Skrevet av Emne: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer  (Lest 98875 ganger)

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6396
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #180 på: tirsdag 28. august 2018, klokken 10:12 »
Snittfart på 78 km/t er svært langt fra hypermiling. Det er nok mer sammenlignbart med norsk landeveiskjøring.
Det var ikke hypermiling, men det var ikke representativt for norsk landeveiskjøring heller. De surret rundt uten klima og stereo, i 78km/t på motorveier, fordi de hadde blitt fortalt at bilen var mest effektiv der, i ganske god sommertemperatur, +25 tror jeg(?) (lav luftmotstand).

Jeg har i dag en praktisk rekkevidde i min 3 år gamle eGolf som tilsvarer det som står i brosjyren (NEDC tall ved 20 grader og normalt forsiktig kjøring).
Hvis du kjører 190km, altså ~115Wh/km, med e-Golfen din, uten negative høydemeter eller kraftig medvind, så er det mer enn normalt forsiktig kjøring...

Men hele poenget her er jo at WLTP skal være mer representativt for virkeligheten enn NEDC, så det er svært skuffende hvis det viser seg at 470km ikke er normalt realistisk med i-Pace. Ikke fordi i-Pace ikke vil være en god bil, men fordi det er skuffende at vi nok en gang ser ut for å gå mot en standard for forbruksmåling som ikke er virkelighetsnær!
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Burns

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 37
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #181 på: tirsdag 28. august 2018, klokken 10:27 »
Mer realistisk vil det jo bli, men om det er godt nok gjenstår vel å se. Du kommer jo ikke unna at kjørestil og værforhold m.m. vil spille en del inn her.

http://wltpfacts.eu/from-nedc-to-wltp-change/

S.S

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 199
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #182 på: tirsdag 28. august 2018, klokken 11:03 »
WLTP har gjennomsnitt 46,5 km/t, så snitt rundt 70-80 er langt over, og hypermiling foregår vel i maks 40.

At de i TopGear ikke brukte varmeapparat, stereo og hadde med powerbank for telefonlading, har ikke utgjort mer enn 2 km i rekkevidde, så bare knapt worth the effort.

I temperatur 20+ grader, ville de bare brukt vifta, kanskje 50 W, stereo det samme, og mobilen ingenting, så etter 5 timers kjøring ville det utgjort 0,4 kWh.

Dermed er ikke nødvendigvis dette helt uoppnåelig for noen som skal på langtur og kjører veldig pent, uten for mye høydemeter.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6396
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #183 på: tirsdag 28. august 2018, klokken 12:17 »
Jeg vil tro det handlet om AC eller ikke. Hvis de gjode en så dårlig vurdering med tanke på forbruk, at de skulle spare 0,4kWh, har du da noen som helst tiltro til noe som helst av det de har skrevet eller gjort i forbindelse med denne testen?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6396
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #184 på: tirsdag 28. august 2018, klokken 12:19 »
Mer realistisk vil det jo bli, men om det er godt nok gjenstår vel å se. Du kommer jo ikke unna at kjørestil og værforhold m.m. vil spille en del inn her.

http://wltpfacts.eu/from-nedc-to-wltp-change/
Det er fortsatt skuffende. Jeg mener at en slik standard burde være noe mor på 50 år ville oppnå om hun satte seg inn i bilen en dag med 15 grader og kjørte "blandet kjøring" i fartsgrensene, og at man derfor faktisk heller kunne oppnå lenger rekkevidde i mange tilfeller.

Kall det et mål på medianforbruk?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

S.S

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 199
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #185 på: tirsdag 28. august 2018, klokken 13:58 »
Vi får vente på EPA-ratingen.  Den er oftest lett oppnåelig i normal kjøring.

Les testen i TopGear. De er veldig flinke til å beskrive alle forholdsregler, som å ikke åpne ruter pga ekstra luftmotstand, etc. Alt som var mulig å slå av ble slått av. Bare tøys, mener jeg, siden det har så liten innvirkning på bil med stort batteri.

På en Citroen Saxo eller lignende med lite batteri vil det utgjøre mer.

Kommentar på TopGear testen:
https://insideevs.com/heres-how-far-the-jaguar-i-pace-can-go-on-single-charge/
« Siste redigering: tirsdag 28. august 2018, klokken 14:11 av S.S »

Disqusor

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 225
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #186 på: onsdag 29. august 2018, klokken 16:56 »
EPA gir "reelle" forbrukstall, ja, for "normal" kjøring, holder normal trafikk, norsk landevei, vil gi noen noen overraskelser, i positiv forstand.

Min erfaring, med i3, er at forbruket, under "normale trafikkforhold, gir forbrukstall, som er vesentlig bedre enn det som er oppgitt for WLTP, vesentlig bedre ! For egen del som en positiv gledelig overraskelse !

samotholt

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 445
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #187 på: onsdag 29. august 2018, klokken 19:28 »
Skjønner jeg ikke. EPA er så langt jeg har observert strengere (gir altså høyere forbruk og mindre rekkevidde) enn WLTP. Om EPA da er realistiske tall (noe som det er på Tesla) så kan vel ikke WLTP være det? WLTP virker å ligge sånn "midt i mellom" EPA og NEDC - og vil da være for optimistisk.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2705
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #188 på: onsdag 29. august 2018, klokken 21:14 »
Det er vel heller slik at mange har erfaring med forbruk fra norsk landeveiskjøring i 80 og 60 km/t, som i praksis har veldig lite akselerasjoner og foregår under 70 km/t i snitt. Dette er nok  er mindre krevende enn WLTP.

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5280
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #189 på: onsdag 29. august 2018, klokken 21:31 »
Det er vel heller slik at mange har erfaring med forbruk fra norsk landeveiskjøring i 80 og 60 km/t, som i praksis har veldig lite akselerasjoner og foregår under 70 km/t i snitt. Dette er nok  er mindre krevende enn WLTP.
Under sånne forhold oppnår man lett NEDC både med i3 og Tesla.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2705
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #190 på: onsdag 29. august 2018, klokken 22:53 »
Det er vel heller slik at mange har erfaring med forbruk fra norsk landeveiskjøring i 80 og 60 km/t, som i praksis har veldig lite akselerasjoner og foregår under 70 km/t i snitt. Dette er nok  er mindre krevende enn WLTP.
Under sånne forhold oppnår man lett NEDC både med i3 og Tesla.
Jepp, og de opplever at det er "realistiske forhold" og dermed "realistiske tall". Selv kjører jeg såpass mye på motorvei i 110-soner at det er ganske så uoppnåelig.

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5280
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #191 på: torsdag 30. august 2018, klokken 06:58 »
Jepp, og de opplever at det er "realistiske forhold" og dermed "realistiske tall". Selv kjører jeg såpass mye på motorvei i 110-soner at det er ganske så uoppnåelig.
Ja, og mye er avhengig av kjørestil. Selv når vi kjører på denne type landevei ligger vi normalt greit over NEDC på Model X, men da kjører vi forbi når det er mulig og påkrevd, og ligger stort sett og tipper litt over fartsgrensen. Roer vi ned derimot og ligger i køen, tipper vi fort ned i NEDC forbruk. Ellers finner jeg det lettere å oppnå NEDC med X enn med i3.

Motorvei er foresten utrolig effektivt hvis man kjører i landeveishastighet. I Italia og Tyskland har jeg sett veldig lavt forbruk på noen strekk hvor det har vært langt mellom SuC og vi har kjørt i 90km/t på motorvei. Har en teori om at det skyldes mengden med trafikk som gjør at man stort sett kjører i medvind uansett. Dette tror jeg og er grunnen til at TopGear fikk såpass bra(?) resultat med I-Pace.
« Siste redigering: torsdag 30. august 2018, klokken 06:59 av turfsurf »
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6396
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #192 på: torsdag 30. august 2018, klokken 11:38 »
Skal ikke påstå jeg har mye erfaring med økokjøring på langtur med elbil, men har aldri vært i nærheten av å klare NEDC-forbruk over lang tid uten negative høydemeter på verken e-Golf (115Wh/km) eller Model X (165Wh/km?). Kjører som regel med bilen full med folk eller ski eller sykler på kroken, og har helt annet fokus enn økokjøring, men syns NEDC virker temmelig uoppnåelig uten å bli rundingsbøye for andre trafikanter.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Sarepta

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 119
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #193 på: torsdag 30. august 2018, klokken 12:27 »
Kjører som regel med bilen full med folk eller ski eller sykler på kroken, og har helt annet fokus enn økokjøring, men syns NEDC virker temmelig uoppnåelig uten å bli rundingsbøye for andre trafikanter.

Enig. Det samme gjelder i3. Har aldri vært i nærheten av 300 km, selv med forsiktig kjøring og AC avslått. WLTP på 225 km derimot, oppnås vår/sommer/høst uten kompromisser, så lenge kjøringen foregår i flatt terreng utenfor motorvei. 260 km er persen, antakelig med gunstig vind.
« Siste redigering: torsdag 30. august 2018, klokken 14:17 av Sarepta »

xyzzy

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 400
    • Vis profil
Sv: Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer
« Svar #194 på: torsdag 30. august 2018, klokken 16:25 »
Det er vel heller slik at mange har erfaring med forbruk fra norsk landeveiskjøring i 80 og 60 km/t, som i praksis har veldig lite akselerasjoner og foregår under 70 km/t i snitt. Dette er nok  er mindre krevende enn WLTP.
Under sånne forhold oppnår man lett NEDC både med i3 og Tesla.
Jepp, og de opplever at det er "realistiske forhold" og dermed "realistiske tall". Selv kjører jeg såpass mye på motorvei i 110-soner at det er ganske så uoppnåelig.

Med Ioniq oppnår jeg  WLTP på en 200 km tur der det meste er 100/110 på sommeren, uten å gjøre noe spesielt. ACC på fartsgrensen, kjører forbi om noe er langsommere.

Frem og tilbake uten lading med i-Pace er håpet.