Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk og rekkevidde - utfra tester og egne erfaringer

Startet av Gordon Retriever, tirsdag 24. juli 2018, klokken 15:05

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 14:35Har ikke noe i mot å måtte roe ned til elbilvennlig hastighet 110-120km/t og nyte komforten og musikkanlegget i stedet for å mose på i 130-140 slik jeg gjør med bensinbil om jeg skal kjøre et unormalt langt strekke og kjører på E18. Ser at det er i hastigheter over dette at elbiler blir tullete strømforbruksmessig. Og jeg kjører heller en Audi e-tron i 120 enn en model x i 140 hvis jeg absolutt skal kjøre elbilen på en slik tur. Hvis høyest mulig hastighet er så viktig tar jeg bensinbil.

Men på tur fra oslo til larvik ville jeg nok gitt bengen og kjørt i 130-140 i 100-sonene der forholdene tillater det da rekkevidden holder i massevis uansett.

Enig med han som sier forbruksforskjellene var ganske små mellom Model X og etron og i-Pace i elbilforeningen sin test.
Den tidsoptimale hastigheten for Model X er omkring 140-150 km/t; raskere så taper man tid på lading, tregere så taper man tid på kjøringen. Så i Norge er det stort sett bare å kjøre så raskt samvittigheten tåler.

For i-Pace vil den tidsoptimale hastigheten påvirkes sterkt av tilgjengelig lading. Har man bare 50 kW ladere tilgjengelig vil jeg tro man er nede rundt 100 km/t for tidsoptimal hastighet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Chimp

Sitat
Enig, dette var bra. For øvrig karakteriseres tesla X100D som "langt mer effektiv" enn ipace og etron. I følge tallene i artikkelen er den imidlertid ikke mer 4 pst mer effektiv enn ipace på etappen med lavest forbruk og  1 pst mer effektiv på etappen med høyest forbruk. Etron er litt mindre effektiv på begge etapper, men bare 2-3 prosent høyere forbruk enn ipace. Om noe, så synes jeg forskjellene i forbruk er overraskende små i denne testen.

Ja og det er veldig godt. Jaguar fikk en dårlig start med filleristing grunnet avvik fra WLTP. Nå får WLTP være WLTP, og vi kan konstatere at de 3 store elbilene er relativt like forbruksmessig. Da er det mulig å sammenlikne bilene på litt morsommere ting enn bare rekkevidde hele tiden.
Audi kan trekkes frem med god tysk byggekvalitet og ladehastighet. Tesla er innovative mtp infotainment, har god aerodynamikk og mange ladestasjoner. Jaguar har sportslige kjøreegenskaper og frekt design.
Mye morsommere, nå kan rekkeviddemaset gi seg!

Espen Hugaas Andersen

Om du ikke vil snakke om rekkevidde er du i feil tråd!  ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

#1008
Sitat fra: Chimp på fredag 22. februar 2019, klokken 14:45
Ja og det er veldig godt. Jaguar fikk en dårlig start med filleristing grunnet avvik fra WLTP. Nå får WLTP være WLTP, og vi kan konstatere at de 3 store elbilene er relativt like forbruksmessig. Da er det mulig å sammenlikne bilene på litt morsommere ting enn bare rekkevidde hele tiden.
Audi kan trekkes frem med god tysk byggekvalitet og ladehastighet. Tesla er innovative mtp infotainment, har god aerodynamikk og mange ladestasjoner. Jaguar har sportslige kjøreegenskaper og frekt design.
Mye morsommere, nå kan rekkeviddemaset gi seg!
Aaaaltså.. dette var en voldsom forenkling. Audi har ingen ladehastighet før det finnes ladestasjoner som kan levere, men den har også 1800kg hengervekt. Tesla har i tillegg til det du nevner den klart største bilen, den eneste med 6/7 seter, den eneste med 2250kg hengervekt, og også en ytelse ingen andre er i nærheten av (forutsetter P såklart). Når det gjelder design så ser jeg du setter det som pluss for i-Pace, men det hører definitivt til kategorien som er subjektiv, som også innebærer brukervennlighet, kjøreopplevelse, kvalitetsfølelse, opplevd støy med mer. Ladehastighet, antall seter, hengervekt, lasteplass eller pris er ikke subjektivt. Siden vi er i den subjektive kategorien må jeg påpeke at jeg ikke syns at i-Pace er en pen bil. Hører at man liksom "skal" like den, men jeg klarer det bare ikke. e-tron ser ut som en forvokst A6 avant, men den er allikevel en mye penere bil enn i-Pace.

Chimp

Ja jeg burde ikke vri emnet bort fra topic med avsporinger  :) Rekkeviddesnakk er fint! Det har bare blitt litt mye av det at jaguar ikke er bra nok forbruksmessig, opp gjennom det siste halve året. Så det er veldig befriende å se tester hvor det viser seg at dette er helt greit og relativt likt som sin hovedkonkurrent audi.

geear

#1010
Men har ikke egentlig Jaguar seg selv å takke for det? Samme gjelder e-tron, på de områdene den har fått negativ publisitet?

Har skrevet det her inne før, mange ganger, men basert på hva som ble sagt, også mens det trillet testbiler rundt på veiene, så skulle i-Pace være en direkte konkurrent til Model X, og jeg vurderte den også som det, men så traff jeg en sjef hos en Jaguar-forhandler, en som hadde vært og sett bilen, som sa at han vurderte den selv som nummer to bil. Det var første gang jeg skjønte at den måtte være mye mindre enn hva jeg hadde forventninger om. Og forventningene kom fra hva Jaguar hadde sagt offentlig. Det samme har det vært med rekkevidde. Ladehastighet og OTA kan også legges i samme forventningskategorien enn så lenge.

Ytelser og kjøreegenskaper er det få som klager på, for der har de levert iht. de flestes forventninger...

geear

Sitat fra: Sarepta på fredag 22. februar 2019, klokken 14:32
Sitat fra: Chimp på fredag 22. februar 2019, klokken 13:01
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 22. februar 2019, klokken 12:48
Da er Elbilforeningens vintertest ute.   :+1:

https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/

Veldig fint forbruk det med 20 tommer. Forstår ikke at denne testen ikke ble kjørt med 18 tommer da det er en rekkeviddetest. Da hadde vi sett mye hyggeligere tall, men dette er absolutt OK!

Enig, dette var bra. For øvrig karakteriseres tesla X100D som "langt mer effektiv" enn ipace og etron. I følge tallene i artikkelen er den imidlertid ikke mer 4 pst mer effektiv enn ipace på etappen med lavest forbruk og  1 pst mer effektiv på etappen med høyest forbruk. Etron er litt mindre effektiv på begge etapper, men bare 2-3 prosent høyere forbruk enn ipace. Om noe, så synes jeg forskjellene i forbruk er overraskende små i denne testen.
Med snittfart på 45km/t over 292km så ville det vel heller vært overraskende om forskjellene var store? Her har aerodynamikken svært liten betydning.

Det må ha vært real somlekjøring, for oppover Setesdal pleier det å gå unna, men det er kontinuerlig oppoverbakke, så det går suppe..

Chimp

Både jaguar og audi gikk ut for hardt ift rekkevidde og har seg selv å takke for dårlig markedsføring og lansering. Men begge er biler som er ypperlige nr 1 biler til typisk norsk forbruk med jobbpendling og til/fra hytte.

Counterpointer

Sitat fra: Imagine på fredag 22. februar 2019, klokken 10:05
.......de av oss som liker I-Pace, men som er litt skremt av alle Teslafolk som trikser trikser frem lange rekkevidder på sine biler ved å kjøre tullete optimalt.

Men du synes det er greit at noen kjører Tesla så den får høyt forbruk Alle som har kjørt litt forskjellige elbiler vet at det er lett å påvirke forbruk i den retningen en ønsker...

Vel vel

I-Pace er en meget bra bil som jeg liker veldig godt, men forholdet pris-antall kWh og forbruk har vært høyt.
Håper at Jaguar justerer SW slik at den blir litt bedre og fikser den lave lynladerfarten. Desverre tåler ikke stilen på I-Pace så godt 18' felger som den virker avhengig av for å få rekkevidde.

Selv om Model 3 preformance har mindre batteri enn I-Pace så synes ikke jeg den bør ha kortere rekkevidde under like forhold og foreløpig er det ikke mye som tyder på det heller. Svenskene sin «test» holder ikke mål som rekkeviddetest, like lite som en av de første med I-Pace som oppgav et langturforbruk mellom Stavanger og Kristiansand på over 30 wh/km med snitt på 60 km/t..... Begge deler er anekdotisk og ikke sammenlignbare for vanlig bruk.

Vannkraft

#1014
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 22. februar 2019, klokken 14:43
Den tidsoptimale hastigheten for Model X er omkring 140-150 km/t; raskere så taper man tid på lading, tregere så taper man tid på kjøringen. Så i Norge er det stort sett bare å kjøre så raskt samvittigheten tåler.

For i-Pace vil den tidsoptimale hastigheten påvirkes sterkt av tilgjengelig lading. Har man bare 50 kW ladere tilgjengelig vil jeg tro man er nede rundt 100 km/t for tidsoptimal hastighet.

Slik synsing har ingen stor verdi - den havner raskt i kategorien "Tesla Fanboy - preik"

Denne testen har Teslabjørn allerede gjort, og dokumenter inngående i denne videoen:
https://youtu.be/GAbg5BYEWF4

Sweerspot hastighet som Bjørn kaller det ved tilgang til 50Kw ladere er ifølge han 130 Km/t. Det er vel tilstrekkelig på norske motorveien. Hans regnestykker er overbevisende

Han lager også et regnestykke ved tilgang til 100Kw ladere, men med gammel software (maks 84(ish) Kw og begrensing allerede fra 50%). Da er sweetspot hastigheten i området 150Km/t. Hvis JLR får til å leverer 100Kw med full speed til 85% så er det bare å legge turen til tyske Autobahn i sommer og kruse i 160-70-80,

god tur.


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Vannkraft på fredag 22. februar 2019, klokken 21:21Sweerspot hastighet som Bjørn kaller det ved tilgang til 50Kw ladere er ifølge han 130 Km/t. Det er vel tilstrekkelig på norske motorveien. Hans regnestykker er overbevisende
Nå spesifiserte jeg ingenting rundt kjøreforhold. Som Bjørn sier i videoen kan man være nede i 100-110 km/t ved mer utfordrende forhold.

Man får blant annet ca 12% høyere luftmotstand ved -10C vs +20C. Og så vil man lade tregere, slik at snitt på 49 kW kan være optimistisk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

gigafactory

"Sweetspot" er én ting, men når den teoretiske tidsbesparelsen gjerne er et par minutter i bytte mot drastisk forhøyet forbruk og potensielle bananskall med ladetrøbbel/kø når en må stoppe for å lade hele tiden, så syns jeg en kan se litt på disse tabellene på nytt. Personlig syns jeg det høres helt forferdelig ut å stoppe for lading hvert 45. min f.eks.

Den teoretiske økningen i total snitthastighet i TB-videoen var én km/t mellom 130 og 150 km/t for I-pace (80 kW). Gir ingen mening for meg å forbruke 25ish % mer energi og penger på å komme 8 km lenger på 8 timer.

Counterpointer

Sitat fra: gigafactory på lørdag 23. februar 2019, klokken 02:41.

Den teoretiske økningen i total snitthastighet i TB-videoen var én km/t mellom 130 og 150 km/t for I-pace (80 kW). Gir ingen mening for meg å forbruke 25ish % mer energi og penger på å komme 8 km lenger på 8 timer.
Veldig enig med deg. Godt poeng. Bedre å holde jevnt driv litt lengre på lange turer. Det som er greit er om trafikken i perioder går på en sånn måte at det er bedre å holde litt høyere snitt for følge flyten i venstrefila, da er det jo bra at en ikke taper totaltid på å øke fra 130 til 150. Alle de store elbilene i dag er jo veldig behagelige å cruise i 150 km/t. (Flere av de mindre også btw)

Vannkraft

#1018
 :angel:
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 22. februar 2019, klokken 14:43
Har man bare 50 kW ladere tilgjengelig vil jeg tro man er nede rundt 100 km/t for tidsoptimal hastighet.

Vel, nå var påstanden til Espen at, har du en I-Pace og bare tilgang til 50Kw ladere lønner det seg ikke å kjøre fortere enn 100Km/t. Det tror jeg det er riktig å si at rett og slett er feil.
Hmm - hva er det som får en mangeåring Tesla eier til å være opptatt av å snakke ned andre bilmerker - fasinerende.

Hvorvidt man ønsker å benytte tiden til å kjøre fort for å lade lenge, eller kjøre sakte og lade kortere er en annen diskusjon, og har lite med saken å gjøre.

JohnPGriff

Angående Timed Charging Period, ikke sikkert hvis den har vært skrevet om nylig men der en SSM fra Jaguar (18.02) som anbefales en oppgradering til "The Battery Energy Control Module (BECM)" til en bestemt SW niveau som vil løse problem.
"Time charging set but vehicle is charging prior to the charge window"
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA