Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny test med høyt leaf forbruk

Startet av Joltus, tirsdag 24. juli 2018, klokken 12:20

« forrige - neste »

Joltus

https://bilogmotorbloggen.no/2018/07/23/stortest-10-elbiler-i-rekkevidde-kamp/

Syns da over 16 var mye? Ligger jo ikke der med null tanke på kjøringen her hjemme, og på litt lengre turer har eg vært langt under?

En del motorveikjøring i større hastighet sikkert....

Trond.m

#1
Etter 3 turer med en ny Tekna på tilsammen 800 km viser appen et gjennomsnittlig forbruk på 13.1 kWh/100 km. Det har vært blandet kjøring og veldig mye opp og ned i forbindelse med fjelloverganger. (Haukelifjell, 2 ganger over Hardangervidda fra Eidfjord). Synes det er helt akseptabelt, men jeg er vant til å kjøre økonomisk. Ville nok hatt et forbruk med tilsvarende kjøring med i3 under 12, men det er jo en langt lettere bil. Spørsmålet er om jeg kan stole på informasjonen i Nissan Connect EV ?

Dudi

#2
Jeg bruker rundt 13kw/h "ish" frem og tilbake fra Vestby syd og Oslo nord. Har kjørt strekingen 6 ganger på 6 dager. Ca 120 Km per dag. 60% er hastigheten er mye rundt 100km/t. Har vært nede i 12.1kw/h et par ganger.

Det som forundrer meg meg er at kona kjører bilen mer effektivt en meg, selv om jeg er opptatt av å kjøre økonomisk. Den tanken slår ikke hun.  :)

Sakset dette fra Ioniq forumet. Er vel ikke så lagt fra mine erfaringer med Leaf.
"
Anbefaler å lade til rundt 80-85% da ladehastigheten begynner å falle på 77%. Har du 20-30 km "igjen" kan du regne med ca 30 minutter ladetid. Bare en fin anledning til å strekke litt på beina, tømme tanken og få litt proviant.
Nå på sommeren kan du regne ca 16-18 mil mellom hurtigladerne, men kan strekkes til opp mot 21 hvis du lader fullt (94%) og kjører pent. Du klarer nok fint Mandal som første stopp med 100% fra Stavanger, mest sannsynlig også Tangvall (218 km).

Bilen er herlig å kjøre på langtur med adaptive cruise control og lane assist, kjører nesten av seg selv. :)
Tror ikke du vil merke "lasten" din så mye på forbruket. Kan nok regne med forbruk på ca 1,2 kWh/mil med vanlig kjøring. Kanskje 1,3-1,4 på motorvei hvis du drar på litt.

"

Joltus

De har ikke hatt restriksjoner på bruk av e-pedal. Så da har vi vel nok engang forklaringen.

Da skal jo alle journalistene prøve det, teste det og styre på for å se hvor komfortabelt det er. Og er man ikke forsiktig med e-pedalen kan man få et ganske høyt forbruk.

hma

Forbruket de har kommet fram til for nye Leaf er bare tull.
Har i sommer kjørt Trondheim-Lofoten (830km hver vei) med skiboks på taket, fire i bilen og fullastet med bagasje.
Kjørte med Eco og i hovedsak uten bruk av ProPilot eller Cruice Control (hold ProPilote-knapp inne i 3 sek).

Forbruk nord: 171Wh/km, 10 grader og regn ute, mye bruk av varme.
Forbruk sør: 162Wh/km, 22 grader ute og i hovedsak tørre veier, kjøling 1/3 av strekningen.

Ca 800km med blandet kjøring i Lofoten, uten takboks, men med takstativ gav lett et forbruk på 144Wh/km. Temperatur fra 10-25 grader.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

sylwester

Skal ikke mer til enn litt høyere hastighet så er Leaf på 160Wh/km. 160Wh/km er det beste forbruket jeg hadde på vei hjem fra Uddevalla til Oslo. Jeg holdt 93km/t på GPS (100km/t på speedometeret) hele veien for å holde forbruket nede.

På vei frem hadde jeg planer om å kjøre pent så starta likt, men siden vi måtte komme frem innen et klokkeslett så kjørte jeg fartsgrensa i Sverige, som er 110-120km/t. Snittforbruket på den turen var 170Wh/km, men det var 185Wh/km de siste 70km.
Jeg kjører aldri på speedometer men GPS. Typisk betyr det at jeg kjører ca. 8% over på Leaf-speedometeret.

Legg merke til at de IKKE skriver hvilken hastigheter de kjørte, men at de påpeker at det er høyere hastigheter i Spania enn i Norge.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Løve

Har drøye 7000km i min LE nå og snittet er 14,6. Bruker varme og AC aktivt.

sylwester

Hva er snitthastigheten din da?
Til vanlig kjører jeg relativt sakte da DC1 rapporterer 37km/t og forbruket mitt er på 100-110Wh/km, men på langtur er snitthastigheten 80-90km/t og typisk marsfart er 100km/t på speedometeret. Tror ikke du vil klare tur/retur i 100km/t med 146Wh/km.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Sense

Sitat fra: TM på tirsdag 24. juli 2018, klokken 12:29
Etter 3 turer med en ny Tekna på tilsammen 800 km viser appen et gjennomsnittlig forbruk på 13.1 kWh/100 km. Det har vært blandet kjøring og veldig mye opp og ned i forbindelse med fjelloverganger. (Haukelifjell, 2 ganger over Hardangervidda fra Eidfjord). Synes det er helt akseptabelt, men jeg er vant til å kjøre økonomisk. Ville nok hatt et forbruk med tilsvarende kjøring med i3 under 12, men det er jo en langt lettere bil. Spørsmålet er om jeg kan stole på informasjonen i Nissan Connect EV ?

Synes det forbruket høres ganske moderat ut. Antar du neppe har brudt noen fartsgrenser med det forbruket.
Bruker ikke Huyndai Ioniq omtrent 12,0 ved snill kjøring? Hva bruker Kia Soul og E-Golf ved tilsvarende kjøring?

Løve

Jeg kjører bilen som om den var en fossil (hva er ellers vitsen?). Det vil si 10-15km/t over skiltet hastighet. Her på Vestlandet vil det si noe over 100 på motorvei (som nok er tett mot 50% av kjøringen min) og ellers i området 60- noe over 80.

Har prøvd bilen i 110-sonene på Østlandet, og jeg må si at det er ikke en bil bygget for den type veier. For høyt forbruk/for lite batteri og rapidgate. Men fantastisk bil for å kjøre vanlig hverdagskjøring.

Crown

Sitat fra: Sense på onsdag 25. juli 2018, klokken 00:06
Synes det forbruket høres ganske moderat ut. Antar du neppe har brudt noen fartsgrenser med det forbruket.
Bruker ikke Huyndai Ioniq omtrent 12,0 ved snill kjøring? Hva bruker Kia Soul og E-Golf ved tilsvarende kjøring?

13,1 er sikkert riktig det. Jeg har kjørt akkurat samme strekningene med Ioniq i sommer, stappfull bil med familie og bagasje, ingen tanke på sparing (AC på, kjører forbi og fartsgrense+10%) og da fikk jeg et snitt på 11,1.

Vi har Leaf30kWh og Ioniq hjemme, de brukes til akkurat den samme kjøringen til daglig, og Leaf bruker konsekvent 20% mer strøm.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

MrOtto

Kjørte t/r Varga litt etter Valdresflya fra Oslo. 502km, holdt fartsgrenser. Høyeste punkt på turen er nesten 1350moh. Snittforbruk på 12,1 kWh/100km, to personer og 40kg bagasje. Jeg kjører mye E6, dog i 95km/t reell hastighet, siden april er snittforbruk 13,5 kWh/100km.

Løve

Sitat fra: MrOtto på søndag 29. juli 2018, klokken 07:13
Kjørte t/r Varga litt etter Valdresflya fra Oslo. 502km, holdt fartsgrenser. Høyeste punkt på turen er nesten 1350moh. Snittforbruk på 12,1 kWh/100km, to personer og 40kg bagasje. Jeg kjører mye E6, dog i 95km/t reell hastighet, siden april er snittforbruk 13,5 kWh/100km.

Hvor ofte og hvor lenge måtte du lade?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA