Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Counterpointer

Bjørn har selv høyt proklamert at rekkevidde/forbrukstest må tas A-B-A med henvisning til en strekning hvor han selv hadde 318 wh/km


daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. august 2018, klokken 09:03
Sitat fra: daktari på fredag 24. august 2018, klokken 19:14

Uansett er frontarealet ca 10% høyere mens forbruket nesten 30% i testen.
Frontareal * koeffisient er det som teller inn på forbruket. Og husk at forbruket (den delen som forårsakes av luftmotstand) øker med kvadratet av hastigheten.
ja, stemmer. Det var tallet jeg mente og kopierte inn over. I-pace har ifølge nederlenderen faktisk mindre areal men høyere uoffisielt, så produktet blir høyere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: Sarepta link=topic=4[emoji646558.msg76152#msg76152 date=1535182618]

Det skal være gjennomsnittet for hele turen, ja, ca 8 mil tror jeg.Ca 1 høydemeter netto, våt vei.  Ingen grundig test som han selv sier, men mer enn godt nok til å bekrefte at forbruket er et stort problem som må løses, ikke bortforklares.
Hvis det er 1 meter ned på 8 mil så er det ille. Er det opp, så er det rimelig greit.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

xyzzy

Sitat fra: HelectriC på fredag 24. august 2018, klokken 21:12
Jeg skjønner ikke helt alle disse diskusjoner om rekkevidde? Bilen har 90kWh!!! Det er nok for nesten alle typer kjøring. Kjørte 5000km i Europa i sommer med Model S 75 med 21'' og 275 bakdekk. Den bilen har høyt forbruk men ikke en eneste gang følte jeg rekkevidden var for dårlig. Det er bare tull fra folk som ikke kjørt elbil at det er et problem. Ta en bolle og slappe, rekkevidden er god nok :)

Folk har forskjellige behov... Eks. jeg ønsker meg 400 km rekkevidde der mesteparten er på E6 sør fra Oslo (100/110 km/t) - 200 km hver vei, og ingen lading på destinasjon. Selvfølgelig kan jeg lade underveis, men å slippe å stoppe for å lade (i dag er det lading begge veier på Tanum), slippe å bekymre seg for "kommer jeg frem" og holde konstant øye på forskjellen mellom gjenværende distanse og GOM og å slippe å bekymre seg for om det er fullt på laderen er noe jeg ønsker meg.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: xyzzy på lørdag 25. august 2018, klokken 20:40
Sitat fra: HelectriC på fredag 24. august 2018, klokken 21:12
Jeg skjønner ikke helt alle disse diskusjoner om rekkevidde? Bilen har 90kWh!!! Det er nok for nesten alle typer kjøring. Kjørte 5000km i Europa i sommer med Model S 75 med 21'' og 275 bakdekk. Den bilen har høyt forbruk men ikke en eneste gang følte jeg rekkevidden var for dårlig. Det er bare tull fra folk som ikke kjørt elbil at det er et problem. Ta en bolle og slappe, rekkevidden er god nok :)

Folk har forskjellige behov... Eks. jeg ønsker meg 400 km rekkevidde der mesteparten er på E6 sør fra Oslo (100/110 km/t) - 200 km hver vei, og ingen lading på destinasjon. Selvfølgelig kan jeg lade underveis, men å slippe å stoppe for å lade (i dag er det lading begge veier på Tanum), slippe å bekymre seg for "kommer jeg frem" og holde konstant øye på forskjellen mellom gjenværende distanse og GOM og å slippe å bekymre seg for om det er fullt på laderen er noe jeg ønsker meg.
Med 400km kjøring så tror jeg nesten jeg hadde kjøpt et rimelig solcelleanlegg og plassert i nærheten av der du parkerer (etter 200km), om mulig.

https://www.2soler.no/products/kraftpakke-230v-2000w-inverter-400w-solceller?gclid=CjwKCAjw_IPcBRAjEiwAl44QkXktGsw56hS7aKZkyf8BLTCCbdRlE9ajpHBiNgE6RsSXNTe8znoX4RoC604QAvD_BwE
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 25. august 2018, klokken 22:42
Med 400km kjøring så tror jeg nesten jeg hadde kjøpt et rimelig solcelleanlegg og plassert i nærheten av der du parkerer (etter 200km), om mulig.

https://www.2soler.no/products/kraftpakke-230v-2000w-inverter-400w-solceller?gclid=CjwKCAjw_IPcBRAjEiwAl44QkXktGsw56hS7aKZkyf8BLTCCbdRlE9ajpHBiNgE6RsSXNTe8znoX4RoC604QAvD_BwE

Kraftig solcelleanlegg? Det der? Med 2kW inverterkapasitet, 400W med paneler og 5-7kWh batterikapasitet? Du får ikke mye elbillading ut av det. Jeg lader Teslaen mye på hytta, men da har jeg 9kW inverterkapasitet, 5800W med paneler og 36kWh (netto) batterikapasitet. Lader bilen 40kWh på en god dag med sol.  Inkl. det som er på batteriene kan jeg nesten lade den helt opp på én dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. august 2018, klokken 06:00
Kraftig solcelleanlegg? Det der?
Nå skrev han vel rimelig, ikke kraftig. Trenger ikke mye for å fylle på nok for å komme tilbake t/r 400km.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


daktari

Såvidt jeg hørte mistenkte han mangel på torque sleep, altså at en motor kobles ut. Men har vi egentlig hørt noe fra Jaguar om hvordan motorstyringen faktisk fordeler kreftene?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 26. august 2018, klokken 22:16
231Wh/km.

https://www.youtube.com/watch?v=S8MqUL2YF2w
Ca halvveis i videoen viser han løpende forbruk, ser ut som flat vei og jevn kjøring alikevel hopper forbruket mellom 170 til 350 wh/km opp og ned fra lavt til høyt, middel til lavt osv helt umotivert. Ser både ulogisk og feil ut og hvertfall noe som kan/bør være softwarefeil.

Vind

Sitat fra: daktari på søndag 26. august 2018, klokken 22:27
Såvidt jeg hørte mistenkte han mangel på torque sleep, altså at en motor kobles ut. Men har vi egentlig hørt noe fra Jaguar om hvordan motorstyringen faktisk fordeler kreftene?
Det er faktisk ett eget display som viser kraftfordelingen mellom forhjul og bakhjul - så det er mulig å analysere dette. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Pingle

Sitat fra: Vind på mandag 27. august 2018, klokken 09:23
Sitat fra: daktari på søndag 26. august 2018, klokken 22:27
Såvidt jeg hørte mistenkte han mangel på torque sleep, altså at en motor kobles ut. Men har vi egentlig hørt noe fra Jaguar om hvordan motorstyringen faktisk fordeler kreftene?
Det er faktisk ett eget display som viser kraftfordelingen mellom forhjul og bakhjul - så det er mulig å analysere dette.

Det må være lov å håpe at det er noe så enkelt som softwarefeil. Da kan Jaguar fikse det, og vi kan håpe at Audi (og andre som kommer snart) ikke har samme feil.

Hvorfor? (off-topic-varsel): Jeg ønsker meg veldig gode alternativer til Tesla, ikke bare for egen del, men også fordi det ville gjort noe med markedet om det var noe mellom Tesla og "minus moms"-segmentet, som har bra pris etter norske forhold og gode kvaliteter, men enten er litt for små (kupe og bagasjerom) eller har for alt for kort rekkevidde til at det duger som vanlig familiebil.
Det er ikke uten grunn at Tesla TMS blir kalt "bærumspassat" og brukes som eksempel når noen argumenterer mot avgiftsfritak for elbil. Det er en familiebil med god rekkevidde og god størrelse, som dessverre krever stor lommebok.
Litt mindre, litt billigere biler som fortsatt duger fint som eneste familiebil kan være på sin plass. Jeg kjenner noe stanger når jeg skriver dette på et forum tilegnet Jaguar, men I-pace er faktisk betydelig billigere etter vår konfigurasjon av bilen enn TMS/TMX, og dekker flere funksjoner for oss. Jeg regner med at det samme gjelder for Audi (EQC har ikke kjent pris). Om dette er sw-problem som løses, kan rekkevidden plutselig bli svært akseptabel, og da kan familien vår kanskje få seg en etterlengtet kattepus.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på søndag 26. august 2018, klokken 06:00
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 25. august 2018, klokken 22:42
Med 400km kjøring så tror jeg nesten jeg hadde kjøpt et rimelig solcelleanlegg og plassert i nærheten av der du parkerer (etter 200km), om mulig.

https://www.2soler.no/products/kraftpakke-230v-2000w-inverter-400w-solceller?gclid=CjwKCAjw_IPcBRAjEiwAl44QkXktGsw56hS7aKZkyf8BLTCCbdRlE9ajpHBiNgE6RsSXNTe8znoX4RoC604QAvD_BwE

Kraftig solcelleanlegg? Det der? Med 2kW inverterkapasitet, 400W med paneler og 5-7kWh batterikapasitet? Du får ikke mye elbillading ut av det. Jeg lader Teslaen mye på hytta, men da har jeg 9kW inverterkapasitet, 5800W med paneler og 36kWh (netto) batterikapasitet. Lader bilen 40kWh på en god dag med sol.  Inkl. det som er på batteriene kan jeg nesten lade den helt opp på én dag.

Ja, som surfturf nevnte skrev jeg Rimelig og ikke Kraftig, og bare en løsning for å vippe en over til å ha nok strøm til å komme hjem. Med 7kWh batteri så jeg for meg at anlegget kan stå i / på en kasse i skauen, der en parkerer for å komme til hytten, hvis en skal til en hytte, og at batteriet står og blir ladet hele uken, sånn at en har ca 7kWh å lempe over på bilen når en kommer frem....i tillegg til det du klarer å fange med solpanelene mens du er der. Dette til 22.000 kroner med batteri. Hvis en akkurat ikke har nok rekkevidde kan jo dette være nok og en god løsning, særlig med tanke på prisforskjeller mellom biler med ulik størrelse batteri. En Tesla 100kWh kostet lenge 170.000 mer enn en Tesla 75kWh bil, og det store er selvfølgelig tyngre. Dette var mer et eksempel, men er sikkert pakker som er bedre, som jeg ikke har greie på.
Tesla Model Y                         2021-

xyzzy

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 27. august 2018, klokken 15:21

Ja, som surfturf nevnte skrev jeg Rimelig og ikke Kraftig, og bare en løsning for å vippe en over til å ha nok strøm til å komme hjem. Med 7kWh batteri så jeg for meg at anlegget kan stå i / på en kasse i skauen, der en parkerer for å komme til hytten, hvis en skal til en hytte, og at batteriet står og blir ladet hele uken, sånn at en har ca 7kWh å lempe over på bilen når en kommer frem....i tillegg til det du klarer å fange med solpanelene mens du er der. Dette til 22.000 kroner med batteri. Hvis en akkurat ikke har nok rekkevidde kan jo dette være nok og en god løsning, særlig med tanke på prisforskjeller mellom biler med ulik størrelse batteri. En Tesla 100kWh kostet lenge 170.000 mer enn en Tesla 75kWh bil, og det store er selvfølgelig tyngre. Dette var mer et eksempel, men er sikkert pakker som er bedre, som jeg ikke har greie på.

Dette er en liten småby på svenskekysten der parkeringsplassen ikke er ved siden av huset. Å sette opp noe solcelleanlegg eller noe annet vil være helt umulig.

Ad I-pace: For Ioniq har jeg en praktisk rekkevidde på denne strekningen på ca 200 km, og ifølge en test en WLTP på 204. Om I-pace ligger på samme nivå relativt til WLTP hadde jo det vært storveis...

Da jeg kjørte hjem etter helgen i går var det ladekø på Tanum, ladekø på begge laderne på Nordby og ladekø på Fortum Halden. På siste var det bare å gi seg, og vente drøyt 20 min på å kunne starte ladingen. Om jeg med en I-pace kunne slippe slikt, er det et godt argument for å sende inn bestillingen.


Vind

Sitat fra: xyzzy link=topic=40558.msg706916#msg706916 Om jeg med en I-pace kunne slippe slikt, er det et godt argument for å sende inn bestillingen.
/quote]Nå er det jo snart ett år frem om du bestiller, så jeg ville gamblet på det.  Ut i fra min prøvekjøring med i-Pace (og erfaring med i3 på samme distanse) så tror jeg nok det skal gå greit på sommerstid, men du bør nok ikke holde 110 om du skal både opp og ned...

Med i3 kjører jeg i dag fra Høvik til Havstensund og har 20/30 km igjen når jeg kommer frem - litt avhengig av fart.  Ligger jeg i 90-110 går det fint, men med en gang man ligger en del i 110+ så blir det knapt.  Har jo også greid å tyne 260km ut av i3 på en lading, så fart og kjørestil betyr alt.  At iPace greier 400 på en normal dag får vi jo virkelig satse på.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA