Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Sarepta på søndag 05. august 2018, klokken 18:44
Er dessverre pessimist og vurderer å heve kontrakten hvis WLTP 480 i realiteten er en bløff.
Hvordan tenker du å gå frem da? Forbrukerrådet? Advokat?

turfsurf

Sitat fra: Pilot på søndag 05. august 2018, klokken 20:47
Så lenge jeg har 350-400km rekkevidde, bryr jeg meg fint lite om forbruket og hvordan den er ift. andre bilmerker. Likeså om teoretisk jeg burde få 500-600km med tilsvarende batteri hos konkurrentene.
350-400km under hvilke forhold? Tror ikke du skal regne med det på f.eks motorvei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

 Burde være uproblematisk å få 350 km rekkevidde på norsk motorvei sommertid. Største problemet er å finne tilstrekkelig motorvei  :)

mariowing

Sitat fra: daktari på søndag 05. august 2018, klokken 14:57
Ja, og det er ikke spesielt bra dessverre... ble ikke beroliget.

Han fikk altså rundt 400 km rekkevidde på normal blanding av østlandets motor- og landeveier. Hvis du har trodd at du skal få mer enn det når WLTP er oppgitt til 480 km så kan du lite både om WLTP og elbil vil jeg hevde.

Jeg er også helt enig med den som skrev at om bil a eller b går lengre med slikt eller slikt batteri er helt uinteressant fordi jeg vil ikke ha bil a eller b. Jeg vil ha en Jaguar som klarer 400 km på de veien jeg kjører til vanlig sommerstid og som dermed vil klare minst 300 km på motorveien om vinteren. Det betyr at jeg kan kjøre til Gøteborg fra Oslo til juleåpningen i Liseberg uten stopp og det holder for meg.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Øyvind.h

#64
På motorveien i Sverige på vinter vil jeg tro du lett passerer 300Wh/km.
Det klarer jeg i hvert fall selv på sommeren med en bil som påstås å bruke mindre.

Men den ene gangen i året går det fint å holde 110 istedetfor 130-140.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: mariowing på søndag 05. august 2018, klokken 22:18
Sitat fra: daktari på søndag 05. august 2018, klokken 14:57
Ja, og det er ikke spesielt bra dessverre... ble ikke beroliget.

Han fikk altså rundt 400 km rekkevidde på normal blanding av østlandets motor- og landeveier. Hvis du har trodd at du skal få mer enn det når WLTP er oppgitt til 480 km så kan du lite både om WLTP og elbil vil jeg hevde.

Jeg er også helt enig med den som skrev at om bil a eller b går lengre med slikt eller slikt batteri er helt uinteressant fordi jeg vil ikke ha bil a eller b. Jeg vil ha en Jaguar som klarer 400 km på de veien jeg kjører til vanlig sommerstid og som dermed vil klare minst 300 km på motorveien om vinteren. Det betyr at jeg kan kjøre til Gøteborg fra Oslo til juleåpningen i Liseberg uten stopp og det holder for meg.
Men du som har hatt elbil vet også at man ikke kjører 100-til-0 men gjerne vil komme frem med en buffer på 5-15%. Og du vet også at man ikke bør lagre bilen   med 100% (det ryktes at I-pace har buffer på toppen også, kanskje irrelevant?). Du vet at forbruket i 130 stiger fra det i 70, med minst 50%. Og når du kommer frem etter 2x mil, med 4 kWh rest og får ikke destinasjonsladet, eller lader med 2 kW og skal på tur igjen etter 8 timer...

Personlig er jeg skuffet over en "90" Jag som har samme brukbare kapasitet som min S90D som skryter på seg litt. Og så skal forbruket være 20% over?! Det blir krevende å forsvare. Krysser fingrene skikkelig for at de hvertfall nærmer seg X-forbruk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Jeg skal prøvekjøre en halv time i morgen.
Skulle vel egentlig utsatt det en uke så jeg fikk testet ny SW.

Sarepta

Sitat fra: GreenBeHH på søndag 05. august 2018, klokken 21:02
Når jeg signerte bilen så var jeg lovet en kjørelengde på over 500 Km (NEDC) og 0-100 på 4,0 s.

I tillegg ble vi lovet "minst" 100 kw superhurtiglading og 0-80 % på 40 minutter, dvs. 10 km WLTP-rekkevidde i minuttet. Så langt tyder tester av lading og rekkevidde på at 5 km per minutt er mer mer realistisk. Det er på nivå med min i3 med vanlig hurtiglading. I-pace med vanlig hurtiglading ender vel da på 3 km per minutt eller deromkring. Langturen med i-Pace kan bli veldig lang.

xyzzy

Jeg venter spent på at biler blir utlevert, og vi får flere erfaringer med normal bruk. Mitt behov er 400 km (pluss margin), der det meste er motorvei - E6 fra Oslo nedover mot Smögen/Kungshamn - og den turen kjøres ganske ofte. Ingen lader ved destinasjonen.

Klart man kan lade på veien - jeg gjør det i dag - men det tar tid, spesielt fordi laderen som passer best (ved Tanum) ofte er full av biler.

Har ikke bestilt noe ennå, da jeg har lyst til å se og kjøre bilen før man forplikter seg, pluss se reelle tester og erfaringer.

Stikkkontakt

Sitat fra: Sarepta på mandag 06. august 2018, klokken 06:39
Sitat fra: GreenBeHH på søndag 05. august 2018, klokken 21:02
Når jeg signerte bilen så var jeg lovet en kjørelengde på over 500 Km (NEDC) og 0-100 på 4,0 s.

I tillegg ble vi lovet "minst" 100 kw superhurtiglading og 0-80 % på 40 minutter, dvs. 10 km WLTP-rekkevidde i minuttet. Så langt tyder tester av lading og rekkevidde på at 5 km per minutt er mer mer realistisk. Det er på nivå med min i3 med vanlig hurtiglading. I-pace med vanlig hurtiglading ender vel da på 3 km per minutt eller deromkring. Langturen med i-Pace kan bli veldig lang.

100 kw lading får du garantert.
Den aktuelle softwaren begrenser lading til 200A. Den nye tillater minst 250A. Dette er noe som utvilsomt er enkelt å oppdatere. Jeg er mer tvilende til hvordan de skal få bilen til å bruke mindre strøm(samtidig skjønner jeg ikke hvordan det er mulig å bruke så mye som den bruker.)

Hodetelefoner

Torque sleep. Tesla innførte dette over en oppdatering for noen år siden. Forbruket datt drastisk

mariowing

Torque sleep er en ting som absolutt kan ha noe å si, en annen ting er optimalisering av kjøling. Da tenker jeg både på kupé og batteri. Kanskje bilen kjøler batteriet veldig mye nå for å være på den sikre siden og at man kan tillate varmere batteri? Vi får krysse fingrene, mer rekkevidde er alltid bedre så klart!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Counterpointer

Kjørte i dag. Tvungen løype med barnevakt i 30 minutter

Ikke holdbart forbruk i det hele tatt, selv med 22' hjul. 21,3 med 31 km/t SNITT Gammel software.

Stikkkontakt

Sitat fra: knut.aulie på mandag 06. august 2018, klokken 23:13
Kjørte i dag. Tvungen løype med barnevakt i 30 minutter

Ikke holdbart forbruk i det hele tatt, selv med 22' hjul. 21,3 med 31 km/t SNITT Gammel software.

Jeg lurer på hvor strømmen blir av. Det kreves rett og slett ikke så mye energi å forflytte en elbil på 2,2 tonn. Basta.

Tellus

Ja man kan undre hvor strømmen blir av hvis det forbruket som vises er korrekt.

Et eller annet må jo bli veldig varmt  ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA