Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

daktari

De kjørte altså Teslaer og I-pace i kolonne mellom 2 ladeplasser. Fikk følgende forbruk:
Tesla Model S 75 (75 kWh battery rear wheel drive) 173 Wh / km
Tesla Model S 90D (90 kWh battery, all wheel drive) 177 Wh / km
Tesla Model X 100D (100kWh battery, all wheel drive) 210 Wh / km
Jaguar i-Pace (90 kWh battery, all wheel drive) 265 Wh / km
Så beregner han frontareal, og man ser jo at diffen i luftmotstand ikke kan forklare et så stort merforbruk.
Model S - 2.84 x 0.24 = 0.68 square meters
Model X - 3.35 x 0.24 = 0.80 square meters
i-Pace - 3.14 x 0.29 = 0.91 square meters
Så Jaguar må jobbe mye med energioptimalisering. Kan det være at biler også står igjen på fabrikken for å endre girutveksling på én av motorene?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PF

Sitat fra: turfsurf på fredag 24. august 2018, klokken 15:35
Sitat fra: bmw2002 på fredag 24. august 2018, klokken 15:08
hans-noordsij er en ihuga Tesla og Elon Musk fan. Stoler ikke mye på denne testen...
Så han kan ikke være objektiv fordi om han er en fan? OK...

Ikke så lenge man er i Tesla-mafiaen  :P

bmw2002

Sitat fra: turfsurf på fredag 24. august 2018, klokken 15:35
Sitat fra: bmw2002 på fredag 24. august 2018, klokken 15:08
hans-noordsij er en ihuga Tesla og Elon Musk fan. Stoler ikke mye på denne testen...
Så han kan ikke være objektiv fordi om han er en fan? OK...

Det kan han være. Men har sett mange av innleggene hans før på nettet og de er ikke akkurat objektive. Så da er neppe testen det heller...

turfsurf

Sitat fra: bmw2002 på fredag 24. august 2018, klokken 16:48
Det kan han være. Men har sett mange av innleggene hans før på nettet og de er ikke akkurat objektive. Så da er neppe testen det heller...
Jeg skjønner at man kan være subjektiv når det gjelder ikke-målbare parametre. Dvs kjøreopplevelse, kvalitetsfølelse, brukervennlighet osv.

Men her var det konkrete utregninger av luftmotstand og måling av forbruk, og så lenge han ikke jukser med tallene ser jeg ikke helt hvordan dette ikke skulle være objektivt.

Så jeg tolker det dit hen at du påstår han lyver? Du er vel ikke aldri så lite farget av egne meninger, og har ett behov for å forsvare dine valg?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

S.S

Jeg vil komme med en påstand om at frontareal på bilene kanskje er veldig feil utregnet i denne testen; han har brukt største bredde x største høyde.
Men, uten at jeg er noen ekspert, så er det åpning under bilen, mellom hjula, og taket er mye smalere enn største bredde.
Model S er lav, så lite areal under, mens X og I-Pace har mye bakkeklaring.

Ikke sikker på hvordan dette innvirker på frontareal x cd, men skulle vært interessant å se det riktige tallet.  Er det virkelig 15-20% høyere enn på model X, får vi vel finne oss i høyere forbruk,  men i «Norske hastigheter», altså utenfor motorvei bør det ikke ha så mye å si.

daktari

Trodde det reduserte forbruket å ha lav bakkeklaring.

Uansett er frontarealet ca 10% høyere mens forbruket nesten 30% i testen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

#141
Sitat fra: S.S på fredag 24. august 2018, klokken 18:27
Jeg vil komme med en påstand om at frontareal på bilene kanskje er veldig feil utregnet i denne testen; han har brukt største bredde x største høyde.
Men, uten at jeg er noen ekspert, så er det åpning under bilen, mellom hjula, og taket er mye smalere enn største bredde.

Han har brukt bredde til ytterkant av innfelte speil. 201 cm. Typegodkjent bredde er 1895 mm. Hvordan disse tallene er på Tesla vet jeg ikke. Mener X er 201 uten speil. Men som du er inne på: man ganger ikke bredde med høyde for å finne frontalareal. Det er mye mer avansert enn som så. Fant et sted på nettet at Model X har 2,59m².

JaguarPace

Kan vi stole på dette innlegget (testkjøring) fra ipaceforums.co.uk da? Jeg velger å gjøre det.
Nå er det mer nedover enn oppover fra Andorra til Barcelona, men allikavel et bra resultat.

For meg virker som at noen "Tesla fan" på I-pace siden her, allerede har bestemt seg for at I-Pace har dårlig rekkevidde før produksjonsbilen blir levert ut til kunder og viser det endelige resultatet. Selvfølgelig vil vi som allerede har kjøpt I-Pace klamre oss til håpet om at Jaguar leverer som lovet. Det vil si at 400km+ skal gå greit å oppnå på normale dager. Som allerede nevnt, jeg tror det  ;)

Hello,
I'm driving the Ipace since yesterday morning, and when I picked up the car, it was charged at 96% but the range was on165km.
I thought that was due to ather people ho tested the car for short distances ho basically amuse themselves making hard accelerations.
I drove the car from Andorra to Barcelona, and after that 220Km journey, 56% of the battery left, with a consumption around 20Kwh per 100km.
I must say, I drove carefully, but not under the legal speed limit, 90km/h on roads and 120 on autoroute.
At the end of that first stage, after 220km, whit 56% of the battery, the Ipace shows a range of 100km only!
Anyone knows how that car calculates the range?
Despite of the showed range ( maybe that's a system error) my first conclusion is that we can easily drive 400km with the Ipace.
[/size]
TM3 reservasjon avbestilt 2018, og I-Pace HSE mottatt 10.05.19 :-)

HelectriC

Jeg skjønner ikke helt alle disse diskusjoner om rekkevidde? Bilen har 90kWh!!! Det er nok for nesten alle typer kjøring. Kjørte 5000km i Europa i sommer med Model S 75 med 21'' og 275 bakdekk. Den bilen har høyt forbruk men ikke en eneste gang følte jeg rekkevidden var for dårlig. Det er bare tull fra folk som ikke kjørt elbil at det er et problem. Ta en bolle og slappe, rekkevidden er god nok :)
ioniq 5

bmw2002

#144
Sitat fra: turfsurf på fredag 24. august 2018, klokken 17:59
Jeg skjønner at man kan være subjektiv når det gjelder ikke-målbare parametre. Dvs kjøreopplevelse, kvalitetsfølelse, brukervennlighet osv.

Men her var det konkrete utregninger av luftmotstand og måling av forbruk, og så lenge han ikke jukser med tallene ser jeg ikke helt hvordan dette ikke skulle være objektivt.

Så jeg tolker det dit hen at du påstår han lyver? Du er vel ikke aldri så lite farget av egne meninger, og har ett behov for å forsvare dine valg?

Selvfølgelig er jeg farget av egne meninger.

Om han ikke jukser med tallene så har han jo totalt misforstått utregning av luftmotstand, noe som ikke øker troverdigheten.

Skal man beregne dette må man ta en feks ta et utgangspunkt i et bilde tatt rett forfra og beregne arealet av bilen basert på dette. Selvfølgelig er jo ikke bilen like bred overalt og området under bilen og «luftehull» i panser skal neppe tas med.

Dette kombinert med uferdig software og en tester som har et klart bias til fordel for Tesla gjør at jeg ikke stoler på testen.

Avventer å teste endelig bil, men tror det er mindre sjanse for at Jaguar lyver i en e-post sendt kunder enn denne «bloggeren»

Sarepta

Nå har Bjørn Nyland testet bilen på "Ladetour" oppover Østerdalen med nøyaktig samme elendige resultat som flere av testene som diskuteres her. 275 wh/km med 85 km/t i snitt. Det synes ikke å være noe tvil om at bilene som så langt har vært tilgjengelige for testing ikke leverer som lovet. Jaguar har på sin side forsikret at dette skyldes uferdig SW. Det gåtefulle er at Jaguar med åpne øyne ødelegger markedsføringen sin på denne måten. Hvis SW er problemet, burde det ha vært løst før bilene kom på veien. Utsatt levering hadde vært mindre skadelig for bilens omdømme enn disse testene som viser at 470km WLTP må være målt med en annen bil enn de som testes.

turfsurf

Sitat fra: Sarepta på lørdag 25. august 2018, klokken 08:48
Nå har Bjørn Nyland testet bilen på "Ladetour" oppover Østerdalen med nøyaktig samme elendige resultat som flere av testene som diskuteres her. 275 wh/km med 85 km/t i snitt.
Nå har jeg ikke lest denne testen, men startet han og stoppet på samme høyde? Motvind eller medvind? Ikke veldig kontrollerte forhold.

Uansett, det er høyere forbruk enn jeg har på vinteren med Model
X 100D seks seter med full bil (to klimaanlegg) og +1000 høydemeter opp til hytta.

Blir spennende å se når produksjons FW kommer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 24. august 2018, klokken 19:14

Uansett er frontarealet ca 10% høyere mens forbruket nesten 30% i testen.
Frontareal * koeffisient er det som teller inn på forbruket. Og husk at forbruket (den delen som forårsakes av luftmotstand) øker med kvadratet av hastigheten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: Sarepta på lørdag 25. august 2018, klokken 08:48
Nå har Bjørn Nyland testet bilen på "Ladetour" oppover Østerdalen med nøyaktig samme elendige resultat som flere av testene som diskuteres her. 275 wh/km med 85 km/t i snitt. Det synes ikke å være noe tvil om at bilene som så langt har vært tilgjengelige for testing ikke leverer som lovet.

Er 275 wh/km for hele hans kjøretur? Når jeg var innom livestreamen, så kåla han med å få bort den dumme fossilmotorlyden. Og gjennomførte gjentatte akselerasjoner. Neppe så forbruksfremmende.

Jeg tror ikke det kommer noe skikkelig svar på dette før noen har bilen lenge nok til å  kunne teste forbruk  skikkelig, uten å måtte teste ut masse annet samtidig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Sarepta

Sitat fra: automat på lørdag 25. august 2018, klokken 09:30
Sitat fra: Sarepta på lørdag 25. august 2018, klokken 08:48
Nå har Bjørn Nyland testet bilen på "Ladetour" oppover Østerdalen med nøyaktig samme elendige resultat som flere av testene som diskuteres her. 275 wh/km med 85 km/t i snitt. Det synes ikke å være noe tvil om at bilene som så langt har vært tilgjengelige for testing ikke leverer som lovet.

Er 275 wh/km for hele hans kjøretur? Når jeg var innom livestreamen, så kåla han med å få bort den dumme fossilmotorlyden. Og gjennomførte gjentatte akselerasjoner. Neppe så forbruksfremmende.

Det skal være gjennomsnittet for hele turen, ja, ca 8 mil tror jeg.Ca 100 høydemeter netto, våt vei.  Ingen grundig test som han selv sier, men mer enn godt nok til å bekrefte at forbruket er et stort problem som må løses, ikke bortforklares.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA