Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

lr-80

2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

chiller

Kan tenkes de "miner" crypto currencies for å tjene litt ekstra, og at det er derfor de har høyt forbruk.

hemi

Plausibelt, liten ASIC baki? kan hende de slutter når den ikke lenger er så profitabel og ASIC'en deprecated, så lavere forbruk på sikt?

Jeronan

#228
Sitat fra: lr-80 på torsdag 04. oktober 2018, klokken 14:23
Biler med soltak veier 8 kg mer enn de uten.

8 kilo is nothing and has no impact on range whatsoever!  ;D
The average suit case or holiday bag weighs a lot more than that.

I practically see no energy consumption difference with our Model S when I am driving alone or when we are fully loaded for a holiday trip. We are talking about several hundred kilo's difference and it has no impact on range.

What does impact range, is type of tires and putting enough air in it!  Also putting stuff on the roof like a skibox or bikes for example... that can quickly impact range up to 30%, depending on driving speed.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Tellus

Ingen som tror at 8 kg fra eller til spiller noen rolle, men fint at teslagjengen passer på slik at alle trivialiteter blir belyst.

Chimp

Gode nyheter at det var så få kg. Da beholder jeg panoramataket.

Håper uansett på et svar fra jaguar norge/internasjonalt på dette med rekkevidde. Noen som forvørig har prøvd å maile dit? Jeg har egentlig bare tatt kontakt med selger og han er selvfølgelig overbevisende, iflg han er alle fornøyd med rekkevidden av de han har snakket med :)

Tellus

Hvis du legger på alt stash så kommer du kanskje over 100 kg i mere vekt enn stock modellen.
- Tilhengerfeste (krok + ekstra fester)
- Luftjæring
- Motoriserte seter.
- Pano

Kanskje et sted mellom 75 og 125 kilo totalt tipper jeg i maks forskjell. Rundt 5% økt rullemotstand kanskje i form av vektøkning. Lite å si for motorveihastigheter, men vil kunne merkes i lavere hastigheter. Rullemotstand øker typisk proposjonalt med økning i bilens vekt.

Counterpointer

Sitat fra: Chimp på torsdag 04. oktober 2018, klokken 15:23
Gode nyheter at det var så få kg. Da beholder jeg panoramataket.

Håper uansett på et svar fra jaguar norge/internasjonalt på dette med rekkevidde. Noen som forvørig har prøvd å maile dit? Jeg har egentlig bare tatt kontakt med selger og han er selvfølgelig overbevisende, iflg han er alle fornøyd med rekkevidden av de han har snakket med :)
Jaguar følger nøye med på sosiale medier, de har tidligere kommet med infomail når diskusjoner oppsto derfra.
Sentralt fra Jaguar var vel det siste når de justerte WLTP fra 480 til 470 etter at de «optimaliserte» software

Det er litt rart det der at alle selgere har kun fornøyde kunder....... Er det en ting som er sikkert er det at i enhver kundegruppe finnes det misnøye. Tesla skårer på topp i kundefornøydhetsundersøkelser, men er ikke vanskelig å finne eksempler på misnøye. Selv hadde jeg en Talbot Solara for evig mange år siden. Dette er en av de dårligste bilene noensinne laget, men jeg var kjempefornøyd

Tellus

Fra UK forum:

I went to the Paris Motor Show and asked a few questions to a JLR Europe " Electric Coach" , quite knowledgeable actually since he was coming from Tesla.
— 3 Phases charging : it is not possible to modify the cars
— Superchargers : for now - and probably until the end of the year - the maximum charging speed is 80 KW . By the end of 2018 it will become 100KW - by OTA. May be it will go up to 120 KW.
— Number of IONITY superchargers in France : today 4 to be increased to 60 before the summer of 2019.
— OTA has to be done using WiFi.
— No possibility to use the 360 cam beyond 20km/h ( in particular no rear camera view on the motorway)
— Battery capacity : 84,7 KWH ( although Bjørn thinks it is more like 81KWH )
— Charging speed : starts to decline after 80% ( and not 60% as Bjørn said ) .
Hope that helps.
Should you have any questions I plan to go back to morrow



https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=486

geear

Bjørn har lagt ut ladegraf fra real life, så hva er påstanden om reduksjon først på 80% da verdt? Og det ville vel vært ganske eksepsjonelt om de hadde fått til det, er vel ingen elbiler enda som har 80kW ved 80%.

Her er grafen fra Bjørn sin facebook-side. Den ene er ladefart i kW, den andre er ladefart i kilometer per time.

Stikkkontakt

Fikk bekreftet idag at det kommer en OTA-oppdatering i desember som omhandler rekkevidden. Om det er den samme som øker ladehastighet vet jeg ikke.

chiller

Sitat fra: gr på fredag 05. oktober 2018, klokken 00:04
Bjørn har lagt ut ladegraf fra real life, så hva er påstanden om reduksjon først på 80% da verdt? Og det ville vel vært ganske eksepsjonelt om de hadde fått til det, er vel ingen elbiler enda som har 80kW ved 80%.

Her er grafen fra Bjørn sin facebook-side. Den ene er ladefart i kW, den andre er ladefart i kilometer per time.

Hvis du lader på en 50kW lader så holder den vel "full" fart frem til 80%....

Sarepta

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 05. oktober 2018, klokken 00:11
Fikk bekreftet idag at det kommer en OTA-oppdatering i desember som omhandler rekkevidden. Om det er den samme som øker ladehastighet vet jeg ikke.

Hvor har du dette fra? Hvis det er sant, hvorfor kunne de ikke bare fortalt det klart og tydelig med en gang? I stedet kommer det nå en masse negativ informasjon fra Bjørn Nyland og andre som utløser spekulasjoner, dårlig stemning blant oss som har bestilt bilen og sikkert ganske mye tvil hos dem som er interessert, men enda ikke ha bestilt. I månedsvis har dette pågått, uten at Jaguar har gjort stort annet enn å henvise til en SW-oppdatering som ikke ga resultater og skryte av WLTP på 470 kilometer som ingen skjønner noe av.

geear

Teslabjørn kjørte race mellom produksjonsutgave av Jaguar i-Pace og Kia Soul 30kWh Oslo-Trondheim-Oslo i går/natt, totalt 16 timer. De kom til Oslo samtidig. Mener han sa i-Pace med 7% SoC og Soul med 18%, som altså er omtrent identisk i kWh. Hadde de kjørt nærmere 0 hadde nok Soul vunnet, siden den kommer lenger på 5kWh enn i-Pace, men i-Pace hadde blitt stående noen minutter på et rødt lys et sted. Begge startet fulladet. Selv om det går an å regne seg frem til, så er det ganske sykt resultat når man tar med i regnestykket at i-Pace har tre ganger større batteri, og Soul faktisk har iallfall like stor kupé, og har aerodynamikk som en murstein.

Forbruk i-Pace siste etappe:
110-sone 315Wh/km
80-sone 290Wh/km

Det innebar nok å ligge +10.

Føreren av i-Pacen er veldig fornøyd med bilen og skryter veldig av setene, men klager på komplisert og treg betjening.

Bjørn klager på komforten i Soul, og at den mangler adaptiv cruise og regnsensor.

https://www.youtube.com/channel/UCD3YwI6vR9BSHufERd4sqwQ

Sitat fra: chiller på fredag 05. oktober 2018, klokken 00:12
Hvis du lader på en 50kW lader så holder den vel "full" fart frem til 80%....
Det blir meningsløst å si noe slikt. Bilens begrensning er det som teller, og per i dag, med 200A limit, så begynner den å redusere på 48%. Er vel tvilsomt at det blir noe annerledes om de øker til 250A?

Tellus

Sitat fra: gr på fredag 05. oktober 2018, klokken 09:16


Forbruk i-Pace siste etappe:
110-sone 315Wh/km
80-sone 290Wh/km


De tallene der er garantert bare tull. Ikke engang Teslabjørn greide å få noe i nærheten av dette. Gleder meg til å motta bilen om noen uker for selv å se hvor landet ligger. 29 kWh/100 km i 80 km/t går ikke an. Vedkommende har kjørt langt fortere enn dette og ville ha blitt fratatt førerkortet hvis han hadde blitt stoppet av politiet. Tipper han kjørte i mellom 110 og 120 i 80-sone.

På lengre avstander betyr størrelse på batteriet ingen ting. De to parametrene som betyr noe er forbruk og ladehastighet. En Model S 100D taper for en Kia hvis traseen som kjøres ikke har teslaladere og utenom motrovei. Da må begge lade på Chademo og Kia er mer effektiv. Til og med en 1.gen leaf eller trilling ville kunne gjort det bra i en slik test.

Gjentar man denne testen om et år vil I-Pace kunne lade på minst 100 kw og ladetiden blir kortere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA