Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

daktari

En WLTP-syklus tar ca 30 minutter og bilen har i perioden snitthastighet på 46 km/t inkl. tomgang/stopp. Endel fler detaljer på Wikipedia antyder ekstremt trege aksellerasjoner på 0-50 km/t på 15 sekunder, og bare 5 minutter kjøring i 130 km/t.
I prinsippet skal en I-pace klare dette i 10 timer, dvs. 20 ganger, for å nå estimatet på 470 km rekkevidde. De har neppe kjørt den testen kontinuerlig.

Jeg vet ikke om det er mulig å aksellerere en Jaguar så tregt til 100 km/t overhodet i det virkelige liv, hvertfall ikke normal trafikk!?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nordlands

WLTP syklusen inneholder bare noen sekunder over 130 km/t, extra high delen som går over litt mer enn 5 minutt har bare snitthastighet 94 km/t. Test-kriteriene i global technical regulation 15 krever nettopp at testen blir gjentatt til batteriet har lav spenning, dvs. trolig under 0 %. (De kan ta pause mellom sykluser.) Batteriet skal så bli ladet opp og forbruk defineres som tilført energi for å lade opp delt på totalt kjørte kilometer.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

TorT


Tellus

Sitat fra: TorT på torsdag 11. oktober 2018, klokken 13:53
Takk for den. Opplysende.  :+1:

Kanskje på tide å revurdere ditt flåsete utsagn om at WLTP rekkevidder for I-Pace kun er 370 km ?

Sarepta

Sitat fra: tuono på torsdag 11. oktober 2018, klokken 12:57
Om det er noen trøst så er dette en gjenganger i alle seksjoner. Om noen legger fram betenkninger om en elbil, det være seg rekkevidde, opplevd kvalitet, dekkstøy, ladehastighet eller leveringstid, så kommer det bestandig noen som går i totalt benektelsesmodus som spenner fra tilsynelatende gjennomgripende (les selektive) analyser som styres i én retning, til den klassiske "dette er en fantastisk bil som jeg gleder meg til å motta/over å eie, så jeg driter i hva dere sier"

All respekt for den siste der.

Du har helt rett. Det er et merkelig fenomen. Av og til føler man seg hensatt til en religiøs sekt, der kritikk oppfattes som blasfemi av de rettroende. Da man i middelalderen begynte å innse at  jorda ikke kunne være universets sentrum fordi en slik plassering ikke var forenlig med planetenes baner, endret man forklaringsmodellen for planetbanene ved å innføre såkalte episykler, mer eller mindre avanserte bortforklaringer formet som matematiske kruseduller. På den måten kunne man enda en stund bevare troen på jorda som universets sentrum. I debatten om I-pace'ens rekkevidde blir vi bl.a. belært at tester som viser 350 kilometer rekkevidde som under forhold som ikke nøyaktig svarer til WLTP-syklusen er irrelevante og at alle som har trodd at WLTP har noe virkeligheten å gjøre - slik tilfellet er for andre elbiler - er naive. Hvis andre biler har klart WLTP i virkeligheten, er det antakelig fordi fabrikantene har jukset den gale veien. Jaguars kommunikasjon har vært prikkfri. 

Tellus

Hvis vi legger til grunn at det er slik at noen biler lett oppnår WLTP rekkevidde under normale forhold og andre biler er langt unna så har vi etter mitt skjønn bare tre mulige forklaringer.

1) Det er slik som flere her hevder at JLR (og visstnok også Nissan) jukser ved  bevisst å oppgi for gode rekkeviddetall.

2) Selve WLTP testen er ubrukelig som benchmark mellom elbiler. Den reflekterer ikke real world rekkevidde. Tallene vil sprike i alle retninger.

3) Enkelte leverandører av elbiler velger å publisere lavere tall enn det man faktisk kan måle etter WLTP testen.

En del ser ut til å mene at 1) er det korrekte. Det må man jo gjerne gjøre. Personlig anser jeg det som lite sannsynlig da konsekvensene av å jukse med utslippssdata (som er bakgrunnen for WLTP) som vi vet er ganske store.

I den grad vi som anser 1) som lite sannsynlig og orker å spekulere i evnt. årsaker til det vi observerer så må det jo nødvendigvia bli 2) eller 3) eller en kombinasjon av de to.

Forstår ikke helt hvorfor det skal være så vanskelig å akseptere at noen finner det usannsynlig at en bilfabrikant etter dieselgate osv. skulle bevisst jukse med en slik test.

Hvis det virkelig viser jeg at JLR har gjort det så vil det være en enormt alvorlig sak for selskapet. En sak som i verste fall ville kunne bety slutten for JLR.


chargedup

WLTP er absoultt ikke en test for reelt forbruk, dog er den nærmere reelt forbruk enn NEDC. Det finnes ingen universal test som gjenspeiler forbruket man har. Synes det er rart ikke folk har lest noe som helst om selve WLTP testen og tror at den gjenspeiler reelt forbruk.
Om Hyundai (asia) eller Opel (chevrolet USA) velger å oppgi et lavt WLTP tall som flere mener er enkelt å oppnå får være opp til de.

Når Jaguar skriver rekkevidde på 470 km ihht WLTP (med forbehold om utstyrsnivå) så må vi forholde oss til det. Hjelper ikke si at det umulig kan stemme osv uten å vite hva WLTP testen faktisk er, fordi noen som har testet bilen ikke fikk i nærheten av WLTP tall. Jeg stoler på at Jaguar faktisk kan bevise WLTP tallet (+- et par prosent) og dermed er det kun vi sjåfører (hastigheter og hastighetsøkning), vær, vind, vindretning, veibane, felg, dekk, dekktrykk, bagasje/passasjerer, ekstrautstyr og høydemeter det skal stå på ;D

Når det er sagt er jeg skuffet over forbruket til I-pace i forhold til Model S og X (spesielt X) i norsk motorveihastighet og skulle gjerne ønsket at den slo en x? år gammel bil ned i støvlene. Jaguars kommunikasjon har vært relatvit dårlig. Jeg har feks ikke fått noe offisiell info om at bilen ikke støtter 100 Kw enda, selv om dette var lovet ved bestilling slik jeg husker det (er absolutt ingen dealbreaker om det først kommer om en stund for min del da det fortsatt finnes relativt få ladere som støtter dette og jeg helst flyr hvis jeg skal på ferie nedover kontinentet)
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Stein123

#352
Prøvetur på tirsdag. Kjørte fra Slependen - Sandvika - Solihøgda - Tranby og E18 tilbake til Slependen.
61,5km 57minutt  68km/t i snitt  forbruk 21.0kwt pr 100km i snitt. 
Batteri start 80% og imål 64%, tilsier at jeg kunne kjørt 384km denne dag, tørre veier, lite vind, +16 grader, 20" hjul.  Kjørte som normalt og lå litt over fartsgrensen, brukte adaptiv cruise kontroll halve turen.
Første turen min i I-pace. Bør vel kunne hente ut 400km med litt mere erfaring.

Sarepta

Sitat fra: Stein123 på torsdag 11. oktober 2018, klokken 18:38
Prøvetur på tirsdag. Kjørte fra Slependen - Sandvika - Solihøgda - Tranby og E18 tilbake til Slependen.
61,5km 57minutt  68km/t i snitt  forbruk 21.0kwt pr 100km i snitt. 
Batteri start 80% og imål 67%, tilsier at jeg kunne kjørt 384km denne dag, tørre veier, lite vind, +16 grader, 20" hjul.  Kjørte som normalt og lå litt over fartsgrensen, brukte adaptiv cruise kontroll halve turen.
Første turen min i I-pace. Bør vel kunne hente ut 400km med litt mere erfaring.

61,5 km med 13 % brukt tilsvarer vel 473 kilometer?

Tellus

Sitat fra: Sarepta på torsdag 11. oktober 2018, klokken 19:25
Sitat fra: Stein123 på torsdag 11. oktober 2018, klokken 18:38
Prøvetur på tirsdag. Kjørte fra Slependen - Sandvika - Solihøgda - Tranby og E18 tilbake til Slependen.
61,5km 57minutt  68km/t i snitt  forbruk 21.0kwt pr 100km i snitt. 
Batteri start 80% og imål 67%, tilsier at jeg kunne kjørt 384km denne dag, tørre veier, lite vind, +16 grader, 20" hjul.  Kjørte som normalt og lå litt over fartsgrensen, brukte adaptiv cruise kontroll halve turen.
Første turen min i I-pace. Bør vel kunne hente ut 400km med litt mere erfaring.

61,5 km med 13 % brukt tilsvarer vel 473 kilometer?

Dessverre blir man her lurt av estimatet for gjenstående. Beste estimat for rekkevidden for akkurat denne turen er å ta utgangspunkt i netto batteristørrelse og dele på gjennomsnittsforbruket. Legger vi til grunn de 84.7 kWh Jaguar har kommunisert og de 21 kWh/100 km avlest gir det 403 km rekkevidde. Jo kortere turen er jo mer usikkert er estimatet selvfølgelig.

Stein123

Beklager skrivefeil, har rettet innlegget til 64% remaining.

Tellus

#356
Ja da stemmer tallene bedre. Basert på kjøringen som ble gjort i Spania i sommer så vil det sannsynligvis være noen km rekkevidde igjen etter at displayet viser 0% (ca 2.5% i Spania) så noe over 390 km rekkevidde kan det tyde på.

Taben

#357
Sitat fra: Tellus på torsdag 11. oktober 2018, klokken 21:22
Ja da stemmer tallene bedre. Basert på kjøringen som ble gjort i Spania i sommer så vil det sannsynligvis være noen km rekkevidde igjen etter at displayet viser 0% (ca 2.5% i Spania) så noe over 390 km rekkevidde kan det tyde på.

Her. Har nettopp kjørt Ipace nå i helgen for å teste rekkevidden før kjøp, bilen ble testkjørt på langtur fra torsdag morgen til lørdag kveld. Klarte å nå+/- 325 km typical/reel rekkevidde. Vinterstid vil jeg anta ca 275 km rekkevidde. 

Jeg og kona kjørte ilag med 2 vennepar som kjørte eksakt samme hastigheter og antall kilometer, vi testkjørte sammen. De andre kjørte hver sine Tesla X75, alle 3 bilene oppnådde akkurat +/- nesten helt samme resultat. Bilene er veldig sammenlignbare når det gjelder rekkevidde.
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Tellus

Kan du si noe om hva slags veier dere kjørte på. Dvs innslag av motorvei kontra landevei.å osv. Ville selv tro at I-Pace kanskje hadde noe mer enn X-75 på landevei og noe mindre på motorvei.

Taben

#359
Sitat fra: Tellus på lørdag 13. oktober 2018, klokken 20:26
Kan du si noe om hva slags veier dere kjørte på. Dvs innslag av motorvei kontra landevei.å osv. Ville selv tro at I-Pace kanskje hadde noe mer enn X-75 på landevei og noe mindre på motorvei.

Hei. Når jeg kjører bil så tenker vi ikke på hvilke veier vi kjører på, men å komme fra A til B. kjørte både motorveier-landevei /Oslo - Trysil, Trysil-Hamar-Dombås-Trondheim..... Vi kjørte for å teste bilenes rekkevidde. Overnattet på hytta i Trysil og Dombås. Vi er i Trondheim nå. Reiser mot Oslo imorgen etter overnatting i Trondheim.

Trodde og forstod at du hadde prøvekjørt IPace i Spania, men ser nå at du ikke har kjørt i praksis, men skriver innlegg basert på utregninger, synsing og tallfakta som ikke stemmer med reelt fakta. 3 biler kjørte i følge og hadde likt kjøremønster, Jeg i Jaguar Pace og de andre i hver sin Tesla Model X75. Jeg selv vurderer å kjøpe IPace og vil prøve ut bilen i praksis og det er det jeg gjør nå. Kjøreopplevelsen er bedre en god, hadde håpet på lengre rekkevidde. Leafen vi har nå som bil nr 2, har hverken det ene eller andre :)


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tesla model X P100D, Oktober 2017
Leaf, September 2017

Tesla model X Signatur P90D, August 2016, Solgt
BMW X5, August 2015, Solgt
BMW X3, Juni 2015, Solgt
Porsche Cayenne, juni 2014, Solgt

Reservert 2 x Model 3, 31.03.2016
Reservert Porsche Taycan, 20.04.2018
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA