Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

geear


Contango

Denne tabellen fra TB gir et godt svar på fakta det er vanskelig å forstå årsaken til.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Chimp

Skjønner faktisk ikke hva du sikter til. Er svært lite relevante hastigheter som er testet her siden "alle" er over lovlig fart i Norge.
At i pace har høyere luftmotstand enm tmx har vært kjent siden bilen ble lansert så at den bruker mye energi i 150 km/t burde ikke komme som noen overraskelse.

Nordlands

Jeg tror poenget er at forskjellen i forbruk ikke øker jevnt med høyere hastighet, men jeg synes begge datasettene passer greit med eksponensielle kurver, bare +/-  2 %. Jeg tror uansett punktene er basert på så lite grunnlag at feilmarginen på verdiene kan være +/- 15 %, men trenden er nok reell.

Dersom jeg legger de enkle eksponensielle kurvene til grunn skal WLTP kunne nås med snitthastighet under 70 km/t (til sammenligning er snitt i WLTP-test 46 km/t).
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Tellus

I sommer ble noen biler testet i Spania. Deriblant en I-Pace prototype. Testen gikk som kjent dårlig for I-Pace med kun rekkevidde litt over 300 km. En interessant kommentar var likevel at bilen gikk ca 2.5% lengre fra displayet viste 0% til bilen stoppet. Bilen var en tidlig prototype så programvaren kan sikkert ha endret seg, men det kan godt være at det ligger rundt 10 km ekstra rekkevidde etter at bilen viser 0%.

Contango

Sitat fra: Chimp på onsdag 03. oktober 2018, klokken 22:27
Skjønner faktisk ikke hva du sikter til. Er svært lite relevante hastigheter som er testet her siden "alle" er over lovlig fart i Norge.
At i pace har høyere luftmotstand enm tmx har vært kjent siden bilen ble lansert så at den bruker mye energi i 150 km/t burde ikke komme som noen overraskelse.
Da skal jeg hjelpe deg litt.
1. Disse forskjellene er ikke forklarbare med luftmotstand, og jeg synes det argumentet nå begynner å bli passelig utslitt.
2. 110-130 km/t er høyst relevant på Østlandet og ut av Norge. Tror du kjøpere av en 9+ kvadratmeters bil med 400 hk til litt under millionen tenker å bruke bilen bare til butikken? Disse kjøperne (jeg er en av de) skal ha en bil som har en robust rekkevidde sommer og vinter i hastigheter utover Think kapasitet. For den prisen, med den markedsføringen Jaguar har hatt, og med X som sammenligning er det ingen ublu forventning.
3. Jeg har ikke harde data på forbruket i lavere hastigheter men bilen er rapportert å være et energisluk også der.

Jeg vil ha en forklaring fra Jaguar på fakta. Hvorfor bruker bilen så infernalsk mye strøm og hva har de tenkt å gjøre med det?

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Chimp

Er selv en av dem, og helt enig i at Jaguar MÅ på banen her og gi noe annet enn en standard uttalelse om WLTP. Jeg antok da jeg bestilte at WLTP var optimistisk på samme måte som NEDC, men hadde forventet å være i nærheten av 420 i praktisk rekkevidde med AC en sommerdag.

Det jeg fortsatt ikke skjønner er hvorfor ikke luftmotstanden skal ha noe å si her, den gjør seg jo ekstra tydelig i høye hastigheter. Det er sikkert ikke mulig å forklare meg det, en grunn til at jeg ikke ble ingeniør :)
Men la oss heller si at det er svært skuffende at de går ut med et så optimistisk anslag i rekkevidde, når batterikapasiteteten er ca 81 kWh og de viser et høyere forbruk enn Tesla model x. At de skulle ha høyere forbruk enn TMX må de ha visst etter et par turer i bilen, og matematikerne deres hadde også garantert funnet ut av det på et tidligere stadie. Så hvordan går da regnestykket til Jaguar opp, høyere forbruk men lenger rekkevidde.

Jeg er rolig og urolig. Rolig fordi jeg neppe trenger mer enn 300 km rekkevidde. Urolig fordi jeg har satt så mye penger i en bil som kan bli vanskelig å selge senere. Og jaguar er stille som østers, og det hjelper ikke på.

Tellus

Sitat fra: Chimp på torsdag 04. oktober 2018, klokken 09:08
Er selv en av dem, og helt enig i at Jaguar MÅ på banen her og gi noe annet enn en standard uttalelse om WLTP. Jeg antok da jeg bestilte at WLTP var optimistisk på samme måte som NEDC, men hadde forventet å være i nærheten av 420 i praktisk rekkevidde med AC en sommerdag.


Er det noe som tyder på at du ikke skal klare dette ? I hvert fall med standardutgaven.

Contango

Tellus - det er med respekt å melde et spørsmål som er misvisende nå. Det er mulig at standardutgaven har mye bedre effektivitet  med de mindre 18", men det er noe du i spørsmålet ditt tar for gitt. Bevisbyrden med de harde dataene vi har på SE/HSE nå er omvendt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Jeronan

Sitat fra: Contango på torsdag 04. oktober 2018, klokken 10:00
Tellus - det er med respekt å melde et spørsmål som er misvisende nå. Det er mulig at standardutgaven har mye bedre effektivitet  med de mindre 18", men det er noe du i spørsmålet ditt tar for gitt. Bevisbyrden med de harde dataene vi har på SE/HSE nå er omvendt.

That is why Jaguar needs to break the silence and start facing their customers with answers!  >:(

How did they manage the 470 km WLTP? What model of the i-Pace did they use for this test? What type and size tires did they use for this test? etc.. etc...

As right now, seeing Bjørn's latest 90 km/h test video, it's downright impossible to achieve the advertised 470 km WLTP range. Even if you tried to hypermile at 50 km/h.

So Jaguar needs to stop hiding and come forward with answers!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Chimp

Sitat fra: Tellus på torsdag 04. oktober 2018, klokken 09:29
Sitat fra: Chimp på torsdag 04. oktober 2018, klokken 09:08
Er selv en av dem, og helt enig i at Jaguar MÅ på banen her og gi noe annet enn en standard uttalelse om WLTP. Jeg antok da jeg bestilte at WLTP var optimistisk på samme måte som NEDC, men hadde forventet å være i nærheten av 420 i praktisk rekkevidde med AC en sommerdag.


Er det noe som tyder på at du ikke skal klare dette ? I hvert fall med standardutgaven.

Med 18tommer, uten regn, svingete norsk 60-80vei så ja.
Men hva hvis jeg skal kjøre på 90-100-110veier. Da virker det ut fra rapporter som har kommet så langt, at praktisk rekkevidde blir ca 370 km.

Og dette med 18tommer er kun en antakelse. Ingen rapporter fra frittstående eller Jaguar.
Tror ikke de følger med her eller andre steder, håper noen kan ta jobben med å benytte sine kontakter for å få et svar fra dem.

Tellus

Det er vel ganske opplagt at den rapporterte WLTP testen er med standardutgaven. Tror det skal oppgis tall også for andre utstyrsvarianter. Kan nevne at WLTP forskjellen for Nissan Leaf er over 5% mellom 16 og 17 tommers hjul.

Det har blitt uttalt at WLTP for 22 hjul for I-Pace er 423 km. Dette i hht til svenska  Transportstyrelsen. Hvis dette er korrekt så er det over 10% rekkeviddeforskjell mellom 22 tommer og 18 tommer. Har ikke sett dette bekreftet.


turfsurf

Jeg tror nok Jaguar har sitt på det tørre. WLTP på 470km med S utgaven og 18 tommere. At det ikke omsettes til høy rekkevidde i rask landevei / motorvei fart med 22 tommere er en annen sak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. oktober 2018, klokken 12:10
Jeg tror nok Jaguar har sitt på det tørre. WLTP på 470km med S utgaven og 18 tommere. At det ikke omsettes til høy rekkevidde i rask landevei / motorvei fart med 22 tommere er en annen sak.

Isolert sett skal ikke 22" være ødeleggende for forbruket,men kombinasjonen bredde og ikke minst tunge felger er pyton.

Chimp

Har selv gått for 18tommersvarianten, det var for å kutte kostnader- nå er jeg happy med det. Har på bilder sett bedre ut enn ventet, og dersom denne kan klare WLTP er det et kjempestort pluss.
Har lagt på panoramatak, noen som antar dette betyr kortere rekkevidde grunnet mer bruk av AC samt kanskje 70 kg høyere vekt på bilen? Vekten havner jo på "feil sted", ideelt er jo ha vekt plassert lavt.
Hvis det kan bety 5-10 % redusert rekkevidde må det revurderes

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA