Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. oktober 2018, klokken 13:09
Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 06. oktober 2018, klokken 12:35
Men er det slik at A på et 16" dekk er bedre enn A på et 20"?
Ja. Ikke p.g.a rullemotstanden i selve dekket, men grunnet forskjellen i totalvekt og stivhet i vegger. Gitt ellers likt da. Magnesiumfelger f.eks kan jo tippe totalen motsatt vei for 20 tommere.

Ja, jeg sliter veldig med valg av felger. Håpløst å finne data på hva de veier. Noen gode tips til lette felger?

oyvind86

Sitat fra: Tellus på lørdag 06. oktober 2018, klokken 12:54
Sitat fra: xref på lørdag 06. oktober 2018, klokken 12:25
Sitat fra: bmw2002 på lørdag 06. oktober 2018, klokken 11:38
Kjører kun i skjorte her.

Bilen er helt fantastisk å kjøre. Komfort og seter gjør dette langt mer komfortabelt enn andre elbiler.

Rekkevidden ligger i praktisk bruk på rundt 35-40 mil. Da må vi uansett ha en pause.

Det er vel ingen som har vært i nærheten av 40 mil ved "praktisk bruk" enda? Derav stridens kjerne. At bilen er flott å sitte i er det få som bestrider. Derimot er problemet at Jaguar oppgir tilsynelatende voldsomt optimistiske tall hva gjelder rekkevidde.

Det er flere som har logget et forbruk som tilsier rundt 400 km rekkevidde nå i høst. Til og med Teslabjørn var i nærheten av dette med sin konstant 94 km/t avlest speedometer test. Han insisterer på at batteriet er mindre enn det Jaguar markedsfører derfor ligger han lavere i estimert total rekkevidde.

Så ja, godt over godt 400 km bør være enkelt sommertids med standardmodellen i ikke alt for høye hastigheter.
Men man kjører jo ikke til bilen stopper når man er på tur så praktisk sett bør man på langtur lade hver ca hver 300 km. Om vinteren noe oftere.

Testen til Bjørn var ved avskrudd klima anlegg. Han klarte 373, med klima på hadde han nok havnet 320-330 i konstant 90 km/t. GPS fart.

Tellus

Sitat fra: oyvind86 på lørdag 06. oktober 2018, klokken 14:35

Testen til Bjørn var ved avskrudd klima anlegg. Han klarte 373, med klima på hadde han nok havnet 320-330 i konstant 90 km/t. GPS fart.

Teslabjørn startet opp turen mens bilen fortsatt tok lading og han kjørte ikke til batteriet var tomt. Ditt anslag på 12-15% til varmeapparatet er vel en smule i overkant. Ikke engang min Ampera-E finner på å bruke noe i nærheten av dette på langtur på høsten. Den har ikke engang varmepumpe.

oyvind86

Sitat fra: Tellus på lørdag 06. oktober 2018, klokken 16:33
Sitat fra: oyvind86 på lørdag 06. oktober 2018, klokken 14:35

Testen til Bjørn var ved avskrudd klima anlegg. Han klarte 373, med klima på hadde han nok havnet 320-330 i konstant 90 km/t. GPS fart.

Teslabjørn startet opp turen mens bilen fortsatt tok lading og han kjørte ikke til batteriet var tomt. Ditt anslag på 12-15% til varmeapparatet er vel en smule i overkant. Ikke engang min Ampera-E finner på å bruke noe i nærheten av dette på langtur på høsten. Den har ikke engang varmepumpe.

Jeg vurderer bilen selv til info, men er skuffet over rekkevidden. Bilen tipper jeg var fulladet med 100 % batteri visning de siste 30 min. Før testen ble utført. Bjørn mistenkte at viften gikk på slutten av lading og at det var det som gjorde at bilen tok imot ca. 0,8-9 kWh. Etter utført test hadde Bjørn 6 km. Oppgitt rekkevidde.

Testen tok rundt 4 t. Og 30 min. I snitt temp. På rundt 8-9 grader. Klima på 21,5 grader sluker noen få mil på denne tiden.

Til sammenligning så jeg han prøvde en S P100D med klima på 21,5 grader for et par uker siden. Denne gjorde over 50 mil på samme test med noe regn og vått føreforhold. Gjenstående rekkevidde på 10 km.

Blir spennende å se rekkevidde test på I-pace når temperatur går ned mot -10 grader. (Med klima på).

Chimp

Jeg velger å tro bjørn tar feil ang total tilgjengelig batteripakke. I den spanske testen kjørte de til null, og bilen hadde fortsatt mer å gi. Kan være det ligger en tilgjengelig buffer der.
Jeg velger å tro han stoppet testen for tidlig og at det er slik jaguar oppgir, ca 85 tilgjengelig. Uansett liten betydning. Er som andre skriver her, kjører du 350 km +++ må du ha pause uansett. Skjønner ikke helt denne angsten når det er så mange lademuligheter i norge. Angsten er selvfølgelig reell andre land i europa, men det er jo bare å stoppe på kiwi og ta en 20mins lading så er alt gull

tuono

#275
Angst har vel lite med saken å gjøre! Tror de fleste her inne har såpass erfaring med elbil at det er et tilbakelagt stadium.
Går vel mer på markedsføring vs faktisk leveranse. Folk begynner vel å bli dritt lei av at samtlige leverandører av elbiler på en eller annen måte klarer å svikte i så henseende.

Du gjør helt riktig å heller forholde deg til en eller annen spansk test. Hva en amatør som TB tuller rundt med har ingen relevans. Hva kan vel han om elbilbatterier?  :)

daktari

81,5 eller 84,7 kWh tilgjengelig er bare ca 15 km ekstra rekkevidde.

Problemet oppstår når man kjører fra 80-20% eller 70-10 på 2. etappe. Da har man 60% av 35 mil, altså 21 mil som for mange er noe kort.

Sjelden man kjører  100-0...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1000kwh

Sitat fra: Tellus på lørdag 06. oktober 2018, klokken 16:33
Sitat fra: oyvind86 på lørdag 06. oktober 2018, klokken 14:35

Testen til Bjørn var ved avskrudd klima anlegg. Han klarte 373, med klima på hadde han nok havnet 320-330 i konstant 90 km/t. GPS fart.

Teslabjørn startet opp turen mens bilen fortsatt tok lading og han kjørte ikke til batteriet var tomt. Ditt anslag på 12-15% til varmeapparatet er vel en smule i overkant. Ikke engang min Ampera-E finner på å bruke noe i nærheten av dette på langtur på høsten. Den har ikke engang varmepumpe.
Hvor mye praktisk rekkevidde har man igjen ved 6km på dashbordet?:p

Counterpointer

Sitat fra: daktari på lørdag 06. oktober 2018, klokken 20:40
81,5 eller 84,7 kWh tilgjengelig er bare ca 15 km ekstra rekkevidde.

Problemet oppstår når man kjører fra 80-20% eller 70-10 på 2. etappe. Da har man 60% av 35 mil, altså 21 mil som for mange er noe kort.

Sjelden man kjører  100-0...
Pluss at forventningen til en bil med 90 kWh brutto og en pris på 7-900 k er at den skal være bedre enn en Opel eller en Koreansk bil til omtrent en tredjedel......

Tellus

Man kan diskutere formelle rekkevidder eller praktisk rekkevidde. Vanskelig å diskutere begge deler samtidig. Batteristørrelse og WLTP rekkevidde hører begge innenfor det formelle rammeverket.

Har ikke noe problem å innrømme at jeg ville ladet etter 300-350 km på første legg der jeg startet med et fulladet batteri som hadde fått tid til å balansere cellene. Hvis jeg må lade etter legg to ville det blitt etter rundt 250-300 km da jeg kun ville ladet til ca 80% etter første legg.

Tellus

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. oktober 2018, klokken 20:59
Sitat fra: daktari på lørdag 06. oktober 2018, klokken 20:40
81,5 eller 84,7 kWh tilgjengelig er bare ca 15 km ekstra rekkevidde.

Problemet oppstår når man kjører fra 80-20% eller 70-10 på 2. etappe. Da har man 60% av 35 mil, altså 21 mil som for mange er noe kort.

Sjelden man kjører  100-0...
Pluss at forventningen til en bil med 90 kWh brutto og en pris på 7-900 k er at den skal være bedre enn en Opel eller en Koreansk bil til omtrent en tredjedel......

Jeg har også Ampera-E og mine forventinger har vært at I-Pace går like langt om sommeren og litt lengre om vinteren. Ampera-E og I-Pace har omtrent samme EPA rekkevidde så det blir spennende å se.

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på lørdag 06. oktober 2018, klokken 21:03
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. oktober 2018, klokken 20:59
Sitat fra: daktari på lørdag 06. oktober 2018, klokken 20:40
81,5 eller 84,7 kWh tilgjengelig er bare ca 15 km ekstra rekkevidde.

Problemet oppstår når man kjører fra 80-20% eller 70-10 på 2. etappe. Da har man 60% av 35 mil, altså 21 mil som for mange er noe kort.

Sjelden man kjører  100-0...
Pluss at forventningen til en bil med 90 kWh brutto og en pris på 7-900 k er at den skal være bedre enn en Opel eller en Koreansk bil til omtrent en tredjedel......

Jeg har også Ampera-E og mine forventinger har vært at I-Pace går like langt om sommeren og litt lengre om vinteren. Ampera-E og I-Pace har omtrent samme EPA rekkevidde så det blir spennende å se.
At den ikke går like langt på sommer og høst vet vi nå. Gjenstår kun vinter (hvor den bør ha GODE sjanser til å være bedre).

Tellus

Har du 400 km praktisk rekkevidde nå om dagen med din Ampera ? Det har ikke jeg. Om sommeren med avslått AC og norsk landevei har jeg greit 450 km med Ampera. På motorvei,- not so much.

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på lørdag 06. oktober 2018, klokken 21:43
Har du 400 km praktisk rekkevidde nå om dagen med din Ampera ? Det har ikke jeg. Om sommeren med avslått AC og norsk landevei har jeg greit 450 km med Ampera. På motorvei,- not so much.
Nå klarer ikke I-Pace 400 km praktisk rekkevidde, så .......

Tellus

Nja, burde være rundt der med standardutgaven vil jeg tro. Vi får se.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA