Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på lørdag 06. oktober 2018, klokken 21:59
Nja, burde være rundt der med standardutgaven vil jeg tro. Vi får se.
Helt enig at den burde !

Merkelig at ikke Jaguar snart kommer med noe offisielt.
Nå kjørte Bjørn Nyland med økonomiske 19 hjul (samme som jeg har i 16 på Ae) og uten klima og lå godt under 400
Trengs justering av tilgjengelig batteri og forbruk  for å komme over.
Hjulstr hjelper litt, men har ikke noe tro på lengre rekkevidde med stålfjærer og lite utstyr på bilen.

Nordlands

Økonomiske hjul? Dekkene han fikk av Megahjul har karakter E i rullemotstand, dvs. minst 18 % høyere rullemotstandskoeffisient enn de beste vinterdekkene i samme størrelse som har karakter B.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Contango

Tesla X vs I-Pace. 236 vs 262 wh/km. Lavere forbruk enn TBs tabell men omtrent samme forskjell - 10%. X75 og I-Ipace er vel omtrent like gitt sistnevntes strupte batteri. Da er det også rimelig å vurdere de to mot hverandre på pris og utstyr. Slå på tekst for å skjønne hva de sier.

https://youtu.be/swB7v-wu3oU
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

xref

Sitat fra: Contango på lørdag 06. oktober 2018, klokken 23:48
Tesla X vs I-Pace. 236 vs 262 wh/km. Lavere forbruk enn TBs tabell men omtrent samme forskjell - 10%. X75 og I-Ipace er vel omtrent like gitt sistnevntes strupte batteri. Da er det også rimelig å vurdere de to mot hverandre på pris og utstyr. Slå på tekst for å skjønne hva de sier.

https://youtu.be/swB7v-wu3oU

Vil bare minne om at Model X er en betydelig større og tyngre bil enn I-Pace, så det er en litt rar sammenlikning og litt underlig at I-Pace ikke er minst like effektiv.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

daktari

Tesla en var en P90D som ikke gjør saken bedre, mens Jaguaren var en pre-prod. Mange fine bilder som sammenligner størrelse på de to.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: Nordlands på lørdag 06. oktober 2018, klokken 23:46
Økonomiske hjul? Dekkene han fikk av Megahjul har karakter E i rullemotstand, dvs. minst 18 % høyere rullemotstandskoeffisient enn de beste vinterdekkene i samme størrelse som har karakter B.
Er ganske sikker på at 19' hjul ruller mer økonomisk enn 22' ja , rullemotstand varierer også med underlaget så det nytter ikke å se seg blind på karakter for ett dekk isolert.

Tellus

Teslabjørn brukte byttet vel først til 19 før han kjørte racet mot Kia. Forøvrig hadde vel 19 dekkene 245 bredde. Samme som 20 dekkene. 18 dekkene tror jeg hat 235 bredde.

Nordlands

Sitat fra: knut.aulie på søndag 07. oktober 2018, klokken 10:41
Sitat fra: Nordlands på lørdag 06. oktober 2018, klokken 23:46
Økonomiske hjul? Dekkene han fikk av Megahjul har karakter E i rullemotstand, dvs. minst 18 % høyere rullemotstandskoeffisient enn de beste vinterdekkene i samme størrelse som har karakter B.
Er ganske sikker på at 19' hjul ruller mer økonomisk enn 22' ja , rullemotstand varierer også med underlaget så det nytter ikke å se seg blind på karakter for ett dekk isolert.
Jeg tenkte andre veien, de mest økonomiske hjulene vil jo være 18" med 235 dekk som har karakter B eller bedre. I forhold til 20" som blir mest vanlig, i hvert fall på sommerhjul, er det vel ikke så stor forskjell til 19" med samme bredde og dårligere karakter?

Tellus, om det var 20" vinterhjul som stod på før han byttet til 19" så har de blitt levert med 255 bredde fra forhandler.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 07. oktober 2018, klokken 09:03
Tesla en var en P90D som ikke gjør saken bedre, mens Jaguaren var en pre-prod. Mange fine bilder som sammenligner størrelse på de to.
Så det var en screenshot av P90D, men det ble vel sagt X75? Mye rart i den testen uansett, f.eks ble det snakk om chill mode for å spare strøm, men ikke nevnt range mode (som har mye å si hvis det er en P). Og hva ble Jaguaren kjørt med?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. oktober 2018, klokken 12:33
Og hva ble Jaguaren kjørt med?
Det er et godt spørsmål også. Det var en Jaguar selger som tipset en eier på face om å bruke «nødmodus» (som skrur av alt inkl klima) men skru på klima og setevarme. Dette fører vistnok til mye lavere forbruk.
Slik jeg oppfatter det blir dette en blanding av chill og range på Tesla.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

#296
Teslabjørn målte forøvrig en rekkevidde på rundt 300 km for X-90D. Mente at batteriet var maks 80 kWh. Skal vel være netto ca 82kWh i denne pakken.

https://youtu.be/q5MHeBsOPno

Counterpointer

Sitat fra: daktari på søndag 07. oktober 2018, klokken 14:16
Reduserer man forbruk med Chill på Tesla?
Det er jo kraftig redusert efektuttak, kollegaen min som kjører S70D mener at chill gir bedre økonomi.

Tellus

#298
Min sønn kjørte Lillehammer - Oslo i dag med Ampera-E. I følge ham selv lå han litt over der det var mulig, men det var en del kø fra syd for Hamar og et stykke sydover. I alt 208 km. Snitt 17,7 kWh/100 km. 34% gjenstående. Total rekkevidde mellom 315 og 327 km avhengig av om man legger prosent gjenstående eller snittforbruk og antatt batterikapasitet på 58 kWh til grunn.

Av det vi har sett så langt så ser det ut som om I-Pace ville klart en noe mer. EPA for de to bilene er forøvrig ganske like. I-Pace har nok et mer effektivt varmeapparat.


Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på søndag 07. oktober 2018, klokken 20:46
Min sønn kjørte Lillehammer - Oslo i dag. I følge ham selv lå han litt over der det var mulig, men det var en del kø fra syd for Hamar og et stykke sydover. I alt 208 km. Snitt 17,7 kWh/100 km. 34% gjenstående. Total rekkevidde mellom 315 og 327 km avhengig av om man legger prosent gjenstående eller snittforbruk og antatt batterikapasitet på 58 kWh til grunn.

Av det vi har sett så langt så ser det ut som om I-Pace ville klart en noe mer. EPA for de to bilene er forøvrig ganske like. I-Pace har nok et mer effektivt varmeapparat.

Jeg hadde sikkert skjønt hva du ville frem til om du skrev hvilken bil han kjørte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA