Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på fredag 05. oktober 2018, klokken 18:21
Spørsmålet er blant annet om de kan skru av en motor eller om begge må trekke strøm samtidig. Man kan tenke seg en øko-Jag med bare bakhjulsdrift kalt EV200. Må de kanskje bytte drivenhet på en av akslene til induksjon for å løse dette?

Permanent magnet-motorer kan ikke slåes av slik som på Tesla der man har såkalt Torque sleep.

krl

Jag har tydeligvis gått på en smell her. Men bilen ser veldig ålreit ut ellers, god plass etc..

Tellus

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 05. oktober 2018, klokken 18:30
Sitat fra: daktari på fredag 05. oktober 2018, klokken 18:21
Spørsmålet er blant annet om de kan skru av en motor eller om begge må trekke strøm samtidig. Man kan tenke seg en øko-Jag med bare bakhjulsdrift kalt EV200. Må de kanskje bytte drivenhet på en av akslene til induksjon for å løse dette?

Permanent magnet-motorer kan ikke slåes av slik som på Tesla der man har såkalt Torque sleep.

I utgangspunktet er permanentmagnetmotor mer effektive enn induksjonsmotorer. Torque sleep har vel også kun effekt i motorveihastighet så man nå nok lete etter andre grunner enn dette hvis det viser seg at I-Pace ruller dårlig.

Stikkkontakt

Sitat fra: Tellus på fredag 05. oktober 2018, klokken 21:24
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 05. oktober 2018, klokken 18:30
Sitat fra: daktari på fredag 05. oktober 2018, klokken 18:21
Spørsmålet er blant annet om de kan skru av en motor eller om begge må trekke strøm samtidig. Man kan tenke seg en øko-Jag med bare bakhjulsdrift kalt EV200. Må de kanskje bytte drivenhet på en av akslene til induksjon for å løse dette?

Permanent magnet-motorer kan ikke slåes av slik som på Tesla der man har såkalt Torque sleep.

I utgangspunktet er permanentmagnetmotor mer effektive enn induksjonsmotorer. Torque sleep har vel også kun effekt i motorveihastighet så man nå nok lete etter andre grunner enn dette hvis det viser seg at I-Pace ruller dårlig.

Og PM-motorer har et større effektivitetsovertak på lav last. Dvs i alle hastigheter ettersom langkjøring selv i 100 kmt bare krever ca 20 kw) Det er noe som skurrer veldig med forbruket. Ikke minst i veldig lave hastigheter(landevei med maks 80)

daktari

Sitat fra: Tellus på fredag 05. oktober 2018, klokken 21:24. ..Torque sleep har vel også kun effekt i motorveihastighet...
Hvor har du det fra?
Mener å ha lest at Tesla en går fra FWD til AWD kun under en viss temperatur og ved en viss akselerasjon.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Jeg forventer at I-Pace sluker energi i høye hastigheter, men i moderate og lavere hastigheter burde den ikke ha dårligere effektivitet enn en Model-X. I-Pace er litt lettere og har i utgangspunket en motorteknologi som burde legge grunnlag for lavt forbruk.

Hvis det viser seg at I-Pace har betydelig høyere forbruk enn MX i moderate hastigheter også når den er beskodd med 18 tommers hjul så må det være et eller annet med motorene som ikke fungerer optimalt. Ser ikke helt hva annet det skal kunne være.

hemi

Hadde vært stas om det kunne ordnes i SW, bilen er jo flott i seg selv.

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på fredag 05. oktober 2018, klokken 22:13
Jeg forventer at I-Pace sluker energi i høye hastigheter, men i moderate og lavere hastigheter burde den ikke ha dårligere effektivitet enn en Model-X. I-Pace er litt lettere og har i utgangspunket en motorteknologi som burde legge grunnlag for lavt forbruk.

Hvis det viser seg at I-Pace har betydelig høyere forbruk enn MX i moderate hastigheter også når den er beskodd med 18 tommers hjul så må det være et eller annet med motorene som ikke fungerer optimalt. Ser ikke helt hva annet det skal kunne være.

Evt. så er det i overmåte mye batterivarming. Tesla har jo muligheten til å bruke overskuddsvarme fra motorene til å varme batteriet, om Jaguar ikke har den muligheten kan det hende varmeelementene går kontinuerlig. På Tesla kan man aktivere Range Mode, som slår av batterivarmeren over -10 grader eller så. Kan godt være at Jaguar trenger en slik funksjon, for uten Range Mode bruker TMX MYE strøm på småturer i kulda.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kåre Knatten

Nå virker det som om Jaguar-menigheten mer lojale enn Tesla-klanen, ingen ting er galt. Alt løser seg på neste oppdatering av softwaren. Hvis du må rusle rundt i 70 km/t, uten varmeapparat,  ha ballongdekk (høyt lufttrykk) og helst nedoverbakke,  for å oppnå lovet rekkevidde.  Da er det noe som er riv ruskende galt. Minner om tiden med Think, hvor en måtte investere i dynedress for å rekke jobben på en ladning.

bmw2002

Kjører kun i skjorte her.

Bilen er helt fantastisk å kjøre. Komfort og seter gjør dette langt mer komfortabelt enn andre elbiler.

Rekkevidden ligger i praktisk bruk på rundt 35-40 mil. Da må vi uansett ha en pause.

xref

Sitat fra: bmw2002 på lørdag 06. oktober 2018, klokken 11:38
Kjører kun i skjorte her.

Bilen er helt fantastisk å kjøre. Komfort og seter gjør dette langt mer komfortabelt enn andre elbiler.

Rekkevidden ligger i praktisk bruk på rundt 35-40 mil. Da må vi uansett ha en pause.

Det er vel ingen som har vært i nærheten av 40 mil ved "praktisk bruk" enda? Derav stridens kjerne. At bilen er flott å sitte i er det få som bestrider. Derimot er problemet at Jaguar oppgir tilsynelatende voldsomt optimistiske tall hva gjelder rekkevidde.
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Jejl

Hvilke dekk kommer bilen med?
Vår 5 år gamle P85 som har kjørt over 100 000 km har i praksis lengre rekkevidde nå enn da den var ny grunnet at vi gikk fra originaldekkene som jeg tror hadde F i rullemotstand til Landsail som har B i rullemotstand.

Stikkkontakt

Sitat fra: Jejl på lørdag 06. oktober 2018, klokken 12:33
Hvilke dekk kommer bilen med?

Den kommer med forskjellige dekk, men alle har B eller C.
Men er det slik at A på et 16" dekk er bedre enn A på et 20"?

Tellus

Sitat fra: xref på lørdag 06. oktober 2018, klokken 12:25
Sitat fra: bmw2002 på lørdag 06. oktober 2018, klokken 11:38
Kjører kun i skjorte her.

Bilen er helt fantastisk å kjøre. Komfort og seter gjør dette langt mer komfortabelt enn andre elbiler.

Rekkevidden ligger i praktisk bruk på rundt 35-40 mil. Da må vi uansett ha en pause.

Det er vel ingen som har vært i nærheten av 40 mil ved "praktisk bruk" enda? Derav stridens kjerne. At bilen er flott å sitte i er det få som bestrider. Derimot er problemet at Jaguar oppgir tilsynelatende voldsomt optimistiske tall hva gjelder rekkevidde.

Det er flere som har logget et forbruk som tilsier rundt 400 km rekkevidde nå i høst. Til og med Teslabjørn var i nærheten av dette med sin konstant 94 km/t avlest speedometer test. Han insisterer på at batteriet er mindre enn det Jaguar markedsfører derfor ligger han lavere i estimert total rekkevidde.

Så ja, godt over godt 400 km bør være enkelt sommertids med standardmodellen i ikke alt for høye hastigheter.
Men man kjører jo ikke til bilen stopper når man er på tur så praktisk sett bør man på langtur lade hver ca hver 300 km. Om vinteren noe oftere.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på lørdag 06. oktober 2018, klokken 12:35
Men er det slik at A på et 16" dekk er bedre enn A på et 20"?
Ja. Ikke p.g.a rullemotstanden i selve dekket, men grunnet forskjellen i totalvekt og stivhet i vegger. Gitt ellers likt da. Magnesiumfelger f.eks kan jo tippe totalen motsatt vei for 20 tommere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA