Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 07. oktober 2018, klokken 14:16
Reduserer man forbruk med Chill på Tesla?
I utgangspunktet ikke. Det reduserer maks effekt og pådraget ved en gitt bevegelse av pedalen. Gjør det litt lettere å kjøre rolig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på søndag 07. oktober 2018, klokken 19:15
Det er jo kraftig redusert efektuttak, kollegaen min som kjører S70D mener at chill gir bedre økonomi.
Det gjør det nok enklere å kjøre økonomisk, men man kan fint kjøre like økonomisk i normal mode.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 07. oktober 2018, klokken 21:19

Jeg hadde sikkert skjønt hva du ville frem til om du skrev hvilken bil han kjørte.

Ja det hadde sikkert hjulpet  :)

Var en Ampera-E. Har fikset opp i originalinnlegget.

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

HelectriC

ioniq 5

RayBomb

💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

HelectriC

ioniq 5

Cowboystrekk

Dekk\felg tror jeg nok er ei stor ulempe for I-Pace. Ser på Teslan min at forbruket synker med 5-10% bare ved å bytte fra Goodyear RS-A2 helårsdekkene som er standard til Nokian R2 piggfrie vinterdekk. Ved rundt 5C er forskjellen horribel og R2 kan bruke opptil 20% mindre. Disse har samme dim. Om du går opp til 20" kan ting bli enda værre. Dekk har mye mer å si for rekkevidda enn mange tror. Litt ekstra luft i dekkene gir og noen prosent mer rekkevidde.

Prøv I-pace med 18-19" med Nokian R2\R3 med litt ekstra luft i og folk vil nok bli overraska over hvor mye det har å si.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Egil Fonn

Helt enig med "Cowboystrekk". Nokian r2 gir minst 5-10% prosent mindre forbruk enn sommerhjul på alle bilene jeg har eid. Tesla S, MB Belectric og BMW i3.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Sarepta

I følge denne artikkelen innrømmer Jaguar for første gang - så vidt jeg har sett - at bilene som leveres ut er uten den rekkevidden som har vært lovet: https://www.side3.no/motor/test-jaguar-i-pace-6691304

Det er bra at de omsider innrømmer det, og bra dersom det er sant at de har planer om å gjøre noe effektivt med det. For meg er det desto mer gåtefullt at den ene dårlige testen etter den andre har fått passere uten annet enn taushet fra Jaguar. Det er dessuten merkelig at mange av kjøperne ser ut til å ha vært villig til å akseptere eller bortforklare den rapporterte mangelen. Hadde det manglet 50 hestekrefter eller ett sekund fra 0-100 hadde nok pipa hatt en annen lyd.

Ketil Monssen

Spørs om ikke han refererer til oppdateringen som kom for noen uker siden.. Etter det jeg har forstått så er det bare estimeringen/visning av forbruk som ble endret her. Vi får krysse fingrene for at det blir forbedringer på forbruket

RuneW

Sitat fra: Ketil Monssen på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 14:14
Vi får krysse fingrene for at det blir forbedringer på forbruket

Det jeg lurer på er hvordan de skal få til en (dramatisk) forbedring av forbruket. Det er vanskelig å tro at "feil på software" skal kunne lastes for dette.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Tellus

#312
Det kan alltids være litt å hente på styring av motor samt styringen av temperatur på batteri. Kan være at Jaguar forsøker å holde batteriet innenfor en unødvendig trang temperaturkorridor. Med tanke på maks rekkevidde trenger du ikke øke temperaturen på batteriet nevnverdig før du er godt under 50% gjenstående. Et for kaldt batteri kan dog sette begrensninger for hvor mye effekt man kan ta ut.

Kan også være at gjenstående kapasitet, når instrumentene viser 0%, er unødvendig stor. Ampera-E har et ok system synes jeg. Der viser instrumentene ned til 20km gjenstående. Deretter vises ingen ting. Jaguar kunne gjort noe tilsvarende. Når det er ca 5% estimert gjenstående av batteri (tilsv rundt 20 km), vises verken gjenstående prosent eller gjenstående km. Slik det er nå tipper jeg det er minst 10 km igjen før bilen stopper, men i og med at dette ikke kan avleses så vil folk ikke se den reell rekkevidde (Jmfr Teslabjørn sine tester). 

Noen dramatisk forbedringer er jo ikke dette, men legg til effekten av at nesten alle har 20-22 hjul så kan det fort bli en del % bedring i rekkevidde.

daktari

En ting med Jaguaren er jo guess-o-meteret. Rekkevidden som GOM oppgir vil jo variere voldsomt basert på noen hemmelige algoritmer og kan være ekstremt uforutsigbar såvidt jeg forstår fra videoer og tester. Tesla sin rekkeviddevisning er fast basert på en konstant.

Prosentvisningen av SOC vil vel derimot være ganske forutsigbar. Mange Tesla-eiere foretrekker %-visning istedetfor rekkeviddevisning, og man kan velge selv men kun én. Man har den også på Jaguar, kamuflert som en slags gammeldags bensinmåler i IC, uten presise tall utover 1/4, 1/2, 3/4, men det er gjettet rekkevidde som dominerer i displayet.

Det siste jeg ikke har fått klarhet i er om Tesla og Jag beregner forbruk på lik måte?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på tirsdag 09. oktober 2018, klokken 16:36
En ting med Jaguaren er jo guess-o-meteret. Rekkevidden som GOM oppgir vil jo variere voldsomt basert på noen hemmelige algoritmer og kan være ekstremt uforutsigbar såvidt jeg forstår fra videoer og tester. Tesla sin rekkeviddevisning er fast basert på en konstant.

Prosentvisningen av SOC vil vel derimot være ganske forutsigbar. Mange Tesla-eiere foretrekker %-visning istedetfor rekkeviddevisning, og man kan velge selv men kun én. Man har den også på Jaguar, kamuflert som en slags gammeldags bensinmåler i IC, uten presise tall utover 1/4, 1/2, 3/4, men det er gjettet rekkevidde som dominerer i displayet.

Det siste jeg ikke har fått klarhet i er om Tesla og Jag beregner forbruk på lik måte?

Jeg så en som skrev at Tesla kun beregner forbruk når bilen står i D. Jaguar regner forbruk uansett. Dvs snittforbruk øker når bilen står parkert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA