Tindevegen med Leaf 30kwh - grunn til rekkeviddeangst?

Startet av pondus11, tir 24. jul 2018, kl. 10:31

« forrige - neste »

pondus11

Hei, mulig dumt spørsmål, men lite erfaring med elbil på langtur.

Skal kjøre Bergen-Trondheim med min Leaf 2017 30kwh om noen dager og vurderer å kjøre Tindevegen og Sognefjellet. Siste ladestasjon før fjellet er Øvre Årdal og neste blir da Lom.

Ifølge google maps er strekningen 100 km. Høyeste punkt på Tindevegen er vel 1300moh, ned til Turtagrø på ca 900moh og opp til 1400moh på Sognefjellet.

Noen som har formening om dette går greit med batteri ladet til 90%+- fra Øvre Årdal?

EV-FTW

Jeg skal ikke si noe om akkurat den strekningen, annet enn at jeg tror du vil sitte litt med en klump i magen og følge ekstra med på batteristatus.

Kjørte selv nylig fra Kinsarvik til Geilo, over Hardangervidda. Høyeste punkt er da rett over 1200 m, med bratt stigning fra Eidfjord, og så litt slakere opp etterhvert. For så å flate ut, og så litt ned mot Geilo.

Totalt 11,9 km, og startet med 100 prosent. Var 26 grader, stille og tør vei. Kjørte med aircon på 19 grader, og viftehastighet på 2.
Kjørte i ca 60-70 km/t. Og kom frem til Geilo med 23 prosent igjen på batteriet.

Så det gikk bra, men var et stykke jeg ble nervøs, da batteriet ble tappet særdeles fort oppover.

Du skal kjøre litt kortere, men med mer stigning. Jeg vil tro det går, men tenker du må kjøre litt bevisst.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

jkirkebo

Sitat fra: Øystein K på tir 24. jul 2018, kl. 11:36
Jeg skal inne si noe om akkurat den strekningen, annet enn at jeg tror du vil sitte litt med en klump i magen og følge ekstra med på batteristatus.

Kjørte selv nylig fra Kinsarvik til Geilo, over Hardangervidda. Høyeste punkt er da rett over 1200 m, med bratt stigning fra Eidfjord, og så litt slakere opp etterhvert. For så å flate ut, og så litt ned mot Geilo.

Totalt 11,9 km, og starter med 100 prosent. Var 26 grader, stille og tør vei. Kjørte med aircon på 19 grader, og viftehastighet på 2.
Kjørte i ca 60-70 km/t. Og kom frem på Geilo med 23 prosent igjen på batteriet.

Så det gikk bra, men var et stykke jeg ble nervøs, da batteriet ble tappet særdeles fort oppover.

Du skal kjøre litt kortere, men med mer stigning. Jeg vil tro det går, men tenker du må kjøre litt bevisst.

1400m opp vil hvertfall spise anslagsvis 8kWh av batterikapasiteten, litt avhengig av vekten på bilen. Det er ca. 50 km fra Øvre Årdal til Fantesteinen som er øverste punkt. Det spiser vel 7-8kWh til. Videre er det rundt 45km til Lom og 800 høydemeter ned. Tipper det spiser 3kWh til. Da har jeg regnet 150Wh/km.

Konklusjonen min blir at en 30kWh bør klare det fint, mens en eldre 24kWh med degradert batteri vil få problemer om den ikke kjøres særdeles pent.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

pondus11

Takk for svar, får tenke litt på det. Går jo fort litt tid om man skal lade fullt opp i Øvre Årdal, så da mister man kanskje gevinsten med å kjøre denne veien tidsmessig.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA