Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

daktari

Mistenker at en eller annen modul har fått oppdatering slik at forbruket hos noen er lavere enn hos andre. Min er ikke oppdatert siden oktober.

Har dere også sett videoen til Horvath der han viser en skjerm i bilen med grense for SOC? Dvs. før sommeren kunne man få ut mer strøm av bilen enn de bilene vi fikk levert. Ca. 4 minutter ut i videoen her:
https://youtu.be/FELfD1abUdw
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Tellus

Sitat fra: Løytnanten på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:23
Tellus - hva var/er argumentene dine for å velge I-Pace fremfor e-tron? Bare så jeg har argumentasjonen klar for å forvare mitt valg av I-Pace :)

Jeg satt på e-tron reservasjonen inntil ganske nylig. Har hatt I-Pace siden i fjor høst. I og med at det er større batteri på e-tron antok jeg at e-Tron ville gi noe mer rekkevidde. Mer vekt på tilhenger er jo også et pro for e-Tron.

Når fasit kom og de første testene ble rapportert så var det ikke så mange grunner igjen til å velge e-tron.

Nå må jeg innrømme at jeg liker utseende til I-Pace så det ville uansett veid tungt. Hadde nok sittet langt inne og byttet selv om e-Tron hadde hatt 6-7 % lengre rekkevidde.

Hadde tatt e-Tron før Model X. Model X synes jeg faktisk er rett og slett lite pen selv om den har flott rekkevidde.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:26
Jeg satt på e-tron reservasjonen inntil ganske nylig. Har hatt I-Pace siden i fjor høst. I og med at det er større batteri på e-tron antok jeg at e-Tron ville gi noe mer rekkevidde. Mer vekt på tilhenger er jo også et pro for e-Tron.

Når fasit kom og de første testene ble rapportert så var det ikke så mange grunner igjen til å velge e-tron.
Foreløpig virker det jo som om etron lader vesentlig raskere enn I-Pace da, så det er jo ett tungtveiende argument. I tillegg er bagasjekapasiteten vesentlig bedre. Dette, sammen med ett mere gjennomført brukergrensesnitt som ikke er så tregt. Var vel den mest skuffende delen av I-Pace for min del.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Jeg synes GUI på I-pace er bra, rent praktisk/visuelt. Tregheten er derimot irriterende, og skjermen er for liten. I-pace er bedre å kjøre og veier mindre, og har noen terrengegenskaper som virker topp. Litt usikker på om Audi er raskere i bruk - det er forsinkelse der også.

Audi får litt større bagasjeplass, raskere lading og større skjerm. Men etron ser kjedelig og gammeldags ut allerede før kunder har fått den. Det gjelder delvis interiør også. Sort/Alcantara/børstet aluminium er bare så altfor mye 2005. Q4 ser mye mer lovende ut!

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:34
Foreløpig virker det jo som om etron lader vesentlig raskere enn I-Pace da, så det er jo ett tungtveiende argument. I tillegg er bagasjekapasiteten vesentlig bedre. Dette, sammen med ett mere gjennomført brukergrensesnitt som ikke er så tregt. Var vel den mest skuffende delen av I-Pace for min del.
Helt enig med deg ang lading, her henger jaguar etter pr i dag men det skal bedres gjennom oppdateringer. Batteriet tåler visst minimum 125kw, kanskje 150kw. Infotainment burde både audi og jaguar gjort som polestar, overlatt til proffene.
Bagasjeplassen er temmelig lik, har du sjekket begge i virkeligheten? Så ikke store forskjellen men mulig jeg har jaguarbrillene mine på.

Løytnanten

Takker for balanserte svar. Da skal jeg kunne forsvare meg. Ingen av dere nevner selvtilfredsstillelsen (snobben i oss, vil mange si) ved en gang i livet å ha eid en vaskeekte Jaguar. Jeg kjenner litt på den også. Det hadde ikke blitt det samme med en Audi.

Chimp

Etter å ha kjørt audi i 10 år sammenhengende kjenner jeg på det samme. Jaguar er et steg opp. Audien blir ikke lagt merke til, hadde vært noe annet med designet til a5/a7 men da er vi over på sportbacken

Vannkraft

Sitat fra: Løytnanten på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:23
Tellus - hva var/er argumentene dine for å velge I-Pace fremfor e-tron? Bare så jeg har argumentasjonen klar for å forvare mitt valg av I-Pace :)

Tema for denne tråden er:

"Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer"


Hva i all verden er det som gjør at så mange av dere synes det er greit å dra helt ut på viddene å ødelegge enhver tråd med preik om alt mulig rart?

Start egen tråd med eget tema så ødelegger dere ikke for oss andre -
PLEASE

Løytnanten

Beklager! Jeg er fersk her. Skal aldri gjøre det igjen - lover.

turfsurf

Sitat fra: Chimp på tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:55
Bagasjeplassen er temmelig lik, har du sjekket begge i virkeligheten?
Ja, har sjekket begge. Audi har en brønn ala Tesla i tillegg med plass til noen bagger bak, pluss litt mindre skrå bakluke. Og så er rommet foran mere praktisk for lagring av kabler m.m. Tilsammen utgjør dette en god del.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chimp

#1045
Jeg orker ikke demontere bilen for å lagre ting ref brønn i bagasjerom. Fronten er like ubrukelig på begge, plass til ladekabel. Bagasjerommet er passe stort på begge. Ganske likt vil jeg si.

Ser forbruksmessig tilbakemelding på facebook om e tron med 19tommer i vanskelige forhold, og tviler særdeles sterkt på at en 18tommer i pace opplever dette opplever dette forbruket under tilsvarende forhold.

Dette er ikke for å skrive dritt om e tron men for å gi et nyansert forhold til forbruket jaguaren har, det er ikke så gæli, det er litt bedre enn e tron. Ser at de samme som skrev dritt om forbruket til i pace nå holder kjeft, derfor MÅ jeg..

Quote e tron facebook:

"Reell rekkevidde er et stort spørsmål på denne bilen. Kjørt den Moss - Kongsberg - Moss i -2 til 0 grader, en blanding av snø og sludd og normalt kjøremønster. Her er resultatet:
Moss - Kongsberg: 126 km med 32,1kwh/100km, Ø 56km/h
Kongsberg - Moss: 127,7 km med 28,8kwh/100km. Ø 69km/h.
Da jeg parkerte bilen var det 14 kilometer igjen. Dette gir en rekkevidde på snaue 260 kilometer. "

Dette kan man se med 22tommer i pace, men at audi klarer dette med 19tommer og så lav snittfart....

Har du rekkeviddeangst så har 18tommer i pace er temmelig OK forbruk og lader 50kw til minst 90% på 50kw-ladere. På Norgestur er det alt du trenger siden vi pr i dag har tusenvis av disse laderne og kun et par åpne 150kw ladere. Om 1-2 år ser vi flere 150kw ladere og i pace har forhåpentligvis innen den tid klart å maksimere ladehastigheten i batteriet slik at den mottar 125kw eller drømmen 150kw. Pr i dag er maks 80kw men 100kw er oppnådd i utlandet (altså avhengig av ladestasjon). Audi har et forsprang der pr i dag og jaguar må levere slik de har lovet. Den løsningen kommer, garantert.

turfsurf

Sitat fra: Chimp på onsdag 06. mars 2019, klokken 09:55
Jeg orker ikke demontere bilen for å lagre ting ref brønn i bagasjerom. Fronten er like ubrukelig på begge, plass til ladekabel. Bagasjerommet er passe stort på begge. Ganske likt vil jeg si.
Er ikke ute etter å forsvare etron på noe hvis (mener begge bilene har fordeler og ulemper), men det er da ikke snakk om å demontere bilen. Det er en luke man legger ting under, så legger man ting oppå der igjen. På samme hvis som at I-Pace har ladekablene i tilsvarende (men mye mindre brønn).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

e-tron har mer bagasjeplass, men usikker på hvor mange store duffelbagger man får inn - hvis det er et mål. Jeg Tror 1 bag esktra oppunder taket på e-tron, kanskje 2, men ikke mye mer enn det. E-tron er bare 5-10 cm dypere. Under gulvet er utformingen i etron slik at man kan få med noen skisko eller handleposer - men ikke en full duffelbag som i Model S.

Jeg er så nerdete at jeg har målt opp hovedrommet:
JAGUAR:
Trunk depth (minimum)   94
Trunk depth (maximum)   99
Trunk width (minimum)   105
Trunk width (maximum)   106
Trunk height (to cover/curtain)   46
trunk depth at cover/curtain height (rear window/door to rear seat) 42
trunk depth at roof height from opening to rear seat ?

E-tron:
Trunk depth (minimum)   105
Trunk depth (maximum)   105
Trunk width (minimum)   105
Trunk width (maximum)   138
Trunk height (to cover/curtain)   42
trunk depth at cover/curtain height (rear window/door to rear seat) 42
trunk depth at roof height from opening to rear seat ?

Model S:
107
110
98
167
45


Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

xyzzy

Sitat fra: daktari på onsdag 06. mars 2019, klokken 12:34

Jeg er så nerdete at jeg har målt opp hovedrommet:
JAGUAR:
Trunk depth (minimum)   94
Trunk depth (maximum)   99
Trunk width (minimum)   105
Trunk width (maximum)   106
Trunk height (to cover/curtain)   46
trunk depth at cover/curtain height (rear window/door to rear seat) 42
trunk depth at roof height from opening to rear seat ?


Beklager at jeg også er offtopic her, men hvor dypt er bagasjerommet på i-Pace med et sete nede?

geear

Sitat fra: daktari på onsdag 06. mars 2019, klokken 12:34
e-tron har mer bagasjeplass, men usikker på hvor mange store duffelbagger man får inn - hvis det er et mål.
Bjørn Nyland fikk inn seks bananesker i i-Pace, og åtte i e-tron - hvis det er et mål.  :P

De som har tatt seks esker er i-Pace, Model 3, Ioniq og Soul.
Nye Leaf tok syv.
De som har tatt åtte er e-tron, e-Niro og Model S (pre FL kan ta to i frunken også).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA