Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på søndag 14. oktober 2018, klokken 21:23
He he.

Ser slik ut. De har tatt bruttokapasitet på 90kWh og delt på EPA rekkevidde på 234 miles. Når forutsetningen er såpass gal så tror jeg ikke vi skal legge så mye vekt på den mer detaljerte analysen av rekkeviddeforskjellen.

Kanskje ikke, men differansen i rullemotstand og luftmotstand er nok vitenskapelig nok. All annen differanse kommer fra drivlinjen.

4Matic Fanatic

De hadde jo litt mere der enn bare iPace..
Måtte le når jeg så denne kommentaren:
SitatTwo cars that you cannot buy in Europe (one that has not been released) are better than a car you can buy, which is slightly better than two other cars that you can't buy.

Legg også merke til at de som har laget denne studien har investert over 300 millioner dollar i Tesla. Just sayin'.

Tellus

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 14. oktober 2018, klokken 22:20
Sitat fra: Tellus på søndag 14. oktober 2018, klokken 21:23
He he.

Ser slik ut. De har tatt bruttokapasitet på 90kWh og delt på EPA rekkevidde på 234 miles. Når forutsetningen er såpass gal så tror jeg ikke vi skal legge så mye vekt på den mer detaljerte analysen av rekkeviddeforskjellen.

Kanskje ikke, men differansen i rullemotstand og luftmotstand er nok vitenskapelig nok. All annen differanse kommer fra drivlinjen.

Hvis de har fått tak i datamodellen fra EPA så burde de kunne sette opp korrekt for rullemotstand (increased mass) og økt luftmotstand (increased areo). Resten av forskjellen skylde tap i batteri og i drivverk (inkludert dual motor). Hvordan de har maktet å trekke ut "dual motor" separat aner jeg ikke. Har de koblet fra en av motorene i I-Pace og kjørt full EPA syklus selv ?

Har ikke all verdens tillit til disse søylene da de tydeligvis har gjort en elementær feil fra starten av, men jeg er enig at en slik sammenstilling ville vært av stor interesse. Tviler som sagt på så stor del av forskjellen kan forklares battery/drivetrain efficiency. Spesielt når de til og med trekker ut "dual motor" som eget punkt.
Firmaet som har laget dette diagrammet er forøvrig et firma som lager investeringsrapporter til sine kunder. Tipper denne tabellen er laget som en del av en kjøpsanbefaling av TSLA aksjen. Ikke at det er noe galt i det, men jeg er redd de neppe har benyttet seg av kompetanse innen fagfeltet når de utarbeidet tabellen.

Taben

#378
Sitat fra: Tellus på lørdag 13. oktober 2018, klokken 22:18
Ojsan,

Spurte bare om hva slags veier dere hadde kjørt på. Forøvrig har jeg kjørt I-Pace, men ikke langt nok til å bruke det som førstehåndserfaring med rekkevidde.

At I-Pace har omlag samme rekkevidde som X-75 er vel ikke noen bombe. Hadde dere kun kjørt i lav hastighet så ville jeg vært overrasket over rekkevidden. Forsåvidt også for X75.


Hei. Hjemturen ble lang, testen ble kjørt Trondheim- Molde- Oslo. Ipace klarte på denne strekningen ca 310 km rekkevidde, begge Tesla X75 lå på ca det samme eller maks 15-20 km lengre rekkevidde enn Ipace.

Når det gjelder ladehastighet vil jeg ikke si noe om det, må ha vært feil på ladestasjonene. det tok tid å få Ipace hjem for å si det sånn. nå er det natta her :). Hvor raskt lader du din Ipace på hurtigladere?

Vil også stille deg et spørsmål, du har så mange formler. Klarer Ipace rekkevidden fra Oslo til Trysil vintertid, under alle værforhold? Det er viktig å vite, før Evnt kjøp. Bilen er god å kjøre og gir meget god kjøreopplevelse
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Tellus

Det kan være ekstreme værforhold slik at både I-Pace og Teslaer må lade, men under normale forhold og forvarmede biler bør det gå greit å komme seg til f.eks. Fageråsen. Dette vet du sikkert selv i og med at du har såpass kjennskap til Tesla. Kjenner selv en som tok ladestopp med en S 85 vinterstid da forskjellen mellom gjenværende og estimert rekkevidde begynte å skli over i det ukomfortable. Han hadde skikkelig vanskelige forhold. Rimelig sikker på at jeg ville tatt ladestopp med I-Pace under lignende forhold.

Taben

#380
Sitat fra: Tellus på søndag 14. oktober 2018, klokken 23:23
Det kan være ekstreme værforhold slik at både I-Pace og Teslaer må lade, men under normale forhold og forvarmede biler bør det gå greit å komme seg til f.eks. Fageråsen. Dette vet du sikkert selv i og med at du har såpass kjennskap til Tesla. Kjenner selv en som tok ladestopp med en S 85 vinterstid da forskjellen mellom gjenværende og estimert rekkevidde begynte å skli over i det ukomfortable. Han hadde skikkelig vanskelige forhold. Rimelig sikker på at jeg ville tatt ladestopp med I-Pace under lignende forhold.

Hei. Greit å sjekke opp på forumet. Jeg var ukjent med rekkevidde både når det gjelder X75 og Ipace, men opplevde på denne turen at rekkevidden er nærmest lik, noen kilometer mindre rekkevidde på IPace. Jeg har Tesla XP100 og vil gå for Ipace som en god bil nr 2. Regner med å ha ny bil innen få uker. Viktig at vi kommer oss fra Blommenholm til skihytta /ugla i Trysil på vinterstid uten å lade.   

Håper at det blir bygd ut ladere og at ladehastigheten blir rask etterhvert, det er saktelading som tilbys nå, veldig sakte. Hvor raskt lader du din? Hvor mange kilometer pr time? Tror det har vært feil på laderne vi brukte, det må det ha vært. Håper du kan sette opp en tabell på ladetider eller at noen andre på forumet kan bidra.

Jeg kjøper Ipace uansett, for mitt bruk som bil nr 2.

Det blir spennende elbil år i 2019 og fremover, Porsche Taycan gleder jeg meg til å se og prøve. Tesla 3 har jeg prøvekjørt i New York, den er det lurt å vente på, kjøreopplevelse med beste rekkevidde og utbygd hurtiglader nettverk.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tesla model X P100D, Oktober 2017
Leaf, September 2017

Tesla model X Signatur P90D, August 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Tellus

Nå tar det fortsatt en uker eller to før jeg får min I-Pace. Per i dag lader i-Pace på maks ca 80 kW. Det skal åpnes opp for 100kW lading før nyttår i følge Jaguar. Muligens opp til 120 kW senere.

Det er vel bare et par ladestasjoner i Norge som i dag støtter mer enn 50 kW CCS. Ionity bygger nå ut sitt ladenettverk i Norge som vil støtte opp til 350 kw på sikt (det mest vi kan håpe på med I-Pace er 120 kW). Det vil komme ladestasjoner mellom Oslo og Trondheim neste år. Tviler på om de som skal til Trysil får glede av disse. Fortum har  også såvidt begynt å bygge ut 150kW ladere. Antar det blir Fortum eller Grønn kontakt som først kommer med mer enn 50Kw lader mellom Oslo og Trysil.

Men akkurat Oslo-Trysil burde uansett ikke by på de store utfordringene.

Her kan du følge med på utbyggingen av Ionity nettverket. De er i gang med noen få stasjoner og den første ferdigstilles vel i disse dager.

https://ionity.eu/en/where-and-how.html

Inntil så skjer så har du noen 50kW ladere å ta av. Er vel i hvert fall 2 stk i Elverum. Burde absolutt snart komme noe på Trysil. Var veldig dårlig med ladere der sist jeg kjørte elbil til Fageråsen.


Taben

Hei. Takk for svar. Jeg selv lader kun på Tesla Supercharger eller hjemme på 16 A Kurs. Dette gir meg meget rask lading på Supercharger som oftest +/- 500 km/time og ca 15 km/ time på 16 A stikk.

Jeg er ikke flink når det snakkes om 50 kW, 120 kW, spør dumt, men spør allikevel vedr IPace:
hvor mange kilometer / time på 50 kW:     
hvor mange kilometer / time på 120kW:   
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

daktari

TeslaBjørn lagde vel en graf over ladefart i km/time. Men hvis vi regner snittforbruk på 2,3 kWh/mil (for snilt?) som forbruk får vi 217 km/time ved 50 kW og 521 km/time ved 120 kW. I praksis blir det kanskje lavere da man ikke lader på 50 kW i snitt hvis man lader over 80%.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

rasjon

Det er interessant å følge rekkevidderapportene fra turer til vintersportsstedene; og det er sikkert flere med meg som vurderer det som den endelige syretesten på om el-biler kan brukes uten å endre inngrodde bensinvaner for mye.

Selv er jeg usikker på om jeg kan klare en non-stop tur fra Oslo til Hemsedal med ski på taket, eller om jeg må beregne et ekstra skisett på hytta (eller ekstra hviletid underveis). Det er omtrent like langt som ovennevnte Blommenholm - Trysil, men kanskje mer kø-kjøring, flere høydemeter og lavere hastigheter.

Siden jeg så noen ipacer der i høstferien, lurte jeg på om det er noen her som kan dele rekkeviddeerfaringene fra turen oppover Hallingdalen, så kan man selv spekulere i ulike former for sikkerhetsfaktorer som må bygges inn for en real vinterdag.

daktari

#385
Tja, ingen sammenligning med Hemsedal forøvrig; salgssjef i Insignia dokumenterte i helgen på Facebook Oslo-Lillehammer t/R på en lading, med litt småkjøring 37 mil. 70 km/t i snitt, ingenting på taket, noen få mil rekkevidde til over i Oslo.

Oslo-Hemsedal er 23 mil?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vind

Sitat fra: rasjon på mandag 15. oktober 2018, klokken 21:37
Selv er jeg usikker på om jeg kan klare en non-stop tur fra Oslo til Hemsedal med ski på taket, eller om jeg må beregne et ekstra skisett på hytta (eller ekstra hviletid underveis). Det er omtrent like langt som ovennevnte Blommenholm - Trysil, men kanskje mer kø-kjøring, flere høydemeter og lavere hastigheter.
Ski på taket øker nok forbruket med noen %, Men det går nok helt bra - selv med -15.  Skal kjøre dit neste helg - og planlegger ikke ladestopp.  Regner med å ha minst 40% igjen.( skal legge inn oppdatering)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

rasjon

Takk for det.  :+1: Siden siste lademulighet er Gol så blir det spennende å se om de siste 30 km med 500 høydemeter krever 60 eller 120 km på gjetto-meteret.

Tellus

Det blir i hvert fall gode lademuligheter på Gol. Ionity har begynt å bygge ladestasjon der.

turfsurf

Sitat fra: rasjon på tirsdag 16. oktober 2018, klokken 09:37
Takk for det.  :+1: Siden siste lademulighet er Gol så blir det spennende å se om de siste 30 km med 500 høydemeter krever 60 eller 120 km på gjetto-meteret.
500 høydemeter krever ca 3kWh energi i tillegg for en bil på 2,2 tonn. De vil gi ett tillegg på 50% hvis man regner ett forbruk på 6kWh på 3 mil flat vei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA