Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Magnus Hansen

#15
Så hvorfor i alle verden har lånt bort en preproduksjonsbil til rekkevkddetest som de vet gir dårligere rekkevidde enn bilene som blir levert til kundene??!  ::)

Håper noen får gjort noe skikkelige rekkevidde tester på vinterføre når den kommer hit. Selv om jeg ikke har tro på at de går like grundig til verks dom i denne testen..


Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 24. juli 2018, klokken 20:26
Så hvorfor i alle verden har lånt bort en preproduksjonsbil til rekkevkddetest som de vet gir dårligere rekkevidde enn bilene som blir levert til kundene??!  ::)

Har de lånt den bort til rekkeviddetest, eller er det bare noen som har fått låne en prototype og så testet rekkevidden på eget initiativ? Testen sier ingenting utover at det var en pressebil.

Selv mistenker jeg at grunnen til at Jaguar ikke lenger planlegger å la kunder prøvekjøre prototypene er at de vil unngå flere uoffisielle rekkeviddetester med dem.

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Jlr på tirsdag 24. juli 2018, klokken 20:46
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 24. juli 2018, klokken 20:18
EPA=257 miles

Er det de offisielle EPA tallene?  :)

Ikke for å svare for Stikkkontakt, men det er i hvert fall den offisielle rekkevidden til TMX 90d :)

Stikkkontakt

Sitat fra: Jlr på tirsdag 24. juli 2018, klokken 20:46
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 24. juli 2018, klokken 20:18
EPA=257 miles

Er det de offisielle EPA tallene?  :)

Nei. Det er my wild guess. Siden det i post #13 ble spurt hva folk tipper offisiell EPA blir.

Jlr

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 24. juli 2018, klokken 21:16
Sitat fra: Jlr på tirsdag 24. juli 2018, klokken 20:46
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 24. juli 2018, klokken 20:18
EPA=257 miles


Er det de offisielle EPA tallene?  :)

Nei. Det er my wild guess. Siden det i post #13 ble spurt hva folk tipper offisiell EPA blir.

Håper din wild guess blir riktig  8)

bmw2002


Counterpointer

Jaguar selv har sagt 220 min pessimistiske wild guess EPA blir 219

AJ82

- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf


GOS

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på tirsdag 24. juli 2018, klokken 17:39
Her er en video som viser en I-Pace som selv har regnet ut 21,8 kWh/100 km forbruk over en drøyt tretimers tur på 276 km:

https://youtu.be/wNw4pujdD78

...jeg avventer flere resultater før jeg får panikk :P

Denne var jo ikke hakkende gale. Det var tross alt snitt farten som var 94 km/t Kanskje det er håp allikevel.
Er jo avhengig av været og veien under testen da. Bruker alt fra 160 - 190 wh/km på min gamle Model S RWD i 90 km/t i greie temperaturer uten nedbør. Dess mer opp og ned og svinger, dess mer forbruk.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Stikkkontakt

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på onsdag 25. juli 2018, klokken 12:57
https://www.jaguarusa.com/all-models/i-pace/electric-vehicles/index.html sier 240 miles. ¯\_(ツ)_/¯

Merknad 10.

10. Figures shown are Manufacturer's driving range estimates. Actual mileage may vary. EPA estimates not available at time of publication. See your local authorized Jaguar Retailer for updated EPA estimates.

EPA er ikke noe produsenten kommer med.

Tellus

Sitat fra: GOS på onsdag 25. juli 2018, klokken 13:15

Denne var jo ikke hakkende gale. Det var tross alt snitt farten som var 94 km/t Kanskje det er håp allikevel.
Er jo avhengig av været og veien under testen da. Bruker alt fra 160 - 190 wh/km på min gamle Model S RWD i 90 km/t i greie temperaturer uten nedbør. Dess mer opp og ned og svinger, dess mer forbruk.

Dette var noe helt annet ja. Snitt på 94 km/h vil normalt bety at mye av kjøringen har foregått på godt over 100 km/h, men det er jo helt umulig å vite.

Selv om bilen har ligget konstant i 94 km/t så virker dette langt bedre enn det vi har sett fra Spania.

Programvare problemer med BMS er fortsatt den mest sannsynlige forklaringen tror jeg.

Counterpointer

Sitat fra: AJ82 på onsdag 25. juli 2018, klokken 11:47
Sitat fra: knut.aulie på onsdag 25. juli 2018, klokken 11:35
Jaguar selv har sagt 220 min pessimistiske wild guess EPA blir 219

Hvor står det?

A.J.
De sa dette før WLTP ble offentlig. Alle trodde dette var et altfor lavt anslag (ikke ulikt E-Tron sitt 400 km nå).
Det ble sagt at dette var noe alle kunne oppnå uten sparekjøring.
Er jo ubehagelig nær det spanske testresultatet .

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 25. juli 2018, klokken 13:33
EPA er ikke noe produsenten kommer med.

Nei. Men det er veldig lite sannsynlig at Jaguar USA vil presentere et rekkeviddetall i markedsføringen sin for så å komme ut med et dårligere EPA-tall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA