Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Ingeniøren

#1380
Ladet nylig på MER i Trysil som er 50 kW lader etter å ha kjørt fra Tranby. Fikk 45 kW på en time og lade fra 39 til 84 kWh, og stor bedre blir det vel ikke på en 50 kW lader med pluss 5 i lufta.

Vi må og huske at når bilen ble designet fantes det veldig lite lyn ladere. Sjelden jeg hurtiglader så dette betyr ingen ting for meg  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JPM

Hadde på klargjøring av bil før jeg kjørte hjemmefra, og GOM viste 410km.
Vet mange bruker andre omregninger, men i appen står det:

20 mil, forbruk 4,18 km/kwh (trondheim - dombås). Med de vær og føreforholdene fra oppdal til dombås, har jeg forståelse for forbruket.
Ladet på ionity lader på Dombås, 44 kwh levert på 58 minutter.

20 mil, forbruk 4,59 km/kwh (dombås - hamar)

Lading på vei hjem:

CircleK, Lillehammer: 24,6 kwt levert på 51 min
Tipper jeg hadde 40% på batteriet, men familen var sulten. Måtte stoppe.
BKK, dombås: 24.6 kwt, levert på 30 min
Tipper jeg hadde 25-30% på batteriet, måtte ha mer strøm for å komme meg til tr.heim.
Forbruket Dombås - tr.heim var meget hyggelig, men det er jo bare nedover:
20 mil, 5.46 km/kwh



Maxwell_400

Sitat fra: JorgenM på mandag 18. oktober 2021, klokken 10:27
Ellers er jeg veldig fornøyd med forbruket. Like over 20 med 22", våte veger og rundt 10 plussgrader.

Men på alle langturene våre har det vært store problemer med å starte lading.

Det er rart det er så forskjellig, har bare hurtigladet ca. 20 ganger men aldri hatt problemer med lading, har til og med ladet der andre har gitt opp. Får også 100kW på lynlading men det har jeg bare prøvd i varmt vær.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

OlaM

Sitat fra: JorgenM på mandag 18. oktober 2021, klokken 10:27
Vi var i Sverige nå i høstferien. Etter 7 forsøk på Inity-laderen rett vest for Østersund startet endelig ladingen. Men den lå på 82kw hele tiden og det synes jeg er veldig bra.

Ellers er jeg veldig fornøyd med forbruket. Like over 20 med 22", våte veger og rundt 10 plussgrader.

Men på alle langturene våre har det vært store problemer med å starte lading. Det, og trangt baksete med 3 unger, gjør at vi trolig bytter ut bilen i løpet av 2022.

Kjørte til Berlin i september med en 400 fra Bildeleringen, opplevde det samme i Sverige. Hver eneste Ionity-lading krevde flere forsøk, bytte stolpe o.l. På første lader fikk jeg til og med feilmelding om hybrid-system og klimaanlegg og alle vinduene dugget ned. Den kom heldigvis til hektene etter noen minutters hvile.

I Danmark gikk det mye bedre, var bare en fellesfeil på den store nært Køge som gjorde at ca halvparten av laderne var slått ut. Fikk heldigvis tips om hvilke som funket i det jeg kom.

I Tyskland fikk jeg testet Fastned og autocharge, det funket som et skudd og viser at alle andre nettverk kan hvis de vil. På vei hjem var det omtrent likt. En enkelt feil i Danmark, masse feil i Sverige. Bilkraft i Norge fungerte prikkfritt. Ladet noen ganger på E.ON i både Sverige og Danmark, prikkfritt hver gang. Så det er nok ikke bare bilen sin feil.

Jeg slakket aldri av for å spare strøm, fikk til og med testet toppfarten i Tyskland. 23-27 kWh/100 km sånn generelt på motorveiene, med mye forskjellig vær og fart. Og selv om bilen ikke lader veldig fort så var jeg ikke spesielt misfornøyd med reisetiden. Kanskje først og fremst fordi jeg ikke hadde planlagt så veldig lange dagsetapper, men også fordi det var nok å gjøre å dobbelsjekke rute til neste lader, spise, do, osv.

Når det er sagt så var totalen med høyt forbruk, litt tynt med ladere og Ionity-krøll ganske tungtveiende for at min egen bil har blitt bestilt fra et annet bilmerke som er kjent for sitt ladenettverk. Kan legge til at en annen viktig faktor for at det var nok med Bildeleringen var at et annet medlem hadde klart å søle diesel INNI I-Pacen. 3600 km i elbil med dieselduft, da er du godt motivert til å kjøpe egen bil.
'21 3LR

HelectriC

Er det noe spesielt med nettopp iPace og ionity? Jeg har aldri hatt noe problem på første forsøk med Polestar 2 og ioniq5 på mange forskjellige ionity.
ioniq 5

Ingeniøren

Sitat fra: HelectriC på fredag 22. oktober 2021, klokken 17:15
Er det noe spesielt med nettopp iPace og ionity? Jeg har aldri hatt noe problem på første forsøk med Polestar 2 og ioniq5 på mange forskjellige ionity.

Har hørt at I-Pace er veldig kresen på at ladestandarden følges til punkt og prikke. Det er en Youtub'er i skottland som har laget eget kart for I-Pace og hans konklusjon var vel dette.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øystein Hermansen

Kjørte fra Sandnes til Spangereid i dag, tur/retur med henger.  I-Pace 2020 modell med 18 toms sommerdekk og temp mellom 5 og 9 grader (kaldere sørover).
Strekning ca 19 mil hver vei. Under normale forhold, uten henger, bruker jeg ca 1,9-2 kW/mil. I dag gikk det ca 50% mer begge veier (ned med last, hjem uten, men samme forbrukt).
Måtte lade hjemover og stoppet i Lyngdal på Mer (tidl. Grønn Kontakt) hurtiglader. Ladet fra 27% til 85%. Etter tilkobling gikk den opp til 75 kW i løpet av under 5 min og steg deretter til 80-82 kW i løpet av noen nye minutter. Der ble den helt til bilen passerte ca 75% på batteriet. Da gikk den gradvis nedover og når jeg koblet fra ved 85% ladet den med 45 kW.

Passet bra med spisepausen. Total pause var på 55 min hvorav bilen sto tilkoblet 45 min.

Maxwell_400

#1387
Sitat fra: Øystein Hermansen på søndag 24. oktober 2021, klokken 00:29
Kjørte fra Sandnes til Spangereid i dag, tur/retur med henger.  I-Pace 2020 modell med 18 toms sommerdekk og temp mellom 5 og 9 grader (kaldere sørover).
Strekning ca 19 mil hver vei. Under normale forhold, uten henger, bruker jeg ca 1,9-2 kW/mil. I dag gikk det ca 50% mer begge veier (ned med last, hjem uten, men samme forbrukt).
Måtte lade hjemover og stoppet i Lyngdal på Mer (tidl. Grønn Kontakt) hurtiglader. Ladet fra 27% til 85%. Etter tilkobling gikk den opp til 75 kW i løpet av under 5 min og steg deretter til 80-82 kW i løpet av noen nye minutter. Der ble den helt til bilen passerte ca 75% på batteriet. Da gikk den gradvis nedover og når jeg koblet fra ved 85% ladet den med 45 kW.

Passet bra med spisepausen. Total pause var på 55 min hvorav bilen sto tilkoblet 45 min.

Det er min erfaring også, 30%-50% økt forbruk med henger. Skiboks gir ca. 15%-30%. Bagasjeboks 0%.

Merket ikke noe med dieselbilen, en følelse av at den lå alltid på 0.8 uansett, men den gangen jeg dro hest så var forbruket oppe i 1.5.



I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

#1388
Kommer veldig an på hva slags henger og hva man har i den. Jeg har en liten henger uten kapell og uten bremser. Med liten last bruker bilen ikke veldig mye mer. Maks 10% økning på landevei. Med en skapheger, bremser og maks last er situasjonen veldig anderledes.

Øystein Hermansen

#1389
Min henger hadde boggi (2 akslinger), bremser, egenvekt på 300 kg og 35 cm høyde på side/foran/bakvegg.  Ingen skaphenger med andre ord, men nok til at det blir et betydelig ekstra trekk&drag som øker forbruk med 35-45% avhengig av last.

Til info så hadde jeg tidligere en Lexus IS300h (hybrid).  På samme strekning så brukte den ca 0.55-0.6 l/mil når jeg kjørte hjemmefra til hytta.  Med tilhenger lå vi typisk mellom 0,85-0.9 l/mil.  Så forbruket økte tilsvarende der også.

Contango

Reference Consumption på 230 i ABRP fungerer for meg når jeg etterprøver nå på denne årstiden også. Hvorfor default fremdeles er på 263 er litt ubegripelig når de nå må ha godt med data på denne biltypen.
Live estimatet til ABRP gjennom Tronity er også bra presist selv om det hopper noen prosentpoeng opp og ned underveis.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA