Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Tellus

#360
Ojsan,

Spurte bare om hva slags veier dere hadde kjørt på. Forøvrig har jeg kjørt I-Pace, men ikke langt nok til å bruke det som førstehåndserfaring med rekkevidde.

At I-Pace har omlag samme rekkevidde som X-75 er vel ikke noen bombe. Hadde dere kun kjørt i lav hastighet så ville jeg vært overrasket over rekkevidden. Forsåvidt også for X75.

xref

Sitat fra: Tellus på lørdag 13. oktober 2018, klokken 22:18
Ojsan,

Spurte bare om hva slags veier dere hadde kjørt på. Forøvrig har jeg kjørt I-Pace, men ikke langt til å bruke det som førstehåndserfaring med rekkevidde.

At I-Pace har omlag samme rekkevidde som X-75 er vel ikke noen bombe. Hadde dere kun kjørt i lav hastighet så ville jeg vært overrasket over rekkevidden. Forsåvidt også for X75.

Det er ingen åpenbar grunn til at en kompakt crossover med 90kw batteri skal ha tilsvarende rekkevidde som en betydelig større SUV med er 75kw batteri.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Tellus

Sitat fra: xref på lørdag 13. oktober 2018, klokken 22:59

Det er ingen åpenbar grunn til at en kompakt crossover med 90kw batteri skal ha tilsvarende rekkevidde som en betydelig større SUV med er 75kw batteri.

Når har de omlag samme rekkevidde målt etter EPA så det er å forvente at de har relativ lik rekkevidde.
Men jeg forstår hvor du vil med sammenligningen. I-Pace har drøye 12kWh større netto batterikapasitet (84,7 mot drøye 72 så vidt jeg kan finne ut) og veier vel litt mindre enn X75D. På den andre siden er har X75D betydelig mindre luftmotstand.

Mine forventning har vært at i lave og moderate hastigheter burde I-Pace komme  lengre enn X75. I motorveihastigheter forventet jeg at bildet ble snudd på hodet.

JorEl

Sitat fra: Sarepta på torsdag 11. oktober 2018, klokken 15:34
Sitat fra: tuono på torsdag 11. oktober 2018, klokken 12:57
Om det er noen trøst så er dette en gjenganger i alle seksjoner. Om noen legger fram betenkninger om en elbil, det være seg rekkevidde, opplevd kvalitet, dekkstøy, ladehastighet eller leveringstid, så kommer det bestandig noen som går i totalt benektelsesmodus som spenner fra tilsynelatende gjennomgripende (les selektive) analyser som styres i én retning, til den klassiske "dette er en fantastisk bil som jeg gleder meg til å motta/over å eie, så jeg driter i hva dere sier"

All respekt for den siste der.
Du har helt rett. Det er et merkelig fenomen. Av og til føler man seg hensatt til en religiøs sekt, der kritikk oppfattes som blasfemi av de rettroende. Da man i middelalderen begynte å innse at  jorda ikke kunne være universets sentrum fordi en slik plassering ikke var forenlig med planetenes baner, endret man forklaringsmodellen for planetbanene ved å innføre såkalte episykler, mer eller mindre avanserte bortforklaringer formet som matematiske kruseduller. På den måten kunne man enda en stund bevare troen på jorda som universets sentrum.
Bare for å oppklare litt. ( :police:)
Forstår innlegget ditt, men; Ingen vet hvor stort universet er, hvor grensene er, derfor kan ingen vite hvor sentrum er. Jorda/Tellus er et like sannsynlig sentrum som alle andre punkter ;)

Visste dere at ingen vet hvor fort lyset går? Eller om det har konstant fart? Hvordan skal vi vite det når vi  måler alt fra jorden. Det var Einstein som først tenkte seg til det, for så å forklare det med sin mattematiske model. Lyset er blitt målt til mange forskjellige hastigheter, når man får for store avvik så liker man ikke det, man plukker bort ytterpunktene. Slik gjør man av og til når noe ikke passer inn i modeller. Ikke lett å kalibrere et måleinstrument som skal måle verdens raskeste fenomen..Man bestemmer seg gjerne for hvor stor feilmargin man skal tollerere. Lyshastikheten ble fastsatt engang på 70tallet, tror jeg. Man bestemte seg for en konstant fart..Da blir jo alt litt enklere, for alle..

Når det gjelder vitenskap, så begynner religion der vitenskapen slutter..og innen vitenskapen, ligger kosmologien, nærmest religionen..
Mye som ikke stemmer i vitenskapsteori, men vi tar de beste modellene, inntil videre...

Vi vet jo heller ikke hva minste "ting" er. Men vi har verdens største instrument for å prøve og finne ut av det. Cern...

WLTP; når man bruker målemetoder, er det det samme hvilken metode man bruker, bare alle forholder seg likt til den. Sikkert mye luring, fra mangen..Men vi får svaret i praksis når bilene er kommet. Men da  har jo mange allerede bestilt, konfigurert, betalt...
Jeg synes Tesla-Bjørn er en god mann når han tester alt mulig.
Håper for alle sin del at Jaguar lever opp til forventningene. Lykke til.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geear

Sitat fra: Tellus på lørdag 13. oktober 2018, klokken 23:33
På den andre siden er har X75D betydelig mindre luftmotstand.
X har et betydelig større frontareal enn i-Pace, så hva er faktisk forskjell?

Vinterrekkevidden til X75 er ikke allverdens, så det kan bli spennende med i-Pace og noen ski på taket.

jlan

Sitat fra: Tellus på lørdag 13. oktober 2018, klokken 23:33
I-Pace har drøye 12kWh større netto batterikapasitet (84,7 mot drøye 72 så vidt jeg kan finne ut) og veier vel litt mindre enn X75D. På den andre siden er har X75D betydelig mindre luftmotstand.
Hensyntatt forskjell i frontarealet er det anslått at i-pace vil ha ca. 7% høyere luftmotstand enn model X. Rundt 90 km/t vil rullemotstand være omtrent like stor som luftmotstand. Så da er vi nede på under 4%. De mer effektive PM motorene i Jaguaren burde gjøre forskjellen enda et par % mindre.

Da sitter vi igjen med det at en PM motor ikke kan kobles helt ut elektrisk, den vil gi en betydelig motstand så lenge den roterer. Dermed har ikke Jaguar noe særlig å oppnå med å koble ut en motor ved lav belastning (med mindre de innfører en mekanisk kobling).

I minusgrader kobler Tesla i "normal mode" inn begge motorene, så da burde Jaguaren komme noe bedre ut i en sammenligning.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Tellus

#366
Sitat fra: JorEl på søndag 14. oktober 2018, klokken 00:40

Visste dere at ingen vet hvor fort lyset går? Eller om det har konstant fart? Hvordan skal vi vite det når vi  måler alt fra jorden. Det var Einstein som først tenkte seg til det, for så å forklare det med sin mattematiske model. Lyset er blitt målt til mange forskjellige hastigheter, når man får for store avvik så liker man ikke det, man plukker bort ytterpunktene. Slik gjør man av og til når noe ikke passer inn i modeller. Ikke lett å kalibrere et måleinstrument som skal måle verdens raskeste fenomen..Man bestemmer seg gjerne for hvor stor feilmargin man skal tollerere. Lyshastikheten ble fastsatt engang på 70tallet, tror jeg. Man bestemte seg for en konstant fart..Da blir jo alt litt enklere, for alle..


De som misliker fysikk på morgenkvisten oppfordres til å hoppe over dette innleget  :)

At lyshastigheten er konstant i et gitt medium er selve grunnlaget for vår verdensoppfatning. At det må være en øvre hastighet er helt essensiell for relativitetsteorien. At relativitetsteorien er en svært nøyaktig beskrivelse av den verden vi lever i er uomstridt. Det finnes enormt mange eksperimenter som støtter teorien. Til og med i det daglige bruker vi resultater som vi kan takke relativitetsteorien for. Hver gang vi benytter GPS f.eks. så kan vi sende en takk til Albert Einstein. Uten hans matematiske beskrivelse av sammenheng mellom tyngdekraft, akselerasjon, hastighet og tid ville GPS vist flere km feil. Hele denne teorien kan utledes ved å starte med å anta at det finnes en øvre grense for hastighet i universet. Denne hastigheten viser seg å være hastigheten til elektromagnetisk stråling i vakum.

Tellus

Sitat fra: jlan på søndag 14. oktober 2018, klokken 10:00

Hensyntatt forskjell i frontarealet er det anslått at i-pace vil ha ca. 7% høyere luftmotstand enn model X. Rundt 90 km/t vil rullemotstand være omtrent like stor som luftmotstand. Så da er vi nede på under 4%. De mer effektive PM motorene i Jaguaren burde gjøre forskjellen enda et par % mindre.

Da sitter vi igjen med det at en PM motor ikke kan kobles helt ut elektrisk, den vil gi en betydelig motstand så lenge den roterer. Dermed har ikke Jaguar noe særlig å oppnå med å koble ut en motor ved lav belastning (med mindre de innfører en mekanisk kobling).

I minusgrader kobler Tesla i "normal mode" inn begge motorene, så da burde Jaguaren komme noe bedre ut i en sammenligning.

Har lest 12% større CdA for I-Pace. Vi har vel ikke noe offisielt enda så det gjenstår å se. Med 20 tommer hjul vil nok Cd også øke en smule.

JorEl

Tellus;  Hele denne teorien kan utledes ved å starte med å anta at det finnes en øvre grense for hastighet i universet.
Enig i alt du skrev, men har du hørt om "nabolag-problemet"? Hele universet, (big bang-teorien), har ekspandert fortere enn lyset. Nå tror man vel at det er selve rommet som ekspanderer, altså vakumet.
Einstein tenkte seg til svar, og fikk matten til å stemme. Ja den beste teorien til nå. Etterpå har man begynt og se etter sort energi og sort masse. Einstein klarte aldri og knytte sammen den generelle relativitetsteorien med kvantefysikken, så vi har ingen modell som forklarer "alt".
En annen grunnleggende ting, er troen på at all energi bare skifter form, og kan ikke forsvinne. Ikke lett å sjekke det heller ;) Flere ting henger faktisk sammen med gamle oppfatninger som at gud skapte verden og den var perfekt. Som tidligere nevnt; eliptiske baner, dette var jo å spotte gud, for han laget bare perfekte sirkler kan skjønne.
MEn nå gir jeg meg Tellus, tør ikke ta den for lang, iom at Jaguaren er rask, men enda et stykke igjen til lysets hastighet :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Stikkkontakt

En amerikansk studie viser med all tydelighet hvor skoen trykker. BMS.

Stikkkontakt

Får ikke til å redigere, men kan legge til at M3 bruker 15 kwh/100km og Jaguar 24. Av differansen på 9 er batteri og drivlinje skyld i 6,6 kwh /100km.
Det er helt hinsides,men i tråd med hva jeg og mange andre har hevdet.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 14. oktober 2018, klokken 20:24
Får ikke til å redigere, men kan legge til at M3 bruker 15 kwh/100km og Jaguar 24. Av differansen på 9 er batteri og drivlinje skyld i 6,6 kwh /100km.
Det er helt hinsides,men i tråd med hva jeg og mange andre har hevdet.
Det er jo kjent at Tesla har jobbet mye med kraftelektronikk. De forbedret jo rekkevidden på TMS/X med ett par prosent bare på nye generasjon invertere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 14. oktober 2018, klokken 20:16
En amerikansk studie viser med all tydelighet hvor skoen trykker. BMS.

Vet du noe mer om under hvilke hastighet disse tallene beskriver. Ser at luftmotstand utgjør under 10% mellom M3 og I-Pace. Virker svært lite hvis vi snakker om motorveihastighet. Samtidig må det jo være motorveihastighet hvis I-Pace skal trekke 25kWh/100 km. Har du link til denne studien ?

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på søndag 14. oktober 2018, klokken 20:32
Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 14. oktober 2018, klokken 20:16
En amerikansk studie viser med all tydelighet hvor skoen trykker. BMS.

Vet du noe mer om under hvilke hastighet disse tallene beskriver. Ser at luftmotstand utgjør under 10% mellom M3 og I-Pace. Virker svært lite hvis vi snakker om motorveihastighet. Samtidig må det jo være motorveihastighet hvis I-Pace skal trekke 25kWh/100 km. Har du link til denne studien ?

Nei, har ikke link. Fant bildene på ipaceforum.
Tallene stemmer vel med EPA?

Tellus

He he.

Ser slik ut. De har tatt bruttokapasitet på 90kWh og delt på EPA rekkevidde på 234 miles. Når forutsetningen er såpass gal så tror jeg ikke vi skal legge så mye vekt på den mer detaljerte analysen av rekkeviddeforskjellen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA