling parts — the materials it uses could be more sustainable. For example, Kvadrat, a premium textile alternative to leather used in the company's Land Rovers, is available as an option. While this isn't bad, it's also not quite as sustainable as many other car manufacturers, including Tesla, which offer vegan interiors; at least, as an option for the seats.

Dr. Ziebart did not hide Jaguar's decision to prioritize performance and technology over the environment, telling CleanTechnica he thought sustainability-focused consumers "buy more of the lower end cars."

Virker som den kommentaren henger sammen med at de ikke har valgt å fokusere så mye på det miljømessige aspektet av elbiler, slik for eksempel BMW og Tesla har gjort?

Og, hvis høyt forbruk er forårsaket av at ytelse er prioritert, hvordan forklarerer han at P-modellene til Tesla har lavere forbruk enn i-Pace, selv om de er i en helt annen liga på ytelser? Selv innstegsmodellen S75D har bedre ytelser enn i-Pace?

daktari

Hadde bare ytelsene til I-pace vært nærmere Teslas Performance-modeller så hadde forbruket vært mer spiselig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Enig der. Litt OT siden det ikke forsvarer høyt forbruk på dagens modell, men det er en grunn til at de kaller den i-Pace EV 400, og det er nok fordi de planlegger utgaver med andre ytelser også, ellers hadde det ingen hensikt å ta med "400". Kanskje det kommer varianter i begge retninger.

Tellus

Sitat fra: gr på fredag 19. oktober 2018, klokken 08:24
Selv innstegsmodellen S75D har bedre ytelser enn i-Pace?

Nå snakker du om forbruk/rekkevidde og ikke ytelser antar jeg ?

geear

#398
Sitat fra: Tellus på fredag 19. oktober 2018, klokken 09:53
Sitat fra: gr på fredag 19. oktober 2018, klokken 08:24
Selv innstegsmodellen S75D har bedre ytelser enn i-Pace?

Nå snakker du om forbruk/rekkevidde og ikke ytelser antar jeg ?
Nei, S75D har raskere 0-100 og høyere toppfart enn i-Pace.

Tellus

#399
Sorry, trodde vi snakket om X75. S75 har raskere 0-100 ja, men får grisebank på bane selvfølgelig :-)

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på fredag 19. oktober 2018, klokken 10:10
Sorry, trodde vi snakket om X75. S75 har raskere 0-100 ja, men får grisebank på base selvfølgelig.

Finnes det tester der de faktisk kjøres mot hverandre? Tesla oppgir vel med rollout og Jaguar fra stillestående. 4,8 på Jaguar virker for øvrig å være konservativt. 4,5-4,7 er det vanlige.

Nordlands

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 19. oktober 2018, klokken 10:17
Sitat fra: Tellus på fredag 19. oktober 2018, klokken 10:10
Sorry, trodde vi snakket om X75. S75 har raskere 0-100 ja, men får grisebank på base selvfølgelig.
Finnes det tester der de faktisk kjøres mot hverandre? Tesla oppgir vel med rollout og Jaguar fra stillestående. 4,8 på Jaguar virker for øvrig å være konservativt. 4,5-4,7 er det vanlige.
https://www.topgear.com/videos/top-gear-drag-races/top-gear-drag-races-tesla-model-s-75d-vs-jaguar-i-pace
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

S.S

Min erfaring så langt er at bilen lett går over 40 mil på langtur.
Og her er en korreksjon fra en test.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Taben

#403
Sitat fra: S.S på fredag 19. oktober 2018, klokken 14:04
Min erfaring så langt er at bilen lett går over 40 mil på langtur.


Hei. 400 km rekkevidde, er det reelt?

Jeg har erfaring på 310-330 km rekkevidde med min I-Pace, har en normal aktiv kjørestil, tenker ikke på å kjøre mest mulig økonomisk, men kjøre slik en normalt kjører med en hvilken som helst bensinbil.

Jeg er kjempefornøyd med bilen og regner med å ha nok rekkevidde Blommenholm- Trysil vinterstid. Dert er viktigst for meg, i motsatt fall blir bilen byttet ut. Eneste negative med bilen er hjulstøy, lang ladetid og mangel på hurtigladere. 

Jeg har kjørt mine tester ned til ca 7% rest på batteriet.


----------------------------------------------------
Jaguar I-Pace, Oktober 2018
Tesla model X P100D, Oktober 2017

Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

HelectriC

Sitat fra: gr på fredag 19. oktober 2018, klokken 09:52
Enig der. Litt OT siden det ikke forsvarer høyt forbruk på dagens modell, men det er en grunn til at de kaller den i-Pace EV 400, og det er nok fordi de planlegger utgaver med andre ytelser også, ellers hadde det ingen hensikt å ta med "400". Kanskje det kommer varianter i begge retninger.

I tidlig versjon av brukermanualen er det to modeller, EV400 og EV320
ioniq 5

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA