Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 08. august 2018, klokken 01:25
Bjørn Nyland bør få låne en bil en hel dag/døgn med ny software og 20' hjul.
Det ville avklart mye.
Han vet hva han driver med og sier ting rett ut.

Btw. Kjørte 40 mil i dag med snitt på 12,1 i Ae, skjønner at IPace ikke har sjans på slikt forbruk men MÅ være mulig å kjøre under 20.......

30% over Ampera-e burde gå.

daktari

Hadde en fin rolig prøvekjøring, angivelig ulikt mange av de andre testerne. Jeg sammenligner med min referanse, 2017 Tesla S90D.
-I-pace har noe mykere fjæring og mer fjæringsvei, men stivere stopping i stolene gjør totalkomforten ganske lik i fordel I-pace.
-vesentlig mer dempet lyd fra hjuloppheng og mer dempet følelse over ujevn vei.
-tilsvarende mengde hjulstøy (20" vs 19"), med litt annen karakter, var overraskende og litt skuffende.
-kjørte ikke fort nok til å teste vindstøy
-mer oppreist sitteposisjon og romsligere for hodet er bra.
-styringen har en tyngre følelse/mer direkte, vi klarte ikke å justere følsomheten. Ikke like godt å henge tomlene på rattet. tynnere ratt.
-watt-pedalen må trykkes lenger inn for respons, og den har mer motstand - I-pace oppleves dermed som noe tregere/mindre responsiv, men akselerasjonen er veldig god - men ikke bedre heller.
-den tøysete V8-lyden høres ut som det kommer fra høyttalerne og ikke fra motoren = bare tøys som hører til lekebiler.
-noe mer hvining og uling  fra motorene uansett pådrag, min lager bare lyd ved full guffe.
-ryggekameraet er på størrelse med en smartphone, 360 grader er mikroskopisk og en vits 
-parksensorene reagerer litt tregere enn Tesla og vanskelig å se - park-systemet til Tesla blir et savn.
-hvorfor ha en stopp-start-knapp? virker gammeldags og gir ekstra klikk
-midtrabatten tar for mye plass, og skjermenes layout er ikke optimal. Den viktigste skjermen ser stor ut, men utnyttbar flate er i praksis for liten.
-brukergrensenittet er meget krevende å forstå, siden liten skjerm gir klikk-på-klikk-påklikk osv.
-jeg foretrekker ratt-giret til Tesla, knapper for D/R/N er for store og tar for mye plass og må flytte hånda for å sette i park.
-Ingen "hold-funksjon" (trykk bremsen i bånn og du kan slippe bremsen i lyskryss)
-Merididan surround system har meget god lyd.
-HUDen er bra men virker egentlig overflødig da jeg så instrumentene veldig godt.
-utsikt bakover i speilet er mikroskopisk.
-TACC og steering assist overraskende bra på bl.a. Mosseveien, bla. at man kan styre uten å avbryte. Men vanskelig å starte den og litt uklart når den deaktiverer.
-instrumentkluster mindre oppløsning og mer rotete enn i Teslaen.
-regen på max er lik Tesla sin, regen på minimum er vesentlig mindre inngripende

Har store forventninger til oppdatert software. Så alt-i-alt etter 40 minutter -  ingen Tesla-killer, men et bra supplement til el-bil-familien - der de to har sine styrker og ulemper. Hvis bare Tesla kunne kjøpt Jaguar og putte sitt infortainment inn og bruke Jaguars chassis- og interiørkompetanse...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

AJ82

Sitat fra: daktari på onsdag 08. august 2018, klokken 10:55
Hadde en fin rolig prøvekjøring, angivelig ulikt mange av de andre testerne. Jeg sammenligner med min referanse, 2017 Tesla S90D.
-I-pace har noe mykere fjæring og mer fjæringsvei, men stivere stopping i stolene gjør totalkomforten ganske lik i fordel I-pace.
-vesentlig mer dempet lyd fra hjuloppheng og mer dempet følelse over ujevn vei.
-tilsvarende mengde hjulstøy (20" vs 19"), med litt annen karakter, var overraskende og litt skuffende.
-kjørte ikke fort nok til å teste vindstøy
-mer oppreist sitteposisjon og romsligere for hodet er bra.
-styringen har en tyngre følelse/mer direkte, vi klarte ikke å justere følsomheten. Ikke like godt å henge tomlene på rattet. tynnere ratt.
-watt-pedalen må trykkes lenger inn for respons, og den har mer motstand - I-pace oppleves dermed som noe tregere/mindre responsiv, men akselerasjonen er veldig god - men ikke bedre heller.
-den tøysete V8-lyden høres ut som det kommer fra høyttalerne og ikke fra motoren = bare tøys som hører til lekebiler.
-noe mer hvining og uling  fra motorene uansett pådrag, min lager bare lyd ved full guffe.
-ryggekameraet er på størrelse med en smartphone, 360 grader er mikroskopisk og en vits 
-parksensorene reagerer litt tregere enn Tesla og vanskelig å se - park-systemet til Tesla blir et savn.
-hvorfor ha en stopp-start-knapp? virker gammeldags og gir ekstra klikk
-midtrabatten tar for mye plass, og skjermenes layout er ikke optimal. Den viktigste skjermen ser stor ut, men utnyttbar flate er i praksis for liten.
-brukergrensenittet er meget krevende å forstå, siden liten skjerm gir klikk-på-klikk-påklikk osv.
-jeg foretrekker ratt-giret til Tesla, knapper for D/R/N er for store og tar for mye plass og må flytte hånda for å sette i park.
-Ingen "hold-funksjon" (trykk bremsen i bånn og du kan slippe bremsen i lyskryss)
-Merididan surround system har meget god lyd.
-HUDen er bra men virker egentlig overflødig da jeg så instrumentene veldig godt.
-utsikt bakover i speilet er mikroskopisk.
-TACC og steering assist overraskende bra på bl.a. Mosseveien, bla. at man kan styre uten å avbryte. Men vanskelig å starte den og litt uklart når den deaktiverer.
-instrumentkluster mindre oppløsning og mer rotete enn i Teslaen.
-regen på max er lik Tesla sin, regen på minimum er vesentlig mindre inngripende

Har store forventninger til oppdatert software. Så alt-i-alt etter 40 minutter -  ingen Tesla-killer, men et bra supplement til el-bil-familien - der de to har sine styrker og ulemper. Hvis bare Tesla kunne kjøpt Jaguar og putte sitt infortainment inn og bruke Jaguars chassis- og interiørkompetanse...

Målte du noe forbruk på denne kjøringen?

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

daktari

Nei, jeg glemte faktisk å sjekke forbruket på turen. Totalforbruket for bilen, som hadde gått 1300-noe km, var 21,9 kWh/100 km og dette endret seg ikke på turen.
Men vi startet på 401 km/98% og kom tilbake med 383 km rekkevidde på det som var drøy  mil tror jeg. Det ligner jo på by-forbruket på korte turer på min egen - som forøvrig viser 440 km rekkevidde på 100%.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Gordon Retriever

Sitat fra: StianSalG på tirsdag 07. august 2018, klokken 12:05
Om den har 24,1 i totalsnitt som demobil, så er vel ikke det så veldig dårlig?
Til sammenligning stod i3-demoen til den lokale BMW-handleren med et snitt på 18,9kWh/100km...

Elbildilla

Sitat fra: daktari på onsdag 08. august 2018, klokken 10:55
...
-Ingen "hold-funksjon" (trykk bremsen i bånn og du kan slippe bremsen i lyskryss)
Står i manualen:

BRAKE HOLD
Brake hold automatically activates when using the brakes to bring the vehicle to a stop on an incline. The feature operates in Drive (D) and Reverse (R), holding the brakes on until the accelerator pedal is applied. As the accelerator pedal is applied, the system automatically releases the brakes for a smooth pull away.


Ut fra det som står kan det virke som om denne kun er aktiv når underlaget heller oppover.

Orbit

Fra dagens nyhetsbrev fra Jaguar:
SitatI-PACE ble lansert med en rekkevidde på 480km WLTP. Jaguar Land Rover har nå proaktivt bedt om å redusere rekkevidden til 470km. Dette er utelukkende kun for å sikre at I-PACE etterlever kravene som stilles i henhold til WLTP testen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Sitat fra: Elbildilla på onsdag 08. august 2018, klokken 14:12
Sitat fra: daktari på onsdag 08. august 2018, klokken 10:55
...
-Ingen "hold-funksjon" (trykk bremsen i bånn og du kan slippe bremsen i lyskryss)
Står i manualen:

BRAKE HOLD
Brake hold automatically activates when using the brakes to bring the vehicle to a stop on an incline. The feature operates in Drive (D) and Reverse (R), holding the brakes on until the accelerator pedal is applied. As the accelerator pedal is applied, the system automatically releases the brakes for a smooth pull away.


Ut fra det som står kan det virke som om denne kun er aktiv når underlaget heller oppover.
Jepp, virker som den har "hill-hold" som hindrer den å trille bakover. Jeg ønsker også noe som hindrer den å krype fremover uten å måtte holde foten på bremsen. Bruker "creep" på Teslaen og gjorde det på Jaguar.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pilot

Sitat fra: daktari på onsdag 08. august 2018, klokken 14:34
Sitat fra: Elbildilla på onsdag 08. august 2018, klokken 14:12
Sitat fra: daktari på onsdag 08. august 2018, klokken 10:55
...
-Ingen "hold-funksjon" (trykk bremsen i bånn og du kan slippe bremsen i lyskryss)
Står i manualen:

BRAKE HOLD
Brake hold automatically activates when using the brakes to bring the vehicle to a stop on an incline. The feature operates in Drive (D) and Reverse (R), holding the brakes on until the accelerator pedal is applied. As the accelerator pedal is applied, the system automatically releases the brakes for a smooth pull away.


Ut fra det som står kan det virke som om denne kun er aktiv når underlaget heller oppover.
Jepp, virker som den har "hill-hold" som hindrer den å trille bakover. Jeg ønsker også noe som hindrer den å krype fremover uten å måtte holde foten på bremsen. Bruker "creep" på Teslaen og gjorde det på Jaguar.

Er ikke hensikten med «creep» nettopp det? Hvordan skal bilen være i «creep» uten å krype når bremsene ikke er på?

Da jeg prøvekjørte Tesla oppførte seg den på lik linje.

daktari

Tror du misforstår. På flat vei kan du trykke bremsen på Tesla i bunn og aktivere "hold". Så kan du flytte foten fra bremsen og bilen står stille, helt til du rører gassen. Da kryper den igjen.

På Jaguar må du holde foten på bremsen hele tiden om du vil stå stille.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: daktari på onsdag 08. august 2018, klokken 14:34
Jepp, virker som den har "hill-hold" som hindrer den å trille bakover. Jeg ønsker også noe som hindrer den å krype fremover uten å måtte holde foten på bremsen. Bruker "creep" på Teslaen og gjorde det på Jaguar.
Slå av creep, problem solved, creep er en dårlig vane fra fossilverdenen!

Startet med creep på Teslaen jeg og, etter å komme rett fra X5 med automat, men kom heldigvis til fornuft og slo det av for et par måneder siden. Tok ikke mange minuttene å bli vant med det...

Elbildilla

Sitat fra: Orbit på onsdag 08. august 2018, klokken 14:24
Fra dagens nyhetsbrev fra Jaguar:
SitatI-PACE ble lansert med en rekkevidde på 480km WLTP. Jaguar Land Rover har nå proaktivt bedt om å redusere rekkevidden til 470km. Dette er utelukkende kun for å sikre at I-PACE etterlever kravene som stilles i henhold til WLTP testen.
Jeg leser dette som: "Dette er utelukkende kun for å sikre oss at JLR ikke kan bli saksøkt på grunnlag av litt vel optimistiske opplysninger om bilens rekkevidde". Ser Jaguar har rettet på dette i spesifikasjonene rundbaut.

Siden rekkevidden som ble oppgitt i salgsmateriellet ved kontraktsinngåelse nå er redusert med 2%, ville det vært passende kompensasjon at prisen for oss som har skrevet kontrakt reduseres tilsvarende. Men det kommer nok aldri til å skje ettersom leverandørene ofte har ansvarsfraskrivelser for denslags.

Får håpe det ikke dukker opp flere negative overraskelser om ytelse og rekkevidde.

AJ82

Sitat fra: Elbildilla på onsdag 08. august 2018, klokken 15:49
Sitat fra: Orbit på onsdag 08. august 2018, klokken 14:24
Fra dagens nyhetsbrev fra Jaguar:
SitatI-PACE ble lansert med en rekkevidde på 480km WLTP. Jaguar Land Rover har nå proaktivt bedt om å redusere rekkevidden til 470km. Dette er utelukkende kun for å sikre at I-PACE etterlever kravene som stilles i henhold til WLTP testen.
Jeg leser dette som: "Dette er utelukkende kun for å sikre oss at JLR ikke kan bli saksøkt på grunnlag av litt vel optimistiske opplysninger om bilens rekkevidde". Ser Jaguar har rettet på dette i spesifikasjonene rundbaut.

Siden rekkevidden som ble oppgitt i salgsmateriellet ved kontraktsinngåelse nå er redusert med 2%, ville det vært passende kompensasjon at prisen for oss som har skrevet kontrakt reduseres tilsvarende. Men det kommer nok aldri til å skje ettersom leverandørene ofte har ansvarsfraskrivelser for denslags.

Får håpe det ikke dukker opp flere negative overraskelser om ytelse og rekkevidde.

Men hva er grunnen til nedjustering? Regner med at bilen har blitt testet i forhold til WLTP? Da burde jo Jaguar ha sitt på det tørre eller har bilen fått dårligere rekkevidde ettersom alt av programvare har blitt endret?

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

turfsurf

Tipper 480km var noe de regnet med å nå etter software justeringer, og nå med testing av produksjonssoftware oppdager de at det blir litt snaut.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AJ82

Sitat fra: turfsurf på onsdag 08. august 2018, klokken 16:28
Tipper 480km var noe de regnet med å nå etter software justeringer, og nå med testing av produksjonssoftware oppdager de at det blir litt snaut.

Godt mulig, men rart hvis man kan gå ut med WLTP tall basert på tipping... Trodde dette var en faktisk test bilen måtte gjennom, men den er kanskje ikke utført før nå.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA