Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Vind

Sitat fra: Tellus på mandag 11. mars 2019, klokken 11:31
Veldig vanskelig å sammenligne slike turer da f.eks. vindforhold kan ha en dramatisk effekt på forbruket.

Uansett var det fine forbrukstall til vinter å være dette.
Helt enig at mange ting påvirker dette, men jeg har notert ned alle langturene jeg har tatt, og har generelt lavere forbruk nå enn i starten.  Ikke mye, men noe lavere.  Dette kan jo også skyldes at bilen er "kjørt inn", at jeg håndterer/ kjenner den bedre.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

fantonsen

Sitat fra: Vind på mandag 11. mars 2019, klokken 11:18
Jeg har siste software (oppdatert for en uke siden), og har ca 6% lavere forbruk nå på samme tur i forhold til de første langturene (tidlig oktober).

Hvilke versjonsnumre snakker vi om her? Hva ble bilen oppgradert til?
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

daktari

Jeg opplevde lavere forbruk denne helgen med tørre veier i motsetning til saltslaps. Erfaring fra sommerføre med Tesla tilsier at regnvær øker forbruket mye.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kvag

Haugesund- Lillesand, forbruk 1,89/mil!!  Hakapelitta 18" piggfrie vinterdekk.  Fulgte trafikken i vanlig fart med noen forbikjøringer av trailere.  Ikke så verdt det!!? Suveren bil å kjøre!

Eoniq

Sitat fra: Kvag på mandag 08. april 2019, klokken 15:35
Haugesund- Lillesand, forbruk 1,89/mil!!  Hakapelitta 18" piggfrie vinterdekk.  Fulgte trafikken i vanlig fart med noen forbikjøringer av trailere.  Ikke så verdt det!!? Suveren bil å kjøre!

Bryne(25moh) til Gravasstølen/Sirdal(726moh), stoppet der i 5 timer før jeg kjørte til Bryne igjen, Conti 7 piggfrie, tørr vei, 5-11 varmegrader, og vindstille begge veier. Hadde 3 forbikjøringer, ellers lå jeg i kø for det meste(snitthastighet på 63km/t, men det var med ca 10 minutter stillestående og ca 2mil i 30/40km/t sone).

Forbruk 1,88kwh/mil

4Matic Fanatic


Tellus

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 09. april 2019, klokken 22:02
Test av rekkevidde på svensk slapseføre, kjørt til bilene er tomme:

Kjørt til rekkeviddeestimatet viser 0 km ser det ut som. Ikke til bilene er tomme. Det siste er jo litt slitsomt rent praktisk  ;)

Imagine

Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 09. april 2019, klokken 22:02
Test av rekkevidde på svensk slapseføre, kjørt til bilene er tomme:
eTron:        279km
I-Pace:       303km
TMX100D:  343km

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/biltester/20190409/rackviddstest-sa-langt-kommer-tesla-audi-och-jaguar-pa-en-laddning/

Og i samme test ble Model 3 performance også kjørt, det er sagt i andre artikler. Den viste 0% på SOC ved 280km, men gikk 290km før stopp.
Kona var også med og fikk så vist jeg husker 333km i rekkevidde, samme som E-Niro.

My2cents

Noen som har testet forbruket med takboks på langtur? Kjørte selv 263km i min Tesla Model 3 fra Stavanger til Eidfjord (via Aksdal og Odda) i går med Thule Motion XXL takboks (600l) med 4 personer og vinter baggasje og fikk 159Wh/km i snitt. 11 grader ute, tørre veier, 42 psi i dekkene (18" med Hakka R3 piggfritt), klimaanlegget var på. Hadde vært interessant å høre deres erfaringer med takboks på :-)

Chimp

Er det ikke slik på alle biler at det blir mellom 10-15% høyere forbruk?

daktari

Kjørte nylig på ca 3,17 kWh/mil med skiboks, 900 høydemeter, snittfart 91 km/t. 4-5 forbikjøringer.

I høst, med sommerdekk, deler av samme strekker ble tatt med 97 km/t snitt på 2,74 kWh/mil uten boks. Husker ikke vindforholdene...

Bør nok over 70 km/t før luftmotstand/boksen gjør noe særlig forskjell.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

lr-80

21,6 på min, full bil og 20" Hakka piggfritt, snitthastighet 83. Noe mer opp på fjellet, noe mindre ned igjen. Og mer på vinterføre.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

JPM

Kan legge til at jeg kjørte t/r trheim - røros (ca 740 m.o.h) uten å lade. Da jeg skulle kjøre hjem, satte jeg på klima via appen, og batteriet sank fra 54 -> 46% på 30 min. Skal nevnes at det var 13-14 minusgrader da jeg startet opp bilen. Det er 15 mil til trondheim, og rekkevidden sto oppgitt til 16 da jeg startet. Kom hjem med 3.5 mil "til gode".

Tellus

Svensketur i nesten sommervarme.

Kjørte Oslo-Tockfors og Tockfors-Oslo i strålende vårvær (18-20 grader) og lite vind (svak nordlig sidevind). Fulladet og ferdig oppvarmet ved start.

Ikke så langt unna optimale forhold med andre ord.

Oslo-Tockfors foregikk delvis via indre østfold (50-80 fartsgrenser) før jeg kom ut på E18 med 80-100 fartsgrenser.
GPS forsøkte å få meg til å snu så turen ble noen km lengre enn planlagt. Alt i alt 105,4 km med snitthastighet 69 km/t (inkludert to små stans for å sjekke kart). Forbruket ble fine 19.2 kWh/100 km. En liten negativ høydeforskjell på rundt 65 meter (nedoverbakke).

Jeg forsøkte å holde fartsgrensene så godt jeg kunne. Dvs stort sett spedometer + 4 km/t. Kjørte vel litt raskere enkelte ganske + et par forbikjøringer på motorvei.

Turen tilbake foregikk kun langs E18 og E6. Dvs stort sett motorevei 80-100 km/t med noen få partier som dro ned snitthastigheten noe. Turen ble 90.1 km lang, gjennomsnittshastighet var 79 km/t og snittforbruket 21.5 kWh/100 km.

For hele rundturen fikk jeg et snittforbruk på 20.26 kWh/100 km. Totalengden på turen var 195.5 km. Gjenstående SOC 53%. Gjenstående rekkevidde GOM 196 km. GOM var veldig konservativ under hele turen og viste 370 km da jeg startet.

Rekkevidden denne dagen beregnet på tre mulige måter:
1) Kjørt strekning + GOM gir 391,5 km.
2) Kjørt strekning benyttet 47% av batteri gir 416 km
3) Bruk av snittforbruk og batteristørrelse 84,7 kWh gir 418 km

Bilen er en HSE med 20 tommer standard sommerhjul levert av Jaguar.

Ser ingen grunn til at WLTP rekkevidden skal være vanskelig å nå slik WLTP syklusen er definert. For min bil tipper jeg WLTP rekkevidde er rundt 440 km. Hadde jeg slått av AC, kjørt samme tur tilbake og latt være å stoppe 2 timer i Tockfors så tipper jeg ville hatt rekkevidde rundt 450 km.

Under normale forhold hadde jeg nok kjørt noe raskere, men for å lage et enkelt case som enkelt kan reproduseres så kjørte jeg så godt som mulig på lovlig fartsgrense (speedo + 4 km/t).

Hastighet, høydeforskjell, temperatur og dekk er de faktorene som i stor grad påvirker rekkevidden.

Trapper

#1079
Snittforbruk med tilhenger - til og fra påskefjellet.

Henger med last:   590 kg
Høydeforskjell:    843 m
Avstand:           174 km (én vei)
Snitthastighet:    68 km/t
Kjøreforhold:      Tørr vei
Vind:              Nei 
Dekk/hjul:         Vinter/18"
Prekondisjonering: Nei
Kjøremodus:        Comfort
---------------------------------------------------
Snittforbruk
   - tur (temp. 9°C):       36,25 kWh/100 km
   - retur (temp. 12-21°C): 23,30 kWh/100 km

En kommentar til å kjøre med tilhenger bak I-Pace: kulevektbegrensning på 45 kg gjorde at lasten måtte plasseres mer sentrert på henger enn det jeg har vært vant til tidligere. Jeg ble overasket over hvor høy kulevekten ble med lasten plassert helt fram på hengeren, ca. 120 kg!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA