Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Clandrel

Prøvekjørte en i går. Håper det er noe med softwaren. Bilen hadde 26mil på 80%. det vil si 31mil fulladet. Så kan man vel trekke bort 10-15% for å få den reelle kjørelengden.

AJ82

Sitat fra: Clandrel på lørdag 04. august 2018, klokken 21:23
Prøvekjørte en i går. Håper det er noe med softwaren. Bilen hadde 26mil på 80%. det vil si 31mil fulladet. Så kan man vel trekke bort 10-15% for å få den reelle kjørelengden.

Du må nok nullstille kjøredata og se på forbruk pr mil. Oppgitt rekkevidde baserer seg vel på forbruk fra de siste turene. Vil tippe at mange blir kjørt ganske hardt. Når jeg prøvekjørte oppga bilen ca 12mil rekkevidde med 45% igjen. Tror de unggutta som kjørte før meg virkelig hadde testet bilen...

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Trond.m

Sitat fra: Clandrel på lørdag 04. august 2018, klokken 21:23
Prøvekjørte en i går. Håper det er noe med softwaren. Bilen hadde 26mil på 80%. det vil si 31mil fulladet. Så kan man vel trekke bort 10-15% for å få den reelle kjørelengden.
Høres ut som den bilen jeg prøvekjørte. Den verdien er ikke realistisk ved normal bruk. Bilen hadde bare vært kjørt korte turer på 15-20 minutter og de fleste ville vel teste aksellerasjonen. Vil tro forbruket på disse prøveturene er minst det dobbelte av normalt forbruk, og da ligger vel det forbruket til grunn for rekkeviddeberegningen.


PKM

Prøvekjørte  i går en i-Pace med 20 tommers felger. SW ikke oppdatert. Jeg foretok en liten forbrukstest. Jeg nullstilte trip A. Man kan så lese av forbuket for trip A uavhengig av tidligere kjøring av bilen.  Første
km i 50 sone og så ut på E18 hvor jeg kjørte i 90-100 kmt i ca 10 km. Jeg kjørte snilt og rolig hele veien. Vi var 3 stk i bilen.  På 10,7 km viste den et forbuk på 2,43 kwt pr mil med snitthastighet på 79 km/t.

Så kjørte jeg  samme ruten i samme tempo og instillinger med min 2013 TMS med 19 felger. Fikk da forbruk på 1,92.

Med tanke på at en nyere TMS bruker vel ca 10% mindre en min bli jeg litt betenkt...  Det må være noe galt med forbuksmålingene eller batteristyringen og  vii kan bare håpe at sw oppdateringen vil endre på dette.

daktari

Jeg lurer på om software først og fremst kan justere fordeling av strøm til motorene.  Vel så viktig kan være bruk av regen/brems og algoritmene der. Flere proffe testere har vært kritiske til bremsefølelsen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Pilot

For å sitere en fra FB gruppen - "...kjørt Billingstad - Hønefoss - Billingstad - Drammen med snitt på 19,7 kw/t. Kun holdt trafikken - burde være ganske bra."

Dette var med FE og 22" hjul.

daktari

Ja, og det er ikke spesielt bra dessverre... ble ikke beroliget.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Sarepta

Sitat fra: daktari på søndag 05. august 2018, klokken 14:57
Ja, og det er ikke spesielt bra dessverre... ble ikke beroliget.

Helt enig. Og hadde denne SW-oppdateringen løst problemet, så burde prøvekjøringen blitt utsatt slik at den elendige markedsføringen ved at "folk flest" rapporterer om skyhøyt forbruk, ble avverget. En utsettelse av prøvekjøring burde lett kunne forklares på samme måte som forsinkelsene av levering. Når prøvekjøringen går sin gang, er jeg redd det skyldes at bilen ikke er bedre. Er dessverre pessimist og vurderer å heve kontrakten hvis WLTP 480 i realiteten er en bløff.

Pilot

Med ca. 20kWh/100km og 84,7 i netto kapasitet tilsvarer rekkevidde på over 400km. Ikke 480, men hvor ofte trenger en 480?

Ville tro at 400 holder for de som ikke kjører 200+ km daglig.

daktari

Legg på 20% for regn. Og 10% for kulde. Og 15% for skiboks.
Oslo-Drammen-Vikersund og retur Drammen har i dag gått på 157 Wh/km i Model S. Max 120 på motorveien. Mye motvind først.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Sitat fra: PKM på søndag 05. august 2018, klokken 13:34
Prøvekjørte  i går en i-Pace med 20 tommers felger. SW ikke oppdatert. Jeg foretok en liten forbrukstest. Jeg nullstilte trip A. Man kan så lese av forbuket for trip A uavhengig av tidligere kjøring av bilen.  Første
km i 50 sone og så ut på E18 hvor jeg kjørte i 90-100 kmt i ca 10 km. Jeg kjørte snilt og rolig hele veien. Vi var 3 stk i bilen.  På 10,7 km viste den et forbuk på 2,43 kwt pr mil med snitthastighet på 79 km/t.
W
Så kjørte jeg  samme ruten i samme tempo og instillinger med min 2013 TMS med 19 felger. Fikk da forbruk på 1,92.

Med tanke på at en nyere TMS bruker vel ca 10% mindre en min bli jeg litt betenkt...  Det må være noe galt med forbuksmålingene eller batteristyringen og  vii kan bare håpe at sw oppdateringen vil endre på dette.

10,7 km er alt for kort til å gi gode data. Avhengig av temperatur inne i bilen kan AC ha trukket flere kW.

For å måle korte turer er det bedre å vente 5-10 minutter for å stabilisere innetemperatur.

Høres likevel høyt ut det forbruket.

Pilot

Så lenge jeg har 350-400km rekkevidde, bryr jeg meg fint lite om forbruket og hvordan den er ift. andre bilmerker. Likeså om teoretisk jeg burde få 500-600km med tilsvarende batteri hos konkurrentene.

GreenBeHH

Sitat fra: Sarepta på søndag 05. august 2018, klokken 18:44
Sitat fra: daktari på søndag 05. august 2018, klokken 14:57
Ja, og det er ikke spesielt bra dessverre... ble ikke beroliget.

Helt enig. Og hadde denne SW-oppdateringen løst problemet, så burde prøvekjøringen blitt utsatt slik at den elendige markedsføringen ved at "folk flest" rapporterer om skyhøyt forbruk, ble avverget. En utsettelse av prøvekjøring burde lett kunne forklares på samme måte som forsinkelsene av levering. Når prøvekjøringen går sin gang, er jeg redd det skyldes at bilen ikke er bedre. Er dessverre pessimist og vurderer å heve kontrakten hvis WLTP 480 i realiteten er en bløff.

Jeg er også skeptisk til de høye forbrukstallene som vises i de første testene.  Har en 2015 eGolf som jeg har beregnet og registrert forbrukstall over de siste 3 årene.  eGolf har vært beregnet snittforbruk opp mot NEDC standarden, men det har likevel stemt veldig bra med det jeg kan oppnå ved ideelle forhold tørt og 18-20 grader.  I dokumentasjonen står det at i-Pace har snitt forbruk på 21,2 og det synes jeg er høyt i utgangspunktet.  Bruker en 84,7 kWh i beregningen så blir snitt kjørelengden iht WLTP på 399 Km.  Dette er også ved nettokapasitet på 94% av batteriet, som er mye høyere enn andre el-biler på markedet.
Snittforbruket ved kjøring iht. WLTP må altså ned på et forbruk på 16-17 før dette kan bli det som WLTP tallet på 480 km lover.
Når jeg signerte bilen så var jeg lovet en kjørelengde på over 500 Km (NEDC) og 0-100 på 4,0 s.
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

AJ82

Regner med at det kommer endel oppdateringer på rekkevidde i løpet av uka. Blir vel endel prøvekjøring og forhåpentligvis ds med ny sw.
Alternativet for meg er/var TMX75d, men selv om denne kanskje bruker noe mindre, går den fortsatt endel kortere pga mindre batteri. 100d blir plutselig veldig mye dyrere.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA