Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Tellus på tirsdag 28. august 2018, klokken 08:21
Snittfart på 78 km/t er svært langt fra hypermiling. Det er nok mer sammenlignbart med norsk landeveiskjøring.
Det var ikke hypermiling, men det var ikke representativt for norsk landeveiskjøring heller. De surret rundt uten klima og stereo, i 78km/t på motorveier, fordi de hadde blitt fortalt at bilen var mest effektiv der, i ganske god sommertemperatur, +25 tror jeg(?) (lav luftmotstand).

Sitat fra: GreenBeHH på mandag 27. august 2018, klokken 19:01
Jeg har i dag en praktisk rekkevidde i min 3 år gamle eGolf som tilsvarer det som står i brosjyren (NEDC tall ved 20 grader og normalt forsiktig kjøring).
Hvis du kjører 190km, altså ~115Wh/km, med e-Golfen din, uten negative høydemeter eller kraftig medvind, så er det mer enn normalt forsiktig kjøring...

Men hele poenget her er jo at WLTP skal være mer representativt for virkeligheten enn NEDC, så det er svært skuffende hvis det viser seg at 470km ikke er normalt realistisk med i-Pace. Ikke fordi i-Pace ikke vil være en god bil, men fordi det er skuffende at vi nok en gang ser ut for å gå mot en standard for forbruksmåling som ikke er virkelighetsnær!

Burns

Mer realistisk vil det jo bli, men om det er godt nok gjenstår vel å se. Du kommer jo ikke unna at kjørestil og værforhold m.m. vil spille en del inn her.

http://wltpfacts.eu/from-nedc-to-wltp-change/

S.S

WLTP har gjennomsnitt 46,5 km/t, så snitt rundt 70-80 er langt over, og hypermiling foregår vel i maks 40.

At de i TopGear ikke brukte varmeapparat, stereo og hadde med powerbank for telefonlading, har ikke utgjort mer enn 2 km i rekkevidde, så bare knapt worth the effort.

I temperatur 20+ grader, ville de bare brukt vifta, kanskje 50 W, stereo det samme, og mobilen ingenting, så etter 5 timers kjøring ville det utgjort 0,4 kWh.

Dermed er ikke nødvendigvis dette helt uoppnåelig for noen som skal på langtur og kjører veldig pent, uten for mye høydemeter.

geear

Jeg vil tro det handlet om AC eller ikke. Hvis de gjode en så dårlig vurdering med tanke på forbruk, at de skulle spare 0,4kWh, har du da noen som helst tiltro til noe som helst av det de har skrevet eller gjort i forbindelse med denne testen?

geear

Sitat fra: Burns på tirsdag 28. august 2018, klokken 10:27
Mer realistisk vil det jo bli, men om det er godt nok gjenstår vel å se. Du kommer jo ikke unna at kjørestil og værforhold m.m. vil spille en del inn her.

http://wltpfacts.eu/from-nedc-to-wltp-change/
Det er fortsatt skuffende. Jeg mener at en slik standard burde være noe mor på 50 år ville oppnå om hun satte seg inn i bilen en dag med 15 grader og kjørte "blandet kjøring" i fartsgrensene, og at man derfor faktisk heller kunne oppnå lenger rekkevidde i mange tilfeller.

Kall det et mål på medianforbruk?

S.S

#185
Vi får vente på EPA-ratingen.  Den er oftest lett oppnåelig i normal kjøring.

Les testen i TopGear. De er veldig flinke til å beskrive alle forholdsregler, som å ikke åpne ruter pga ekstra luftmotstand, etc. Alt som var mulig å slå av ble slått av. Bare tøys, mener jeg, siden det har så liten innvirkning på bil med stort batteri.

På en Citroen Saxo eller lignende med lite batteri vil det utgjøre mer.

Kommentar på TopGear testen:
https://insideevs.com/heres-how-far-the-jaguar-i-pace-can-go-on-single-charge/

Disqusor

EPA gir "reelle" forbrukstall, ja, for "normal" kjøring, holder normal trafikk, norsk landevei, vil gi noen noen overraskelser, i positiv forstand.

Min erfaring, med i3, er at forbruket, under "normale trafikkforhold, gir forbrukstall, som er vesentlig bedre enn det som er oppgitt for WLTP, vesentlig bedre ! For egen del som en positiv gledelig overraskelse !

samotholt

Skjønner jeg ikke. EPA er så langt jeg har observert strengere (gir altså høyere forbruk og mindre rekkevidde) enn WLTP. Om EPA da er realistiske tall (noe som det er på Tesla) så kan vel ikke WLTP være det? WLTP virker å ligge sånn "midt i mellom" EPA og NEDC - og vil da være for optimistisk.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

daktari

Det er vel heller slik at mange har erfaring med forbruk fra norsk landeveiskjøring i 80 og 60 km/t, som i praksis har veldig lite akselerasjoner og foregår under 70 km/t i snitt. Dette er nok  er mindre krevende enn WLTP.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 29. august 2018, klokken 21:14
Det er vel heller slik at mange har erfaring med forbruk fra norsk landeveiskjøring i 80 og 60 km/t, som i praksis har veldig lite akselerasjoner og foregår under 70 km/t i snitt. Dette er nok  er mindre krevende enn WLTP.
Under sånne forhold oppnår man lett NEDC både med i3 og Tesla.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. august 2018, klokken 21:31
Sitat fra: daktari på onsdag 29. august 2018, klokken 21:14
Det er vel heller slik at mange har erfaring med forbruk fra norsk landeveiskjøring i 80 og 60 km/t, som i praksis har veldig lite akselerasjoner og foregår under 70 km/t i snitt. Dette er nok  er mindre krevende enn WLTP.
Under sånne forhold oppnår man lett NEDC både med i3 og Tesla.
Jepp, og de opplever at det er "realistiske forhold" og dermed "realistiske tall". Selv kjører jeg såpass mye på motorvei i 110-soner at det er ganske så uoppnåelig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

#191
Sitat fra: daktari på onsdag 29. august 2018, klokken 22:53
Jepp, og de opplever at det er "realistiske forhold" og dermed "realistiske tall". Selv kjører jeg såpass mye på motorvei i 110-soner at det er ganske så uoppnåelig.
Ja, og mye er avhengig av kjørestil. Selv når vi kjører på denne type landevei ligger vi normalt greit over NEDC på Model X, men da kjører vi forbi når det er mulig og påkrevd, og ligger stort sett og tipper litt over fartsgrensen. Roer vi ned derimot og ligger i køen, tipper vi fort ned i NEDC forbruk. Ellers finner jeg det lettere å oppnå NEDC med X enn med i3.

Motorvei er foresten utrolig effektivt hvis man kjører i landeveishastighet. I Italia og Tyskland har jeg sett veldig lavt forbruk på noen strekk hvor det har vært langt mellom SuC og vi har kjørt i 90km/t på motorvei. Har en teori om at det skyldes mengden med trafikk som gjør at man stort sett kjører i medvind uansett. Dette tror jeg og er grunnen til at TopGear fikk såpass bra(?) resultat med I-Pace.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Skal ikke påstå jeg har mye erfaring med økokjøring på langtur med elbil, men har aldri vært i nærheten av å klare NEDC-forbruk over lang tid uten negative høydemeter på verken e-Golf (115Wh/km) eller Model X (165Wh/km?). Kjører som regel med bilen full med folk eller ski eller sykler på kroken, og har helt annet fokus enn økokjøring, men syns NEDC virker temmelig uoppnåelig uten å bli rundingsbøye for andre trafikanter.

Sarepta

#193
Sitat fra: gr på torsdag 30. august 2018, klokken 11:38
Kjører som regel med bilen full med folk eller ski eller sykler på kroken, og har helt annet fokus enn økokjøring, men syns NEDC virker temmelig uoppnåelig uten å bli rundingsbøye for andre trafikanter.

Enig. Det samme gjelder i3. Har aldri vært i nærheten av 300 km, selv med forsiktig kjøring og AC avslått. WLTP på 225 km derimot, oppnås vår/sommer/høst uten kompromisser, så lenge kjøringen foregår i flatt terreng utenfor motorvei. 260 km er persen, antakelig med gunstig vind.

xyzzy

Sitat fra: daktari på onsdag 29. august 2018, klokken 22:53
Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. august 2018, klokken 21:31
Sitat fra: daktari på onsdag 29. august 2018, klokken 21:14
Det er vel heller slik at mange har erfaring med forbruk fra norsk landeveiskjøring i 80 og 60 km/t, som i praksis har veldig lite akselerasjoner og foregår under 70 km/t i snitt. Dette er nok  er mindre krevende enn WLTP.
Under sånne forhold oppnår man lett NEDC både med i3 og Tesla.
Jepp, og de opplever at det er "realistiske forhold" og dermed "realistiske tall". Selv kjører jeg såpass mye på motorvei i 110-soner at det er ganske så uoppnåelig.

Med Ioniq oppnår jeg  WLTP på en 200 km tur der det meste er 100/110 på sommeren, uten å gjøre noe spesielt. ACC på fartsgrensen, kjører forbi om noe er langsommere.

Frem og tilbake uten lading med i-Pace er håpet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA